Permanent märkning av en matlåda i glas???

Permalänk
Medlem

Permanent märkning av en matlåda i glas???

Hej,
Nu är jag less på att min sambo kommer hem med diverse form och färger på matlådorna! Köper vi ett gäng så går det någon månad, sen har hon fått med sig någon annans matlåda men vårat lock, eller tvärt om.

Ibland kommer ingenting alls hem eller så saknas locket eller lådan.

Hur ska jag kunna märka en matlåda i glas PERMANENT men samtidigt bibehålla funktionen att kunna köra den i micron?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Hur ska jag kunna märka en matlåda i glas PERMANENT men samtidigt bibehålla funktionen att kunna köra den i micron?

Att permanent limma fast locket i lådan uppfyller alla dina krav!

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Hej,
Nu är jag less på att min sambo kommer hem med diverse form och färger på matlådorna! Köper vi ett gäng så går det någon månad, sen har hon fått med sig någon annans matlåda men vårat lock, eller tvärt om.

Ibland kommer ingenting alls hem eller så saknas locket eller lådan.

Hur ska jag kunna märka en matlåda i glas PERMANENT men samtidigt bibehålla funktionen att kunna köra den i micron?

https://www.slojd-detaljer.se/produkter/tra-metallslojd/elver...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Att permanent limma fast locket i lådan uppfyller alla dina krav!

Glömde säga att den även ska kunna återanvändas, my bad

Permalänk
Medlem

Jag funderade på gravyr men är rädd att den ska bli skör på något vis och därmed kunna explodera i micron. Men jag vet inte om det ens är en rimlog tanke..

Permalänk
Medlem

Glasetsning kanske? Samma som stöldskyddsmärkning till bilar.

Permalänk
Medlem

Det finns pennor som kan användas för att skriva på glas, t.ex. Staedtler Lumocolor Permanent.

Permalänk
Medlem

Jag har samma fundering. Men det är för att nån på mitt jobb snor mina matlådor o lock o jag får skäll av min sambo för jag inte får med dom hem

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Glasetsning kanske? Samma som stöldskyddsmärkning till bilar.

Etsa it glas om ni inte vet exakt vad ni gör. Flourvätesyra är asfarligt. Man kan tom dö av att få det på huden.
Man känner inte att man fått det på sig heller då syran hindrar nerverna från att skicka smärtsignalerna.

Blästa glaset i stället.

Men vette fasiken vad din sambo gör för fel. Jag har aldrig fått med mig fel matlåda hem. Efter man ätit tar man reda på din matlåda och ex lägger ner den i sin väska.

Permalänk
Medlem

laminatmärkband från märkningsmaskin ala Brother brukar sitta väldigt bra och överlever diskmaskinsdisk i åratal - har haft flertal kaffekoppar på jobbet med märkning och diskas ofta och remsorna verkar aldrig försvinna om man har varit noga att det är ren yta när de klistras.

Permalänk
Medlem

Glaslådor - dina.
Plastlådor - frugans.

Sen får hon göra vad tusan hon vill med sina lådor?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Schwalan:

Hej,
Nu är jag less på att min sambo kommer hem med diverse form och färger på matlådorna! Köper vi ett gäng så går det någon månad, sen har hon fått med sig någon annans matlåda men vårat lock, eller tvärt om.

Ibland kommer ingenting alls hem eller så saknas locket eller lådan.

Hur ska jag kunna märka en matlåda i glas PERMANENT men samtidigt bibehålla funktionen att kunna köra den i micron?

1. Hon växer upp och beter sig som en vuxen person

2. Ni skaffar egna matlådor så får hon leva med att hon är sämst.

3. Hon börjar med typ 16:8 där hon bara äter hemma eller på restaurang.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Sötast

Åh! Har du en av 'dem' som fru?

Har alltid undrat lite över vad det är för folk som stjäler andras saker som t.ex matlådor (eww)
Är hon normal i övrigt?

Helt ärligt så är nog den lättaste lösningen ett snöre.

Gör ett hål i flärpen och bind fast hela matlådan i hennes väska.
Om hon skall micra så ställer hon väskan på bordet brevid (Obs 3m koppel snöre rekommenderas)

Man kan till å med använda en sådan fjädrad rulle som drar in snöret per automatik, men risken att man spiller lunchen blir större. Dock så får man hem lådan upp till 100% oftare jämfört med tidigare resultat!

Permalänk
Medlem

Namnlappar.se
Håller iaf ett par vändor i i diskmaskinen. Se til att välja en färgkombo som står ut lite så den är lätt att känna igen. Se till att glaset är riktigt rent och torrt där du sätter lappen så håller den bättre.

Permalänk
Medlem

Fixa billigare matlådor som inte gör något om dom försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns pennor som kan användas för att skriva på glas, t.ex. Staedtler Lumocolor Permanent.

Det ska jag kolla på, vet du om det skulle hålla efter en maskindisk?

Skrivet av MoNkeY-05:

Glaslådor - dina.
Plastlådor - frugans.

Sen får hon göra vad tusan hon vill med sina lådor?

Står inte ut med plastlådor i skåpen, så fult och äckligt när matflott blir kvar i dom.

Skrivet av Allexz:

Åh! Har du en av 'dem' som fru?

Har alltid undrat lite över vad det är för folk som stjäler andras saker som t.ex matlådor (eww)
Är hon normal i övrigt?

Helt ärligt så är nog den lättaste lösningen ett snöre.

Gör ett hål i flärpen och bind fast hela matlådan i hennes väska.
Om hon skall micra så ställer hon väskan på bordet brevid (Obs 3m koppel snöre rekommenderas)

Man kan till å med använda en sådan fjädrad rulle som drar in snöret per automatik, men risken att man spiller lunchen blir större. Dock så får man hem lådan upp till 100% oftare jämfört med tidigare resultat!

Snöret skulle lösa locket men glaslådan kommer garanterat inte med hem ändå.

Skrivet av Napoleongl:

Namnlappar.se
Håller iaf ett par vändor i i diskmaskinen. Se til att välja en färgkombo som står ut lite så den är lätt att känna igen. Se till att glaset är riktigt rent och torrt där du sätter lappen så håller den bättre.

Ska kollas på!

Skrivet av m4gnify:

Fixa billigare matlådor som inte gör något om dom försvinner.

Hela grejen med att köpa lådor i glas för mig är att dom går att använda under en lång tid utan att bli fula/ äckliga.

Det finns flera faktorer som bidrar till problemet.

Folk på arbetsplatsen ”snor” matlådor, hon verkar uppenbarligen inte titta så noga på vad hon släpar hem (därav att hon är med mig idag) och jag älskar att ha ordning och reda hemma. Äger vi 6st matlådor så ska dom stå staplade på sin plats, i varandra. Locken ska vara staplade på varandra i anslutning till matlådorna. (Därav är det ett problem för mig att det blir olika storlekar).

Men som jag har svarat vissa så ska jag kika på pennor samt märkning, tack för tips hittills!

Permalänk
Medlem

Glas/porslinspenna. Billig att köpa och håller länge. Man målar och sen härdar man den i ugnen.

T.ex denna: https://panduro.com/sv-se/produkter/mala-rita/pennor-kritor/p...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Finns frost-spray som etsar sig lite i glaset längst ut. Gör så på mina glas-flaskor hemma för att få lite design. Skriver ut en mall och sprayar
Sedan är ju det alltid som med anställda, användaruppfostran Diska dom inte i jobbets diskmaskin utan ha med dom hela tiden. Väska -> Kyl -> Micro -> bord -> kontor/väska
Med min sambo har jag dock givit upp till slut. Sedan ska man inte prata om barns kläder i förskolan även när man namnmärker allt

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Glas/porslinspenna. Billig att köpa och håller länge. Man målar och sen härdar man den i ugnen.

T.ex denna: https://panduro.com/sv-se/produkter/mala-rita/pennor-kritor/p...

Det låter klart intressant, den lösningen får det bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Finns frost-spray som etsar sig lite i glaset längst ut. Gör så på mina glas-flaskor hemma för att få lite design. Skriver ut en mall och sprayar
Sedan är ju det alltid som med anställda, användaruppfostran Diska dom inte i jobbets diskmaskin utan ha med dom hela tiden. Väska -> Kyl -> Micro -> bord -> kontor/väska
Med min sambo har jag dock givit upp till slut. Sedan ska man inte prata om barns kläder i förskolan även när man namnmärker allt

Tänk om alla kunde ta hand om sitt eget bara.. Men jag tänker inte ge upp!

Permalänk
Medlem

När jag var ung och precis hade flyttat hemifrån körde jag plastpåsar. Har alltid funnits tallrik och bestick på mina arbetsplatser, så har aldrig behövt äta direkt från påsen.

Däremot var det spännande när man hade soppa, vill minnas att jag körde dubbel påse och kände att jag levde med lite extra spänning i vardagen

Nu för tiden har min bättre hälft fått mig att börja med lådor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

När jag var ung och precis hade flyttat hemifrån körde jag plastpåsar. Har alltid funnits tallrik och bestick på mina arbetsplatser, så har aldrig behövt äta direkt från påsen.

Däremot var det spännande när man hade soppa, vill minnas att jag körde dubbel påse och kände att jag levde med lite extra spänning i vardagen

Nu för tiden har min bättre hälft fått mig att börja med lådor

Haha, sunkigt att hälla upp mat från en plastpåse! Gör väll inget EGENTLIGEN men nä, nej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Haha, sunkigt att hälla upp mat från en plastpåse! Gör väll inget EGENTLIGEN men nä, nej tack!

Nu var det ju inte direkt icapåsar, utan genomskinliga fryspåsar, haha. Men ja, det var inget man tänkte på på den tiden direkt.

Om ni inte måste köra glas så finns det väl relativt personaliserade lådor på nätet i plast? Åtminstone i olika färger osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Nu var det ju inte direkt icapåsar, utan genomskinliga fryspåsar, haha. Men ja, det var inget man tänkte på på den tiden direkt.

Om ni inte måste köra glas så finns det väl relativt personaliserade lådor på nätet i plast? Åtminstone i olika färger osv

En ICA-Kasse med spaghetti och köttfärssås hade ju vart något!😂

Som jag skrev lite högre upp så tycker jag plastlådor har en tendens att bli snuskiga och fula med tiden. Glaslådorna håller så mycket längre, när dom kommer hem.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

laminatmärkband från märkningsmaskin ala Brother brukar sitta väldigt bra och överlever diskmaskinsdisk i åratal - har haft flertal kaffekoppar på jobbet med märkning och diskas ofta och remsorna verkar aldrig försvinna om man har varit noga att det är ren yta när de klistras.

vi har en sån maskin på jobbet och tycker personligen de lapparna är rätt värdelösa räcker med att andas i rummet brevid så har de lossnat eller tappat färgen...

personligen har jag slutat äta på jobbet hinner ändå aldrig äta i lugn å ro utan blev jämt avruten mitt i matlådan så nu äter jag ett skråvmål innan jobbet och när ja kommer hem istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Jag har samma fundering. Men det är för att nån på mitt jobb snor mina matlådor o lock o jag får skäll av min sambo för jag inte får med dom hem

Hmmm.... Jobbar du på samma ställe som Schwalans fru? 🤔

Permalänk
Medlem

Provade graverade matlådor i glas för några år sedan, men är tillbaka på plast igen.

De är billigare, lättare, platsbesparande och inte det minsta ömtåliga. Sedan så värmer jag dem aldrig i mikron, vilket håller dem fräscha längre.

Funderar dock på att börja använda de rostfria lådorna igen. De är totalt överlägsna alla andra matlådor. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Provade graverade matlådor i glas för några år sedan, men är tillbaka på plast igen.

De är billigare, lättare, platsbesparande och inte det minsta ömtåliga. Sedan så värmer jag dem aldrig i mikron, vilket håller dem fräscha längre.

Funderar dock på att börja använda de rostfria lådorna igen. De är totalt överlägsna alla andra matlådor. 👍

Plastlådorna må vara platssparande men glaslådorna är plastsparande! 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik_hemma:

Hmmm.... Jobbar du på samma ställe som Schwalans fru? 🤔

Det jobbar inga kvinnor här förutom ekonomiassistenten som aldrig äter i köket så det känns otroligt. Jag har misstankar om vem som snor mina pga. att han har samma som mig. Skillnaden är dock att jag diskar mina matlådor o den andra gör inte det. Han gillar väl att ta färdigdiskade matlådor tänker jag mig så kan han slänga sina odiskade istället.

Skrivet av Schwalan:

Plastlådorna må vara platssparande men glaslådorna är plastsparande! 😅

Den där meningen är en riktig tungvrickare

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Titan pennor skriver på keramik och glas.
Extremt permanent.
Men måste slipa eller ha starka syror för att få bort det