Förbokning öppnar för Samsung Odyssey Ark – kostar 33 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Förbokning öppnar för Samsung Odyssey Ark – kostar 33 000 kronor

Samsungs nya monsterskärm Odyssey Ark har fått svenskt pris på 33 000 kronor och går att förboka hos återförsäljare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På tok för dyr skärm för vad det är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

På tok för dyr skärm för vad det är...

Ja fast det är en skärm som bara ska visa vad som går att göra. Den innehåller väldigt många funktioner som är onödiga, typ vem köper en skärm för 30000+ och använder de inbyggda högtalarna även om de har atmos. De förväntar sig nog inte att sälja många av den.

Permalänk
Medlem

Även om den fyller ens niche perfekt, vilket den inte riktigt verkar göra för någon... Så är priset alldeles för högt. Men det är väl inte riktigt meningen att någon ska köpa heller utan de vill ha något som ser fräsigt ut i hyllorna som kanske väcker intresse för deras övriga produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

På tok för dyr skärm för vad det är...

Om det finns folk som köper en skramlig och snett monterad Tesla för runt miljonen. Ja då finns det säkert kunder till denna skärm. Köparen skapar marknaden.

Permalänk
Medlem

Man får ju antingen en robotdammsugare på köpet, eller en s22a, och hos Benify kostar skärmen 26,300kr. Skulle man kunna kombinera dessa två så hade det varit otroligt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

På tok för dyr skärm för vad det är...

Men glöm inte att du kan rotera den! Det måste vara superergonomiskt med en välvd 55-tumsskärm på högkant!

Ärligt talat så förstår jag inte poängen med vissa features. Högtalare? För det priset får man ju en LG OLED i samma storlek + förstärkare och riktiga högtalare. 55" och 80 PPI, då vill man ju ha den en bit bort, men jag får inte riktigt ihop det med att den samtidigt är snävt välvd.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Redaktion
Redaktör

För en gångs skulle blir vi inte helt shaftade av dollarkursen så det är ju trevligt.
Visst är det en dyr produkt och jag tror den inte är aktuell för särskilt många kunder.
Priset i slutändan reflekterar här att Samsung är helt ensamma i segmentet och lanserar något som i dagsläget inte har någon konkurrent.

Permalänk

Borde vara 8k

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Inaktiv

Milda moster vilken dyr fastän liten TV

Permalänk
Medlem

Är det en synvilla, eller är böjen på skärmen mest koncentrerad till mitten för att sedan plana ut och vara mer eller mindre rak halvvägs ut till kanten?
Räknas 1000R i så fall om böjen skulle varit konsekvent, eller är det ett faktiskt mått? Är det en synvilla så kvittar det så klart.

Stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Har alltid tyckt Samsungs skärmar är billiga både när det kommer till panelerna och skalet.

Permalänk
Medlem

Hur är den för photoshop?

Permalänk
Medlem

Den må kanske inte vara värt sitt pris, men hos mig så blir det alltid ett pluspoäng när någon gör något annorlunda. Dvs, inte bara en spec-bump varje år. Kul och lite galet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har alltid tyckt Samsungs skärmar är billiga både när det kommer till panelerna och skalet.

Skalet utan tvekan, speciellt på alla dessa Neo geo spelskärmarna. Känns oerhört plastiga

Permalänk
Moderator
Testpilot

Samsung hajpar denna ganska hårt märks det. Dyker upp överallt i media just nu. Kan ju va min Google algorithm också iofs.

Som många är inne på. Fräck skärm men varför ska jag köpa denna istället för en LG C2?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Är det en synvilla, eller är böjen på skärmen mest koncentrerad till mitten för att sedan plana ut och vara mer eller mindre rak halvvägs ut till kanten?
Räknas 1000R i så fall om böjen skulle varit konsekvent, eller är det ett faktiskt mått? Är det en synvilla så kvittar det så klart.

Ja, den är lite asymmetrisk i sin böjning, det nämndes också i någon av de videos som finns om den.

"Bättre" pris än väntat men fortfarande några tum för stor IMHO.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Jag undrar verkligen hur bra det är utifrån ett ergonomiskt perspektiv att arbeta med den som i princip två 27-tummare ovanför varandra. Det skulle faktiskt kunna funka för mig ifall man inte bara får nackspärr, vilket jag dock skulle gissa.

Kanske skärmen för controller som har tre sånna istället för 6 vanliga?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat inte att högtalarna är dåliga. Hela idén med skärmen är surround. En sub via hdmi och man har en egen biograf. Men visst. Flesta lär väl sitta med lurar ändå om man ska spela på den på så nära håll att kurvan är optimal. Vilket var 80cm eller nåt sånt. En sån där "vill ha" produkt som jag inte vet vad jag skulle ha den till.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Köper hellre 3 st Lg Oled55c2 på black Friday för priset av en Ark (BTW vill man verkligen förknippas med ordet Ark/Arc nu när intel besudlat det?)

Personligen ska det krävas mycket för att jag ska sitta framför en VA panel.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Förhandsboka en skärm? Faktiskt aldrig sett det innan får jag lov att erkänna, kanske är gammal haha.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Borde vara 8k

Priset eller upplösningen 🤓?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av physicalist:

Jag undrar verkligen hur bra det är utifrån ett ergonomiskt perspektiv att arbeta med den som i princip två 27-tummare ovanför varandra. Det skulle faktiskt kunna funka för mig ifall man inte bara får nackspärr, vilket jag dock skulle gissa.

Jag försökte ha en skärm ovanför en Odyssey G9, som väl uppskattningsvis är halva höjden av denna… det var riktigt dåligt ergonomiskt för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket en nischprodukt el snarare något att marknadsföra Samsung med.

Höjden på denna blir för stor oavsett om man har den i porträtt- eller landskapsläge.

Dessutom har denna enbart HDMI 2.1 och ingen DP. Marknadsför de den som en monitor bör den ju ha DP.

En böjd skärm på runt 40-43" med i övrigt liknande spec hade ju inte varit fel däremot.

Så nä, blir nog inte denna.
Väntar istället på Asus PG42UQ, när den nu kan tänkas komma.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Väldigt mycket en nischprodukt el snarare något att marknadsföra Samsung med.

Höjden på denna blir för stor oavsett om man har den i porträtt- eller landskapsläge.

Dessutom har denna enbart HDMI 2.1 och ingen DP. Marknadsför de den som en monitor bör den ju ha DP.

En böjd skärm på runt 40-43" med i övrigt liknande spec hade ju inte varit fel däremot.

Så nä, blir nog inte denna.
Väntar istället på Asus PG42UQ, när den nu kan tänkas komma.

Ja, jag tycker också att den blir för hög.

Den har ju 165 Hz med 4k, klarar den då den frekvensen med HDMI 2.1?
(För DSC är väl bara för DisplayPort?).

Asus PG42UQ är för platt för mig så jag väntar nog på nästa variant av G9'an.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Även som en känd monitornörd med rätt generös budget så har jag väldigt svårt att se något usecase för detta jämfört med att köra en 55" OLED och typ PowerToys. Lägre pris, inga problem med betrakningsvinklar, inget bök med massa externa fjärrkontroller, Samsung-mjukvara, tar mycket mindre plats på skrivbordet/väggen osv.

Vad är det jag missar?

Edit:

Kollade LTTs "recenssion" av denna och även med LTT mått kändes det cringe megamax, "sponsrad video" verkar numera vara synonym till reklamfilm och inte bara något mitt i mellan en riktig recenssion och en reklamfilm...

Permalänk
Skrivet av RVX:

Priset eller upplösningen 🤓?

Båda? men 8k upplösning och pris på 18k

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Båda? men 8k upplösning och pris på 18k

Hehe, absolut 🤓

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av improwise:

Även som en känd monitornörd med rätt generös budget så har jag väldigt svårt att se något usecase för detta jämfört med att köra en 55" OLED och typ PowerToys. Lägre pris, inga problem med betrakningsvinklar, inget bök med massa externa fjärrkontroller, Samsung-mjukvara, tar mycket mindre plats på skrivbordet/väggen osv.

Vad är det jag missar?

Edit:

Kollade LTTs "recenssion" av denna och även med LTT mått kändes det cringe megamax, "sponsrad video" verkar numera vara synonym till reklamfilm och inte bara något mitt i mellan en riktig recenssion och en reklamfilm...

https://www.youtube.com/watch?v=CsoKWsZ-Tyw

Du missar inget. Det är nischat trams som jag skrev i andra nyhetstråden om Samsung ark.

Det är samsungs marknadsavdelning som går på högvarv, dom klämde in allt dom kunde i en enda skärm och gör den så dyr att dom inte behöver tillverka den i annat än press-exemplaren.

Vad gäller LTT så det ju barnprogram-nivå på dom nu för tiden, med soyboy-tumnaglar och pastelliga färger. Ibland får dom ut en vettig video, men särskilt tekniska är dom inte enligt mig.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com