Serverbygge *tips tack*

Permalänk
Medlem

Serverbygge *tips tack*

Ska bygga server. (web & cs)
jag har chassi, men ingen hårdvara.
skriv nu vad ni skulle köpa för något
min budget ligger på max 5000kr

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska göra med den. Räcker med vanliga datorprylar om man tex. ska ha den som en enkel spelserver.
Behöver ju inte ens ha ett server OS då.
Själv har jag en vanlig dator med Win XP Pro på och har den som en mail/backup/DC HUB server.
Behöver inte ha någon speciell hårdvara för det.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Beror på vad du ska göra med den. Räcker med vanliga datorprylar om man tex. ska ha den som en enkel spelserver.
Behöver ju inte ens ha ett server OS då.
Själv har jag en vanlig dator med Win XP Pro på och har den som en mail/backup/DC HUB server.
Behöver inte ha någon speciell hårdvara för det.

mail/backup. Vad gör mailservern, och hur funkar den? Backupen, hämtar den själv de filer som ska backas upp?

OnT:
RAM är nog det viktigaste.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
Beror på vad du ska göra med den. Räcker med vanliga datorprylar om man tex. ska ha den som en enkel spelserver.
Behöver ju inte ens ha ett server OS då.
Själv har jag en vanlig dator med Win XP Pro på och har den som en mail/backup/DC HUB server.
Behöver inte ha någon speciell hårdvara för det.

Han skriver ju vad han ska ha den till... (Webserver och CS-server)

Äh, fixa en typ gammal pII:a/motsv. Ska du bara ha själva burken så kan du kanske komma under tusenlappen för det, och det räcker alldeles utmärkt såvitt jag vet. Sen har du fyratusen spänn att supa upp eller nåt...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk

min gamla thunderbird på 1GHz och win2k funkar hur bra som hellst till webserver.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

RAM är nyckelordet gärna 1 gig, sedan en prolle >1500Mhz det borde räcka...

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk

CPU: AthlonXP 2000+, 681kr.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=31615&t=795&l=2...

Moderkort: Abit NF7-S v2.0, 958kr
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=36075&t=845&l=2...

Grafikkort: Sapphire 9000, 779kr (behövs inte mer i server)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=29257&t=278&l=2...

RAM: TwinMos Dualpack 2x 512Mb, 1058kr
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=36442&t=1014&l=...

HDD: Seagate 7200.7 2x 80GB, 1688kr (kör i någon fin Raid-stripe)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=32696&t=715&l=2...

Hela kalaset: 5164kr
Lite mer, men det här blir en fin server. Du kan kanske ta ett sämre moderkort, eller lite mindre minnesmoduler om du känner för det.

Men jag tror på den här konfigen ändå

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Ok. Har isåfall om det är som ni säger lust att ta min Gamla 350mhz compaq
och köpa en lite större hårddisk och Massa minne till.
Någon som har erfarenhet vad "max-mängden" av minne är på en sådann Gammal 350mhz compaq?

annars var Delarium's konfigruation helt OK.´
För om jag skulle få lust kan jag ju köra den som vanlig dator också verkar det som.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlasMan
Ok. Har isåfall om det är som ni säger lust att ta min Gamla 350mhz compaq
och köpa en lite större hårddisk och Massa minne till.
Någon som har erfarenhet vad "max-mängden" av minne är på en sådann Gammal 350mhz compaq?

lite olika, men kan ligga på runt 512mb.
På mitt gamla Asus A7V-E så låg den på 768mb, inte så trevligt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

ehm... måste det inte vara speciella dyra compaq-minnen i en sån gammal burk?

På mitt gamla Asus A7V sitter det 1GB

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

MadModder:
ingen aning. mycket möjligt...
nått sett jag kan se det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlasMan
MadModder:
ingen aning. mycket möjligt...
nått sett jag kan se det?

Japp, det går.
Det är svårt, många klarar inte av det. Många har dött på vägen. Valet är ditt om du vågar.
Om du vill fortsätta så får du ta dig till av den fruktade metoden; RTFM!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Delarium:
och det står för? (n00b)

Permalänk
Medlem

RTFM = Read The Fucking Manual = Läs den förbaskade manualen!

Permalänk
Medlem

Läs manualen

edit: kattfan

Permalänk
Medlem

asså folk överdriver....

jag har en pIII:a 500 mhz och 192 i ram, och på den har jag ->

cs/fil(hemma-nätverk)/ftp(internet - kontrollerat av bandwith controller)/web/HTPC/irc bot+stats för kanal/brännarserver och till slutligen en skrivarserver...

allt detta under win xp sp1, med norton antivirus som kontrollerar hela nätverket varje dag,... fungerar super för mig ... förutom att det går lite knögligt att spela på cs servern vid 24-slaget då den genererar irc statistiken...

ska du bara använda den som en klan server dvs 11 pers (inkl. hltv) så klarar du dig utmärkt på en pIII:a, jag kör pingbooster på min, och har inte över 5 i ping (över lan)

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk

OffT: Va ?! pingboosters ska ju egentligen bara fungare under linux eller dom jag har sett iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Evil Bug
mail/backup. Vad gör mailservern, och hur funkar den? Backupen, hämtar den själv de filer som ska backas upp?

OnT:
RAM är nog det viktigaste.

Mailservern funkar så att jag kan ha en egen mailadress tex.
Dessutom skickas all mail till min egna dator och jag har ställt in den så att man kan skicka hur stora mail som helst.
Det enda som begränsar storleken är hårddiskens storlek. Jag använder inte den mailadress jag fick från Bredbandsbolaget längre.
Sedan kan jag ju själv skapa och ta bort adresserna.
Tex. så kan jag skapa en tillfällig adress om jag tex ska regga mig på någon hemsida som jag senare inte kommer att gå in på mer.
För att slippa spam från den hemsidan kan jag bara ta bort den adressen från min mailserver.
Som sagt, jag kan själv välja vilken mailadress jag vill ha och det finns ingen storleksbegränsning.

Min backup är mest uppdateringar till program, drivrutiner, diverse småprogram mm som jag vill ha kvar.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Vad kör du för mjukvara till mail-servern?

EDIT: För att tillägga så kör jag en 166mhz med 64mb ram och Windows XP med apache som webserver och det fungerar utmärkt!

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

ee? Varför inte köra linux du får 1000 gånger bättre prestanda. Jag har provat köra win2k på en 133a och det lagade snabel så jag tror inte att det funkar så bra med xp på en 166a:P

Visa signatur

”Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...”

Permalänk
Medlem

Då man inte använder datorn till nått annat än servern och den bara står och tickar så är det inga som helst problem..

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du kör på Delarium's paket, med undatag för grafikortet. DU behöver ju bara ett grafikkort på typ 2-16mb. Ett billigt skitkort räcker.

Min server:
Celeron 400@500Mhz
96Mb SDRAM (vet att det är förlite, men kostar ju massor att köpa nytt sdram)
Voodoo3 2000

Mjukvara:
Slackware 9.0
HLDS 3111
CS 1.5
HLDS Pingbooster (http://www.udpsoft.com)

Jag hade problem med att få denna konfiguration att fungera fullt ut, beror väl på hur kräsen man är. Men dem jag spelar med är väldigt kräsna.

En kompis server:
Duron 1,2Ghz
256Mb SDRAM
TNT2

Mjukvara:
Slackware 9.0
HLDS 3111
CS 1.5
HLDS Pingbooster (http://www.udpsoft.com)

Fungerade bättre, mitt råd är att kör någon linux distr. och köpa mycket minne, bra processor, billigt grafikort.

Visa signatur

Orka ens alla, "Jag vet bäst alla andra har fel, detta vet jag trots att jag aldrig har spelat spelet"-personer

Permalänk
Medlem

Spoonky:
Jo, Men att ha ett hyffsat Grafikkort är ju bra ifall jag vill ha den som vanlig dator på ett lan t.ex

Permalänk
Medlem

Jo, det är klart vill man använda den till det också så kan det ju vara bra

Visa signatur

Orka ens alla, "Jag vet bäst alla andra har fel, detta vet jag trots att jag aldrig har spelat spelet"-personer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spoonky
Jag skulle rekommendera att du kör på Delarium's paket, med undatag för grafikortet. DU behöver ju bara ett grafikkort på typ 2-16mb. Ett billigt skitkort räcker.

Det är iofs sant att man inte behöver bättre i en server, men tänkte eftersom kortet är passivt och billigt så är det ju nåt man kan ha lite längre fram i framtiden också.
Men du har rätt du med Man behöver inte mer iom. att den inte ska rendera grafiken själv.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

jag har en Duron 750 med ett KT7 mobo, 256 sdram och ett GF2mx. Bara köpa till en 512 sdram plata och den skulle funka som bra CS server för 11 pers ?

Visa signatur

[size="1"]AMD AthlonXP 1700+ ¤ Epox 8RDA3+ ¤ 2x256 Crosair XMS3200 ¤ HIS 9700np ¤ SB Live! 5.1 ¤ 20" Eizo FlexScan T622-T
Maxtor 40gb + 20gb ¤ Windows XP pro ¤ DirectX 9.0b ¤ Catalyst 3.6 ¤ 3Dmark: 2001: 15316p - 2003: 5265p ¤ Bilder
CPU: 166*12,5=2088MHz @ 1,8v ¤ GFX: 346/326 ¤ MEM: 11-3-3-2 ¤ H2O: Swiftech MCW462-UH - Sicce Nova - bil radiator[/size]

Permalänk
Medlem

P0keem0n: lätt. beror lite på uppkopplingen också ju.

Permalänk

AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus, 681 kr
DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 x2, 1764 kr
Abit NF7 V2.0 Moderkort för Socket A DDR, 958 kr
Seagate Barracuda 7200.7 60GB IDE x2, 1764 kr
Sapphire Radeon 7000 32MB SDR, 325 kr
---------------------------------------------------------
Totalt: 5312 kr, då får du 1024 mb (2x512) minne om inte jag minns fel så hade delarium nått me 2x256mb, även 120 gb hdd borde väll räcka för en server, (skulle d vart jag som skulle köpa en server så hade d var en 30 gb +en 80 gb 8mb) , jad hade iaf kört på denna.... (om ja va du, hade d vart jag så hade jag bytt diskarna te d som ja skrev innan)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
ehm... måste det inte vara speciella dyra compaq-minnen i en sån gammal burk?

På mitt gamla Asus A7V sitter det 1GB

PII:or går nog på vanligt SDram, speciellt en 350 som ju behöver pc100... Värre med pentium 1 och liknande... Dock har jag använt en hel del compaq, IBM, Dell, HP etc. som gått med vanliga minnen, både 486 och Pentium...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Thakrillo:
Jo, då har jag fattat total fel då. trodde att Delarium's var 512 x 2...