Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk

Här är två videor som sammanfattar hur diskussionen om olika energislag har fortgått i tråden. för alla som vill ha en snabb upp to speed uppdatering.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det låter lite som cherry-picking. Dimensionerande fall bör vara vintertid, när det är kallt, mörkt och vindstilla.

Ser inlägget om att det inte var vad bilden skulle bevisa... Om vi skulle öka vår export ännu mer o det gör att resten av världen inte behöver bränna kol eller olja så ser jag det som positivt även om det är via kärnkraft.

Alla är säkerligen varmt välkomna att gå till Kontrollrummet och välja en dag som passar er bättre

Skrivet av Wiinis:

Varför är det ens en ovilja mot att importera? Marknaden är större än Sverige och vi har priser utefter den marknaden. Det är väl bra att vi kan utnyttja andras överskott och hålla det balanserat.

Det finns en konservativ falang ute i världen, i Sverige och i synnerhet bland människor som är aktiva digitalt som anser att överstatliga samarbeten och liknande är sämre än suverän självständighet. Svallvågorna av Brexit har väl visat att så inte är fallet men precis som med kärnkraften så blir det "systemkollaps", "vansinne" och en massa andra ganska kraftfulla uttryck som även används i flera olika sammanhang men som i själva verket har har svag eller ingen förankring. Troligen inte ett ämne lämpat på Sweclockers och definitivt inte lämpat i denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Vi exporterar i allmänhet tusentals kW i princip konstant, ifall vi behöver importera någon timme under några dagar en vinter är det inte katastrof eller ett tecken på systemkollaps.

Skrivet av Wiinis:

Varför är det ens en ovilja mot att importera? Marknaden är större än Sverige och vi har priser utefter den marknaden. Det är väl bra att vi kan utnyttja andras överskott och hålla det balanserat.

Problemet är väl inte att vi behöver importera i sig, det är väl snarare frågan om det finns någon att importera i från som läget ser ut nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Omvänt så hade inget företag gjort enorma investeringar för energiproduktion om dom inte säkrar att få igen sin investering.

"Få igen sin investering" är dock inte samma sak som att "få igen alla pengar man bedömer att man hade tjänat på sin investering". Det är min poäng.

Sen är ju frågan hur länge ett sådant avtal rimligtvis kan gälla. Staten kanske hade betalat min farfars far för att bygga säg ett läger där samer skulle assimileras för drygt hundra år sedan, sen för kanske femtio år sedan kom man på att man kanske inte borde göra det längre, och slutar betala för detta. Skulle då min farfar (som i detta teoretiska exempel ärvde detta läger) kunna stämma staten för intäktsbortfallet från detta? Jag tycker inte det. Istället kan de ju vara glada (well) för att de lyckades tjäna en massa pengar på något så oetiskt så länge med statens goda minne liksom.

Oljebolagen vet att oljan är skadlig och att klimatförändringarna är sanna, det är därför de jobbar så hårt på att tona ner dessa saker med propaganda och lobbyister. Nu funkar det inte längre för situationen har blivit uppenbar för de flesta, och då borde de släppa saken och satsa på något mer hållbart. De får till och med ersättning för sina investeringar. Att de har mage att dessutom kräva ersättning för framtida vinster över lång tid visar ju på att de borde bekämpas med alla medel liksom.

Skrivet av thom.g:

Det låter lite som cherry-picking. Dimensionerande fall bör vara vintertid, när det är kallt, mörkt och vindstilla.

Ser inlägget om att det inte var vad bilden skulle bevisa... Om vi skulle öka vår export ännu mer o det gör att resten av världen inte behöver bränna kol eller olja så ser jag det som positivt även om det är via kärnkraft.

Förstår inte hur det är en vinst för klimatet att det görs små oeffektiva system på många ställen istället för ett stort effektivt om vi redan har kablaget. Kan du förtydliga detta? Ser ju din idé om friskolor o så men jag fattar ärligt inte hur man får för sig att detta är bättre. Det var ju t.ex. av detta skäl som man byggde fjärrvärmeverk. Högre effektivitet på stora anläggningar.

Det finns för och nackdelar med centralisering och decentralisering, det är vad hela management-konsult-branschen bygger på (växla mellan att rekommendera det ena och det andra ). Men det varierar ju beroende på vad det är för produktion.

Ett värmekraftverk blir effektivare ju större det är (upp till en viss punkt) då förlusterna blir mindre och all infrastruktur blir mer koncentrerad och så. Men vindkraft får ju en del fördelar av att vara mer utspridd, som att man får mer robusthet i systemet då vinden varierar mellan olika platser. Bygger man de tätt ihop så minskar också effektiviteten förstås för de verk som ligger "i lä" av andra verk, vilket varierar beroende på vindriktning.

Men centralisering gör ju också systemet mer sårbart. Ta exempelvis det stora strömavbrottet vi hade 2003 som berodde på att Oskarshamn fick problem och fick nödstoppa, varpå en rätt stor andel av hela landets el försvann plötsligt och problemen blev ju än värre i närområdet (ett ganska stort område) för det fanns ju inte så mycket annan elproduktion där. Hade vi haft säg 1000 vindkraftverk i Kalmars skärgård istället så är ju risken att de går ner samtidigt allihop mycket mindre. Även om det hade varit extrema vindar som hade gjort att verken fick stoppas samtidigt så hade det ju skett mer gradvis än när en reaktor stängdes ned liksom, och uppstarten hade ju skett direkt vinden hade mojnat till den grad att det inte var riskabelt längre. Och problemet behöver inte ha att göra med elproduktionen utan elnätet är ju också sårbart, och ju mer distribuerad produktionen är desto mindre är risken att någon flaskhals någonstans ska ställa till det rejält för stora områden på grund av något tekniskt problem eller så.

Men till skillnad från värmekraft så finns det ju inga direkta stordriftsfördelar för vindkraft, mer än förstås små fördelar för infrastrukturen och tillståndsprocessen, ett vindkraftverk producerar lika mycket om det står för sig själv som om det står med tusen andra (bortsett frågan om minskad vindhastighet "bakom" andra snurror förstås).

SMR ger lite andra för- och nackdelar förstås. Kärnkraft gynnas ju av att ha stora reaktorer av flera anledningar, allt ifrån transporter av farligt avfall till kompetens, säkerhet och förstås de rent tekniska anledningarna att en större reaktor är mer effektiv och producerar mindre avfall per enhet energi. Fördelen med SMR är ju decentraliseringen men jag har svårt att se att det väger upp nackdelarna.

Skrivet av Wiinis:

Jag förstår inte heller det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ser ju din idé om friskolor o så men jag fattar ärligt inte hur man får för sig att detta är bättre. D

Var har jag skrivit om friskolor någonstans? Länka gärna till det inlägget då mitt minne sviker mig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Var har jag skrivit om friskolor någonstans? Länka gärna till det inlägget då mitt minne sviker mig nu.

Det var nog riktat till mig, men @snajk svarade ganska utförligt om hur det kan vara bra i vissa fall att inte lägga alla ägg i en korg i inlägget ovan

Permalänk
Medlem

För att gå vidare i samtalet så kan man på finska Vattenfalls hemsida läsa följande

Citat:

Ungefär 70 procent av vind-elen produceras under årets sex kallaste månader. Under vintermånaderna blåser det avsevärt mycket mer och luftens densitet är högre, och därmed får man då ut mer energi från samma luftvolym.

Detta går tvärt emot den generella konsensusen här på Sweclockers att det dels skulle blåsa mindre på vintern och dels att vind skulle generera mindre energi under samma tid. Har själv inte reflekterat över det tidigare utan de som påstått detta har jag sett som att det stämmer säkerligen.

Men stämmer det? Om så, faller ytterligare argument för de som är pro kärnkraft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

För att gå vidare i samtalet så kan man på finska Vattenfalls hemsida läsa följande

Detta går tvärt emot den generella konsensusen här på Sweclockers att det dels skulle blåsa mindre på vintern och dels att vind skulle generera mindre energi under samma tid. Har själv inte reflekterat över det tidigare utan de som påstått detta har jag sett som att det stämmer säkerligen.

Men stämmer det? Om så, faller ytterligare argument för de som är pro kärnkraft.

Jo så är det. Vindkraften producerar också mer på natten än på dagen så det passar rätt bra att kombinera med solceller. Men är det riktigt jävla kallt så brukar det också sammanfalla med lite vind, så perfekt är det inte tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

https://www.youtube.com/watch?v=CfrF_TvDjnw

https://www.youtube.com/watch?v=cto3--6fYNE

Här är två videor som sammanfattar hur diskussionen om olika energislag har fortgått i tråden. för alla som vill ha en snabb upp to speed uppdatering.

De beskriver inte alls hur diskussionen har fortgått i tråden? Jag förstår inte riktigt vad du tjänar på det här, du underminerar din egna trovärdighet genom att försöka vilseleda folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det var inte ditt inlägg sorry jag dialogade ju med MsSmith

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

De beskriver inte alls hur diskussionen har fortgått i tråden? Jag förstår inte riktigt vad du tjänar på det här, du underminerar din egna trovärdighet genom att försöka vilseleda folk?

Vad anser du vara vilseledande? det som nämns i videoklippen tar upp det som våran diskussion i tråden verkar mynna ut i. för och nackdelar med de olika energislagen, och den franska energipolitiken i relation till den tyska och konsekvenserna av dessa. är inte det vad som diskuterats?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Problemet är väl inte att vi behöver importera i sig, det är väl snarare frågan om det finns någon att importera i från som läget ser ut nu?

Borde vara tämligen enkelt att få t.ex. Danmark att starta sin värmekraft för att exportera ett par timmar i utbyte mot att de får importa massor resterande tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Vad anser du vara vilseledande? det som nämns i videoklippen tar upp det som våran diskussion i tråden verkar mynna ut i. för och nackdelar med de olika energislagen, och den franska energipolitiken i relation till den tyska och konsekvenserna av dessa. är inte det vad som diskuterats?

Jag antog att det var medvetet men så är det kanske inte. Gröna energikällor diskuteras. I början var det bara kärnkraft men det går inte riktigt att diskutera en teknologi utan att sätta det i perspektiv mot andra energikällor och nu är det bredare än så. Någon slutsats eller konsensus finns det inte, men klokare har vi förhoppningsvis alla blivit genom att ta del av olika argument och perspektiv!

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Jag antog att det var medvetet men så är det kanske inte. Gröna energikällor diskuteras. I början var det bara kärnkraft men det går inte riktigt att diskutera en teknologi utan att sätta det i perspektiv mot andra energikällor och nu är det bredare än så. Någon slutsats eller konsensus finns det inte, men klokare har vi förhoppningsvis alla blivit genom att ta del av olika argument och perspektiv!

Men det är ju det som videoklippen tar upp. Både vind och sol tas upp i videoklippen som jag postade, i ett av klippen intervjuas Frankrikes president som ger sin syn på energifrågan och varför han är för kärnkraft. vidare diskuteras fördelar och nackdelar för båda energislagen i båda klippen. Anledningen till varför jag postade klippen var för att de olika energislagens för och nackdelar behandlas både tekniskt, politiskt och marknadsmässigt, det är frågor som behandlas flitigt i tråden och något som vi inte verkar vara eniga om. fokus skiftas mellan olika teknikers lämplighet, deras lönsamhet, politiska gångbarhet, eller vad som är bäst ur miljö och klimatsynpunkt.

Visa signatur

Permalänk
Skäggig legend

Snackade med en kompis nu på kvällen ang att han insett hur priserna på el blir högre, (lever under en sten). Hans förvåning var när jag visade hur lite vindkraftverken faktiskt producerar just denna dag genom Kontrollrummet. VA?! var hans svar. MEN VI HAR JU HUR MYCKET SOM HELST I SVERIGE?! VAD FAN ÄR DETTA?!

Jag lugnade honom med att: ibland producerar vi extremt mycket med vind också, men tillförlitlig är det då inte.

Jag tycker det är läskigt att inte fler har varit lite på tårna och framförallt varit så blåögda med vad vindkraft bär för lögner om man börjar granska det stora hela, tex hur stor del av vindkraftsparkerna som ägs av utländska företag, bl.a. Kina.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Känns som att det uppstår någon "kraft" som gör att folk absolut måste ta en viss sida.

Det fattar väl alla att miljövänlig energi är bra.
Kruxet är att det skall vara gångbart och att folk ska ha råd med den.

Problemet är ju att vi använder mer och mer el samtidigt som man försöker plocka ner saker som producerar mycket el.

Säg att jag vill ha en mer miljövänlig spis...
Då skulle jag börja leta efter alternativ och spara pengar (finansiera). Jag beställer spisen, den levereras hem, man packar upp den. Under hela denna tid har frugan kunnat laga mat på den gamla spisen.

När behovet av att spisen är igång är som minst kopplas den ur och den nya ansluts. Till middagen kan frugan laga mat igen.

Vad jag däremot INTE skulle göra är att sparka in köksdörren när frugan står och fräser pannbiff, rycka ur spisen och kasta ut den på utfarten. Samtidigt som jag skriker att vi behöver en effektivare spis!

Under 2 månader medans köpet planeras, finansieras och levereras får frugan laga mat på värmeljus.
Självklart skiner relationen och alla är lyckliga och glada!

Skit samma om vi genererar massa el här eller där, exporterar eller inte. Det har ju skötts jävligt illa annars hade vi ju inte haft dessa problem. Så är det ju bara.

Vi har massor med EL säger folk. Toppen!
Vi kan stänga av kärnkraftverk i delar av landet. Toppen.

Men vi har taskigt med skarvsladd så vi kan inte få ut elen till dem som behöver den. Men vi har i alla fall mycket el...

Vafan, titta på helheten.
Om vi inte kan skyffla elen från en del av landet till en annan så kan vi ju inte ta bort producenter därifrån bara för att det produceras mycket el på andra platser.

Sen får folk skaffa solpaneler, vindsnurror, uppfinna fusion eller vad som men till den dagen så de nya system (som helhet) kan försörja landet så låt det som fungerar idag vara.

Bitter gubbe?
Njeeaa... Realist är väl ett bättre ord.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MsSmith:

Kan i.o.f.s. bara tala för mig själv, men från min kant känns det som du verkligen ger dig på att attackera väderkvarnar i det här läget...

Är i grunden positiv till vindkraft då det är en väldigt billig källa till elektricitet. Problemet vindkraft har är samma som all väder beroende kraft: man har ingen kontroll över när dessa billiga elektroner behaga rusa runt i vårt kraftnät...

Det jag läst mig till är att statistiskt sett producerar vindkraft som mest när temperaturen håller sig mellan 0-10°C, ett spann som är långt vanligare under vintermånaderna än under sommarmånaderna.

Men det politikerna konsekvent kör i diket relaterat till den här diskussionen är att inte kunna skilja på effekt och energi!

Om nu inte svenska kraftnät är helt ute och cyklar pekar de på att Sveriges effektbehov är väldigt ofta som högst när vi har högtrycksbetonat vinterväder. När det händer i perioden december-februari kommer det inte vara 0-10°C, det kommer vara på minussidan och då är det typiskt väldigt lite vind + extremt lite instrålad sol samtidigt.

Man måste då kompensera det med planerbar kraft. Om det ska vara kärnkraft eller kanske bättre gas, olja eller kol är upp till var och en (tyvärr räcker inte vår vattenkraft i de lägena, den går inte heller bygga ut på något realistiskt sätt), men vill man ha rimligt pris och i extremfallet ett överhuvudtaget fungerande elnät måste man även i de lägen kunna producera den effekt som konsumeras just i dessa stunder. Alternativet är "brown-out" och elpriser som kommer ligga runt taket elbörsen tillåter (som snart ökar till €50 per MWh då varken €30, eller nuvarande €40 per MWh har visat sig vara tillräckligt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

"Få igen sin investering" är dock inte samma sak som att "få igen alla pengar man bedömer att man hade tjänat på sin investering". Det är min poäng.

Då förstår jag din poäng. Min är att det måste bero på hur avtalen formas. Sätter man ner på papper att vi bygger ett elverk åt er under förutsättning att den får drivas i xx år för då anser vi att investeringen har lönat sig, o båda parter skriver under att ersättning utgår enl. beräkningsmodell vid brutet kontrakt... vad är problemet? Det är väl dåligt av politiker att bryta sådana avtal då.

Skrivet av snajk:

Det finns för och nackdelar med centralisering och decentralisering, det är vad hela management-konsult-branschen bygger på (växla mellan att rekommendera det ena och det andra ). Men det varierar ju beroende på vad det är för produktion.

Det låter lite som hur modebranschen byter mellan t.ex. snäva och vida byxor för att det ska krävas så mycket nyköp som möjligt.
Du och ett gäng i denna tråden verkar köpa detta resonemang att nytt är bäst! Ut med det gamla o in med det nya! Då får företagen sälja ännu mer till oss.

Skrivet av snajk:

Ett värmekraftverk blir effektivare ju större det är (upp till en viss punkt) då förlusterna blir mindre och all infrastruktur blir mer koncentrerad och så. Men vindkraft får ju en del fördelar av att vara mer utspridd, som att man får mer robusthet i systemet då vinden varierar mellan olika platser. Bygger man de tätt ihop så minskar också effektiviteten förstås för de verk som ligger "i lä" av andra verk, vilket varierar beroende på vindriktning.

Jag skulle säga att ett vindkraftverk blir effektivare ju större rotorblad du kan bygga. Ju mer vindfång ju mindre vind krävs för att generera osv... Därav så fungerar skalning av dessa lite liknande.

Skrivet av snajk:

Men centralisering gör ju också systemet mer sårbart. Ta exempelvis det stora strömavbrottet vi hade 2003 som berodde på att Oskarshamn fick problem och fick nödstoppa, varpå en rätt stor andel av hela landets el försvann plötsligt och problemen blev ju än värre i närområdet (ett ganska stort område) för det fanns ju inte så mycket annan elproduktion där. Hade vi haft säg 1000 vindkraftverk i Kalmars skärgård istället så är ju risken att de går ner samtidigt allihop mycket mindre.

Jag tror att problem skulle ske oftare med oplanerad produktion från vindkraftverk om vi talade om samma effekter.

Skrivet av snajk:

Även om det hade varit extrema vindar som hade gjort att verken fick stoppas samtidigt så hade det ju skett mer gradvis än när en reaktor stängdes ned liksom, och uppstarten hade ju skett direkt vinden hade mojnat till den grad att det inte var riskabelt längre.

Extrema vindar i en del länder som har t.ex. tyfoner gör att vindkraftverk går sönder istället för att stänga av. Såklart kan du ju ta upp fukushima här som en tillbaka-kaka

Skrivet av snajk:

SMR ger lite andra för- och nackdelar förstås. Kärnkraft gynnas ju av att ha stora reaktorer av flera anledningar, allt ifrån transporter av farligt avfall till kompetens, säkerhet och förstås de rent tekniska anledningarna att en större reaktor är mer effektiv och producerar mindre avfall per enhet energi. Fördelen med SMR är ju decentraliseringen men jag har svårt att se att det väger upp nackdelarna.

Kan för lite om SMR för att ens diskutera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Problemet är ju att vi använder mer och mer el samtidigt som man försöker plocka ner saker som producerar mycket el.

Då skulle jag börja leta efter alternativ och spara pengar (finansiera). Jag beställer spisen, den levereras hem, man packar upp den. Under hela denna tid har frugan kunnat laga mat på den gamla spisen.

När behovet av att spisen är igång är som minst kopplas den ur och den nya ansluts. Till middagen kan frugan laga mat igen.

Vad jag däremot INTE skulle göra är att sparka in köksdörren när frugan står och fräser pannbiff, rycka ur spisen och kasta ut den på utfarten. Samtidigt som jag skriker att vi behöver en effektivare spis!

Under 2 månader medans köpet planeras, finansieras och levereras får frugan laga mat på värmeljus.

Skit samma om vi genererar massa el här eller där, exporterar eller inte. Det har ju skötts jävligt illa annars hade vi ju inte haft dessa problem. Så är det ju bara.

Värmeljusen är det enda jag inte gillar med ditt inlägg. Mer som att man eldar sedlar för att få varmt

Men problemet med höga priserna är inte så mycket Svenskt. Problemet är lite Danskt men främst kommer det från EU. Hade vi kunnat stoppa elförsäljningen till andra länder så hade vi haft billiga priser för konsumenter i Sverige. Iaf är det min uppfattning. Nån i tråden kommer säkert förklara varför det jag skriver är fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Wait, what, vänta - nån som ger lite beröm och positiv feedback?! Det är nog första gången det sker, tack för det. Du ska se min inkorg av PMs... Tur det inte är en popularitetstävling. Det är inget större fel på nuvarande system per se utifrån mitt perspektiv att se det. Det finns en bra mix av planerbar och mindre planerbar energi och den rimliga frågan är hur man skalar det med morgondagens behov. Nyckeln är solenergi av olika slag. Ett sätt är att bygga fler och större verk förstås, ett annat är att göra offentlig förvaltning självförsörjande och senare energipositiva. Privatpersoner och privat sektor kan också investera på olika vis, bor man i villa eller BRF kan solpaneler vara ett alternativ, man kan gå med i vindparkskooperativ. Har man inte kapital för en investering kan man hyra in sig i motsvarande.

Det kan vara en svaghet i hur forum är uppbyggda, men det handlar inte om en antingen/eller fråga utan allt kan och måste fungera tillsammans. Kärnkraft har en plats i samhället, men den är liten och har man inte brist på energi bör man inte satsa på det oavsett ekonomisk eller socioekonomiska anledningar. Jag använder ofta Finlands senaste kärnkraftverk som avskräckande exempel men de har också brist på el var av utifrån deras perspektiv kan det vara rimligt. Att satsa på kärnkraft i Sverige är fel, men det betyder inte att man ska avveckla vad som redan finns.

Det är inte första gången. Har faktiskt berömt @snajk tidigare för att vara en skicklig motargumentatör som håller sig till faktabegrepp och inte går till personangrepp, så att vi bara diskuterar vår sak utan att se motståndarna som människor gör vi inte här. Du är mycket yngre i denna tråd men jag kan se att du numera också funnit en god roll som motargumentatör. Så här är mitt beröm till dig.

Utan motåsikter skulle det inte bli någon debatt, utan dem skulle en nå ett gemensamt konsensus och tråden skulle bli en instängd beundrarklubb. Det har den trots 5000 inlägg ännu inte blivit tack och lov.

Sedan håller jag inte med i allt du säger, men vi kan iallafall mötas och diskutera och vända och vrida på argumenten som två ordentliga damer.

Skrivet av SuperNova:

Känns som att det uppstår någon "kraft" som gör att folk absolut måste ta en viss sida.

Men vi har taskigt med skarvsladd så vi kan inte få ut elen till dem som behöver den. Men vi har i alla fall mycket el...

Om vi inte kan skyffla elen från en del av landet till en annan så kan vi ju inte ta bort producenter därifrån bara för att det produceras mycket el på andra platser.

Sen får folk skaffa solpaneler, vindsnurror, uppfinna fusion eller vad som men till den dagen så de nya system (som helhet) kan försörja landet så låt det som fungerar idag vara.

Bitter gubbe?

Vet inte om det var med mening, men tack för ett bra garv! Du lyckades på ett kul sätt översiktligt beskriva problemet så som det ser ut idag.

Skrivet av Petterk:

Borde vara tämligen enkelt att få t.ex. Danmark att starta sin värmekraft för att exportera ett par timmar i utbyte mot att de får importa massor resterande tid.

Ska passa på att slänga in lite beröm till dig också för att vara en hårdnackad realist. Att förklara för entusiastiska personer varför vissa idéer och visioner inte går eller är inom rimligt avstånd, samt vad den kanske tråkiga verkligheten erbjuder för möjliga lösningar istället, är ingen lätt roll. Många kan helt enkelt inte ta att det ser ut på ett visst sätt men du står samlad trots att vinden stormar ibland. Har sett att du tvärt emot vad många tror är öppen för att lyssna på andra om nya saker så länge som det har relevans och underlag.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det jag läst mig till är att statistiskt sett producerar vindkraft som mest när temperaturen håller sig mellan 0-10°C, ett spann som är långt vanligare under vintermånaderna än under sommarmånaderna.

Om nu inte svenska kraftnät är helt ute och cyklar pekar de på att Sveriges effektbehov är väldigt ofta som högst när vi har högtrycksbetonat vinterväder. När det händer i perioden december-februari kommer det inte vara 0-10°C, det kommer vara på minussidan och då är det typiskt väldigt lite vind + extremt lite instrålad sol samtidigt.

https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.166796!/Meteorologi_138%20S...
Figur 5
Sommaren är vindsvagast och vintern är vindstarkast.

Vad temperaturen är har väl ingen betydelse, det som spelar roll är att det finns många tryckgradienter som ger upphov till energirörelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag lugnade honom med att: ibland producerar vi extremt mycket med vind också, men tillförlitlig är det då inte.

Jag tycker det är läskigt att inte fler har varit lite på tårna och framförallt varit så blåögda med vad vindkraft bär för lögner om man börjar granska det stora hela, tex hur stor del av vindkraftsparkerna som ägs av utländska företag, bl.a. Kina.

Det är ett revirtänk som inte bör appliceras i verkliga livet annat än i idrottssammanhang eller liknande. Tänk att de här osynliga gränserna som gör någon till svensk/dansk/kines bara är att sätta folk i fack. Det är förlegat. Vad är det för blåögdhet och lögner gällande vindkraft som du blir så förtvivlad över? Att vissa ägs av Kina och vad skulle det spela för roll? Säger man samma sak om Volvo eller alla prylar vi köper via Wish, AliExpress eller Shein?

Skrivet av Yoshman:

Kan i.o.f.s. bara tala för mig själv, men från min kant känns det som du verkligen ger dig på att attackera väderkvarnar i det här läget...

Är i grunden positiv till vindkraft då det är en väldigt billig källa till elektricitet. Problemet vindkraft har är samma som all väder beroende kraft: man har ingen kontroll över när dessa billiga elektroner behaga rusa runt i vårt kraftnät...

Men det politikerna konsekvent kör i diket relaterat till den här diskussionen är att inte kunna skilja på effekt och energi!

Man måste då kompensera det med planerbar kraft. Om det ska vara kärnkraft eller kanske bättre gas, olja eller kol är upp till var och en (tyvärr räcker inte vår vattenkraft i de lägena, den går inte heller bygga ut på något realistiskt sätt), men vill man ha rimligt pris och i extremfallet ett överhuvudtaget fungerande elnät måste man även i de lägen kunna producera den effekt som konsumeras just i dessa stunder. Alternativet är "brown-out" och elpriser som kommer ligga runt taket elbörsen tillåter (som snart ökar till €50 per MWh då varken €30, eller nuvarande €40 per MWh har visat sig vara tillräckligt).

Jag skäms inte för mig! Jag är också generellt för vindkraft men i synnerhet för alla former av solenergi. Men jag visste inte helt vad som definierades som kallt. Personligen fryser jag under allt som är 20+ och jag anser att kyla är en väldigt subjektiv sak att diskutera. Därför blev jag också lite förvånad av att läsa det faktiskt är blåsigare på kalla dagar och hade väl tänkt att hösten är blåsigare.

Jag tycker man måste skilja på två saker här - och jag gissar att du gör det men baksidan av forum är att saker blir otydligt:
1. Scenariot med brownouts är ett scenario som i teorin kan infalla
2. Plånboksfrågan är en separat fråga

Båda kan tillskrivas samma ursprungsproblem men bör antagligen diskuteras enskilt.

Sidnotering:
DN har idag gjort en rättelse i sin artikel där Torbjörn Larsson, presschef på Uniper, nu blivit rättad av Svenska kraftnät och det är där med enbart på affärsmässiga skäl som verket idag drivs.

Citat:

Rättelse. Enligt Svenska kraftnät råder ingen effektbrist i Sverige.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MsSmith:

Sidnotering:
DN har idag gjort en rättelse i sin artikel där Torbjörn Larsson, presschef på Uniper, nu blivit rättad av Svenska kraftnät och det är där med enbart på affärsmässiga skäl som verket idag drivs.

Då är finns ju inget problem: SVK konstaterar att Sverige inte har effektbrist i mitten av augusti...

Deras egen rapport från någon månad sedan ska vi helt ignorera, den pratar ju om vinter. Då är det ju kallt och ingen vill ju tänka på det, framförallt inte då effektbehovet förväntas öka rätt snabbt de kommande åren...

Borde inte slutsatsen i stället vara: hur har det kunnat bli ett sådant totalhaveri att man kan köra en oljekondeskraftverk i augusti på marknadsmässiga grunder???

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Problemet är att när det är riktigt kallt (eller varmt för den delen) så blåser det lite så minst produktion vid högst behov.

Skrivet av Yoshman:

Borde inte slutsatsen i stället vara: hur har det kunnat bli ett sådant totalhaveri att man kan köra en oljekondeskraftverk i augusti på marknadsmässiga grunder???

Men vi blir ju kända! Mest lästa nyheten på Bloomberg idag.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-16/sweden-tur...

Det mest tragiska är hur vi lärde oss av oljekrisen för 50 år sedan, lät experter designa nätet och var kraftproduktionen är mest lämpligt placerad, och sedan bara kastat ut allt utan en enda konsekvensanalys. (Tyckte jag hörde på ett inslag från Axxess att senaste utredningen för nät/produktion gjordes -84). Kan bara hoppas att vem som nu tar vem i September så lämpas frågan över på en ny expertutredning som får fria ramar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då är finns ju inget problem: SVK konstaterar att Sverige inte har effektbrist i mitten av augusti...

Deras egen rapport från någon månad sedan ska vi helt ignorera, den pratar ju om vinter. Då är det ju kallt och ingen vill ju tänka på det, framförallt inte då effektbehovet förväntas öka rätt snabbt de kommande åren...

<Uppladdad bildlänk>

Ska kika i rapporten lite senare
Men vi vet svaret på den frågan: Ryssland har attackerat Ukraina och nu köper vissa länder i EU upp all producerad el här. EU inför sanktioner mot Ryssland, Ryssland kontrar med att sälja mindre gas (halverad gasexport 2022 jämfört med 2021). Gaspriserna stiger och då stiger övrig producerad el också. Sverige exporterar el och importerar elpriser. När elpriset stiger blir det åter lönsamt att driva ett oljeverk i augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Ska passa på att slänga in lite beröm till dig också för att vara en hårdnackad realist. Att förklara för entusiastiska personer varför vissa idéer och visioner inte går eller är inom rimligt avstånd, samt vad den kanske tråkiga verkligheten erbjuder för möjliga lösningar istället, är ingen lätt roll. Många kan helt enkelt inte ta att det ser ut på ett visst sätt men du står samlad trots att vinden stormar ibland. Har sett att du tvärt emot vad många tror är öppen för att lyssna på andra om nya saker så länge som det har relevans och underlag.

Det är inte lätt att vara pessimist! Skämt åsido så lyfter jag gärna fram teknik och lösningar, men i Sverige pratade vi om effektiviseringar alltså besparingar och storskalig produktion av biobränslen för fordon för 20-30 år sedan – det är inget som har realiserats i stor skala. Det är lite oroväckande att 20 år senare börja se diskussioner om vätgas, huvudfrågan är inte hur energi konsumeras (annat än i mängd) utan hur den produceras.

2020 hade andelen biodrivmedel inom transport ökat till 20 % – stor del av detta är reduktionsplikten. Att den ens ökat så mycket så att det är 20 % är tack vare biodiesel från Finland. Innan vi fick något annat än RME som alternativ för biodiesel så var det en ganska långsam tillväxt. Svenska satsningar som de i RME och DME gav inte jättemycket och svenska satsningar som etanol från skogsråvaror blev det aldrig något med förutom korruption och en testanläggning som i praktiken inte bidragit med något.

Förutom tillskott av vindkraft så ser elområdet ungefär ut som för 30 år sedan, varför det talas så mycket om stamnätet nu för tiden är ju för att samma flaskhalsar som fanns för 30-40 år sedan inte är åtgärdade och de stora investeringarna har varit projekt på relativt korta sträckor.

EU och Sverige pratar om att vara helt klimatneutrala 2050, med tanke på hur lite som skett de senaste 30 åren så ser det inte ut att ske så jättemycket de kommande 30 åren heller. Kraft och värmeverken vid Värtahamnen kommer knappast vara ersatta med kärnkraft 2050, det var inte länge sedan de slutade köra stenkol där. Energin från skogen används redan i Sverige av industrin och för fjärrvärme, vattenkraften är utbyggd, kärnkraften kämpar med effekthöjningar för att hålla sig relevant och minst 1/3 av vår energi är fossil. Ska vi producera 280 TWh vätgas med hjälp av 400 TWh el för att fasa ut det fossila exempelvis så har det knappast skett till 2050.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Förutom tillskott av vindkraft så ser elområdet ungefär ut som för 30 år sedan, varför det talas så mycket om stamnätet nu för tiden är ju för att samma flaskhalsar som fanns för 30-40 år sedan inte är åtgärdade och de stora investeringarna har varit projekt på relativt korta sträckor.

Du menar förutom att under de 30 åren har ~1200 MW kärnkraft (Barsebäck 1&2) försvunnit från SE4 och ~2700 MW kärnkraft (Oskarshamn 1&2 samt Ringhals 1&2) försvunnit från SE3, samtidigt som majoriteten av vindkraften har hamnat i SE1 och SE2?

Det här väl ändå ändrat förutsättningarna rätt signifikant givet att maximal kapacitet mellan SE2->SE3 är 7300 MW medan kapaciteten SE3->SE4 är 6200 MW. Det var trots allt ett nettoflöde från norr till sönder redan för 30 år sedan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du menar förutom att under de 30 åren har ~1200 MW kärnkraft (Barsebäck 1&2) försvunnit från SE4 och ~2700 MW kärnkraft (Oskarshamn 1&2 samt Ringhals 1&2) försvunnit från SE3, samtidigt som majoriteten av vindkraften har hamnat i SE1 och SE2?

Det här väl ändå ändrat förutsättningarna rätt signifikant givet att maximal kapacitet mellan SE2->SE3 är 7300 MW medan kapaciteten SE3->SE4 är 6200 MW. Det var trots allt ett nettoflöde från norr till sönder redan för 30 år sedan!

Det är med detta vi gått från att importera mer eller mindre vartannat år till att hela tiden nettoexportera. Jo jag hade kollat på siffrorna innan jag skrev förra inlägget.

Hur mycket effekt som behövdes på timbasis 1996 vill nog ingen förse oss med inte heller statistik över hur kraftöverföringen fungerade. Där får man nog gräva i arkiv fysiskt.

I praktiken har vi ungefär lika mycket tillgänglig effekt som innan Barsebäck stängdes. Effektbalansen var ju trotts allt sämre för 20-30 år sedan än idag och effektreserven var större än idag. Men det blir svårt att få en överblick då inte alla siffror kommer vara jämförbara med dagens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Dåliga liknelser drar inte diskussionen framåt.

Ska jag förbättra din liknelse är det väl som att du har ett stort hus med fyra-fem separata kök som du använder mer eller mindre jämnt. Spisen i ett av köken börjar gå sönder, och du vill ersätta den med en annan typ av spis som har långa leveranstider. Du har då valet att renovera den gamla spisen som oavsett renovering börjar bli till åren och ändå kommer att behöva slängas ut även om en renovering hade skjutit på det några år, vilket hade kostat rätt mycket pengar, eller slänga ut den nu och försöka klara dig på de övriga köken. Din sambo, som lagar all mat, säger att de andra köken hade räckt minst 99% av tiden men det kan, om allt går åt skogen samtidigt, uppstå middagssituationer där ni behöver lägga till lite take-away.

Citat:

Ok, men är lösningen på "dåligt med skarvsladdar" att köpa ett nytt hus för att få fler eluttag at koppla in saker i eller är det att köpa en till skarvsladd?

Citat:

Bitter gubbe?

Realistiskt så har dessa problem inte uppstått, elförsörjningen har fungerat klanderfritt i många år trots olika situationer, så uppenbarligen har vi inga problem att skyffla elen dit den behövs. Så.. kanske pessimist är en bra benämning?

Skrivet av Yoshman:

Du glömmer alternativet importera.

Skrivet av thom.g:

Då förstår jag din poäng. Min är att det måste bero på hur avtalen formas. Sätter man ner på papper att vi bygger ett elverk åt er under förutsättning att den får drivas i xx år för då anser vi att investeringen har lönat sig, o båda parter skriver under att ersättning utgår enl. beräkningsmodell vid brutet kontrakt... vad är problemet? Det är väl dåligt av politiker att bryta sådana avtal då.

Well, så kan man förstås se det. Dåligt av politikerna att de över huvud taget ingick i ett sådant avtal från början skulle jag säga.

Citat:

Det låter lite som hur modebranschen byter mellan t.ex. snäva och vida byxor för att det ska krävas så mycket nyköp som möjligt.
Du och ett gäng i denna tråden verkar köpa detta resonemang att nytt är bäst! Ut med det gamla o in med det nya! Då får företagen sälja ännu mer till oss.

Nja, nytt är bäst är det väl till stor del kärnkraftsvurmarna som står för, i alla fall längre bak i tråden. De tror ju på tekniska lösningar som är teoretiska, som ingen har byggt än, som att vi kan räkna med att ha fjärde generationens verk på några år, eller stora mängder små reaktorer. Vindkraft är tillsammans med vattenkraften den äldsta formen av "energiproduktion" (snarare energi-insamling) vi har.

Citat:

Jag skulle säga att ett vindkraftverk blir effektivare ju större rotorblad du kan bygga. Ju mer vindfång ju mindre vind krävs för att generera osv... Därav så fungerar skalning av dessa lite liknande.

Jo fast det är ändå på en annan skala. Världens största vindkraftverk, som är enormt jävla stort, har en effekt om 16 MW. Karlshamn, som inte direkt är rekordstort, har en effekt om 662 MW sedan de stängde ner ett av tre block. Så det behövs rätt många av världens största vindkraftverk för att leverera lika mycket som det på ett år, minst 50 stycken och sannolikt närmare 100.

Citat:

Jag tror att problem skulle ske oftare med oplanerad produktion från vindkraftverk om vi talade om samma effekter.

Men vindkraft är inte oplanerad, planeringshorisonten är kort men den är rätt säker. Och spridningen av risken gör ju att risken är lägre för att vädret ska påverka alla vindsnurror liksom. Den värsta dagen för vindkraften kanske den bara levererar en procent av vad den levererar den bästa dagen, men den går ju i princip aldrig ner på noll om vi inte har en typ "hundraårsstorm" och har vi det så lär många elledningar ha rivits ner och således går efterfrågan också ner. Men en "vanlig dålig dag", som idag exempelvis, så levererar den ungefär 10% av max.

Vi har ungefär (eller nu är det väl drygt) 10 GW vind installerat, så om vi ska täcka kärnkraftens ~6 GW en "vanlig dålig-vind dag" så behöver vi ha 60 GW nominell kapacitet vind. Alltså totalt sex gånger mer än idag. Men då hade vind också levererat mer än dubbla förbrukningen för hela landet en bra dag och i snitt all el vi behöver ungefär. Ska vi täcka hela kärnkraftens leverans med vind en katastrofdag så behöver vi alltså 600 GW. Det är förstås totalt orimligt och onödigt. Vi har vattenkraft som kan leverera minst 13 MW vid behov, och som går relativt enkelt att reglera. Det finns också planer på att modernisera befintliga vattenkraftverk för att öka kapaciteten, exempelvis

Citat:

Extrema vindar i en del länder som har t.ex. tyfoner gör att vindkraftverk går sönder istället för att stänga av. Såklart kan du ju ta upp fukushima här som en tillbaka-kaka

Fast tyfoner kanske inte borde spela in i våra val här i Sverige?

Ingen vanlig form av elproduktion är ju fri från påverkan av vädret. Kärnkraften framhålls ofta som att den är det, men situationen i Frankrike visar ju på att det inte stämmer riktigt, även om det förstås krävs rätt extrema temperaturer för att det ska påverkas. Vattenkraften är också rätt motståndskraftig men den är ju ändå beroende av att magasinen fylls på, och kraftig kyla kan ju ställa till det med isbildning och så. Vindkraften fluktuerar mycket på grund av vädret men det krävs även här rätt extremt väder för att man ska hamna i en riktigt jobbig sits. Solkraft är ju bättre i så fall, den fluktuerar en del förstås beroende på molnighet, säsong och så, och på nätterna får man ju inget, men det är ändå rätt förutsägbart och den går ju aldrig från att leverera max till inget nästan direkt, vilket ju är det värsta som kan hända med vindkraften.

Sen finns det ju andra saker som man forskar om nu som ser ganska lovande ut. Geotermisk energi är väldigt intressant exempelvis, det finns ju redan men hittills har det ju bara fungerat på vissa specifika platser där jordskorpan är tunn, men nya tekniker verkar kunna ta sig ner djupt nog att det hade funkat vartsomhelst och dessutom till en mycket lägre kostnad än med traditionell borrning. Att ta till vara på energi från vattenströmmar och liknande skulle också kunna bli något. Det påminner ju något om vindkraft men fördelen är ju att vattenströmmarna är mer förutsägbara och stabila än vindströmmarna. Nackdelen är förstås att vatten, speciellt havsvatten, sliter kraftigt på mekaniska komponenter och de material vi normalt använder. Sen är det förstås hyfsat komplicerat att installera och underhålla saker långt under vattenytan jämfört med på land liksom.

Citat:

Kan för lite om SMR för att ens diskutera.

Nej, vi kanske kan lämna dem då de inte är så realistiska ännu. Det finns absolut fördelar med dem, men också nackdelar som de inte har kommit runt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo fast det är ändå på en annan skala. Världens största vindkraftverk, som är enormt jävla stort, har en effekt om 16 MW. Karlshamn, som inte direkt är rekordstort, har en effekt om 662 MW sedan de stängde ner ett av tre block. Så det behövs rätt många av världens största vindkraftverk för att leverera lika mycket som det på ett år, minst 50 stycken och sannolikt närmare 100.

Kapacitetsfaktorn är helt klart på väg upp när det gäller vind, då framförallt offshore vind. T ex så har Hywind Scotland legat på 54% under de två första åren som den parken har varit i drift.

https://www.equinor.com/news/archive/20210323-hywind-scotland...