Sony kan ha PC-launcher på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorjin:

Jag förstår att de letar sig bort från steam. 30% av försäljningen tar de väl. Hoppas att steam sänker sin andel så fler spelfötetag kan gå runt.

Hur mycket tror du spelutvecklare fick på den tiden när det var fysisk distribution av spel?

Någonstans mellan 5-10% av utpriset till kund beroende på distributör, mot 70% med Steam idag, så det är nog av rent affärsmässiga skäl de fortfarande väljer den största, stabilaste och snabbaste plattformen som har en stor användarbas och massa community content samlad på ett ställe.

Du och många andra verkar inte greppa att spelutvecklare kan hoppa över hela distributionskedjan och sälja direkt till kund via Steam, samt ha svårt att förstå att 70% av 10 miljoner är mer än 88% av 2 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur mycket tror du spelutvecklare fick på den tiden när det var fysisk distribution av spel?
......

Jag köper att steam var ett steg i tätt riktning. Jag tycker också att det finns mycket bra med steam.

Det som händer är att många gör sin egen plattform för att sälja sitt spel eftersom de anser att 30% är för mycket.

Personligen så hade det varit smidigare för mig om allt kom på steam för att slippa olika launchers. Och för att det ska bli så måste steam sänka sin andel så det inte är ekonomiskt lönsamt att skapa sin egen launcher.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Du tänker på GOG Galaxy

Kan tipsa om Playnite om man vill ha ett alternativ till GOG Galaxy: https://playnite.link/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorjin:

Jag köper att steam var ett steg i tätt riktning. Jag tycker också att det finns mycket bra med steam.

Det som händer är att många gör sin egen plattform för att sälja sitt spel eftersom de anser att 30% är för mycket.

Personligen så hade det varit smidigare för mig om allt kom på steam för att slippa olika launchers. Och för att det ska bli så måste steam sänka sin andel så det inte är ekonomiskt lönsamt att skapa sin egen launcher.

Jo det är bra och sunt att försöka konkurrera, Steam är dock mycket mer än bara en simpel hostingtjänst bakom en e-butik vilket sannolikt är anledningen till att de fortsätter anlitas av både små och stora utvecklare.

Sen missar ju många som argumenterar om Steam procentandelar att inkludera saker som att utvecklare t.ex. kan generera ett oändligt antal Steam-nycklar, sälja dem utanför Steam och behålla pengarna själva. Enligt bl.a. Arstechnica så får Steam i snitt ca 20% av intäkterna från en speltitel p.g.a. det.

Steam sänker ju dessutom stegvis procentandelen de tar ut i takt med att titlar säljer större volymer, 25% vid $10M och 20% vid $50M, så incitamenten för att gå ifrån Steam är sannolikt inte speciellt stora för större utvecklare.