Netflix reklamabonnemang verkar sakna offline-tittande

Permalänk
Medlem

Enda gången man skulle använda offline är då man ska ladda ner serier till sommarstugan eller något i den stilen, men annars så är man ju uppkopplad till internet hemma 24/7 så ser inte det här som något konstigt samt svårt för Netflix att spela upp reklamer ifall du är offline.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta är man väl inte direkt förvånad över eller ?

Det är ju med reklam… som säkert behöver internet för att polla hem nya ad’s osv.

Är det gratis så tycker jag det inte är något att gnälla över

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Networker:

Har bara använt funktionen när jag flyger och av då förklarliga skäl. Annars saknar "funktionen funktion" för min del. Sist jag flög var alldeles före pandemin.

Vet att ett tag laddade Netflix-appen ner "filmer jag kanske tycker om", och tog några GB av min telefons minne. Telefonen har gott om minne, men väldigt störande att funktionen "tvingades på oss". Som någon slags default. Det är väl NAND-flash som sitter i telefonen, och dessa har begränsat antal skrivcykler innan de degraderar och dör. Dvs man vill inte ha en massa skit som man inte bett om som laddas ner.

Gällande "annons-alternativet":
Kommer adblock och liknande funka lika bra som det gör på YT? -I så fall så går jag över till annonsalternativet, eller haltar mitt "medlemskap" då och då. Egentligen är det smartast (jag är inte smart) att pausa medlemskapet "utspritt" på halva året, så Netflix hinner "fylla på med nya filmer".. Har haft Netflix sedan 2013 eller 2014, men inte pausat en endaste gång.
-Vilket jag säger till alla mina kompisar att "de bör göra". Men lever själv tydligen inte efter mina råd.

Har i alla fall gått ner till 1080p-"medlemskapet", då jag faktiskt inte sker skillnad på Netflix "UHD" och deras "1080p".
(Mina TV-apparater är det inget fel på, då jag ser skillnad på BD UHD och BD 1080. Skillnaden är liten på BD, men finns där. På Netflix ser jag ingen skillnad på "upplösningsgraderna". Har Bahnhof 1000/1000 så där ligger inte "felet".)

Några tior billigare blir det väl per månad med den sämre tiern 1080p.
Blir Netflix "gratis"/"nästan gratis" med deras reklamvariant, och Adblock med flera funkar lika bra där, så blir det väl den varianten som står på tur för mig. Kanske.

Bra post !

Lite komiskt många citationstecken dock 😂 tycker att jag själv missbrukar ”det där typ” men du var next level 😎💪🏼

Rock on !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha en eller två filmer nerladdade på telefonen, eller ett par avsnitt av en serie.
Det är rätt skönt att bara ta fram mobilen och slå på en film i full upplösning utan att behöva buffra.

Netflix har jag nog haft i 10 år och kommer inte att sluta. Det är den streamingtjänsten vi använder mest hemma hos oss, och mitt tycke kommer det ständigt nya på Netflix som är värda att se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag brukar ha en eller två filmer nerladdade på telefonen, eller ett par avsnitt av en serie.
Det är rätt skönt att bara ta fram mobilen och slå på en film i full upplösning utan att behöva buffra.

Netflix har jag nog haft i 10 år och kommer inte att sluta. Det är den streamingtjänsten vi använder mest hemma hos oss, och mitt tycke kommer det ständigt nya på Netflix som är värda att se!

I mitt fall var det tvärtom, netflix var ju först ut, så jag hade det såklart. men jag bläddrar ju inte oftast för att se nya filmer osv, utan sånt jag vet att jag vill se redan innan.

just då var det typ gordon ramsays series och mythbusters.
Sen försvann dom antagligen för att de som äger skulle göra egna tjänster.
Tror jag hade netflix I typ 2-3 år till innan jag sade upp det för jag hade inte använt det något vidare på över ett år. de får gånger jag ville se nåt fanns det inte i deras utbud så fick hyra på Rakuten TV istället (de var vid tillfället de enda som klart visade vilka format som fanns, om det var "HD" eller "4K", google hade då bara "HD" och man fick chansa om det var 4k eller inte.)

så ja, inga fler streaming tjänster för mig. en som inte har det man vill se, och jag vägrar ha mer än en. nu är där ju typ 5+ du ska ha om du ska se allt och då är vi tillbaka på typ 500kr månaden som kabel/sattelit TV back in the day lmao

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt dramatiken kring streamingtjänsternas nya medlemskapsnivåer med reklam. Det som diskuteras är ju inte att försämra de andra nivåerna, det som diskuteras är att lägga till en ny nivå som är billigare men med reklam. Hur detta gör hela streamingtjänsten i sig sämre är helt bortom mig.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic. Om man vänder på det så betalar folk (inkl mig) mer och mer för att slippa se reklam, medans dom som producerar media lägger in mer reklam. Vi betalar mer och mer i abonnemangs kostnader / år samtidigt som vi faktiskt äger mindre och mindre. Vi hyr vår media,el-scooter, elcyklar, vi leasar våra bilar, går ju även att hyra möbler och bohag.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Nautilus011:

Lite off-topic. Om man vänder på det så betalar folk (inkl mig) mer och mer för att slippa se reklam, medans dom som producerar media lägger in mer reklam. Vi betalar mer och mer i abonnemangs kostnader / år samtidigt som vi faktiskt äger mindre och mindre. Vi hyr vår media,el-scooter, elcyklar, vi leasar våra bilar, går ju även att hyra möbler och bohag.

Ja vi hyr / lånar mer och äger mindre. Utan att räkna eller tänka på det mer skulle man nästan kunna tro att det gynnar planetens bästa för folk inte horde’ar lika mycket ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja vi hyr / lånar mer och äger mindre. Utan att räkna eller tänka på det mer skulle man nästan kunna tro att det gynnar planetens bästa för folk inte horde’ar lika mycket ?

Vet ej. Frågan är ju vad som slits mer och jag tror att hyrt slits mer än om du själv äger det och då håller det man äger längre och det är då bra för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

I mitt fall var det tvärtom, netflix var ju först ut, så jag hade det såklart. men jag bläddrar ju inte oftast för att se nya filmer osv, utan sånt jag vet att jag vill se redan innan.

just då var det typ gordon ramsays series och mythbusters.
Sen försvann dom antagligen för att de som äger skulle göra egna tjänster.
Tror jag hade netflix I typ 2-3 år till innan jag sade upp det för jag hade inte använt det något vidare på över ett år. de får gånger jag ville se nåt fanns det inte i deras utbud så fick hyra på Rakuten TV istället (de var vid tillfället de enda som klart visade vilka format som fanns, om det var "HD" eller "4K", google hade då bara "HD" och man fick chansa om det var 4k eller inte.)

så ja, inga fler streaming tjänster för mig. en som inte har det man vill se, och jag vägrar ha mer än en. nu är där ju typ 5+ du ska ha om du ska se allt och då är vi tillbaka på typ 500kr månaden som kabel/sattelit TV back in the day lmao

Jag har accepterat att man får ha flera tjänster.
Jag har Netflix, HBO och Disney+. Totalt sett är det fortfarande billigare än att ha Viasat eller TV kanaler från Telenor eller nåt.

Jag använder appen Stremio (finns bara på Android) för att ser vart filmer går att streama. Väldigt trevlig app överlag.
Det går även att lägga till addons för tex YTS.mx och streama filmen direkt i appen, men det funkar sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag har accepterat att man får ha flera tjänster.
Jag har Netflix, HBO och Disney+. Totalt sett är det fortfarande billigare än att ha Viasat eller TV kanaler från Telenor eller nåt.

Jag använder appen Stremio (finns bara på Android) för att ser vart filmer går att streama. Väldigt trevlig app överlag.
Det går även att lägga till addons för tex YTS.mx och streama filmen direkt i appen, men det funkar sådär.

Bra tips, tack!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Jag är mer förvånad över att reklamfinansierad streaming öht har en målgrupp. Tid är pengar.

Nu vet jag inte hur mycket reklam som kommer pumpas, men minns jag inte fel (tiotals år sen jag sedan kollade tablåtv), så hade ett 40 minuters avsnitt en 1 timmes slot på tv.

Mao cirkus 20 min reklam per timmes tittande. Man kan inte värdera sin tid högt om man ska sitta av reklamen för att spara nån hundring i månaden.

Men visst, tanken kanske är att likt f2p locka in tittare som sen blir betalande kunder. Hur som helst så tycker jag att en av streamingens största fördelar är avsaknaden av reklam, så den twisten är för mig helt sjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Aldrig förstått den stora grejen med offline? Man är väl ständigt uppkopplad?

I väntan på fiber skall installeras så kan jag intyga att alltid uppkopplad är inte alla givet och att bränna upp sin pott över mobil för en film/serie är heller inte lockande - eller som jag har just nu med knappt en pinne i signalstyrka (~-115 -120 dBm RSRP) så är det här att streama film i högre upplösning inte att tänka på.

då kan det vara bättre att 'ladda' för offline-tittande när man är på ställen med bra uppkoppling för att sedan kunna titta där uppkopplingen är obefintlig.

Permalänk
Medlem

Reklam? Tack, men fucking nej tack.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd

Personen som inte förstod offline-läget har fått en del svar redan, men för mig handlar det mycket om att ta ner lite grejer till sonens surfplatta som han kan kolla på. Det kan vara i bilen, på stranden eller på resa, men det kan också vara för att han ska sova över hos farmor exempelvis, för att slippa få henne att behöva låsa upp surfplattan (som har föräldrakontroller och så) och lägga in WiFi-lösenord som hon antagligen inte kan exempelvis. Enklare då att hans surfplatta är offline från att han lämnar hemmet och tills han kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Personen som inte förstod offline-läget har fått en del svar redan, men för mig handlar det mycket om att ta ner lite grejer till sonens surfplatta som han kan kolla på. Det kan vara i bilen, på stranden eller på resa, men det kan också vara för att han ska sova över hos farmor exempelvis, för att slippa få henne att behöva låsa upp surfplattan (som har föräldrakontroller och så) och lägga in WiFi-lösenord som hon antagligen inte kan exempelvis. Enklare då att hans surfplatta är offline från att han lämnar hemmet och tills han kommer tillbaka.

Vem svarar du till?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Haha, visste inte ens att man kan ladda ned, men jag har noll och ingen användning för det så inte underligt att jag missat det.

Men all reklam kan och bör brinna i helvetet, så fortfarande inte en chans att jag frivilligt skulle nedgradera till den där skiten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Vem svarar du till?

"Personen som inte förstod offline-läget" enligt egen uppgift i hens inlägg, som specificerat i mitt inlägg. Samma person som har fått merparten av svaren i denna tråd.

Permalänk
Skrivet av Robin1992:

Smidigt när man ska resa och har osäker uppkoppling men vill kolla film/serie under tiden

Förlåt för extremt sent svar, är inte inne så ofta.

Tack, man lär sig nytt hela tiden. Det har dock hittills aldrig varit ett problem i vår familj ( men jag förstår att det kan bli nu ). Wifi hemma, och familjeabonemang på ca 120GB som bara utnyttjas i bilen, och på hotell, framförallt långresor. Men trots att alla i bilen, utom den som kör sitter med telefon, eller platta. Har det aldrig tagit slut.

Vi har faktiskt aldrig ens brytt oss om "gratis wifi" på hotell o dyl, just för att potten aldrig någonsin tagit slut.

Och E4:an där vi kör våra långresor, är det sällan problem med uppkoppling. Men jag har ju bara sett det utifrån vår situation, och aldrig förstått andra personers olika situationer, där det det är värdelöst med ständig uppkoppling.

Som sagt, man lär sig hela tiden. Tack.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Offline tittande är nice. Jag har 6GB på mitt mobilabonnemang och betalar 95 kr per månad. Så offlinevisning är perfekt för mig när jag är utanför hemmet eftersom jag slipper slösa upp surfen och slipper höja mitt abonnemang. Dessutom kan jag ladda ner film till surfplattan så slipper jag även att internetdela. Min mobil har rätt kass batteritid så både surf och batteri går snabbt åt om jag skulle kika på film och serier via internetdelning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallandes:

Förlåt för extremt sent svar, är inte inne så ofta.

Tack, man lär sig nytt hela tiden. Det har dock hittills aldrig varit ett problem i vår familj ( men jag förstår att det kan bli nu ). Wifi hemma, och familjeabonemang på ca 120GB som bara utnyttjas i bilen, och på hotell, framförallt långresor. Men trots att alla i bilen, utom den som kör sitter med telefon, eller platta. Har det aldrig tagit slut.

Vi har faktiskt aldrig ens brytt oss om "gratis wifi" på hotell o dyl, just för att potten aldrig någonsin tagit slut.

Och E4:an där vi kör våra långresor, är det sällan problem med uppkoppling. Men jag har ju bara sett det utifrån vår situation, och aldrig förstått andra personers olika situationer, där det det är värdelöst med ständig uppkoppling.

Som sagt, man lär sig hela tiden. Tack.

En annan grej är ju att kvaliteten på uppkopplingen inte spelar någon roll. På stora vägar är täckningen rätt bra men det gäller inte överallt. En grinig unge som får kolla på något i bilen kommer inte bli glad om det börjar hacka eller frysa liksom. Liknande har också hänt i stugor vi hyrt utan (snabb och stabil) uppkoppling och med bristande eller obefintlig täckning. Då kan man ju passa på att dra ner lite innehåll när man ändå är inne närmaste samhälle, och det finns gratis wifi.

Sen har vi inte alla tillräckligt med datatrafik så att vi kan slösa med den. Jag och tjejen har 4GB var vilket har räckt i ganska många år nu, bortsett semestern så använder vi inte ens så mycket så potten som blir över räcker gott till semesteraktiviteter. Och det handlar inte om att vi inte har råd eller ens om att vi är snåla, utan bara om att det känns onödigt att betala för något vi inte behöver. Alltså gör ju allt nedladdat att vi sparar på potten, inte för att vi behövt den än men man vet aldrig. Om någon gräver av fibern hemma exempelvis så är det trevligt att ha lite att ta av. Eller mer sannolikt att IT på jobbet lyckas sabba uppkopplingen på kontoret på något sätt så att jag får köra med telefonen, vilket skedde i torsdags senast, internet funkade men allt kopplat till AD fungerade inte så teams, outlook och så var kört, men funkade över mobilnätet.