Prisgaranti på Elgiganten

Permalänk
Medlem

Prisgaranti på Elgiganten

Tänkte kolla med forumet ifall ni vet om prisgarantin gäller bara en gång.
Det är så att min vän har köpt oled tv från elgiganten den 25e . De har sedan först sänkt tvn med 1000 kronor (veckan efter) och då gav de min kompis 1000kr tillbaka. Dock sänkte de ytterligare priset på tvn med 1000kr (veckan efter det) men nu skriver elgiganten att min kompis har redan fått prisgaranti och inga fler. Är det så prisgarantin funkar?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Tänkte kolla med forumet ifall ni vet om prisgarantin gäller bara en gång.
Det är så att min vän har köpt oled tv från elgiganten den 25e . De har sedan först sänkt tvn med 1000 kronor (veckan efter) och då gav de min kompis 1000kr tillbaka. Dock sänkte de ytterligare priset på tvn med 1000kr (veckan efter det) men nu skriver elgiganten att min kompis har redan fått prisgaranti och inga fler. Är det så prisgarantin funkar?

Han får kolla i det finstilta, står kanske på kvittot. (=villkoren).

Permalänk
Medlem

Varför inte bara läsa på Elgigantens hemsida, där de listar exakt hur deras Prismatch fungerar?

"Vår prismatch gäller gentemot alla svenska konkurrenter och vid köptillfället."

Har din vän fått pengar tillbaka en vecka efter inköpet har Elgiganten redan där gjort mer än de utfäster sig göra. Dock kanske din vän vill använda sig av deras öppet köp, om arbetet är värt den extra tusenlappen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför inte bara läsa på Elgigantens hemsida, där de listar exakt hur deras Prismatch fungerar?

"Vår prismatch gäller gentemot alla svenska konkurrenter och vid köptillfället."

Har din vän fått pengar tillbaka en vecka efter inköpet har Elgiganten redan där gjort mer än de utfäster sig göra. Dock kanske din vän vill använda sig av deras öppet köp, om arbetet är värt den extra tusenlappen.

Då har Elgiganten ändrat det då på senare tid, för förr var det 30 dagar efter köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför inte bara läsa på Elgigantens hemsida, där de listar exakt hur deras Prismatch fungerar?

"Vår prismatch gäller gentemot alla svenska konkurrenter och vid köptillfället."

Har din vän fått pengar tillbaka en vecka efter inköpet har Elgiganten redan där gjort mer än de utfäster sig göra. Dock kanske din vän vill använda sig av deras öppet köp, om arbetet är värt den extra tusenlappen.

Han kontaktade de angående prisgaranti och inte prismatch. Han köpte tvn på elgiganten och kan därmed inte prismatcha mot elgiganten vid köptillfället.
De sa till honom att elgiganten har prisgaranti och han fick 1000kr men nu verkar den bara gälla en gång.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Han kontaktade de angående prisgaranti och inte prismatch.

"Prismatch" är det namn Elgiganten använder för det du kallar prisgaranti.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Han är kund och kan testa tvn 50 dagar så han borde ha packat ner tvn och lämnat tillbaka den och köpt den igen för 1000kr mindre och få google nest. Låter väldigt begängt men om de hinner sänka igen så får han göra det.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"Prismatch" är det namn Elgiganten använder för det du kallar prisgaranti.

Men han kontaktade elgiganten och de sa att de har prisgaranti under tiden han kan ångra sig. Inte prismatch.
Det står inget om prisgaranti på nätet men de skrev det i chatten säger han.
Han borde ha packat ner tvn och lämnat den. Sedan köpt ny och få 1000kr och google nest. Låter konstigt.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Är rätt enkelt löst. Kontakta elgiganten och säg det. Att han kommer lämna tillbaka den då och köpa den igen. Ofta fixar de en prisgaranti då för slippa få tillbaka en använd produkt och böket.

Gör de inte det så ja, då är de ju bara lämna tillbaka den och köpa den igen billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"Prismatch" är det namn Elgiganten använder för det du kallar prisgaranti.

Nej. Det TS är ute efter är inte prismatchning mot en konkurrent, utan mot Elgiganten själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nej. Det TS är ute efter är inte prismatchning mot en konkurrent, utan mot Elgiganten själva.

Elgiganten erbjuder ingen sådan prisgaranti. Man får då istället vara beredd att lämna tillbaka varan inom öppet köp, men kundtjänsten kan givetvis även erbjuda pengar tillbaka för att de skall slippa hantera en sådan retur. Det blir dock fel om man kallar detta "prisgaranti" då det inte är någonting som garanteras av någon part

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Elgiganten erbjuder ingen sådan prisgaranti. Man får då istället vara beredd att lämna tillbaka varan inom öppet köp, men kundtjänsten kan givetvis även erbjuda pengar tillbaka för att de skall slippa hantera en sådan retur. Det blir dock fel om man kallar detta "prisgaranti" då det inte är någonting som garanteras av någon part

Men, när han frågade i chatten om de har prisgaranti så skrev de att de visst har det och gav honom 1000kr tillbaka på hans kort. Idag skrev de till honom att de har prosgaranti men att den gäller bara en gång.
Så nu om de sänker priset inom 50 dagar ska han packa ner tvn och köra den till Elgiganten, få sina pengar och köpa tv på nytt. Hur dumt är inte det då?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Men, när han frågade i chatten om de har prisgaranti så skrev de att de visst har det och gav honom 1000kr tillbaka på hans kort. Idag skrev de till honom att de har prosgaranti men att den gäller bara en gång.
Så nu om de sänker priset inom 50 dagar ska han packa ner tvn och köra den till Elgiganten, få sina pengar och köpa tv på nytt. Hur dumt är inte det då?

Den enda gången jag kommit med varan till returdelen av butik och sagt att jag velat göra öppet köp och köpa igen har de på den disken smidigt kunnat lösa en insättning på kortet inom 14 dagar på mellanskillnaden. Har aldrig ställt frågan till chat då min erfarenhet av elgigantens chat inte är lika god som servicen i butik. Men är varan inte köpt i den butik du vill returnera till kan detta med retur och köpa igen till lägre pris riskera att bli mindre smidigt kanske.

Men jag skulle åkt till butiken och hört vad servicedisken säger innan jag spekulerar.

Permalänk
Medlem

De indirekta kostnaderna för dig själv som energi till allt bängel, transport, väntetid, ståtid och hjärngympa att ens tänka så långt över det här. Vad har den för värde? Den där tusenlappen är nog översatt till en förtjänst om 200-300kr när dammet lagt sig. Om ens det.

Men visst, den här fallskärmen Elgiganten erbjuder är ju rätt fin.

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka varan då och köp den igen. Då är problemet löst om man orkar hålla på...

Permalänk
Medlem

Vart kan man läsa om prisgarantin, hittar bara prismatchningen?

*edit* Prisgarantin verkar inte finnas längre vad jag kan se.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

De indirekta kostnaderna för dig själv som energi till allt bängel, transport, väntetid, ståtid och hjärngympa att ens tänka så långt över det här. Vad har den för värde? Den där tusenlappen är nog översatt till en förtjänst om 200-300kr när dammet lagt sig. Om ens det.

Men visst, den här fallskärmen Elgiganten erbjuder är ju rätt fin.

Först, är det inte till mig. Killen är bara 19 och student så 1000 lappen gör nog en del. Sedan handlade inte min fråga om det.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Han är kund och kan testa tvn 50 dagar så han borde ha packat ner tvn och lämnat tillbaka den och köpt den igen för 1000kr mindre och få google nest. Låter väldigt begängt men om de hinner sänka igen så får han göra det.

Mitt tips är att prata med folket som jobbar i supporten i butiken om det finns.

Undvik att prata med säljarna. De kommer inte vilja göra det i sitt namn då det påverkar deras siffror och därmed eventuell lön.

Supporten samt de som jobbar på lagret kommer säkerligen kunna justera det.

Vilket område gäller det?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Alla som säger att det "bara är att lämna tillbaka o köpa igen". Ni har aldrig köpt på rea på Elgiganten hör jag. De har typ tre ex sen är de slut. Och inget garanterar att han får köpa "sin" TV igen. De kanske ska skicka den på servicekoll och packa om den innan den säljs igen. Eller så har de kösystem mellan butiker vi inte känner till. Många om.

Snubben har redan fått 1000 SEK utan att lyfta ett finger. Samtidigt tyckte han sig ha råd med fullpriset. Nä, backa nu och sluta vara girig. Kränkta tonåringar...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Mitt tips är att prata med folket som jobbar i supporten i butiken om det finns.

Undvik att prata med säljarna. De kommer inte vilja göra det i sitt namn då det påverkar deras siffror och därmed eventuell lön.

Supporten samt de som jobbar på lagret kommer säkerligen kunna justera det.

Vilket område gäller det?

Han köpte det i Halmstad.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Alla som säger att det "bara är att lämna tillbaka o köpa igen". Ni har aldrig köpt på rea på Elgiganten hör jag. De har typ tre ex sen är de slut. Och inget garanterar att han får köpa "sin" TV igen. De kanske ska skicka den på servicekoll och packa om den innan den säljs igen. Eller så har de kösystem mellan butiker vi inte känner till. Många om.

Snubben har redan fått 1000 SEK utan att lyfta ett finger. Samtidigt tyckte han sig ha råd med fullpriset. Nä, backa nu och sluta vara girig. Kränkta tonåringar...

Tack för input. Ska hälsa honom det!

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.