Tips till en nybörjare som vill digitalisera VHS till digitalt format?

Permalänk
Inaktiv

Tips till en nybörjare som vill digitalisera VHS till digitalt format?

Jag har ett gäng VHS från 90 talet och skulle vilja digitalisera dem. Jag har en dator, men ingen VHS spelare eller något annat. Jag är inte ute efter att göra om kvaliteten till 4K eller något, utan den kvalitet som är på VHS nu kan också vara i det digitala formatet, men frågan är, vad behöver man köpa förutom en videospelare?

EDIT: Jag vill inte att detta ska bli för dyrt, men har kollat in den här: https://cdon.se/hemelektronik/usb-2-0-video-capture-adapter-v...

Permalänk
Medlem

Är också ganska sugen på det här men vill inte köpa en hel VHS spelare, finns det ingen specifik liten mojäng som kan ta emot VHS kasetter och kopplas direkt till datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon341792:

Jag har ett gäng VHS från 90 talet och skulle vilja digitalisera dem. Jag har en dator, men ingen VHS spelare eller något annat. Jag är inte ute efter att göra om kvaliteten till 4K eller något, utan den kvalitet som är på VHS nu kan också vara i det digitala formatet, men frågan är, vad behöver man köpa förutom en videospelare?

EDIT: Jag vill inte att detta ska bli för dyrt, men har kollat in den här: https://cdon.se/hemelektronik/usb-2-0-video-capture-adapter-v...

En del påstår att kvaliten blir bättre om du först gör om analogvideon till hdmi och sedan läser in hdmisignalen i datorn när man håller på med "billga donglar", det blir åtminstone mer flexibelt för en hdmi ingång kan du även använda till moderna saker.
Men det är ju viktigt att du har en bra fungerande video i vilket fall och det kan ta lite tid att hitta.

Skrivet av xSean145:

Är också ganska sugen på det här men vill inte köpa en hel VHS spelare, finns det ingen specifik liten mojäng som kan ta emot VHS kasetter och kopplas direkt till datorn?

Det blir ju per definition en VHS spelare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del påstår att kvaliten blir bättre om du först gör om analogvideon till hdmi och sedan läser in hdmisignalen i datorn när man håller på med "billga donglar", det blir åtminstone mer flexibelt för en hdmi ingång kan du även använda till moderna saker.
Men det är ju viktigt att du har en bra fungerande video i vilket fall och det kan ta lite tid att hitta.

Det blir ju per definition en VHS spelare

mjo.. men avsedd just för det ändamålet då med färdiga uttag och allt. Tror inte jag orkar hålla på med VHS spelare och donglar och kablar just nu. Har en drös med hemmavideos från 1970-2000 som jag vill konvertera till digitalt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xSean145:

mjo.. men avsedd just för det ändamålet då med färdiga uttag och allt. Tror inte jag orkar hålla på med VHS spelare och donglar och kablar just nu. Har en drös med hemmavideos från 1970-2000 som jag vill konvertera till digitalt.

Det finns ingen marknad för att bygga en sån maskin, det finn väl inte ens någon som tillverkar bandmekanismerna längre, det finn inte heller nån som gör nån seriös kasettbandsmekanism längre så att dra igång tillverkning av nån apparat som går "direkt till usb" skulle bli väldigt dyrt.
Det finns däremot en viss beg-handel med apparater hos folk som digitaliserar och sedan snabbt säljer av prylarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en sådan dongel som du länkar till, och den har ibland svårt att hitta sync. Jag provade med flera VHS-bandare innan jag kunde fånga de värsta filmerna.

Tidigare har jag använt en DVD-brännare som spelade in TV-program för att fixa detta, dvs jag kopplade ihop brännaren med VHS-bandaren och spelade in filmen till en skiva som jag sedan kunde rippa i datorn. Det funkade bättre än den capture-lösning jag hade till datorn då (en annan lösning med ett internt kort) med just sync-problemen. Dock så funkar det så klart inte med köp-filmer. Tyvärr har DVD-brännaren gått hädan sedan dess.

Är det köp-filmer du vill spara ner så bered dig på MYCKET strul med att få rätt på det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xSean145:

mjo.. men avsedd just för det ändamålet då med färdiga uttag och allt. Tror inte jag orkar hålla på med VHS spelare och donglar och kablar just nu. Har en drös med hemmavideos från 1970-2000 som jag vill konvertera till digitalt.

Finns säkert någon tjänst där du kan lämna in banden och få dem lagrade digitalt. Har för mig jag sett annonser om detta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Jag har ett gäng VHS från 90 talet och skulle vilja digitalisera dem. Jag har en dator, men ingen VHS spelare eller något annat. Jag är inte ute efter att göra om kvaliteten till 4K eller något, utan den kvalitet som är på VHS nu kan också vara i det digitala formatet, men frågan är, vad behöver man köpa förutom en videospelare?

EDIT: Jag vill inte att detta ska bli för dyrt, men har kollat in den här: https://cdon.se/hemelektronik/usb-2-0-video-capture-adapter-v...

Lämna in och få det gjort. Annars köper du grejer som är billiga, inser att det blir för dålig kvalitet och köper dyrare grejer...

Permalänk
Medlem
Permalänk

VHS spelare är typ svindyra nu mer iom att de varit utdöda i typ 20 år och inte längre tillverkas.

så är det köpfilmer du vill digitalisera så brukar det bra nära va bättre och billigare att plocka up den på DVDer eller annat redan digitalt format nytt eller begagnat.

Finkamma typ second hands DVD låda nån/några ggr i veckan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Panasonic DMR-ES35V kombinerad VHS och DVD, bud 500 kr (annonsen avslutas om drygt 7 timmar)
https://www.tradera.com/item/170206/553487503/panasonic-dmr-e...-

"Panasonic DMR-ES35V kombinerad VHS och DVD.

Testat att spela upp VHS och DVD samt kopierat en VHS till DVD och det verkar funka som det ska.

Fjärrkontroll och strömsladd följer med"

Brukar finnas flera såna här spelare till och från!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tänka mig att det inte är att föredra att bara få det gjort av ett proffs, t.ex: http://dvconvert.se/

Är min kusins farsa, bra snubbe.

Permalänk
Medlem

Är det bara ett fåtal VHS du vill konvertera är det värt lämna in, då använder dom proffsutrustning och du kommer få ett mycket bättre resultat. Det kostar en slant men om det bara är ett fåtal band är det inte värt hålla på själv.

Notera att jag då pratar om själva överföringen från VHS till digital fil, därefter får man göra resten av jobbet själv.