Vilken utav dessa skärmar passar sig bäst? (16k)

Permalänk
Medlem

Vilken utav dessa skärmar passar sig bäst? (16k)

Hej!

Jag skall inom dagarna köpa en ny monitor som skall användas tillsammans med en MacBook Pro 16 (2021) samt antingen en ps5:a eller XSX.

Har aldrig lagt så mycket pengar på en monitor innan så skulle gärna vilja höra era tankar innan jag slår till. Dessa alternativen har jag tittat på än så länge :

1:
https://www.inet.se/produkt/2220773/acer-32-predator-x32fp-4k... (Acer)

2:
https://www.inet.se/produkt/2221797/samsung-32-odyssey-neo-g7... (Samsung)

3:
https://www.inet.se/produkt/2221740/lg-32-ultragear-32gq950-4... (LG)

Fördelen jag ser med (1) är att jag får 90W effekt, så jag kommer kunna ladda Macbook med full effekt, samt att monitorn har högtalare. Fördelen med Alternativ (2) är att jag har möjlighet att köpa loss skärmen för 12600 via Benify. Fördelen med (3) är att det är LG?, som jag förstått det är de bäst men har så svårt att rättfärdiga det höga priset, då det inte finns något speciellt med den skärmen? Vill också poängtera att jag inte kommer syssla med redigering eller programmering.

Hur är det med garanti och erfarenheter kring det? vem brukar vara bäst? Hos både Acer och LG så har man möjlighet att förlänga garantin mot en kostnad, men fördelen med Samsung är att Samsung har butik här där jag bor där man lätt kan besöka vid problem osv.

Permalänk
Bildexpert 📺

Fällan med Samsungs modeller och Mac är att Samsung ofta använder VA-paneler med annorlunda subpixelstruktur som Mac OS inte kan hantera med sämre textrendering som följd. Det har historiskt också varit vanligare med problem runt just anslutning till Macar runt sådant som handskakningar där rätt upplösning inte alltid är tillgänglig för Macar. Är inte samma sak som att just G7-modellen kommer få problem. Mer varningsflagg om att först reda ut och läsa om tester och erfarenheter om hur den modellen fungerar ihop med Mac.

LG är tvärtom där det historiskt finns samarbete mellan LG och Apple på flera plan, inklusive att Apple säljer (eller sålde) LG:s skärmar. Återigen på samma sätt ingen garanti om att det är bästa valet, utan mer en flaggning om att LG tenderar att vara det lämpligare valet.

Permalänk
Medlem

Acer skärmen ser ut att vara den bästa av de där tre skärmarna. Och med fördelarna som du skriver.
Den är dock dyr!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fällan med Samsungs modeller och Mac är att Samsung ofta använder VA-paneler med annorlunda subpixelstruktur som Mac OS inte kan hantera med sämre textrendering som följd. Det har historiskt också varit vanligare med problem runt just anslutning till Macar runt sådant som handskakningar där rätt upplösning inte alltid är tillgänglig för Macar. Är inte samma sak som att just G7-modellen kommer få problem. Mer varningsflagg om att först reda ut och läsa om tester och erfarenheter om hur den modellen fungerar ihop med Mac.

LG är tvärtom där det historiskt finns samarbete mellan LG och Apple på flera plan, inklusive att Apple säljer (eller sålde) LG:s skärmar. Återigen på samma sätt ingen garanti om att det är bästa valet, utan mer en flaggning om att LG tenderar att vara det lämpligare valet.

Tack så mycket för det utförliga svaret. Avstår nog från Samsung då, också pga tidigare erfarenheter.

Skrivet av ronz:

Acer skärmen ser ut att vara den bästa av de där tre skärmarna. Och med fördelarna som du skriver.
Den är dock dyr!

Håller med, lutar just nu åt antingen den eller LG.

Permalänk
Medlem

Om inte uppdateringsfrekvensen är kritisk så har LG även den billigare Ultrafine-serien. Den har dock bara 60Hz jämfört med Ultragears 144Hz.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Om inte uppdateringsfrekvensen är kritisk så har LG även den billigare Ultrafine-serien. Den har dock bara 60Hz jämfört med Ultragears 144Hz.

Ett krav är bla Hdmi 2.1, så det är också därför som jag satsar på dessa dyrare skärmar. haha men det är verkligen svårt att rättfärdiga ett pris på 16k, men Acer skärmen ser väldigt bra ut, då kommer även min MacBook Pro till användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ett krav är bla Hdmi 2.1, så det är också därför som jag satsar på dessa dyrare skärmar. haha men det är verkligen svårt att rättfärdiga ett pris på 16k, men Acer skärmen ser väldigt bra ut, då kommer även min MacBook Pro till användning.

Acer har ytterligare en 32" skärm som har hdmi 2.1, IPS 4K samt 144 Hz. Men till ett betydligt lägre pris.
https://www.inet.se/produkt/2218911/acer-32-predator-xb323qkn...

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz