Permalänk

Liten dator (mITX) för framtiden

Hej

Jag har följt många byggen på detta forum ett tag nu, och det är dags för mig att sätta ihop en ny dator.
Befintlig dator är 7 år gammal (CPU: i5 4690K, GPU: Radeon R9 380) så jag gillar inte att byta prylar för ofta men den befintliga klarar inte ens Minecraft på ett vettigt sätt.
Spelar just nu inte mycket mer än Minecraft men vill ha möjlighet i framtiden att plocka upp något spel, med stor sannolikhet inte mer än 1080p upplösning.
Jag funderar därför på att köpa ett bättre grafikkort till sonen och ta hans Powercolor Radeon RX 5500 XT 4GB (2 år gammalt) under tiden.
Dumsnålt?

Fokus med detta bygge är att hålla nere på storleken så mycket det går, tyst och med lång livslängd.
Jag har svårt att vara mer precis än så just nu.

Chassi:
Har sett flera förslag på NR200P och ett med Lian Li A4-H20 A4 men den sistnämnda med ett AIO kylning, vilket jag aldrig ha testat innan. Innebär det att den har en pump som går konstant?
Finns det andra motsvarande chassin som är relativt enkla att bygga i och som är tysta?
Eftersom det just nu går att hitta NR200P för 499kr så har jag i exemplet nedan gått på den.

CPU:
Min magkänsla är att jag vill ha Intel CPU, men är egentligen inte baserad på fakta.
Funderade på att kasta in en i7-12700 istället för i5-12400F för att skapa ett bygge som håller längre men tvekade iom högre TDP (180W vs 117W) och därmed ett dyrare och mer svårkylt alternativ.

RAM och moderkort:
Tycker att det har varit svårt att hitta bra moderkort för mITX med DDR4 så i förslaget nedan plockade jag med ett moderkort för DDR5.
Bonus att ha WiFi, men inte ett måste.

Förslaget nedan är med GPU baserad på 3060 bara för att det ska finnas med ett grafikkort i listan.
https://komponentkoll.se/bygg/hiEZp

Vad säger expertpanelen.
Är jag ute och cyklar, eller är det ett vettigt bygge?

Stort tack!

Felstavat
Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Det ser väldigt likt ut vad jag själv skulle välja om jag var ute efter en stationär dator så jag har inte särskilt mycket att jag kan råda förbättring kring.

Jag ser dock att chassit listar maxhöjd för CPU-kylare till 153 mm, AK400 säger Inet är 155 mm. Det kanske finns någon NR200P-expert som vet att det fungerar ändå, annars råder jag dig att filtrera fram ett lägre alternativ.

Permalänk
Medlem

Ett tips om du är oerfaren vad gäller ITX byggen är att vara behärskad med komponenterna.
Nu är ju NR200P ett stort chassi, men det slösar även lite med utrymmet så du får ändå en "ITX upplevelse" när du bygger i det
Men enkla saker som att skaffa minnen med små värmespridare kan göra stor skillnad när man håller på.
Eller att hitta ett moderkort med en m.2 plats på baksidan, vilket kan spara mycket tid och tandagnisslan i framtiden.
Samma sak med CPU kylare, även om olika modeller fysiskt får plats så kan olika monterings sätt göra installationen till en plåga.

Personligen så hade jag satsat på AMD, men jag är definitivt partisk numera.
Älskar möjligheten att kunna justera ner max strömförbrukning utan att för den delen förlora spelprestanda (max singlecore "turbo" frekvenser).
Plus det faktum att deras spelvärsting 5800X3D utan vidare kan hanteras av normala moderkort och kylas i ett ITX chassi.

Min poäng är att plockar man i strömhungriga komponenter så blir det betyudligt svårare att hantera kylningen utan att sabba hörseln på alla i närheten
AIO är ju en möjlighet, och custom vatten likaså.
Men även där möter man utmaningar i ITX världen.

Men i stort så kommer säkert ditt förslag att fungera fint.
Även om jag, som sagt, skulle valt AMD

Permalänk
Skrivet av tuppel:

Det ser väldigt likt ut vad jag själv skulle välja om jag var ute efter en stationär dator så jag har inte särskilt mycket att jag kan råda förbättring kring.

Jag ser dock att chassit listar maxhöjd för CPU-kylare till 153 mm, AK400 säger Inet är 155 mm. Det kanske finns någon NR200P-expert som vet att det fungerar ändå, annars råder jag dig att filtrera fram ett lägre alternativ.

Ok. Tittar jag på iNets sida så står det " Den kompakta strukturen rymmer CPU-kylare upp till 155 mm höga...". Någon NR200P expert som kan bekräfta om AK400 fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersrosqvist:

Ok. Tittar jag på iNets sida så står det " Den kompakta strukturen rymmer CPU-kylare upp till 155 mm höga...". Någon NR200P expert som kan bekräfta om AK400 fungerar?

Det här är med en Noctua NH D15 utan de distanser jag 3d printer. Så 155mm borde funka men kan inte garantera.

Permalänk
Medlem

5300 är ett dåligt pris för 3060. 6600 XT presterar något bättre och är klart billigare. Finns för 4295 på Amazon.

Du kan också välja en billigare SSD som är sämre på pappret men som du inte lär märka någon försämring med vid vanlig användning.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Alternativet med AMD som jag även har tittat på är följande:
https://komponentkoll.se/bygg/EaPFn

Blir något billigare, men DDR4 minnen, långsammare SSD på pappret och fortfarande 155mm fläkt.

Såg även kommentaren om 3060, men bytte inte ut den just nu. Får fundera vidare på GPU.

la till kommentar om GPU
Permalänk
Medlem

Varför vill man bygga ett ITX-system? Man har knappt uppgraderingsmöjligheter för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför vill man bygga ett ITX-system? Man har knappt uppgraderingsmöjligheter för framtiden.

Menar du att ITX är en döende standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan bara svara för mig själv. Gillar SFF/mITX för formen och den lilla utmaningens skull. Formen för att det är avskalat, stilrent och litet. Utmaningen för att det går att pressa in högpresterande komponenter men att det ofta krävs en del optimering för att få systemet så tyst och svalt som möjligt med bibehållen prestanda.

Om en ATX med diverse RGB och 8-10 fläktar är en stor svart kaffe i pappmugg från 7/11, med tillhörande bulle som legat framme i hela dagen så är mITX en dubbel espresso och en biscotto på en uteservering en sval men solig höstdag.

Permalänk
Medlem

Det finns ganska mycket recensioner om chassit. Utöver det finns det en hög av videos ifrån "Machines & More" där han djupdyker i chassit, bl.a. om de luftkylare som fungerar. Av den infon jag läst info så chassit klara av ungefär 157-158mm med mesh-panelen. På nätet verkar det vara en hel del som får plats med en Noctua NH-U12A, men också de som inte får plats (beroende på moderkortets "standoffs". Med glaspanel har jag hört att den bästa kylaren som får plats är Scythe Fuma 2.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Utifrån mina önskemål så handlar det bara om storleken på chassit. Jag är trött på den stora svarta klumpen som står under skrivbordet som jag med jämna mellanrum sparkar tårna i när jag sitter och jobbar hemma.
Om det finns vettiga alternativ med mATX eller mindra moderkort så är jag defenitivt intresserad av att ta del av den kunskapen.
Som sagt, mina erfarenheter av datorbygge är 7 år gamla och med ett ATX kort.

Skrivet av Icecrystal:

Det finns ganska mycket recensioner om chassit. Utöver det finns det en hög av videos ifrån "Machines & More" där han djupdyker i chassit, bl.a. om de luftkylare som fungerar. Av den infon jag läst info så chassit klara av ungefär 157-158mm med mesh-panelen. På nätet verkar det vara en hel del som får plats med en Noctua NH-U12A, men också de som inte får plats (beroende på moderkortets "standoffs". Med glaspanel har jag hört att den bästa kylaren som får plats är Scythe Fuma 2.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför vill man ha ATX när SLI är stendött och man bara spelar minecraft? Massor av expansionskort är inte för alla heller.

Permalänk
Medlem

Jag fick plats med Noctua U12A chromax (158cm) utan problem, med mesh-panelen!

Men nu kör jag med en 240mm EK aio basic
Mycket svalare och mycket tystare, i NR200P
Kör noctua fläktar i tak och på radiator
+ 3080 strix

Ställt pumpen på 1700rpm = totalt ljudlös
Fläktar på 600rpm(1500 om proc >70c)
Kommer knappt över 60c med 12600k

Det som låter först är när GPU går på 1000rpm

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U9S är 125mm, så då slipper man fundera på om den passar.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2894832

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Noctua NH-U9S är 125mm, så då slipper man fundera på om den passar.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2894832

Noctua D12L är en storebror till U9S och med sin 145mm höjd också passar chassit i alla tillfällen.

Permalänk
Inaktiv

Till och med U12A med sina 158mm passar i NR200 så länge du använder plåtsidan istället för glassidan. Det är på håret men det går med ca. en millimeter till godo.

Permalänk
Medlem

Vill flika in att nr200p är ett super alternativ jag nu använder i datorn just nu. Har Asus moderkort, 5600x och xfx 6700 xt 319. Till det har jag 2 noctua slim fans under gpu'n, u12a till cpu och 2 arctic p12 fläktar i toppen. Går ljudlöst hela tiden med lågt fläkthumm i värsta scenario. 65c maxtemperatur för både gpu och cpu. Kan rekommenderas liknande, Fuma 2 skall passa med i chassit och kyla bra.

Permalänk
Medlem

Helst skulle jag se ett större utbud av m-ATX snarare än m-ITX som verkar vara alla tillverkares favorit dom senaste åren.
Nog för att jag skulle klara mig på ett ITX bräde, utan att behovet av att köra ytterligare ett grafikkort då den trenden i princip är borta. Men det gäller samtidigt att ha större koll på att ens kort har alla funktioner man behöver då expansions-möjligheterna i princip försvinner.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju så klart fler brädor för b550.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till ITX är minsta/bästa spellaptopen som är en 2i1 och har en extern 3080 grafikdocka. Båda snabb med dockan och lätt laptop eller surfplatta (1,3kg). Just nu bara lite rea på förra årets modell:
https://estore.asus.com/se/90nr04h5-m00400-gv301qe.html

Finns med 4k60 eller 1080p120 skärmar.

En större modell Asus ROG Flow X16 har bättre inbyggd grafik, men högre vikt, inte lika smidig som surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Helst skulle jag se ett större utbud av m-ATX snarare än m-ITX som verkar vara alla tillverkares favorit dom senaste åren.
Nog för att jag skulle klara mig på ett ITX bräde, utan att behovet av att köra ytterligare ett grafikkort då den trenden i princip är borta. Men det gäller samtidigt att ha större koll på att ens kort har alla funktioner man behöver då expansions-möjligheterna i princip försvinner.

Ännu viktigare för mig är djupet på kortet. Eftersom ITX bara är 170 mm djupt - fullständigt meningslöst om man har ett grafikkort som är längre än så - är det oftast bara två DIMM-slottar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ännu viktigare för mig är djupet på kortet. Eftersom ITX bara är 170 mm djupt - fullständigt meningslöst om man har ett grafikkort som är längre än så - är det oftast bara två DIMM-slottar.

Sant, finns väl den där icke standarden som ändå är en standard om jag förstått det rätt.
Deep ITX har jag för mig det heter? Vet att asus rog har nåt kort för X570 med den formfaktorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Varför vill man ha ATX när SLI är stendött och man bara spelar minecraft? Massor av expansionskort är inte för alla heller.

Främsta anledningen, enligt mig i alla fall, är att få bra luftflöde med lågt oljud från fläktarna.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |