Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Tack för svart!

Okej ja många verkar föredra KBD trots plastigheten, det säger en hel del om att det måste vara bra på alla andra sätt. Keychron verkar ju trevliga men ska enligt rtings ha ganska kass latency? Det stör mig lite att jag inte hittar någon info kring detta på KBD67.

Sett flera rekommendationer om kbnordics keycaps här, kanske är en bra idé men är de värda dubbla priset mot GPBT just nu?
Tänker att båda är trots allt Dye Sub och har samma profil?

Jag gillade mitt KBD67 Lite (R3) så mycket att jag köpte ett aluminiumchassi till det. Det är mycket stadigare nu men det flexar såklart betydligt mindre. Personligen gillar jag tangentbordet bättre nu.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Tack för svart!

Okej ja många verkar föredra KBD trots plastigheten, det säger en hel del om att det måste vara bra på alla andra sätt. Keychron verkar ju trevliga men ska enligt rtings ha ganska kass latency? Det stör mig lite att jag inte hittar någon info kring detta på KBD67.

Sett flera rekommendationer om kbnordics keycaps här, kanske är en bra idé men är de värda dubbla priset mot GPBT just nu?
Tänker att båda är trots allt Dye Sub och har samma profil?

Du kommer inte märka av någon latens med Keyqchron Q1/Q2. Det är ett icke-problem så låt inte det påverka valet av tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du kommer inte märka av någon latens med Keyqchron Q1/Q2. Det är ett icke-problem så låt inte det påverka valet av tangentbord.

Psykologiskt har det inverkan tyvärr.... Önskar jag kunde säga något annat! Men de kanske är bättre att inte veta. (T.ex. KBD67)

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Psykologiskt har det inverkan tyvärr.... Önskar jag kunde säga något annat! Men de kanske är bättre att inte veta. (T.ex. KBD67)

Du lär inte få lägre latens med KBD67. Behövs runt 5ms för debounce och sen har du poll rate som för QMK brukar vara 125Hz default. Keychron har ~11-12ms latens och KBD67 lär inte vara lägre, även om det saknas siffror där. Skruva upp poll rate i QMK och du kan få lägre latens på båda.

Skillnaden handlar som mest om enstaka millisekunder (och det är inte alls säkert att KBD67 går vinnande ur den striden). Ifall det är ett problem bör du istället titta på något gamingtangentbord med extremt hög poll rate och låg debounce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du lär inte få lägre latens med KBD67. Behövs runt 5ms för debounce och sen har du poll rate som för QMK brukar vara 125Hz default. Keychron har ~11-12ms latens och KBD67 lär inte vara lägre, även om det saknas siffror där. Skruva upp poll rate i QMK och du kan få lägre latens på båda.

Skillnaden handlar som mest om enstaka millisekunder (och det är inte alls säkert att KBD67 går vinnande ur den striden). Ifall det är ett problem bör du istället titta på något gamingtangentbord med extremt hög poll rate och låg debounce.

Absolut det har du helt rätt i!

Lutar nog åt KBD67 igen då... Att de ska vara så svårt!

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Absolut det har du helt rätt i!

Lutar nog åt KBD67 igen då... Att de ska vara så svårt!

Om du nu ska låta latensen bestämma så köp wootings senaste 60% och sätt den i ett Tofu chassi om du vill ha aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Om du nu ska låta latensen bestämma så köp wootings senaste 60% och sätt den i ett Tofu chassi om du vill ha aluminium.

Har tittat lite på det men saknar tyvärr ISO som så många andra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, kommer nog snart

Permalänk
Medlem

Men om jag säger att jag eventuellt är sugen på att behålla F-tangenterna. Vad är bästa alternativet till KBD67?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Men om jag säger att jag eventuellt är sugen på att behålla F-tangenterna. Vad är bästa alternativet till KBD67?

Vad är du villig att betala? Om det är 75% bräda du är ute efter så är ju Q1 en prisvärt alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Vad är du villig att betala? Om det är 75% bräda du är ute efter så är ju Q1 en prisvärt alternativ

Q1 verkar vara väldigt trevligt, men är det verkligen bättre än GMMK Pro med så mycket "ping" som det verkar ha?
Bra pris på Q1 just nu också... Jag är inte säker på om jag vill ha 65 eller 75 än, sitter med ett 60 nu och saknar piltangenterna lite för ofta (även om man börjar vänja sig lite med att använda Fn).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror att jag fått med allting till mitt första bygge

GMMK Pro
Polycarbonate Switch Plate
Vit Top Frame samt rotary knob (stock är silver)
Drop + Mito GMK Laser keycaps (cyberdeck, ISO och novelties)
Glorious Panda Switches
Durock Stabilizers V2
G-Lube

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

GMMK Pro
Glorious Panda Switches
Durock Stabilizers V2
G-Lube

<Uppladdad bildlänk>

Go build yourself a keyboard!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

GMMK Pro
Glorious Panda Switches
Durock Stabilizers V2
G-Lube

<Uppladdad bildlänk>

Ser trevligt ut! Vad var det som fick dig att utgå från ett GMMK Pro och inte t.ex. ett Q1?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RGB är ända anledningen jag kan tänka mig. Det och färg på chassit.

Q1 kanske har ping men det är en lätt fix med en rulle maskeringstejp för 10kr. Vill du få GMMK Pro att bli bra behövs samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

RGB är ända anledningen jag kan tänka mig. Det och färg på chassit.

Q1 kanske har ping men det är en lätt fix med en rulle maskeringstejp för 10kr. Vill du få GMMK Pro att bli bra behövs samma sak.

Räcker verkligen lite maskeringstejp för att fixa en Q1? Kollat en hel del på YT och folk verkar ha väldiga bekymmer?
Jag ska väl iofs säga att jag inte har något att jämföra med själv så man kan ju inte lita på allt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Räcker verkligen lite maskeringstejp för att fixa en Q1? Kollat en hel del på YT och folk verkar ha väldiga bekymmer?
Jag ska väl iofs säga att jag inte har något att jämföra med själv så man kan ju inte lita på allt...

Q1v2 har ”inbyggd” force break så ping problemet är fixat. Den brädan lyfter med tape mod så en rulle tejp är väl investerade pengar.

Permalänk
Medlem

Följt tråden ett tag nu och blivit allt mer intresserad av ett custom bygge. Har tidigare använt ett Keychron K8 med bruna switchar men använder nu ett mecha-membrane från Razer då det är tystare att skriva på.

Fokus för mig kommer ligga på att få ett så tyst tangentbord som möjligt att använda på jobbet, och 62g Bobba U4 med genomskinlig topp är den som verkar mest intressant.

Såg att de fanns att beställa från AliExpress men har inte handlat därifrån tidigare och vet inte hur stor risken är att få fake switchar. Kan ni rekommendera någon butik inom EU som säljer dessa?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Hej!
Nån som vet om det här är något att ha? Ska endast ha till att lira quake på relativt hög nivå.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_cooler-master-sk620-mek...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Q1v2 har ”inbyggd” force break så ping problemet är fixat. Den brädan lyfter med tape mod så en rulle tejp är väl investerade pengar.

Minns jag rätt är det även tjockare gods i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Minns jag rätt är det även tjockare gods i botten.

Det stämmer 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Ser trevligt ut! Vad var det som fick dig att utgå från ett GMMK Pro och inte t.ex. ett Q1?

Namnet "Pro" lät svårslaget!
Skämt åsido så har jag sett många trevliga byggen med just gmmk Pro som har tilltalat mig. Speciellt dem med top plate i e-white.
Byggde nyligen en ny dator med enbart vita komponenter så jag behöver ett matchande tangentbord 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonRon:

Namnet "Pro" lät svårslaget!
Skämt åsido så har jag sett många trevliga byggen med just gmmk Pro som har tilltalat mig. Speciellt dem med top plate i e-white.
Byggde nyligen en ny dator med enbart vita komponenter så jag behöver ett matchande tangentbord 😉

Haha ja jag antar att de är en anledning minst lika bra som alla andra!
Lycka till med bygget och jag hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Nån som vet om det här är något att ha? Ska endast ha till att lira quake på relativt hög nivå.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_cooler-master-sk620-mek...

Det kommer fungera lika bra som alla andra. Hur det kommer kännas, låta och hålla låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Fokus för mig kommer ligga på att få ett så tyst tangentbord som möjligt att använda på jobbet, och 62g Bobba U4 med genomskinlig topp är den som verkar mest intressant.

Såg att de fanns att beställa från AliExpress men har inte handlat därifrån tidigare och vet inte hur stor risken är att få fake switchar. Kan ni rekommendera någon butik inom EU som säljer dessa?

Gazzew listar återförsäljare på hemsidan och där listas en försäljare på AliExpress (som jag dessutom sett rekommenderas på reddit). Själv beställde jag nyligen de switchar du nämner från splitkb som ligger i Nederländerna men de verkar ha slut på den genomskinliga varianten just nu.

Permalänk
Medlem

Keygem.store (Tyskland) har dem också, om de har clear top får du undersöka själv.

Permalänk
Medlem

Många verkar rekommendera Gat Milky Yellows eller andra Gula som ett bra billigare insteg till switchar.

Är de någon som kör dessa här som vill uttala sig mot t.ex. Gat Black Inks eller Oil kings? Finns de några andra riktigt bra alternativ som är lätta att få tag på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Många verkar rekommendera Gat Milky Yellows eller andra Gula som ett bra billigare insteg till switchar.

Är de någon som kör dessa här som vill uttala sig mot t.ex. Gat Black Inks eller Oil kings? Finns de några andra riktigt bra alternativ som är lätta att få tag på?

Ink's/Oil King's är ju Gateron's premium brytare medans Gat Milky Yellow är deras näst billigaste. Och det är skillnad på dem i ljud och hur lena de känns, men när båda är smörjda så är det svårt att känna skillnad (vinprovning kan vara en lämplig liknelse).
Det som gör Yellow så populär är fjädern den har som beter sig lite annorlunda(för att börja trycka ner den krävs lite mer kraft men för att bottna krävs samma kraft, AKA slow-spring).

Vill du testa Yellow så rekommenderar jag Gateron G Pro Yellows från inet.se då den använder de nya verktygen som även används för Oil King och är mycket lenare än Milky Yellow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Jag stod o valde på de när ja skulle testa linjär switch, valet föll till slut på black inks v2. Supersköna brytare när de är smörjda

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ink's/Oil King's är ju Gateron's premium brytare medans Gat Milky Yellow är deras näst billigaste. Och det är skillnad på dem i ljud och hur lena de känns, men när båda är smörjda så är det svårt att känna skillnad (vinprovning kan vara en lämplig liknelse).
Det som gör Yellow så populär är fjädern den har som beter sig lite annorlunda(för att börja trycka ner den krävs lite mer kraft men för att bottna krävs samma kraft, AKA slow-spring).

Vill du testa Yellow så rekommenderar jag Gateron G Pro Yellows från inet.se då den använder de nya verktygen som även används för Oil King och är mycket lenare än Milky Yellow.

Okej! Funderar på att gå direkt för vad som verkar vara det som toppar flera listor och beställa Alpaca V2's från MyKeyboard.

I så fall blir det:
KBD67 Lite
Alpaca V2
KBNordic BoW

Borde vara en bra början...

Skrivet av sINsen:

Jag stod o valde på de när ja skulle testa linjär switch, valet föll till slut på black inks v2. Supersköna brytare när de är smörjda

Hade tänkt köpa Black Ink v2 innan de tog slut i lager hos MaxGaming. Men då fick de in Milky Y så då föll tanken direkt dit.
Sen är jag osäker på om jag orkar smörja switchar nu på mitt första kit...

Visa signatur