Finns detta PCI-e kort?

Permalänk
Medlem

Finns detta PCI-e kort?

Efter att jag insett att mitt lilla m-itx moderkort med 4 sata portar + 1 nvme redan är full och tankar om expansion finns i bakhuvudet, så började jag undersöka vad som skulle kunna ersätta grafikkortet som förnuvarande sitter i min lilla server, oanvänt...

Systemet sitter i ett Fractal Design node 304, med platts för 6 st 3,5" hdd, vilket jag planerar att fylla allt eftersom.
Efter lite olika testande med Proxmox, TrueNAS och Unraid så verkar det landa på Unraid.

TL,DR: Letade PCI-e kort, och hittade lite kort som fick mig i tankarna om det finns något kort som klarar 4st sata diskar och 1-2 nvme ssder. Anledningen till att jag vill ha 8st sata totalt är att jag redan har 2 sata ssder som jag tänkte jag kunde pressa in i tomrum i chassit och använda de 6 dedikerade platserna för hdd. De extra nvme platserna är bara så smidiga då man slipper alla kablar som blir med sata data + ström till varje disk.

Kortet som fick mig att vilja ha nvme platserna det var detta: https://www.computersalg.se/i/6472330/delock-kontrollerkort-m...

Problemen jag har med det kortet är att det bara har en nvme, och 2 sata. I dagsläget så ser det ut som att M.2 sata och msata är ute ur leken och därför värdelösa för mina ändamål.

Andra vägen skulle kunna vara något i stil med https://www.computersalg.se/i/6501828/delock-5-port-sata-pci-...
Där jag kan fylla upp tomrum i chassit med 3 sata ssder, men som sagt så blir det mycket kablar.

Ett annat alternativ är att byta m-itx moderkort (AM4) till något med fler sata och nvme platser.

Hur stor är chansen att den här funkar: https://www.aliexpress.com/item/1005004374474646.html?spm=a2g...

Permalänk
Skrivet av swesen:

1. The motherboard must support
The motherboard supports PCI-E splitting and can be set to PCI-E X4X4X4 or 4 X4 modes;

har för mig att vanliga desktopmoderkort sällan stödjer denna funktion du får referera till din moderkortsmanual om ditt modermoed har den funktionen men högst troligen inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

1. The motherboard must support
The motherboard supports PCI-E splitting and can be set to PCI-E X4X4X4 or 4 X4 modes;

har för mig att vanliga desktopmoderkort sällan stödjer denna funktion du får referera till din moderkortsmanual om ditt modermoed har den funktionen men högst troligen inte.

Hmm, så en x16 port kan inte bara delas i 4? Trodde lanes var oberoende av varandra för det mesta. Moderkortet är B450 I AORUS PRO WIFI men hittar inget i manualen om nån inställning för PCI-E lanes.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Hmm, så en x16 port kan inte bara delas i 4? Trodde lanes var oberoende av varandra för det mesta. Moderkortet är B450 I AORUS PRO WIFI men hittar inget i manualen om nån inställning för PCI-E lanes.

Moderkortet måste stödja att dela en port till flera med färre lanes vilket oftast bara är servermodermodem osv som stödjer medans desktops oftast bara stödjer att stänga av x antal lanes i portarn för att göra utrymme till en annan port på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Hmm, så en x16 port kan inte bara delas i 4?

Det brukar oftast stå bifurcation, så ordet bifurcation är det du skall söka efter i manualen till den/dom datorer du behöver det på. Som det ser ut stödjer inte ditt moderkort bifurcation.

Jag upptäckte det själv när jag köpte ett liknande kort till min arbetsstation att just bifurcation är det enklaste att söka på. I varje fall i mitt fall var det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Det brukar oftast stå bifurcation, så ordet bifurcation är det du skall söka efter i manualen till den/dom datorer du behöver det på. Som det ser ut stödjer inte ditt moderkort bifurcation.

Jag upptäckte det själv när jag köpte ett liknande kort till min arbetsstation att just bifurcation är det enklaste att söka på. I varje fall i mitt fall var det så.

Jo, hittade det och det krävs mer än att moderkortet bara stödjer bifurcation det måste också stödja rätt typ, x8x8 eller x4x4x4x4.
Och enligt https://smallformfactor.net/forum/threads/pci-e-bifurcation.1... så ska Gigabyte X570 I Aorus Pro WiFi vara ett av de enda m-itx moderkort att stödja just x4x4x4x4, som har "fina" omdömen på prisjakt.

Men det borde inte vara några problem att köra 5x sata kortet som använder PCI-E x4.

Permalänk
Snusfri

Om du kan klara dig utan NVME platser så skulle jag köra på ett LSI.
Har själv detta i min Server/NAS och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om du kan klara dig utan NVME platser så skulle jag köra på ett LSI.
Har själv detta i min Server/NAS och det fungerar utmärkt.

Ger det något övertag att köra en HBA SAS controller? Är gärna inte bunden till hårdvara då jag troligtvis inte kommer att köra med Ryzen 5 3600 i flera år framåt.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av swesen:

Ger det något övertag att köra en HBA SAS controller? Är gärna inte bunden till hårdvara då jag troligtvis inte kommer att köra med Ryzen 5 3600 i flera år framåt.

Bara att flytta kortet till nästa burk, du låser inte diskarna till kortet eller så.
Sedan så är kablarna mycket smidigare än vanliga SATA och kortet är redan flashat till IT-mode.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bara att flytta kortet till nästa burk, du låser inte diskarna till kortet eller så.
Sedan så är kablarna mycket smidigare än vanliga SATA och kortet är redan flashat till IT-mode.

Länken fungerar inte för mig men om man kör HW-RAID är det dessutom lite lättare att fixa en array som kvaddat på grund av hårdvara då det bara är att köpa ett likadant kontrollerkort istället för att behöva byta ut t.ex. ett helt moderkort

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bara att flytta kortet till nästa burk, du låser inte diskarna till kortet eller så.
Sedan så är kablarna mycket smidigare än vanliga SATA och kortet är redan flashat till IT-mode.

Försöker hitta information om kortet men får inget konkret, är det endast för raid eller går det att köra utan också? I så fall låter det bra.

Skrivet av ZaInT:

Länken fungerar inte för mig men om man kör HW-RAID är det dessutom lite lättare att fixa en array som kvaddat på grund av hårdvara då det bara är att köpa ett likadant kontrollerkort istället för att behöva byta ut t.ex. ett helt moderkort

Är nyfiken på hur du menar att HW-RAID är lättare att fixa? Situationen jag tänker mig är att om 5-10+ år så kanske kortet går sönder och då är omöjligt att hitta. Vet inte men så tänker jag.

Kommer troligtvis köra vidare med unraids parity system då jag inte kommer att köpa många diskar i taget utan vill kunna uppgradera efter behov.