Permalänk

Aha

Skrivet av Alphahanne:

Nu har jag visserligen hittat en begagnad 4K TV med 3D så problemet löst för min del.

Men, som jag skrivit tidigare. Jag har alltid haft ljudet via stereon (7.1). Problemet med min gamla TV var att det inte hjälpte att dra ner volymen till noll, spraket från högtalarna fanns där ändå. Enda sättet bli av med det var med mute och då fanns den där ikonen oavsett om jag ville eller inte. Allt detta hade du nog sett om du läst ordentligt.

på min Philips så bestämmer jag helt enkelt om ljudet ska skickas till högtalaren eller till den externa enheten .
I bästa fall gör tv:n det automatiskt åt mig .
Obs Jag har ARC audio return channel
I mitt fall viktigt eftersom jag även har en tivo-box

Fel skrivning
Permalänk
Skrivet av Spindel100:

på min Philips så bestämmer jag helt enkelt om ljudet ska skickas till högtalaren eller till den externa enheten .
I bästa fall gör tv:n det automatiskt åt mig .
Obs Jag har ARC audio return channel
I mitt fall viktigt eftersom jag även har en tivo-box

Vilken 3D tv med 4K har du hittat, nyfiken

Felskrivning
Permalänk

Panasonic plasma 3D hade tydligen inte problem med skuggbilder

Skrivet av Laxpudding:

När vi får tillgång till 120 Hz-signaler i allt högre utsträckning är det tänkbart och tekniskt möjligt att man kan lösa detta externt utan att TV:n måste ha 3D-funktionen inbyggd. Glasögonen synkar mot den externa lösningen som hela tiden alternerar höger vänster bild i signalen.

Minns nu att en av deras modeller kallades för 3D kungen i hemmabio tidningar och liknande
Deras skärmar var tydligen extremt snabba åtminstone på den tiden
Vilket tydligen var väldigt nödvändigt för 3D

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Spindel100:

Jag tror inte att det är 120hz inte ens på den fetaste ultra HD Bluray skivan .

Nej. Naturligtvis.

Med 120 Hz och 3D handlar det om att få en TV-panel som arbetar i 120 Hz så att det går att alternera bilder för höger/vänster öga tillräckligt snabbt med minimal crosstalk. Filmen lär förstås vara 24 bilder/s som det alltid är.

Kan man mata panelen med en 120 Hz-signal kan man i praktiken bygga ett 3D-system utan att TV:n har funktionen för 3D-bild. Sådana externa synklösningar har funnits förut och var förekom under bildrörstiden. Synket med glasögonen sker via separat hårdvara och i detta fall matas TV:n med 120 Hz-signal från den externa synkhårdvaran. Signalen från BD-spelaren är den vanliga och går via den externa synkhårdvaran, inte direkt till TV:n.

Permalänk
Medlem

Efter att nu ha sett nedanstående video från LTT så blev jag verkligen riktigt sugen på 3D tv.
https://www.youtube.com/watch?v=Dbjb2spwQVg

Lärde mig faktiskt nu som första att man behövde speciella glasögon för att det ska funka.
Hade bara tidigare testat papperglasögonen med röd/blå plast. Trodde inte man behövde glasögon till en modern tv. Så när jag kollade på en 3D tv som ung tonåring i butik när de första kom så tyckte jag bara filmen såg konstig ut. Så bestämde mig då att 3D tv inte var något att ha.
Men nu efter att ha sett hur det faktiskt fungerar och att man kan vara två som spelar i fullskärm på samma skärm, så vill jag verkligen ha en till nästa uppgradering.
Hoppas det kommer tillbaka.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Var extra bittert när plasman dog just med tanke på 3D stödet och jag lyckades typ få tag i de sista 3d glasögonen. Brorsans son fingra sönder mina första men det fick man inte mycket nytta av. Det största problemet hade att för 3D vill jag banne mig ha 3 gånger så stor bildvisare än i pannkakeformat. Man vill ju alltid ha större men i pannkakan blir man ju inte särskilt involverad i tittandet ändå.

Nu när det gäller 3D så är det nog VR headset du ska titta på. Då blir det ju 3D och du slipper helt rummets referenspunkter. Men det är ju en hel del meck med att komma runt cinavia rippa 3D Bluray etc. Jag har inte orkat själv... Men har man väl lärt sig rippa en så kan man väl enkelt rippa fler så det är bara ren och skör lathet.

Fast huvudargumentet är att jag vill vänta tills jag har bättre vr headset då jag inte orkar med en massa screendoor. Har testat upp till reverb G2. G2 är ganska nära att va acceptabel men fortfarande för mycket screendoor så tänker mig att Varjo Aero skulle nog egentligen räcka till rätt bra. Men prislappen är ju lite svårsmält

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Efter att nu ha sett nedanstående video från LTT så blev jag verkligen riktigt sugen på 3D tv.
https://www.youtube.com/watch?v=Dbjb2spwQVg

Lärde mig faktiskt nu som första att man behövde speciella glasögon för att det ska funka.
Hade bara tidigare testat papperglasögonen med röd/blå plast. Trodde inte man behövde glasögon till en modern tv. Så när jag kollade på en 3D tv som ung tonåring i butik när de första kom så tyckte jag bara filmen såg konstig ut. Så bestämde mig då att 3D tv inte var något att ha.
Men nu efter att ha sett hur det faktiskt fungerar och att man kan vara två som spelar i fullskärm på samma skärm, så vill jag verkligen ha en till nästa uppgradering.
Hoppas det kommer tillbaka.

Att få tag på en vettig TV med 3D är första problemet idag, såvida du inte satsar på projektor då det finns sådana att köpa nya fortfarande. Sedan är det ännu svårare problemet, få tag på glasögon som fungerar med just den modellen kan vara riktigt knepigt. När jag köpte min första 2010 så fick jag med ett par, köpte sedan till två till. När jag köpte "ny" begagnad 4K-TV med 3D så var det inte så lätt kan jag säga. Köpte två olika glasögon som enligt uppgift skulle fungera, det gjorde de inte så fick skicka tillbaka. Så småningom fick jag tag på originalglasögonen som passade till min TV men det var en del jagande.

Tipsar alltså om att verkligen kolla om du kan få tag på rätt glasögon innan du skaffar TV/projektor så du inte står där med en funktion du inte kan använda. De som kör med polariserande glasögon är nog att föredra. Dels brukar glasögonen man får på biograferna fungera till dem, dels slipper man bråka med batterier i glasögonen. Shutter-glasögon kan också vara ansträngande för somliga. Har själv aldrig upplevt några problem men en del säger sig få ont i ögon/huvud av det.

VR är ju som sagt ett alternativ också men personligen tycker jag det är skönare att sitta och titta på en 2-timmarsfilm med 3D-glasögon än ett VR-headset. Tycke och smak förstås.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2