Byta bana i livet (till IT-infrastruktur)

Permalänk
Medlem

Byta bana i livet (till IT-infrastruktur)

Hej fellow sweclockare!

Arbetar idag som samtalsterapeut i vården och börjar i ärlighetens namn ledsna på att arbeta med människor. Teknik har alltid varit ett intresse och jag saknar att få arbeta med något konkret och mätbart. Jag har blivit antagen till den här utbildningen i min hemstad:

https://campusljungby.se/utbildning/yrkeshogskola/it-infrastr...

Ni som kan lite om IT, verkar det här vara en relevant utbildning för vad som i dagsläget bedöms vänta i framtiden? Jag vet själv inte riktigt vad exakt jag vill arbeta med, annat än stimulerande problemlösning. Som trygghetsnarkoman önskar jag mest veta om det här är kunskap som är värdefull för arbetsgivare. Och om det är någon av er som arbetar med det här: hur upplever ni ert arbete?

Alla berättelser välkomnas!

Mvh

Permalänk

Det är en bra utbildning för rätt person. Det ingår väldigt mycket att prata med människor inom det jobb som man hoppas få från den utbildning du tänker läsa, men jag gissar dina samtal som samtalsterapeut i vården inte så mycket handlar om någon beklagar sig på att denna molnlösning inte fungerar som den ska.

Jag själv tycker väldigt många YH utbildningar är väl begränsade, men man kan läsa 2st och man kan på egen hand lära sig något. En utbildning är en start på en karriär.

*edit*
Den utbildningen ovanför + en 2 årig YH utbildning inom webbteknik och sedan briljera på utbildningarna och man är under 24år med avklarad examen. Man är så het på arbetsmarknaden så rekryterare kommer hänga utanför ens bostad på kvällen och glo in.

Permalänk
Medlem

Kolla även på DevOps. Det jobbar jag som. Företag skriker efter det..
2 årig utbildning oftast.

Bra lön, flexibelt osv.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom IT och de som har den typen av kompetens som du är intresserad av är alla rätt gamla på mitt företag, jag tror att det kan finnas ett stort behov av den kompetensen då många som kan detta bra kommer att gå i pension.
Det som talar emot är att allt mer flyttas till molnet och kräver mindre underhåll och därmed mindre personal. Det är dock många myndigheter och andra organisationer som fortfarande har stort behov av att kunna ha saker på egna servrar så efterfrågan lär finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Kolla även på DevOps. Det jobbar jag som. Företag skriker efter det..
2 årig utbildning oftast.

Bra lön, flexibelt osv.

Verkligen!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ska också ta utbildningen. Antingen den eller mjukvaruutvecklare iot eller mjukvarutestare.

Permalänk
Skrivet av Telican:

Hej fellow sweclockare!

Arbetar idag som samtalsterapeut i vården och börjar i ärlighetens namn ledsna på att arbeta med människor. Teknik har alltid varit ett intresse och jag saknar att få arbeta med något konkret och mätbart. Jag har blivit antagen till den här utbildningen i min hemstad:

https://campusljungby.se/utbildning/yrkeshogskola/it-infrastr...

Ni som kan lite om IT, verkar det här vara en relevant utbildning för vad som i dagsläget bedöms vänta i framtiden? Jag vet själv inte riktigt vad exakt jag vill arbeta med, annat än stimulerande problemlösning. Som trygghetsnarkoman önskar jag mest veta om det här är kunskap som är värdefull för arbetsgivare. Och om det är någon av er som arbetar med det här: hur upplever ni ert arbete?

Alla berättelser välkomnas!

Mvh

Bra Ops-folk som förstår hur saker hänger ihop och hur man tillämpar den vetenskapliga modellen snarare än cargo cult IT är nyttiga i alla organisationer.
Som sagt är stora delar av världen antingen redan i molnet eller på väg ditåt, men som folk säger: molnet är bara någon annans dator. Det behövs ändå folk som kan automatisera, mäta, förstå mätvärden, översätta en infrastrukturrelaterad siffra till något en utvecklare kan agera på, och så vidare. Efterhand som man betalar sig ur de mest vaktmästarmässiga aspekterna av IT Ops får man mer tid att syssla med mer kvalificerade uppgifter.

Och när pendeln svänger tillbaka åt andra hållet och folk börjar driva (vissa?) saker i egen regi igen behövs fortfarande folk som förstår infrastruktur