Gigabyte siktar på 12 GB/s med färsk PCI Express 5.0-SSD

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte siktar på 12 GB/s med färsk PCI Express 5.0-SSD

Lagringsenheterna som drar nytta av PCI Express 5.0-protokollet är på ingång. När Gigabyte nu presenterar sitt första bidrag handlar det om hastigheter på minst 10 GB/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra med konkurrens. För den stora skaran är dock problemet med de väldigt höga priserna på ssd till xbox och playstation. Dessa nya kommer säkerligen prispressa PCI Express 4.0 ssd för dessa.

Annars som jag alltid brukar säga, för den stora skaran så är det intressanta med dessa supersnabba att de ofta prispressar mer normala ssd för mer normalt folk.

Sedan ssd kom så har jag alltid varit skeptisk emot väldigt små ssd men snabba. När NVME kom och folk köpte 256GB med detta och klagade att de ej märkte något. När de har en sådan liten ssd till OS och rubbet, ja då jobbar de också troligen med väldigt små datormängder och det är naturligt att behovet inte var så högt. (det finns självklart undantag)
Men de som behövde 4TB ssd på den tiden (runt år 2015), så var det lite mer naturligt att de troligen jobbade med mer data.
*edit*
Jag förväntar mig se en massa recensioner när dessa och nästa generations Intel/AMD platform kommer som är av typen. Vi har en ssd sticka på 256GB, nu ska vi se hur snabbt mspaint, notepad, calc.exe startas.
Inte recension av typ vi har nu 2st 8TB ssd med Pci express 5.0, nu ska vi testa och kopiera ett par TB data mellan dem, samtidigt som vi drar igång en ssd intensiv last etc.

Permalänk

Random 4k 60 Mb/s. Löjligt!

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Random 4k 60 Mb/s. Löjligt!

Helt sjukt att en SSD 2022 inte kan slå en Optane från 2017. Säger en hel del om NAND.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Random 4k 60 Mb/s. Löjligt!

Det finns något som heter ram... Ram löser problemet väldigt bra. Man har alltid fått jobba och anpassa efter olika minneshierarkier med deras för och nackdelar. Där man på en ssd bör undvika att spara datan ej sekventiellt. Ännu värre var det på en hdd.

Om vi tar konsumentapplikationer så löser ram det mesta. Det jag främst är fundersam på är gigantiska databaser där datan absolut inte får gå förlorad (t.ex. bank med transaktionsöverföringar). Jag är för dålig hur de fungerar, jag känner till transactionslogg etc. Kanske sparas denna transactionslogg mer sekventiellt?

*edit*
Jag vill nästan påstå att för konsumentapplikationer så om ens lösning kräver väldigt hög Random 4k, så har utvecklaren gjort ett dåligt arbete. Undantag är en lösning byggd för en dålig konfigurerad dator med lite ram.

Permalänk
Medlem

Det var nyligen en nyhet om
Corsairs nya SSD når hastigheter på upp till 10 GB/s

Det hade varit roligare om någon Vridit upp det till 11.
(Innan det kommer snabbare enheter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Helt sjukt att en SSD 2022 inte kan slå en Optane från 2017. Säger en hel del om NAND.

På vilka punkter? för en som inte är insatt i det ser bara skriv och läs prestadan samt urymme som viktigt :/

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Skrivet av infocus:

På vilka punkter? för en som inte är insatt i det ser bara skriv och läs prestadan samt urymme som viktigt :/

Det är mer en trend som folk hakar på för det är så lätt att gnälla på.
Men visst saknar man tillräckligt ram\grafikminne så behöver man låg hög random accesstid på ssd.
För vanligt folk så är hälften så snabba ssd som denna ett alldeles utmärkt val. Att köpa denna dyra är mer bortkastade pengar. Jag ser det lite som en svensson kan köpa en multimeter för 100kr på biltema, att andra butiker säljer fluke multimetrar för över 10 000kr, så är det för den vanliga konsumenten irrelevant.

Även för konsumenter som är beredd att betala lite mer, så är det oftast mer lämpligt att lägga pengarna på större ssd och inte snabbare när vi pratar om hastigheter som t.ex. Samsung 970 evo har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men visst saknar man tillräckligt ram\grafikminne så behöver man hög random accesstid på ssd.

Då är hårddiskar jättebra för de har mycket högre accesstid.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Då är hårddiskar jättebra för de har mycket högre accesstid.

En klassisk kullerbyttan som jag har gjort miljontals gånger...

Nå min poäng i tråden är att dessa supersnabba ssd är bra för vanliga konsumenter, för de kanske pressar ner priserna på de mer normala ssd som vanliga konsumenter kan ha nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En klassisk kullerbyttan som jag har gjort miljontals gånger...

Nå min poäng i tråden är att dessa supersnabba ssd är bra för vanliga konsumenter, för de kanske pressar ner priserna på de mer normala ssd som vanliga konsumenter kan ha nytta av.

Jo jag förstod vad du menade
Bara tyckte att det var ett kul syftningsfel och försökte skoja till det.
Inget illa menat.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen
Om en vanlig gammal SATA disk klarar av liknande hastigheter på 1 i ködjup så känns något fel.
Ligger inte de bättre/snabbare M2 diskarna på runt 70MB/s och det över PCIE-3?
Nu är inte Phison kända för att vara bra på IO men ändå.

Off:
Edit:
Jag skulle vilja ha en Fluke men bara kalibreringkostnade skull spräcka min budget. Fast då tänker jag mer på de de har för mätning av nätvärk. Mäta Cat 5e och 6.
Biltema får det bli till el. Kostar i alla fall mindre än Classe och klarare högre spänning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hur blev det med DirectStorage?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Random 4k 60 Mb/s. Löjligt!

Ja särskilt när det redan finns PCIe Gen3-enheter som har läshastigheter uppåt 85 MB/s. Till och med en budgetenhet som Intel 670p klarar över 75 MB/s i slumpmässig 4K-läsning.

Men det är ju Gigabyte ändå, de kan väl inte släppa en produkt utan att blåsa kunden på något sätt.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns något som heter ram...

Det har du absolut rätt i, men tyvärr kommer nog RAM-användningen att släpa efter för överskådlig framtid p.g.a. att folk i genomsnitt har relativt lite RAM fortfarande, i synnerhet då konsolspelare.

Skrivet av Kladdpapper:

Hur blev det med DirectStorage?

Det är väl färdigt såvitt jag vet, det handlar "bara" om att någon ska göra ett spel som drar nytta av det. Jag tror inte det kommer ta någon fart förrän AAA-utvecklare kommer med det på bred front.

Permalänk
Medlem

Undra om den kommer brinna pga dålig kylning 🤔

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja särskilt när det redan finns PCIe Gen3-enheter som har läshastigheter uppåt 85 MB/s. Till och med en budgetenhet som Intel 670p klarar över 75 MB/s i slumpmässig 4K-läsning.

Men det är ju Gigabyte ändå, de kan väl inte släppa en produkt utan att blåsa kunden på något sätt.
Det har du absolut rätt i, men tyvärr kommer nog RAM-användningen att släpa efter för överskådlig framtid p.g.a. att folk i genomsnitt har relativt lite RAM fortfarande, i synnerhet då konsolspelare.
Det är väl färdigt såvitt jag vet, det handlar "bara" om att någon ska göra ett spel som drar nytta av det. Jag tror inte det kommer ta någon fart förrän AAA-utvecklare kommer med det på bred front.

Jag tror att Forspoken blir första (iaf större spelet) med Direct storage, släpps nu i oktober.

Tar ju alltid ett tag innan ny teknik slår igenom i spel. Man är ju knappast sugen på att slänga in nya funktioner i slutfasen av sin utveckling.

Permalänk
Medlem

Siktar troligtvis på antigen en WD Black eller Samsung när det kommer till lagring. Brukar ju dyka upp schyssta deals på dessa runt black friday så bara att hålla ut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad innebär ens random 4k? Vad har det för användningsområde för en som är oinsatt?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weestman:

Vad innebär ens random 4k? Vad har det för användningsområde för en som är oinsatt?

Hastigheterna som brukar anges är när man läser stora mängder sammanhängade data, dvs få, stora filer.
Random 4K innebär att man läser 4 kB i taget från slumpvalda delar av disken, så att den konstant måste leta upp filerna och läsa från olika minneskretsar/olika delar av minneskrestarna konstant.
Vanligtvis så ligger sådan läshastighet en bit under 100 MB/s även på SSDn som klarar över 12000 MB/s sekventiellt.

I praktiken används många små läsningar när man ska läsa in många, små databitar från olika delar, vilket är rätt vanligt när man t ex startar program/datorn. På det stora hela är det nog vanligare med liknande läsningar än de sekventiella som alla utannonserar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Jag tror att Forspoken blir första (iaf större spelet) med Direct storage, släpps nu i oktober.

Tar ju alltid ett tag innan ny teknik slår igenom i spel. Man är ju knappast sugen på att slänga in nya funktioner i slutfasen av sin utveckling.

Spelet är försenat till nästa år

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@lillaankan_i_dammen
Om en vanlig gammal SATA disk klarar av liknande hastigheter på 1 i ködjup så känns något fel.
Ligger inte de bättre/snabbare M2 diskarna på runt 70MB/s och det över PCIE-3?
Nu är inte Phison kända för att vara bra på IO men ändå.

Off:
Edit:
Jag skulle vilja ha en Fluke men bara kalibreringkostnade skull spräcka min budget. Fast då tänker jag mer på de de har för mätning av nätvärk. Mäta Cat 5e och 6.
Biltema får det bli till el. Kostar i alla fall mindre än Classe och klarare högre spänning.

Risken är väl att det blir alldeles för hög spänningsnivå! 😁

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hastigheterna som brukar anges är när man läser stora mängder sammanhängade data, dvs få, stora filer.
Random 4K innebär att man läser 4 kB i taget från slumpvalda delar av disken, så att den konstant måste leta upp filerna och läsa från olika minneskretsar/olika delar av minneskrestarna konstant.
Vanligtvis så ligger sådan läshastighet en bit under 100 MB/s även på SSDn som klarar över 12000 MB/s sekventiellt.

I praktiken används många små läsningar när man ska läsa in många, små databitar från olika delar, vilket är rätt vanligt när man t ex startar program/datorn. På det stora hela är det nog vanligare med liknande läsningar än de sekventiella som alla utannonserar.

Tack för utförligt svar! Ja då är ju 60MB/s inte så imponerande. Men antar att spel osv läser större filer?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I praktiken används många små läsningar när man ska läsa in många, små databitar från olika delar, vilket är rätt vanligt när man t ex startar program/datorn. På det stora hela är det nog vanligare med liknande läsningar än de sekventiella som alla utannonserar.

För de flesta är det väl ändå en blandning.
De flesta hamnar väl varken i kategorin att läsa random 4k i 99% av tiden eller att läsa stora sammanhängande filer 99% av tiden.

Sen beror det naturligtvis vad man använder sin lagring till.
Har man exempelvis någon lagring som man använder som ren lagringsdisk/arkivering så brukar det oftast handla om att läsa/skriva färre men större filer.

Har man istället en databasserver så brukar det oftare vara större antal mindre läsningar/skrivningar.

Som lillankan skrev

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns något som heter ram...

Att ha mycket RAM för att cacha en stor mängd stora filer är svårare.
För många system är det inte rimligt att ha flera Terabyte RAM och vill du cacha en stor mängd filer som är flera Gigabyte stora så går det fort åt.

Däremot är det ofta rimligt att ha ett system med flera Gigabyte RAM och har du filer som är under 1 Megabyte per fil så får det plats ganska många filer per Gigabyte.
För mindre filer som accessas frekvent är RAM en bra lösning.

Problemet där är väl främst om cachad data inte återskrivs tillräckligt frekvent, att det kan leda till dataförlust vid strömavbrott eller om systemet kraschar eller dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag tror att Forspoken blir första (iaf större spelet) med Direct storage, släpps nu i oktober.

Tar ju alltid ett tag innan ny teknik slår igenom i spel. Man är ju knappast sugen på att slänga in nya funktioner i slutfasen av sin utveckling.

Kommer att dröja, PC-marknaden är alldeles för splittrad. Utvecklar man ett spel till PS5 så kommer alla presumentiva kunder ha en snabb disk. Utvecklar man ett spel till PC så kommer en liten del ha det. Vem vill sälja bara till en liten del?

Samma spel kan säljas till någon som sitter på ett 3090 eller ett 1060, den som sitter med det senare kortet får bara dra ner på upplösning och kvalitet, har svårt att tro att det samma kommer att gå att göra med spel som använder sig av Direct Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag tror att Forspoken blir första (iaf större spelet) med Direct storage, släpps nu i oktober.

Tar ju alltid ett tag innan ny teknik slår igenom i spel. Man är ju knappast sugen på att slänga in nya funktioner i slutfasen av sin utveckling.

Utvecklaren Luminous Productions verkar inte vara någon AAA-utvecklare i den bemärkelsen, har bara en tidigare speltitel utgiven vad jag kan se, Final Final Fantasy... eh, jag menar Final Fantasy XV. Däremot beskrivs Forspoken med att "The game will have a focus on terrain traversal speed and fluidity." så det låter ju rimligt att de kan dra nytta av fördelarna med DirectStorage.

Jag ska utmana mina fördomar och testa det när det kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Tack för utförligt svar! Ja då är ju 60MB/s inte så imponerande. Men antar att spel osv läser större filer?

60 MB/s = 60000 KB/s, så 15000 läsoperationer per sekund.

Problemet med de flesta stora och moderna spel är att det inte går att lägga så många GB i RAM åt gången p.g.a. systembegränsningar, samt att det är näst intill omöjligt att förutse exakt vad en spelare kommer göra ingame, t.ex. vilket håll de vänder sig åt. Nu har de flesta spel olika knep för att hantera det, genom att använda sig av [relativt] lågupplösta bakgrunder att visa som genom olika grafiska knep (t.ex. LOD, Level Of Detail) fås att se ut som spelet gör i övrigt, så att man kan minska ner minnesanvändningen genom att dra ner spelvärldens storlek till en liten kon i spelarens FOV/synfält. Annars är det nog i huvuddel små bitar information som läses åt gången eftersom det vore slöseri med minne att ha massa saker laddade som för tillfället inte används.

Det är även en del hel operationer som kräver extraktion av spelresurser under spelets gång eftersom inget spel har tiotusentals filer lösa med alla resurser spelet använder sig av, utan de är normalt komprimerade till en handfull stora datafiler som måste extraheras och läsas ut on the fly under spelets gång. Där är ju den primära stoppklossen för dagens stora spelvärldar och även en anledning till att vi har interiörceller och spelvärldar segmenterade med saker som är maskerade som dörrar/stegar/hissturer och liknande för att komma till andra delar av kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Utvecklaren Luminous Productions verkar inte vara någon AAA-utvecklare i den bemärkelsen, har bara en tidigare speltitel utgiven vad jag kan se, Final Final Fantasy... eh, jag menar Final Fantasy XV. Däremot beskrivs Forspoken med att "The game will have a focus on terrain traversal speed and fluidity." så det låter ju rimligt att de kan dra nytta av fördelarna med DirectStorage.

Jag ska utmana mina fördomar och testa det när det kommer ut.

Deras mål verkar iaf vara AAA

https://www.luminous-productions.com/vision/

"We are developing AAA and new franchise consumer and smartphone games using our internally-developed Luminous Engine,"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Deras mål verkar iaf vara AAA

https://www.luminous-productions.com/vision/

"We are developing AAA and new franchise consumer and smartphone games using our internally-developed Luminous Engine,"

Jag syftade mer på att de inte har någon lång historik, men det måste ju inte betyda att de inte klarar att släppa ett episkt spel för det.