Liten dator (mITX) för framtiden
Hej
Jag har följt många byggen på detta forum ett tag nu, och det är dags för mig att sätta ihop en ny dator.
Befintlig dator är 7 år gammal (CPU: i5 4690K, GPU: Radeon R9 380) så jag gillar inte att byta prylar för ofta men den befintliga klarar inte ens Minecraft på ett vettigt sätt.
Spelar just nu inte mycket mer än Minecraft men vill ha möjlighet i framtiden att plocka upp något spel, med stor sannolikhet inte mer än 1080p upplösning.
Jag funderar därför på att köpa ett bättre grafikkort till sonen och ta hans Powercolor Radeon RX 5500 XT 4GB (2 år gammalt) under tiden.
Dumsnålt?
Fokus med detta bygge är att hålla nere på storleken så mycket det går, tyst och med lång livslängd.
Jag har svårt att vara mer precis än så just nu.
Chassi:
Har sett flera förslag på NR200P och ett med Lian Li A4-H20 A4 men den sistnämnda med ett AIO kylning, vilket jag aldrig ha testat innan. Innebär det att den har en pump som går konstant?
Finns det andra motsvarande chassin som är relativt enkla att bygga i och som är tysta?
Eftersom det just nu går att hitta NR200P för 499kr så har jag i exemplet nedan gått på den.
CPU:
Min magkänsla är att jag vill ha Intel CPU, men är egentligen inte baserad på fakta.
Funderade på att kasta in en i7-12700 istället för i5-12400F för att skapa ett bygge som håller längre men tvekade iom högre TDP (180W vs 117W) och därmed ett dyrare och mer svårkylt alternativ.
RAM och moderkort:
Tycker att det har varit svårt att hitta bra moderkort för mITX med DDR4 så i förslaget nedan plockade jag med ett moderkort för DDR5.
Bonus att ha WiFi, men inte ett måste.
Förslaget nedan är med GPU baserad på 3060 bara för att det ska finnas med ett grafikkort i listan.
https://komponentkoll.se/bygg/hiEZp
Vad säger expertpanelen.
Är jag ute och cyklar, eller är det ett vettigt bygge?
Stort tack!