Hur fungerar text i SVG-format, krävs rätt font i systemet?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar text i SVG-format, krävs rätt font i systemet?

Jag startade Inkscape.
Skrev mitt namn.
Valde font och storlek.
Sparade som SVG.
Placerade bilden på webbsidan.

SVG-filen visas rätt i datorn, både när man klickar på filen, och på webbsidan.

Men, när jag kollar med mobilen så byter den till en annan font.

Fråga: Måste alla enheter som ser en SVG-bild med text, ha rätt font installerad i sitt system?

Permalänk
Medlem

Svg-bilder är mig veterligen vektorgrafik, så den ska fungera standalone utan typsnittet.

Att det ser annorlunda ut i mobilen låter knas. Säkert att svg:n laddar in och att du inte ser någon alt-text eller liknande?

Edit: Kanske att jag har fel, läser följande här:

Citat:

To create text SVG’s in Inkscape you need to turn your text into a path. To do this just select your text and then go to “path” in the top menu bar and then choose “object to path”. This will turn your text into a path. From here you can click into each individual letter of your text and edit however you’d like.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

SVG kan använda både inbäddade typsnitt eller hänvisa till externa typsnitt. Så ja, om typsnittet inte är inbäddat i SVG-filen så måste enheten som visar SVG-bilden ha samma typsnitt om det ska bli rätt.

Permalänk
Medlem

Se till att bilden blir konverterad till "paths" istället. Då borde det fungera, men annars är det som du är inne på, att typsnittet kan behöva vara installerat lokalt.

Hur man gör i Inkscape vetetusan, men borde vara en googling bort ungefär

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Tack, genom att följa https://www.youtube.com/watch?v=E_LTNOKb4FQ
så funkade det. Krävdes flera steg än att bara skriva och spara.