Geforce RTX 4080 uppges bestyckas med GDDR6X-minne som körs i 23 000 MHz

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 4080 uppges bestyckas med GDDR6X-minne som körs i 23 000 MHz

Utöver snabbare grafikminne talas det om att effektbudgeten för Nvidias kommande kort justeras till 340 W.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gissar fortfarande på efter årsskiftet innan lansering på riktigt. D.v.s papperslansering.

Permalänk
Medlem

Kan ni snälla sluta konvertera till MHz?.. 😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av #hallå#:

Kan ni snälla sluta konvertera till MHz?.. 😑

23 000 000 000 Hz.

Tydligare så?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av #hallå#:

Kan ni snälla sluta konvertera till MHz?.. 😑

Tycker det är tydligare med 16gb och 23 000mhz än att skriva 16gb och 23ghz. Också för att man är van att läsa det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Gissar fortfarande på efter årsskiftet innan lansering på riktigt. D.v.s inte papperslansering.

Tankevurpa? Om dom utannonserar korten nu i september/oktober och ingen riktig tillgång förens efter årsskiftet så är det väl typexempel för "papperslansering".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

23 000 000 000 Hz.

Tydligare så?

Nej, jag använder enheten glums som motsvarar 0.0000000000396602 Hz. Var snäll och konvertera till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tycker det är tydligare med 16gb och 23 000mhz än att skriva 16gb och 23ghz. Också för att man är van att läsa det så.

Fast... vi anammade ju GHz omedelbums när det gällde CPU. AMD Athlon 1GHz comes to mind.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Gissar fortfarande på efter årsskiftet innan lansering på riktigt. D.v.s inte papperslansering.

Så du tror Nvidia vill att AMD ska få hela kakan? Inte en chans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

23 000 000 000 Hz.

Tydligare så?

Skrivet av Squallie:

Tycker det är tydligare med 16gb och 23 000mhz än att skriva 16gb och 23ghz. Också för att man är van att läsa det så.

Jag menar såklart att inte omvandla överföringshastigheten (Gbps) till ett pseudo värde i frekvens (Mhz) 🙃
Det är inget i minnet som rullar runt i 23Ghz så varför skriva på de viset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tankevurpa? Om dom utannonserar korten nu i september/oktober och ingen riktig tillgång förens efter årsskiftet så är det väl typexempel för "papperslansering".

Tankevurpa indeed editerat.

Permalänk
Medlem

Med nya (sjuka) priser på el, blir effektbudgeten hos grafikkort per automatik ett stort snack....

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Med nya (sjuka) priser på el, blir effektbudgeten hos grafikkort per automatik ett stort snack....

Ja, jag räknade lite på det innan idag. Låt oss säga att du har en GPU som drar 500 watt. Sen har du samma peak på elpris nere i skåne på 5 kr/kwh. Det är alltså 2.50 kr per timma bara för grafikkortet. Så när man lirat ett spel i 100 timmar så har endast grafikkortet kostat dig 250 kr i ren ström, vilket många gamers utan problem kommer upp i under vintern. Om vi sen lägger på vad resten av datorn drar i ström så blir det en väldigt tråkig historia 😱

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av #hallå#:

Kan ni snälla sluta konvertera till MHz?.. 😑

Skulle gärna se att vi använder GT/s istället för MHz. Korrekt enhet och prefix.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Nej, jag använder enheten glums som motsvarar 0.0000000000396602 Hz. Var snäll och konvertera till den.

Cirka 5.8*10^20 glums. Eller 5.8*10^11 gigaglums om det låter bättre.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Fan, släpp skiten redan så man kan läsa officiella nyheter:-( så nyifken på prestandan, pris, utseende o allt det dära.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Och nu väntar vi till imorgon då nästa artikel om nästa uppsättning påstådde specifikationer publiceras.
Jag har hört från mina jättesuperdupersäkra källor att minnet kommer gå i 47 000 Mhz. Basfrekvensen på RTX 4093 Ti SuperTitan ligger på 1,1 GHz och turbofrekvensen på 8,93 GHz!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikodemous:

Ja, jag räknade lite på det innan idag. Låt oss säga att du har en GPU som drar 500 watt. Sen har du samma peak på elpris nere i skåne på 5 kr/kwh. Det är alltså 2.50 kr per timma bara för grafikkortet. Så när man lirat ett spel i 100 timmar så har endast grafikkortet kostat dig 250 kr i ren ström, vilket många gamers utan problem kommer upp i under vintern. Om vi sen lägger på vad resten av datorn drar i ström så blir det en väldigt tråkig historia 😱

Fattiglappar får helt enkelt köpa billigare kort 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Ja, jag räknade lite på det innan idag. Låt oss säga att du har en GPU som drar 500 watt. Sen har du samma peak på elpris nere i skåne på 5 kr/kwh. Det är alltså 2.50 kr per timma bara för grafikkortet. Så när man lirat ett spel i 100 timmar så har endast grafikkortet kostat dig 250 kr i ren ström, vilket många gamers utan problem kommer upp i under vintern. Om vi sen lägger på vad resten av datorn drar i ström så blir det en väldigt tråkig historia 😱

Tycker inte alls det verkar farligt jämfört med vad grafikkorten kostar och jämfört med förlorad inkomst om man hade jobbat den tiden istället. Plus att på vintern får man ju skön värme samtidigt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Fattiglappar får helt enkelt köpa billigare kort 🙂

Vänta till vi smäller över 10kr.
Det kommer med jultomten 🎅

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Och nu väntar vi till imorgon då nästa artikel om nästa uppsättning påstådde specifikationer publiceras.
Jag har hört från mina jättesuperdupersäkra källor att minnet kommer gå i 47 000 Mhz. Basfrekvensen på RTX 4093 Ti SuperTitan ligger på 1,1 GHz och turbofrekvensen på 8,93 GHz!

Och tillgänglig för 999$ självklart va?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Gissar fortfarande på efter årsskiftet innan lansering på riktigt. D.v.s papperslansering.

Det finns inget som heter papperslansering. Man kan lansera en produkt börja ta in order och börja produktion efterhand som man får in beställningar. Nu vore det tillväga gångs sättet givetvis inte rimligt här utan visst lager måste ju hållas men den produkten är ju ändå släppt även om den inte produceras förrän man beställt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Ja, jag räknade lite på det innan idag. Låt oss säga att du har en GPU som drar 500 watt. Sen har du samma peak på elpris nere i skåne på 5 kr/kwh. Det är alltså 2.50 kr per timma bara för grafikkortet. Så när man lirat ett spel i 100 timmar så har endast grafikkortet kostat dig 250 kr i ren ström, vilket många gamers utan problem kommer upp i under vintern. Om vi sen lägger på vad resten av datorn drar i ström så blir det en väldigt tråkig historia 😱

Jo det är ju rena elpriset, men sen kommer ju nätavgift, överföringsavgift, energiskatt, moms (säkert glömt något), så i slutänden blir det en hel del till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Fattiglappar får helt enkelt köpa billigare kort 🙂

Billigare kort drar tyvärr inte per automatik mindre watt, men jag fattar din poäng. Men jag tror definitivt att streaming-tjänster kan slå igenom lättare nu när både gpuer och el blivit så dyrt. Sen vill ju företag sälja. Skulle elpriset jaga bort en stor del köpare, så kommer säkert både AMD och Nvidia snart släppa "bättre" produkter som pressar prestanda per watt än vad vi har idag.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Och tillgänglig för 999$ självklart va?

Nej nej! Nvidia ska ju självklart pressa priserna, vettu! $699 är MSRP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Nej nej! Nvidia ska ju självklart pressa priserna, vettu! $699 är MSRP!

Ni får lägga på en nia till i slutet grabbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Nej nej! Nvidia ska ju självklart pressa priserna, vettu! $699 är MSRP!

I like your optimism 🤞

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kronan kollapsar ju totalt just nu, över 11 kr för en dollar inom en vecka så blir jobbigt att konsumera ”internationella” varor.

Hoppas (men tror inte på) en klar valutgång så marknaden inte får fnatt ytterligare en gång, annars är risken att botten är oändlig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikodemous:

Billigare kort drar tyvärr inte per automatik mindre watt, men jag fattar din poäng. Men jag tror definitivt att streaming-tjänster kan slå igenom lättare nu när både gpuer och el blivit så dyrt. Sen vill ju företag sälja. Skulle elpriset jaga bort en stor del köpare, så kommer säkert både AMD och Nvidia snart släppa "bättre" produkter som pressar prestanda per watt än vad vi har idag.

Jämför du nya kort i samma generation så drar billigare kort mindre ström. RTX 3060 drar mindre än RTX 3070 som drar mindre än RTX 3080 och så vidare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det finns inget som heter papperslansering. Man kan lansera en produkt börja ta in order och börja produktion efterhand som man får in beställningar. Nu vore det tillväga gångs sättet givetvis inte rimligt här utan visst lager måste ju hållas men den produkten är ju ändå släppt även om den inte produceras förrän man beställt den.

Vad heter det om ett företag lanserar ett nytt papper då?
(Ja det finns företag som säljer papper)