Netflix reklamabonnemang verkar sakna offline-tittande

Permalänk
Melding Plague

Netflix reklamabonnemang verkar sakna offline-tittande

Kod i Netflix IOS-applikation indikerar att streamingtjänstens kommande reklamfinansierade abonnemang saknar möjlighet att ladda ner filmer och serier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väll inte så lätt att spela upp reklam för någon som tittar offline så det är ju förståeligt på ett sätt.

Permalänk

Aldrig förstått den stora grejen med offline? Man är väl ständigt uppkopplad?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av kallandes:

Aldrig förstått den stora grejen med offline? Man är väl ständigt uppkopplad?

Smidigt när man ska resa och har osäker uppkoppling men vill kolla film/serie under tiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kallandes:

Aldrig förstått den stora grejen med offline? Man är väl ständigt uppkopplad?

För flyg och tåg med dålig eller dyr uppkoppling kan det definitivt vara viktigt för somliga

Permalänk
Viking
Skrivet av kallandes:

Aldrig förstått den stora grejen med offline? Man är väl ständigt uppkopplad?

Inte på flygplan, utomlands och vissa områden i Sverige med riktigt dålig täckning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kod i Netflix IOS-applikation indikerar att streamingtjänstens kommande reklamfinansierade abonnemang saknar möjlighet att ladda ner filmer och serier.

Läs hela artikeln här

Har bara använt funktionen när jag flyger och av då förklarliga skäl. Annars saknar "funktionen funktion" för min del. Sist jag flög var alldeles före pandemin.

Vet att ett tag laddade Netflix-appen ner "filmer jag kanske tycker om", och tog några GB av min telefons minne. Telefonen har gott om minne, men väldigt störande att funktionen "tvingades på oss". Som någon slags default. Det är väl NAND-flash som sitter i telefonen, och dessa har begränsat antal skrivcykler innan de degraderar och dör. Dvs man vill inte ha en massa skit som man inte bett om som laddas ner.

Gällande "annons-alternativet":
Kommer adblock och liknande funka lika bra som det gör på YT? -I så fall så går jag över till annonsalternativet, eller haltar mitt "medlemskap" då och då. Egentligen är det smartast (jag är inte smart) att pausa medlemskapet "utspritt" på halva året, så Netflix hinner "fylla på med nya filmer".. Har haft Netflix sedan 2013 eller 2014, men inte pausat en endaste gång.
-Vilket jag säger till alla mina kompisar att "de bör göra". Men lever själv tydligen inte efter mina råd.

Har i alla fall gått ner till 1080p-"medlemskapet", då jag faktiskt inte sker skillnad på Netflix "UHD" och deras "1080p".
(Mina TV-apparater är det inget fel på, då jag ser skillnad på BD UHD och BD 1080. Skillnaden är liten på BD, men finns där. På Netflix ser jag ingen skillnad på "upplösningsgraderna". Har Bahnhof 1000/1000 så där ligger inte "felet".)

Några tior billigare blir det väl per månad med den sämre tiern 1080p.
Blir Netflix "gratis"/"nästan gratis" med deras reklamvariant, och Adblock med flera funkar lika bra där, så blir det väl den varianten som står på tur för mig. Kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har bara använt funktionen när jag flyger och av då förklarliga skäl. Annars saknar "funktionen funktion" för min del. Sist jag flög var alldeles före pandemin.

Vet att ett tag laddade Netflix-appen ner "filmer jag kanske tycker om", och tog några GB av min telefons minne. Telefonen har gott om minne, men väldigt störande att funktionen "tvingades på oss". Som någon slags default. Det är väl NAND-flash som sitter i telefonen, och dessa har begränsat antal skrivcykler innan de degraderar och dör. Dvs man vill inte ha en massa skit som man inte bett om som laddas ner.

Gällande "annons-alternativet":
Kommer adblock och liknande funka lika bra som det gör på YT? -I så fall så går jag över till annonsalternativet, eller haltar mitt "medlemskap" då och då. Egentligen är det smartast (jag är inte smart) att pausa medlemskapet "utspritt" på halva året, så Netflix hinner "fylla på med nya filmer".. Har haft Netflix sedan 2013 eller 2014, men inte pausat en endaste gång.
-Vilket jag säger till alla mina kompisar att "de bör göra". Men lever själv tydligen inte efter mina råd.

Har i alla fall gått ner till 1080p-"medlemskapet", då jag faktiskt inte sker skillnad på Netflix "UHD" och deras "1080p".
(Mina TV-apparater är det inget fel på, då jag ser skillnad på BD UHD och BD 1080. Skillnaden är liten på BD, men finns där. På Netflix ser jag ingen skillnad på "upplösningsgraderna". Har Bahnhof 1000/1000 så där ligger inte "felet".)

Några tior billigare blir det väl per månad med den sämre tiern 1080p.
Blir Netflix "gratis"/"nästan gratis" med deras reklamvariant, och Adblock med flera funkar lika bra där, så blir det väl den varianten som står på tur för mig. Kanske.

Reklam men fortfarande dyrare än disney/Hbomax/prime som dessutom har 2160P.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Reklam men fortfarande dyrare än disney/Hbomax/prime som dessutom har 2160P.

För mig så får jag Disney-överdos kl 15 på julafton.. Hade jag varit liten idag, hade jag absolut skaffat Disney!
Har HBO Max (billiga priset "livet ut") samt Amaz prime bara för fraktfri leverans. "Filmerna är enbart en bonus". Och Netflix. Men lägger ner Netflix om de ska börja "krångla".

Väldigt snålt att inte köra 4K i basabonnemang idag, men bildkvalitetsmässigt är det ingen synbar skillnad mot 1080p så för min del är det "skit samma".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Inte på flygplan, utomlands och vissa områden i Sverige med riktigt dålig täckning.

Enda gången jag aktivt använt mig av "nerladdningsvarianten" har varit på flyget, när det råder "radiotystnad".
Då är det riktigt nice att kolla på en film, den tråkiga flygresan går över på nolltid!

Laddar alltså ner filmerna cirka dagen innan jag ska flyga.
Väl utomlands har funktionen aldrig behövts, då jag haft hyfsat med bandbredd dit jag åkt.
(Vid val av hotell etc. så kollar jag när jag beställer som en övernördad nörd att hotellet verkligen har bra bredband.)

-Måste gå i någon "avnördningsförening", inser jag nu!
"Yes, I am a nerd, and i have not touched a computer in two days!"
-De andra nördarna på "Nerds Anonomys" klappar händerna..

typo
Permalänk
Medlem

sa precis upp alla streaming tjänster, feels good

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av kallandes:

Aldrig förstått den stora grejen med offline? Man är väl ständigt uppkopplad?

Jag har aldrig förstått poängen med mobilt bredband. Jag bor i en lägenhet och går aldrig ut, när jag vill ha mat ringer jag Foodora. Vad ska jag då med mobilt bredband till?

Skämt åsido. Offline tittande har sitt behov, men det är rimligt att det ej ingår i den reklamfinanserade. Jag själv har obegränsad surf, men ändå behov av offline tittande. T.ex. när jag tar tåget mellan en storstad till en annan storstad, där en stor del av sträckan har kass mottagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Aldrig förstått den stora grejen med offline? Man är väl ständigt uppkopplad?

Använde det flitigt när jag tågreser. Så lätt att bara tanka ner en 6h avsnitt av en serie när man ska åka tåg. Skulle även tro det används flitigt nu på sommaren på stranden. Om jag hade tänkt va en heldag på stranden hade jag nog tankat hem lite reality avsnitt och legat och kolla på, alt en animerad film eller ngt. Smidigt att slippa dra surf på det när det tar en 5min att ladda ner hemma på wifi:t

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Aldrig förstått den stora grejen med offline? Man är väl ständigt uppkopplad?

Offline är gratis, gratis är gott.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens om att det fanns. Kör bara streaming på mina appleTVs och där behövs det inte.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Aldrig förstått den stora grejen med offline? Man är väl ständigt uppkopplad?

Har du försökt streama något från Netflix när du sitter på ett tåg? Eller flyg för den delen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Aldrig förstått den stora grejen med offline? Man är väl ständigt uppkopplad?

Om man är på resande fot (flyg, tåg osv) så kan uppkopplingen vara begränsad, om inte helt frånvarande, och då är det bra att kunna ladda ner några avsnitt av någon serie eller någon film. Framför allt om det är en lång resa på flera timmar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om man är på resande fot (flyg, tåg osv) så kan uppkopplingen vara begränsad, om inte helt frånvarande, och då är det bra att kunna ladda ner några avsnitt av någon serie eller någon film. Framför allt om det är en lång resa på flera timmar.

Går att "ladda ner" intressanta saker från YT, exempelvis LTT, "Dawid does tech stuff", "Adrians digital basement", "Retro man cave", 8bit guy, Techmoan etc. I förväg då. 9xbuddy.com

Glor faktiskt konstigt nog på YT nästan hela tiden, som är gratis, så jag funderar starkt på att lägga ner streaming precis som du. Förutom kanske HBO Max, som kostar så lite.. (Men som jag nästan aldrig glor på. Har tyvärr vuxit ifrån "superhjälte-filmer" som jag gillade på mellanstadiet, typ någon gång på 70-talet..) HBO MAX har nästan bara "superhjältefilmer", tyvärr.

rättade mening
Permalänk
Medlem

Vill man kunna köra offline så får man betala, ser inget konstigt med det alls.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

sa precis upp alla streaming tjänster, feels good

Vad ska du titta på nu? Håller med om att det inte hade varit fel att säga upp streamingtjänsterna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Aldrig förstått den stora grejen med offline? Man är väl ständigt uppkopplad?

För några år sen så var det en ganska viktigt funktion när många hade väldigt begränsad antal surf i deras mobil abonnemang eftersom han "obegränsad" surf var väldigt dyrt eller inte ens fanns. Men nu för tiden är inte knappt ett problem eftersom priserna har gått ner väldigt mycket betalar själv 175kr i månaden för 100gb surf och obegränsad abonnemang går ju att få för mindre en 500kr i månaden och ännu lägre vid kampanjer.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Om man tittar mycket utanför hemmet och har några gigabyte surf i telefonen så är man tvungen att ladda ner.

Eller om man befinner sig där det inte finns täckning. Befann mig på en färja utan tv men hade missat den detaljen, så där hade det varit perfekt att förbereda lite nedladdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vad ska du titta på nu? Håller med om att det inte hade varit fel att säga upp streamingtjänsterna.

Hade Disney,Netflix,Amazon och HBO det blev bara att man satt och försökte hitta något sen slutar det ofta med att man ser en film man sett 100 ggr förut endå 😅

Använder oftare youtube och twitch.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Aldrig förstått den stora grejen med offline? Man är väl ständigt uppkopplad?

Inte över Atlanten. Inte jag i alla fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inte över Atlanten. Inte jag i alla fall.

Då kan man enkelt betala en slant om man är uttråkad över Atlanten.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet?
Finns ju ett dyrare alternativ som är reklamfritt och med offlineläge, Spotify hade t.ex. ett abonnemang förr som hette "Spotify Unlimited" som enbart plockade bort reklamen för 49kr i månaden men inget offline läge och bara streamad musik i lägsta kvalitet.

Man får väl betala för det man vill ha i en tjänst eller skita i att köpa den, den bästa markeringen vi alla kan göra är ju att inte köpa deras tjänster om vi inte är nöjda

Kör förövrigt enbart Amazon prime, billigt och har gott om actionfilmer att kolla på.

Disney+ hade jag ett tag när det var billigt för Family Guy / Simpsons.

Netflix har jag inte haft på evigheter, sist såg jag en serie där som heter Lilyhammer och sen dess har jag inte rört Netflix.

Har alltid enbart en streaming tjänst åt gången för att inte priset ska sticka iväg.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Då kan man enkelt betala en slant om man är uttråkad över Atlanten.

Men du förstår att man kanske inte alltid är uppkopplad?

För mig var det enklare att hala fram min padda och titta på de filmer/serier jag har intresse av att se i stället för att betala för skakig uppkoppling eller nöja mig befintlig utbud på halvkass skärm.

Men vi har alla olika preferenser

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Undra vilken upplösning dem stödjer med detta abonnemang. Skulle inte förvåna mig om dem sänkte ner till 480p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men du förstår att man kanske inte alltid är uppkopplad?

För mig var det enklare att hala fram min padda och titta på de filmer/serier jag har intresse av att se i stället för att betala för skakig uppkoppling eller nöja mig befintlig utbud på halvkass skärm.

Men vi har alla olika preferenser

Ja det förstår jag, jag menar att en flygning är planerad och då kan man betala redan innan det är avfärd för att ladda ned det man vill på t.ex. Netflix.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Går att "ladda ner" intressanta saker från YT, exempelvis LTT, "Dawid does tech stuff", "Adrians digital basement", "Retro man cave", 8bit guy, Techmoan etc. I förväg då. 9xbuddy.com

Glor faktiskt konstigt nog på YT nästan hela tiden, som är gratis, så jag funderar starkt på att lägga ner streaming precis som du. Förutom kanske HBO Max, som kostar så lite.. (Men som jag nästan aldrig glor på. Har tyvärr vuxit ifrån "superhjälte-filmer" som jag gillade på mellanstadiet, typ någon gång på 70-talet..) HBO MAX har nästan bara "superhjältefilmer", tyvärr.

Youtube är ju dock streaming

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.