Driva villan med dieselgenerator på vintern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Har du inte värme och varmvatten via fjärrvärme? I så fall borde det inte ha någon påverkan på elnätet om du duschar eller ej?

Jo men en viss påverkan har det ju ändå. Fjärrvärme säger ju inte så mycket om vad som producerar värmen, i Göteborg (där jag bor) är det rätt bra med mycket spillvärme från industrier och liknande (enligt Göteborg energis information i alla fall), men fortfarande går det ju åt en hel del el både för uppvärmningen och för processen, även om jag har svårt att hitta några konkreta siffror på varifrån fjärrvärmen kommer eller hur mycket el den kräver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Den som tar mest skada är ju du och din familj.

Sen kanske det är "värt" det en timme eller två per dag rent ekonomiskt. För att tjäna in investeringskostnaden så kommer det krävas många timmar.

Nej, det är nog dödfött om inte elpriset skenar en bra bit till.

Krävs ju också att man har timtaxa på elen, vilka rätt få har idag.
Smartare som någon sa att se över energiförbrukningen hemma. Exempelvis sätta in VP om man har direktverkande el/elpanna. Och kanske nergradera GPU och underklocka CPU..

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bor också i hyresrätt, och värme/varmvatten ingår i hyran. Så jag har rätt låga elräkningar men kan inte påverka min förbrukning så mycket. LED-lampor har jag redan, diskmaskinen körs bara när den är full vilket inte är varje dag, tvättmaskin och sånt har jag inte i lägenheten, och så vidare, så det finns liksom inte mycket att göra vad som än händer. Dock kan jag ju undvika att duscha på morgonen just när förbrukningen är som högst exempelvis, inte för att det hjälper mig på något sätt utan mer av solidaritetsskäl eller för att minska min belastning på elnätet.

Nja, du kan påverka massor om du vill, har du inte läst denna artikel? https://www.hemhyra.se/nyheter/datanord-vraktes-efter-skyhog-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men en viss påverkan har det ju ändå. Fjärrvärme säger ju inte så mycket om vad som producerar värmen, i Göteborg (där jag bor) är det rätt bra med mycket spillvärme från industrier och liknande (enligt Göteborg energis information i alla fall), men fortfarande går det ju åt en hel del el både för uppvärmningen och för processen, även om jag har svårt att hitta några konkreta siffror på varifrån fjärrvärmen kommer eller hur mycket el den kräver.

El används inte för att värma upp vattnet, det är för dyrt att värma vatten mha el. Folk som gör det får höga elräkningar Om fjärrvärmesystemet hade gjort det skulle ingen använda det. Det kan vara typ 3 saker, spillvärme från industrin eller spillvärme från elproduktion (värmekraftverk) eller värme från ett värmeverk. Spillvärme från elproduktion är som namnet antyder en biprodukt när el genereras, det är värme som uppstår vid produktion och som vanligtvis (i många andra länder) inte används.

Skrivet av Petterk:

Nja, du kan påverka massor om du vill, har du inte läst denna artikel? https://www.hemhyra.se/nyheter/datanord-vraktes-efter-skyhog-...

"datanörd" Det är troligtvis en modern gruvarbetare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nja, du kan påverka massor om du vill, har du inte läst denna artikel? https://www.hemhyra.se/nyheter/datanord-vraktes-efter-skyhog-...

Det där är inte jag.

Skrivet av pine-orange:

El används inte för att värma upp vattnet, det är för dyrt att värma vatten mha el. Folk som gör det får höga elräkningar Om fjärrvärmesystemet hade gjort det skulle ingen använda det. Det kan vara typ 3 saker, spillvärme från industrin eller spillvärme från elproduktion (värmekraftverk) eller värme från ett värmeverk. Spillvärme från elproduktion är som namnet antyder en biprodukt när el genereras, det är värme som uppstår vid produktion och som vanligtvis (i många andra länder) inte används.

Nej jag vet att man inte använder el direkt för att värma vattnet, men det går ändå åt el när man värmer vattnet, när man pumpar runt det i systemet exempelvis. Värmen kommer vad jag förstår till stor del från Sävenäs avfallskraftvärmeverk, vilket ju faktiskt producerar små mängder el. Miljömässigt är det väl bättre än att elda saker i sitt eget hus förstås, men det finns ju andra tekniker för uppvärmning som borde vara bättre som bergvärme eller solvärme. Sen står det något vagt om spillvärme från industrier, men jag vet inte varifrån för vi har ju inte så mycket sådana industrier kring Göteborg vad jag vet. Volvo och SKF är ju småpotatis ur den aspekten exempelvis, jämfört med ett pappersbruk eller någon form av smältverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

"datanörd" Det är troligtvis en modern gruvarbetare.

Vi ska inte säga så mycket om personen, men det är inte någon med inkomster från maskinerna då han har ekonomiskt bistånd/socialbidrag från sin kommun. Någon som gillar fläktar från gamla kasserade servrar alltså.

Skrivet av pine-orange:

El används inte för att värma upp vattnet, det är för dyrt att värma vatten mha el. Folk som gör det får höga elräkningar Om fjärrvärmesystemet hade gjort det skulle ingen använda det. Det kan vara typ 3 saker, spillvärme från industrin eller spillvärme från elproduktion (värmekraftverk) eller värme från ett värmeverk. Spillvärme från elproduktion är som namnet antyder en biprodukt när el genereras, det är värme som uppstår vid produktion och som vanligtvis (i många andra länder) inte används.

Det finns kommuner som värmer fjärrvärmenätet med värmepumpar. Finns säkert någon mindre aktör som kör tillskott med hjälp av el när de behöver mer än bränslet ger, ibland kan de ha någon mindre panna ute i bostadsområdet istället för att bygga ut ledningsnätet.

Vanliga värmeverk är vanligast, följt av kraftvärme, industriell spillvärme och värmepumpar drivna på el. Värmepumpar och spillvärme står för ungefär lika stor andel.

Edit: Hittade siffrorna från Energiföretagen som redovisar bränslemix, 0,6 % är elpannor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Vi ska inte säga så mycket om personen, men det är inte någon med inkomster från maskinerna då han har ekonomiskt bistånd/socialbidrag från sin kommun. Någon som gillar fläktar från gamla kasserade servrar alltså.

Frågan är om man kan lita på att en sådan rättshaverist redovisar alla sina inkomster till socialen.

Citat:

Det finns kommuner som värmer fjärrvärmenätet med värmepumpar. Finns säkert någon mindre aktör som kör tillskott med hjälp av el när de behöver mer än bränslet ger, ibland kan de ha någon mindre panna ute i bostadsområdet istället för att bygga ut ledningsnätet.

Vanliga värmekraftverk är vanligast, följt av kraftvärme, industriell spillvärme och värmepumpar drivna på el. Värmepumpar och spillvärme står för ungefär lika stor andel.

Bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Såg att jag skrev kraftvärmeverk och kraftvärme, den första är alltså utan kraft

Många av värmeverken har eller planerar att också instałlera turbiner för att generera el, men på de som byggts för värme från första början är det oftast ett mindre tillskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är om man kan lita på att en sådan rättshaverist redovisar alla sina inkomster till socialen.

Går de in och bygger om elen vet de säkert vad han skriver på flashback och vad han har för intressen på nätet. De har ju ändå processat själva. Men vi ska inte hänga ut någon här, vet du annat kan du kontakta kommunen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Går de in och bygger om elen vet de säkert vad han skriver på flashback och vad han har för intressen på nätet. De har ju ändå processat själva. Men vi ska inte hänga ut någon här, vet du annat kan du kontakta kommunen.

Nej jag har ingen aning. Men jag har en släkting som jobbar på socialkontoret i en helt annan kommun där de har en liknande person. Visserligen brukar sådana personer vara extremt petiga med att göra allt korrekt, de verkar ju gå igång på att hitta kryphålen där de kan jävlas extra mycket, så jag vet inte, det kanske inte är mining utan mer bara idioti. Typ att han har ställt in en elvärmare i frysen och kör båda på max och förstås AC som ska kyla runtom eller så. Han var ju helt öppen med att hans syfte är att kosta kommunen så mycket pengar som möjligt.

Permalänk
Medlem

@snajk: Man får ju inte betalt för Folding@Home etc. Förmodligen är det äldre maskiner dock och då handlar det varken om folding (iaf inte att leda i någon tävling/grupp) eller mining. Artikeln handlar inte om någon som blivit arbetslös utan som alltid varit "utanför".

Permalänk
Medlem

Kan väl lika gärna skaffa två elavtal då med ett per timme och ett vanligt rörligt/fast. Det lär dock inte vara praktiskt genomförbart heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Kan väl lika gärna skaffa två elavtal då med ett per timme och ett vanligt rörligt/fast. Det lär dock inte vara praktiskt genomförbart heller.

Extra elmätare är ju inte så svårt att skaffa. Stora förbrukare har ju dock fast anslutning, ska du t.ex. ha två anslutningar på vardera mätare för att ladda bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Kan man lösa det hela så att det går att köra med skarvsladdar från elverket och inte kopplar in det alls i husets fasta elsystem så slipper man hela problematiken med dyr fastinstallation speciella reservkraftsomkopplare osv.

Elverket körs alltså helt fristående från husets vanliga fasta installation och eftersom man bara kör tillfälligt med skarvsladd så behövs ju ingen dyr installation.

Förutsättningen är ju dock att förbrukare kan anslutas med stickpropp men det finns ju sådana för 3fas också.

Nackdelen är ju att det är meckigt och opraktiskt med långa skarvsladdar samt att man får gå och manuellt flytta alla stickproppar från huset uttag till elverkets kablar varje gång man kör det.

Har ett litet elverk jag brukar använda i huset på landet som jag kör off-grid som nu kommer att stå i lägenhetens garderob + batteri och växelriktare 12-230V.

Har jag tur och avbrotten inte blir för långa så kanske det räcker att bara köra batteriladdaren emellan så jag slipper köra elverket på balkongen men bra att ha det tillhands om jag behöver det.

Räcker inte till värme men jag har både gasolkök och gasolkaminer för gaspatroner så det lär klara sig. Kaminerna lär nog inte behövas men gasolköket kan vara bra om de klipper strömmen precis när man lagar mat.

Bor ju dessvärre i elområde SE4 och det är här priset är högst samt risken för avbrott också kommer att vara högst.

Är ju dock trist att vi alls ska behöva tänka så eftersom politiker i sin iver att vara miljövänliga lägger ned stabil produktion i sydsverige utan att tänka på att vindsnurror ej funkar om det inte blåser samt solel kräver sol.

Även om Ukrainakriget och Putins gasstopp (som höjer elpriset på kontinenten)ställer till det ännu värre så skapades det här problemet redan innan kriget av att obetänksamt lägga ned elproduktion utan att vettiga alternativ skapas och införa prissystem där de dyra kontinentala priserna avgör vad vi i sverige ska betala för elen.

Om elpriset tre eller fyrdubblas i vinter tyvärr inte osannolikt alls ifrån den redan höga nivå som råder nu lär det definitivt löna sig med en egen bränsledriven generator både för priset och säkerheten att alls få el om det blir rullande avbrott.

Elräkning nu på högsommaren över 700kr/mån för en liten etta och 1 person med enbart hushållsel säger ju en del om vad folk som bor i hus eller har lägenheter med direktel kommer att få betala. Blir nog många som inte klarar det, var ju illa redan i vintras och nu är priset ännu högre mitt i sommaren än det var som högst i vintras. tänk en fyrdubbling på det...

Blir det rullande avbrott kan vi antagligen räkna med risk för längre avbrott, Läser man rapporter om hur svårt det är att återstarta stora elnät efter avbrott så kan man räkna med problem. (om inte folk är hemma eller har kopplat bort förbrukare när strömmen kopplas på så blir det strömrusning när allt startar samtidigt och då kan systemet haverera pga momentan överbelastning så det måste startas om igen)

Är ju väldigt illavarslande att oljeeldade Karlshamnsverket redan måste köra på halva kapaciteten redan nu sommartid och bränna 70000 liter i timmen, hur kommer det inte att bli när det blir kallt då. Lär få köra alla blocken som då drar 140000 liter olja i timmen större delen av vinterhalvåret.

Tack för det politiker som lägger ned utsläppsfri kraft och istället tvingar fram något som verkligen förstör miljön hela tiden det körs och dessutom el till orimliga priser som många inte kommer att kunna betala.

Pratas om förslag på minska elskatten 10öre, jomen visst det kommer säkert att hjälpa dem som får elräkning på 30-50 tusen/mån eller mer i vinter.

Kommer att installera ett elverk ganska snart trots fördelaktigt elavtal. Detta är helt och hållet på grund av hotet om roterande bortkoppling i vinter. Kan inte riskera att bli utan el ett längre tag ifall något går snett, och finner det oacceptabelt att behöva vara utan ström vissa tidpunkter på dygnet. Batteribackup blir snabbt en extremt dyr historia. För att säkra upp EN dator i några timmar krävs det UPS motsvarande kostnaden för ett bra elverk + reservkraftsomkopplare. Vi pratar sexsiffriga belopp för att driva allt på batteri. Kostnaden för bränsle och underhåll är helt klart billigare än kostnaden för batterislitaget.

Till en början kommer det bli skarvkablar, men om det visar sig att elkrisen blir långvarig - över tiden för det bundna elavtalet så kommer installationen att bli permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Extra elmätare är ju inte så svårt att skaffa. Stora förbrukare har ju dock fast anslutning, ska du t.ex. ha två anslutningar på vardera mätare för att ladda bilen?

Om man antar att det är dyrt när det är kallt och att man kan välja när man vill ladda bilen så kan man ju köra bilen på timme och värmen på fast. Men det är nog svårt att få ihop det så man tjänar på det som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Kommer att installera ett elverk ganska snart trots fördelaktigt elavtal. Detta är helt och hållet på grund av hotet om roterande bortkoppling i vinter. Kan inte riskera att bli utan el ett längre tag ifall något går snett, och finner det oacceptabelt att behöva vara utan ström vissa tidpunkter på dygnet. Batteribackup blir snabbt en extremt dyr historia. För att säkra upp EN dator i några timmar krävs det UPS motsvarande kostnaden för ett bra elverk + reservkraftsomkopplare. Vi pratar sexsiffriga belopp för att driva allt på batteri. Kostnaden för bränsle och underhåll är helt klart billigare än kostnaden för batterislitaget.

Till en början kommer det bli skarvkablar, men om det visar sig att elkrisen blir långvarig - över tiden för det bundna elavtalet så kommer installationen att bli permanent.

Så du har gått på medias skrämselrapportering. Myyyycket större risk för ett vanligt strömavbrott än att dom ska stänga av strömmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Kommer att installera ett elverk ganska snart trots fördelaktigt elavtal. Detta är helt och hållet på grund av hotet om roterande bortkoppling i vinter. Kan inte riskera att bli utan el ett längre tag ifall något går snett, och finner det oacceptabelt att behöva vara utan ström vissa tidpunkter på dygnet. Batteribackup blir snabbt en extremt dyr historia. För att säkra upp EN dator i några timmar krävs det UPS motsvarande kostnaden för ett bra elverk + reservkraftsomkopplare. Vi pratar sexsiffriga belopp för att driva allt på batteri. Kostnaden för bränsle och underhåll är helt klart billigare än kostnaden för batterislitaget.

Till en början kommer det bli skarvkablar, men om det visar sig att elkrisen blir långvarig - över tiden för det bundna elavtalet så kommer installationen att bli permanent.

innan du får sätta igång ett reservkraftverk så måste du stänga av inkommande el från nätet. (Så elen inte går "felväg" ut från fastigheten.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men en viss påverkan har det ju ändå. Fjärrvärme säger ju inte så mycket om vad som producerar värmen, i Göteborg (där jag bor) är det rätt bra med mycket spillvärme från industrier och liknande (enligt Göteborg energis information i alla fall), men fortfarande går det ju åt en hel del el både för uppvärmningen och för processen, även om jag har svårt att hitta några konkreta siffror på varifrån fjärrvärmen kommer eller hur mycket el den kräver.

En fjärrvärmeanläggning skapar el den tar inte el.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

En fjärrvärmeanläggning skapar el den tar inte el.

Nä en fjärrvärmeanläggning skapar ingen el. Dock så skapar viss elproduktion massor av värme som nyttjas för fjärrvärme

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Här i norr körde man med finndiesel i bilarna, funkade utmärkt tills det blev förbjudet.
Det man var tvungen att göra var att se till att det var vinterkvalitet eller blanda lite vanlig diesel på vintern för frysrisken.

Alltså ni körde på det som kallas motorbränsle. Den röda pumpen.
Det är ju precis samma som vanlig diesel, enda skillnaden är ju att den färgad röd. Så myndigheter kan kolla.
Det är ju betydligt mindre skatt på den.

Lika med "Villaolja" helt normal diesel. Du kan köra på den utan några som helst bekymmer. Fruktansvärt olagligt men.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Alltså ni körde på det som kallas motorbränsle. Den röda pumpen.
Det är ju precis samma som vanlig diesel, enda skillnaden är ju att den färgad röd. Så myndigheter kan kolla.
Det är ju betydligt mindre skatt på den.

Lika med "Villaolja" helt normal diesel. Du kan köra på den utan några som helst bekymmer. Fruktansvärt olagligt men.

Vill du ha garanti ska du köra på bränslet generatortillverkaren rekommenderar.

Det är inte samma specifikationer på diesel och eldningsolja E10 och E32 i Sverige och knappast heller motsvarande i Finland, inte samma additiv, inte samma cetantal osv. Går givetvis att anpassa då det är väldigt snarlikt men det är fortfarande olika specifikationer av lätt brännolja/diesel. Går ju att anpassa för helt andra bränslen också.

Dessutom kanske man vill använda farmartanken till bilen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Så du har gått på medias skrämselrapportering. Myyyycket större risk för ett vanligt strömavbrott än att dom ska stänga av strömmen

Snarare egen förutsägelse att det kommer bli mycket värre. Band mig på 60 öre för att jag förstod att det skulle gå åt pipan med elen. Reservkraftverket är till för att garantera att jag inte blir utan ström om det blir nedsläckning. Vi är alla beroende av energi för att leva och att bli utan kan bli en katastrof, speciellt om det pågår ett längre tag. Om det inte skulle bli något avbrott så skulle jag bli glad över det.

Skrivet av sesese:

innan du får sätta igång ett reservkraftverk så måste du stänga av inkommande el från nätet. (Så elen inte går "felväg" ut från fastigheten.)

Därav reservkraftsomkopplaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bor han i Skåne och du i Norrland behöver det väl inte vara så stor skillnad på förbrukningen.

Skrivet av frong:

Jag skrev inte att du gör, läs igen. Poängen är att summan inte behöver säga så mycket om förbrukningen just nu.

Ok, då hans profil säger Skåne och många har EON där nere som nätägare.

Etta i flerfamiljshus, säkert avsäkrat 16 A – abonnemang 78,75 kr inkl moms

Elöverföring och energiskatt per kWh – 1,585 kr inkl moms

Eon rörligt elavtal månadspris juli – 1,6954 kr inkl moms

Eon elavtal årsavgift – 55 kr

Fasta månadsavgifter i form av abonnemang och årsavgift blir då 133,75 kr, elräkningen var över 700 kr så minst 566,25 kr är elen.

Bara att räkna baklänges så ser vi att det är mer än 170 kWh. För en liten etta med en person i är det lite mycket, dryg halvering av den räkningen är inget större problem. I år hade det nog varit svårt att få ett bra pris bundet i SE4, men hade du haft ett avtal från förra året eller tidigare hade han kunnat komma under 300 kr där också, för att han ska dit nu krävs dock en vår/sommar nästa år med låga priser där det finns utrymme att teckna sånt avtal.

Permalänk
Medlem

Dieselgenerator som körs på hemgjord biodiesel borde vara hett nu. Finns ju folk som gör egen av gammal frityrolja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Snarare egen förutsägelse att det kommer bli mycket värre. Band mig på 60 öre för att jag förstod att det skulle gå åt pipan med elen. Reservkraftverket är till för att garantera att jag inte blir utan ström om det blir nedsläckning. Vi är alla beroende av energi för att leva och att bli utan kan bli en katastrof, speciellt om det pågår ett längre tag. Om det inte skulle bli något avbrott så skulle jag bli glad över det.

Nja, man behöver inte någon reservkraft för att för att laga mat och hålla sig varm. Gasol/fotogen/dieselvärmare fixar ju värmedelen och funkar som bränsle till matlagning. Vad ska du göra med elen? Sitta och spela Quake mot botar medan världen går under? Är inte som att din internetförbindelse kommer vara uppe vid strömavbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nja, man behöver inte någon reservkraft för att för att laga mat och hålla sig varm. Gasol/fotogen/dieselvärmare fixar ju värmedelen och funkar som bränsle till matlagning. Vad ska du göra med elen? Sitta och spela Quake mot botar medan världen går under? Är inte som att din internetförbindelse kommer vara uppe vid strömavbrott.

Behöver inte för mat och värme, nej. Men det gäller så länge avbrottet är förhållandevis kort. Vid längre avbrott så får du problem antingen med bränslemängden eller kostnaden för energin. Ska du ha värme går det att få ut cirka 20-25 kWh per liter bränsle om du matar strömmen in i en värmepump och tar tillvara på överskottsvärmen från elverket. För mat, visst 100 liter räcker ett tag men det blir pilligt att hålla på med till varje "platta". Plus att alla hushållsmaskiner går på el och är de obrukbara så får du göra allt manuellt. Att köra ett elverk från en 10 kubikstank lär räcka ett tag även i kallaste vintern och du behåller standarden - att maskinerna fungerar. Tid är pengar och att lägga ned många timmar extra varje dag på att spara så mycket energi som går kostar också en del. I slutändan går det inte att hinna med allt som ska göras. Min tolerans för flertalet återkommande strömavbrott eller ett fåtal massiva, är lågt.

Sedan kommer saker som inte får bli strömlösa, eller ens inte får släckas plötsligt. Mina servrar till exempel och nätverksutrustningen. Nätverket lär fortsätta fungera på reservkraft eftersom jag är ansluten med fiber och centralen i andra ändan lär också gå på reservkraft.

Visar det sig att vi blir ett elektriskt U-land, vilket jag betvivlar men inte är omöjligt, så är det dags att fundera på att flytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Behöver inte för mat och värme, nej. Men det gäller så länge avbrottet är förhållandevis kort. Vid längre avbrott så får du problem antingen med bränslemängden eller kostnaden för energin. Ska du ha värme går det att få ut cirka 20-25 kWh per liter bränsle om du matar strömmen in i en värmepump och tar tillvara på överskottsvärmen från elverket. För mat, visst 100 liter räcker ett tag men det blir pilligt att hålla på med till varje "platta". Plus att alla hushållsmaskiner går på el och är de obrukbara så får du göra allt manuellt. Att köra ett elverk från en 10 kubikstank lär räcka ett tag även i kallaste vintern och du behåller standarden - att maskinerna fungerar. Tid är pengar och att lägga ned många timmar extra varje dag på att spara så mycket energi som går kostar också en del. I slutändan går det inte att hinna med allt som ska göras. Min tolerans för flertalet återkommande strömavbrott eller ett fåtal massiva, är lågt.

Sedan kommer saker som inte får bli strömlösa, eller ens inte får släckas plötsligt. Mina servrar till exempel och nätverksutrustningen. Nätverket lär fortsätta fungera på reservkraft eftersom jag är ansluten med fiber och centralen i andra ändan lär också gå på reservkraft.

Visar det sig att vi blir ett elektriskt U-land, vilket jag betvivlar men inte är omöjligt, så är det dags att fundera på att flytta.

Men nej, vår infrastruktur i landet har inte reservkraft på mer än enskilda punkter och dessa punkter har bara begränsad reservkraft. Reservkraft kan också fallera och vid störningar kan skador på utrustning ändå ske.

Du kommer vara utan bredband vid ett strömavbrott, varar avbrottet mer än ett par timmar kommer du också vara utan telefoni.

Service från samhället kommer dras in, du kommer förväntas att flytta på dig. T.o.m. sjukhus kommer att evakueras vid ett längre avbrott.

Större elverk som den en i tråden har beställt kan dra 5-6 l/h. Visst 10 m³ räcker ett tag som i ett par månaders drift men kostar också över 200 000 kr att fylla. När du köper villaolja för värme är det ju max ett par kubik...

Vettigare mängd bränsle räcker max någon vecka eller två och slutar vägarna underhållas och det ligger grenar och träd överallt kommer du inte få några leveranser.

Vanligt reservaggregat har manuell eller automatisk reservkraftsbrytare eller omkopplare, du kommer alltså fortfarande drabbas av störningen innan du byts över till aggregatet och det som är skadat vid störningen är ju redan kört. Tog störningen värmepumpen har du ändå ingen värme.

Permalänk
Medlem

Intressant hur folk i allmänhet resonerar, beroende på kontext.

Frågar man "leffe å linda" vad de ska göra på semestern så svarar dom att dom ska campa, njuta av naturen. Bara ha det lugnt och skönt, grilla korv över öppen eld.

Sen kommer medians beskrivning av ELsituationen...
"Leffe å linda" ska nu bygga en egen dieselpark! Maskiner för MASSOR skall införskaffas lika så bränsle! Herregud vi måste ju ha EL precis hela tiden! Klart som fan att spel och filservern har topp-prio i en sådan situation! Hur kan någon tycka något annat?

Men HUR kan människor ha klarat sig i flera hundra tusen år utan dieselaggregat?
Nu för tiden har vi ju ganska bra grundförutsättningar också. Husen är vettigt isolerade, vi har massor med bra kläder.

Man kan inte elda för att hålla sig varm i sitt isolerade hus? Elda för att värma maten? Det gick ju fint att göra detta på semestern när man satt utomhus...

Visst jag är med på att det är knepigare på vintern.
Värmepumpar osv mår inte jättebra att stängas av och på osv osv. Det är knepigare att hitta ved nu osv.

Men kniper det riktigt så kan ju folk gå ut och riva ner lite träd.

Skulle elen försvinna så är det kortvarigt.
Försvinner elen länge eller för alltid så kommer man ändå att bli invaderad av första bästa MAD MAX klan som vill komma åt ditt dieselaggregat, bränsle osv.

Studsmattorna som alla har nu för tiden vänds upp och ner och folket skanderar "Two men enters one man leaves".

Så vad kan man göra då?
Har man kamin/öppen spis, toppen. Köp på dig lite ved!
Saknar man det kan man ju köpa ett par spritkök och lite sprit.
Ärligt talat så man man ju slå isär ena nattduksbordet och elda ute i en tunna/hink om man vill ha varm korv/köttbullar.
Lite vinterkläder, filtar och ljus. Ha en brandsläckare också.
Sen ser man till att ha vatten! Kommunerna bistår ofta med vatten vid vattenposter när situationen kräver det.

Har man egen brunn kan det ju vara bra att ha en manuell pump också.

Hum vad mer... Avlopp... Det går ju att lösa med en hink.

Sen behöver man ju inte värma upp hela superkåken. Man kan ju avgränsa sig till en del av huset där ex kamin/kök finns.

Permalänk
Medlem

Ät eran varmkorv och Mamma Scans köttbullar kalla, de är redan tillagade!

Inträffar ett fel/en skada som inte går att reparera omgående kan du enkelt bli utan el i veckor utan att hela samhället stängs ner. Evakueringsbostad om nu ditt liv måste fortsätta kommer alltid vara billigare än att köra generator för 115 kr/h. Kan du spendera all din tid på att ta hand om ett hus utan bredband mitt i ingenstans behöver du heller inte ett system som kostar 115 kr/h att driva. Dras sig samhället undan ett område för att det inte går att få igång el och va så får du nog finna dig i att göra det samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ät eran varmkorv och Mamma Scans köttbullar kalla, de är redan tillagade!

Inträffar ett fel/en skada som inte går att reparera omgående kan du enkelt bli utan el i veckor utan att hela samhället stängs ner. Evakueringsbostad om nu ditt liv måste fortsätta kommer alltid vara billigare än att köra generator för 115 kr/h. Kan du spendera all din tid på att ta hand om ett hus utan bredband mitt i ingenstans behöver du heller inte ett system som kostar 115 kr/h att driva. Dras sig samhället undan ett område för att det inte går att få igång el och va så får du nog finna dig i att göra det samma.

Jo tack blev drabbad av Gudrunstormen förut när jag bodde i Småland och eftersom jag har medicinteknisk utrustning som går på el blev det inte så kul att inte sova 3-4 nätter i rad. Ville inte råka ut för det igen så köpte elverk med batteri o växelriktare så jag kan ladda dagtid och slipper ha verket igång på natten för även om det är litet och tyst så låter det en del ändå. Men mitt lilla Inverterelverk går 5-7 timmar på 2-3L så kostar inga 115kr/h där-

Laga mat och värme går bra med både gasolkamin och gasolkök så behöver inte ens äta kall mat eller frysa heller.

Fiber fungerade i alla fall i 8 timmar innan jag stängde av datorn trots att alla telefoner var döda.

Kompisar kom hem och felanmälde elnät hos mig eftersom jag var den enda som hade internet och dator i gång i byn med mitt elverk.

Hur smart är det att elbolag hänvisar till webben för info till folk vars internet inte fungerar då de är strömlösa.

Du tyckte elförbrukningen var hög i min lilla lägenhet som ligger i Skäne men den här utrustningen drar en del då det blir så många timmar man använder den, och dessutom har jag en extra frys då kyl/frysen som hör till lägenheten verkligen är kass på infrysning och den har för litet utrymme.

Nej historiskt har vi kanske inte behövt ta till roterande bortkoppling i Sverige pga effektbrist men det finns ju andra störningar dokumenterade där återstart av elnätet efter större avbrott har visat sig svårare än man trott eller tagit längre tid än förväntat.