Permalänk
Medlem

Billjud - Vek bas?

Hej!

Håller på installerar lite bättre ljud i en vw t3 som jag håller på att bygga.

För att få plats med baslådan på ett bra ställe så blev det en stängd låda och en 10” rockford punch bas. Byggd enligt deras spec.

Basen
https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford-fosgate-p2d48-2.html

Slutsteget
https://www.brl.se/sv/artiklar/bass-habit-play-power-6001.htm...

I början körde jag framsystemet på stereon och tyckte allt lät bra.

Sedan lånade jag ett slutsteg av en kompis och kopplade in framsystemet där och det blev en enorm skillnad mellan i ljud.

MEN Nu tycker jag istället att basen är för vek? Måste maxa gain på slutsteget och ha minst 75% på volymkontrollen för att få någorlunda effekt samt ha stereon nästan högsta.

Sänker jag gainen på slutsteget till framsystemet så gör sig basen bra men då tycker jag volymen är för låg generell.

Detta kanske ska vara så, jag är ny på området. Eller är slutsteget för vekt i förhållande till basen?
Basen är kopplad med 2ohm.

Permalänk
Medlem

Hej
Kul att du vågar dig på bil ljud

skulle ge dig tipset att ge mer info innan man kan ge dig bättre svar. Kanske är det inte rätt forum heller (vet inte hur många som har byggt ljud här i forumet för bilarna men jag har kanske helt fel bild)

Som jag ser det så är det inte nått problem mellan steget och basen.

Det som hade varit nice to have information för bättre svar för vad som eventuellt kan vara fel är att besvara följande, om du vet/kan ge infon:) :

1. Vad har du för kvadratmillimeter kabel på nollan och på pluspolen? (hur tjock är kabeln)
2. Kan du rita upp hur du har kopplat?
3. Har du någon kondensator inkopplad?
4. Du hör inget "vinande ljud" när du spelar i högtalarna?
5. Vad har du för ljudkälla?
6. Kan du prova att koppla slutsteget direkt på ett fulladdat batteri, testa å kör telefonen som en ljudkälla och se om du får "bättre punch" när du kör endast basen och en annan ljudkälla än den du brukar
7. Säker på att du satt alla trådar rätt mellan basen och slutsteget? (dubbelkolla bara för säkerhetensskull, vissa högtalare låter "fel/klent" vid sånna problem)

Lite felsökning och lite andra saker som gör det lättare att hjälpa dig med ditt problem.

Permalänk

VW T3?

som sakt kan va för dålig strömleverans ös på ordentligt med så mycket som kan dra ström elvärmare kupefläkt, helljus, stereo osv, och kolla vad du mäter upp för spänningar vid steget med en multimeter.

kan va så att generatorn inte längre orkar hålla uppe spänningen så det räcker om du har laddning så det räcker borde du ha iaf minst 13V vid steget helst upp mot 14-14.5V.

tippar att generatorn i den gamla holken (om det är rätt T3 jag tänker på typ pre 90tal) dels inte var speciellt överdimensionerad plus att den troligen inte längre levererar full effekt efter 30 år speciellt om bilen gått långt.

googlade lite och det är tydligen en 65A generator i dessa så kan ev bli trångt med den extra lasten.

dock ser generatorn relativt standard ut så borde kunna ersättas med en 90A om det behövs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Testa vrid på ''phase shift'' på slutsteget till basen och se om det blir bättre. Brukar även finnas phase shift till subwoofern i inställningarna för ljudet på en hel del huvudenheter.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renswind:

Hej
Kul att du vågar dig på bil ljud

skulle ge dig tipset att ge mer info innan man kan ge dig bättre svar. Kanske är det inte rätt forum heller (vet inte hur många som har byggt ljud här i forumet för bilarna men jag har kanske helt fel bild)

Som jag ser det så är det inte nått problem mellan steget och basen.

Det som hade varit nice to have information för bättre svar för vad som eventuellt kan vara fel är att besvara följande, om du vet/kan ge infon:) :

1. Vad har du för kvadratmillimeter kabel på nollan och på pluspolen? (hur tjock är kabeln)
2. Kan du rita upp hur du har kopplat?
3. Har du någon kondensator inkopplad?
4. Du hör inget "vinande ljud" när du spelar i högtalarna?
5. Vad har du för ljudkälla?
6. Kan du prova att koppla slutsteget direkt på ett fulladdat batteri, testa å kör telefonen som en ljudkälla och se om du får "bättre punch" när du kör endast basen och en annan ljudkälla än den du brukar
7. Säker på att du satt alla trådar rätt mellan basen och slutsteget? (dubbelkolla bara för säkerhetensskull, vissa högtalare låter "fel/klent" vid sånna problem)

Lite felsökning och lite andra saker som gör det lättare att hjälpa dig med ditt problem.

Jag tror jag har lyckats fått in systemet så det låter rätt bra nu. Jag saknar lite punch men det kan också vara så att jag har inbillat mig hur jag tror det ska låta. Min tanke var att det skulle slå på riktigt men efter en hel del sökande så förstår jag att en bas först och främst ska "fylla i tomrummet" och inte kunna lokaliseras. Tror också det kan bero på att slutsteget skulle behövt ha lite mer power. Har läst att bass boost inte är fördelaktigt men gav den ca 4db och det är som natt och dag.

Ingen kondensator, inget vinande ljud. Kör via USB från telefon. Har kopplat in dubbla 90ah batterier som står på konstant laddning och det kan ha gjort sitt också då tidigare var det endast ett 80ah batteri som nästan var antikt.

Lådan är på 17liter, men har möjlighet att få in en någorlunda större låda om det kanske kan ge mig den effekt jag letar efter?

Skrivet av Rouge of Darkness:

VW T3?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/Vw_t3_s_sst.jpg

som sakt kan va för dålig strömleverans ös på ordentligt med så mycket som kan dra ström elvärmare kupefläkt, helljus, stereo osv, och kolla vad du mäter upp för spänningar vid steget med en multimeter.

kan va så att generatorn inte längre orkar hålla uppe spänningen så det räcker om du har laddning så det räcker borde du ha iaf minst 13V vid steget helst upp mot 14-14.5V.

tippar att generatorn i den gamla holken (om det är rätt T3 jag tänker på typ pre 90tal) dels inte var speciellt överdimensionerad plus att den troligen inte längre levererar full effekt efter 30 år speciellt om bilen gått långt.

googlade lite och det är tydligen en 65A generator i dessa så kan ev bli trångt med den extra lasten.

dock ser generatorn relativt standard ut så borde kunna ersättas med en 90A om det behövs.

Stämmer! Det är en trevlig liten t3:a jag bygger på. Generatorn är ur funktion atm så den ska få sig en översyn. Nu sitter det dubbla 90ah nya batterier med en laddare i för att testa systemet. Innan jag skrev posten satt ett ensamt 80ah som visade hade dålig spänning, kan ha gjort sitt.

Skrivet av MammDiin:

Testa vrid på ''phase shift'' på slutsteget till basen och se om det blir bättre. Brukar även finnas phase shift till subwoofern i inställningarna för ljudet på en hel del huvudenheter.

Ingen skillnad vad jag tycket mig märkas.

Permalänk
Medlem

17 liter, sluten låda och med en känslighet på 84db så får man ju vanligen inget öronbedövande ljud ifrån.

Har själv också en 10 tummare (Audison AV10) i sluten modellanpassad (Audi A4 Avant) låda och den vill jag minnas är runt samma volymmässigt om inte aningen mindre.
Basen klarar 400W och har en förstärkare (MTX RT1000.1D) som orkar med 600W men hade ändå gärna haft mera ljud, men ville helst inte offra bagageutrymme så valde denna lösningen.

Ett alternativ vore ju en portad låda om du har utrymme för det.

Du har väl high pass filter på förstärkaren till framsystemet? Går ju testa om det blir bättre om du delar av dem så de inte spelar alltför lågt.

Sen så är det ju olika hur man vill att ljudet ska låta också. Vissa vill ett rätt så ''naturligt'' ljud, andra så man knappt hör något annat än basen och vissa ingen bas alls.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Ingen bas alls måste va sällsynt. Jag har aldrig läst en tråd om billjud och vek diskant.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Utgångsläget är nog att basen helt enkelt är lite för liten. 10" försvinner ganska snabbt om du försöker spela djupbas med den. Men, kolla också så att inte någon av anslutningarna är felvänd. Du har ju dubbla talspolar. Det är inte så att du råkat koppla dem mot varandra? (borde ju inte låta just något alls då men...).
Ett annat fel är ifall du av någon anledning har felkopplade RCA-anslutningar. Knappast troligt det heller, men värt att kolla, och enkelt! Dra ur den ena - får du högre nivå har du hittat ett fel.

Om jag var du skulle jag dock testa lite inställningar, samt spela basen helt självt. Stäng de andra stegen. Då vet du ju om den levererar rimligt tryck för sin storlek. Kolla även konutslagen. Om den slår långt så jobbar den ju faktiskt som den ska. Ett sätt att öka upplevd ljudnivå är såklart att flytta den längre fram så du får den närmare dig. Kanske redan är gjort?

Bas kräver mycket luftförflyttning. Du får nog räkna med att öka konarean i värsta fall. Å andra sidan har du ju en bil med en stor kupé - du har alltså möjlighet att kunna spela rejält djupt om du vill

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Utgångsläget är nog att basen helt enkelt är lite för liten. 10" försvinner ganska snabbt om du försöker spela djupbas med den. Men, kolla också så att inte någon av anslutningarna är felvänd. Du har ju dubbla talspolar. Det är inte så att du råkat koppla dem mot varandra? (borde ju inte låta just något alls då men...).
Ett annat fel är ifall du av någon anledning har felkopplade RCA-anslutningar. Knappast troligt det heller, men värt att kolla, och enkelt! Dra ur den ena - får du högre nivå har du hittat ett fel.

Om jag var du skulle jag dock testa lite inställningar, samt spela basen helt självt. Stäng de andra stegen. Då vet du ju om den levererar rimligt tryck för sin storlek. Kolla även konutslagen. Om den slår långt så jobbar den ju faktiskt som den ska. Ett sätt att öka upplevd ljudnivå är såklart att flytta den längre fram så du får den närmare dig. Kanske redan är gjort?

Bas kräver mycket luftförflyttning. Du får nog räkna med att öka konarean i värsta fall. Å andra sidan har du ju en bil med en stor kupé - du har alltså möjlighet att kunna spela rejält djupt om du vill

Tack för inputen!

Har varit i kontakt med BRL och de räknade på att bygga en portal låda på 30L skulle funka.

De skickade med denna graf där blå linje är min slutna låda jag gör med och den gröna är då en portad på 30l, blir att testa bygga en sådan låda för att sedan jämföra vad jag gillar mest

Permalänk
Skrivet av Icemat19:

Tack för inputen!

Har varit i kontakt med BRL och de räknade på att bygga en portal låda på 30L skulle funka.

De skickade med denna graf där blå linje är min slutna låda jag gör med och den gröna är då en portad på 30l, blir att testa bygga en sådan låda för att sedan jämföra vad jag gillar mest

https://brlelectronics.zendesk.com/attachments/token/XjQCKybmPfkWKaWaDXXdgyM7J/?name=image.png

Kul! 😀

Fick du möjligen någon kurva där du kan se beräknad ”max spl” vid given input? Ger en ännu bättre prognos 😊

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Kul! 😀

Fick du möjligen någon kurva där du kan se beräknad ”max spl” vid given input? Ger en ännu bättre prognos 😊

Inget ännu, kan be om det

En fråga till..

Eftersom jag bygger i en T3:a som fungerar som är husbil så vill jag såklart ha en bra ljudbild bak också. Tanken är att installera midbasar 6.5". Alla högtalare jag har just nu är ett Rockford och de verkar inte sälja lösa 6.5 utan måste isåfall köpa ett spl kit för 2-3k. Går det köpa https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford-fosgate-p1650.html och klippa tweetern om inte jag får bort det mesta av diskanterna via slutsteget? Kommer de producera likvärdig bas som en separat midbas?

Permalänk

Handlar ju mer om vad det är för högtalare, vad den har för spec/data. Tyvärr brukar det sällan stå särskilt mycket om bilhögtalare annat än watt..

Men, ska du ha midbasar och separata diskanter då eller hur tänkte du? Varför inte bara köra coaxen som den är? Vem vill lyssna på ett ljud utan diskant tänker jag? 😊

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Handlar ju mer om vad det är för högtalare, vad den har för spec/data. Tyvärr brukar det sällan stå särskilt mycket om bilhögtalare annat än watt..

Men, ska du ha midbasar och separata diskanter då eller hur tänkte du? Varför inte bara köra coaxen som den är? Vem vill lyssna på ett ljud utan diskant tänker jag? 😊

Har läst mycket om att folk tycker ljudbilden ska komma fram ifrån, så tänkte att det kanske blir "för mycket" ljud med diskanter bak också. Idag sitter det 2 1" diskanter på instrumentbrädan. En 6.5" i vardera frontdörr, basen bak, så tanken är att installera två högtalare till i huvudhöjd längst bak. Tanken var att det kanske räcker med diskanterna fram? Det går ju annars alltid skruva på LPFen till ljudet blir enligt smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Har läst mycket om att folk tycker ljudbilden ska komma fram ifrån, så tänkte att det kanske blir "för mycket" ljud med diskanter bak också. Idag sitter det 2 1" diskanter på instrumentbrädan. En 6.5" i vardera frontdörr, basen bak, så tanken är att installera två högtalare till i huvudhöjd längst bak. Tanken var att det kanske räcker med diskanterna fram? Det går ju annars alltid skruva på LPFen till ljudet blir enligt smak.

Tycker du ska strunta i hur andra tycker det ska låta. Bygg ljud efter hur du vill ha det, det är du som ska lyssna. Vill du att ljudet bara kommer framifrån som att du står framför scenen så har du bara högtalare fram. Vill du vara mitt i ljudet så sätter du högtalare både fram och bak. Vill du stå bakom scenen har du bara högtalare bak

Vet inte vilka inställningsmöjligheter du har, men det svåra med högtalare både fram och bak är att ställa dessa i sync så man inte få fasfel, och det är nog därför folk säger att man bara ska ha högtalare fram. Man är olika känsliga för fasfel, så är du känslig för detta och inte har möjlighet att tidskompa så ha bara högtalare fram.

Jag har själv högtalare bak, och vill inte vara utan det eftersom jag tycker att det låter tomt och billigt utan. Har en DSP med miljoner inställningsmöjligheter och tycker mig fått till det.

Vad har du dragit för storlek på strömkabel och jordkabel och hur har du jordat stegen?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Tycker du ska strunta i hur andra tycker det ska låta. Bygg ljud efter hur du vill ha det, det är du som ska lyssna. Vill du att ljudet bara kommer framifrån som att du står framför scenen så har du bara högtalare fram. Vill du vara mitt i ljudet så sätter du högtalare både fram och bak. Vill du stå bakom scenen har du bara högtalare bak

Vet inte vilka inställningsmöjligheter du har, men det svåra med högtalare både fram och bak är att ställa dessa i sync så man inte få fasfel, och det är nog därför folk säger att man bara ska ha högtalare fram. Man är olika känsliga för fasfel, så är du känslig för detta och inte har möjlighet att tidskompa så ha bara högtalare fram.

Jag har själv högtalare bak, och vill inte vara utan det eftersom jag tycker att det låter tomt och billigt utan. Har en DSP med miljoner inställningsmöjligheter och tycker mig fått till det.

Vad har du dragit för storlek på strömkabel och jordkabel och hur har du jordat stegen?

Förstå mig inte fel, jag ska absolut ha högtalare bak. Men frågan än om det räcker med mellanregister högtalare endast. Eller om jag ska sätta in coaxialhögtalar bak. De diskanter jag har idag på 1" spelar riktigt bra och det hörs bak.

Mellanregister
https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford-fosgate-pps4-6-punch-...

eller coaxial
https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford-fosgate-p1650.html

Väsentlig skillnad i pris också.

Permalänk
Medlem

SPL-högtalaren som du länkar till är tänkt att spela högt och inte fint. Så det beror på i vilket läger du vill vara i. SPL eller SQ. Personligen hade jag valt coaxialerna om jag var tvungen att välja mellan de du länkat till. Jag hade definitivt valt diskanter även bak men jag hade satsat på ett kit-system istället.

Något du kanske skulle lägga lite pengar på är dämpning av karossen. Kan tänka mig att det blir mycket svängningar i plåten i en gammal folkabuss. Man kan köpa de bästa högtalarna, men om inte dämpning och bra montering finns så låter det skit i alla fall.

Jag kan tipsa dig om bilstereoforum.se. Finns en hel del kunskap att hämta därifrån.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

SPL-högtalaren som du länkar till är tänkt att spela högt och inte fint. Så det beror på i vilket läger du vill vara i. SPL eller SQ. Personligen hade jag valt coaxialerna om jag var tvungen att välja mellan de du länkat till. Jag hade definitivt valt diskanter även bak men jag hade satsat på ett kit-system istället.

Något du kanske skulle lägga lite pengar på är dämpning av karossen. Kan tänka mig att det blir mycket svängningar i plåten i en gammal folkabuss. Man kan köpa de bästa högtalarna, men om inte dämpning och bra montering finns så låter det skit i alla fall.

Jag kan tipsa dig om bilstereoforum.se. Finns en hel del kunskap att hämta därifrån.

Skulle dessa 6x9 vara något att ha? https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford-fosgate-t1693.html

Alt billigare men klart sämre
https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford-fosgate-r169x3.html

Annars finns dessa kit

https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford-fosgate-p165-si-65tum... (detta kit har jag fram just nu)

Eller

https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford-fosgate-p165-se-65tum...

Hur stor är skillnaden på inbyggt delningsfilter vs ett separat?

Gällande dämpning så är bussen renoverad från plåt och uppåt. Det ligger både vibrationsdämpande från Dodo över i princip all plåt och sedan värme/ljudisolering efter det. All plåt låter i princip som att knacka i trä. Dom är rätt högljudda t3orna så därav lite overkill i isolering men vart bra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icemat19:

Hur stor är skillnaden på inbyggt delningsfilter vs ett separat?

Det beror på filtrets kvalitet
Generellt är det knappt några passiva filer i enklare bilstereoprylar, har du ett "integrerat budget filter" är det ofta bara en seriekondensator (ibland även en resistor) på diskanten för att skydda den. Ett löst filter ha ofta även någon spole men du länkar prylar som totalt kostar mindre än vad komponenter till ett bra passivt filter kostar så förvänta dig inga bra filter i den prisklassen.
Bilstereo används med fördel med aktiva filter i stället för passiva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man kan lägga hur mycket pengar som helst på bilstereo så det är svårt att ge råd när vi inte vet vad din budget är eller om du tänker ha det som intresse och sedan bygga på mer. Ska du bara ha lite hyfsat ljud och inte bygga ut mer duger nog det kit som du har fram till bak. Så jag hade kört på samma högtalare bak som du har fram så blir det lättare att ställa in.

Sedan vet man ju inte hur det kommer låta förrän du monterat in dem. Samma högtalare kan låta helt annorlunda i en annan bil... Så köp och testa. Låter de inte bra får du välja nått annat.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Man kan lägga hur mycket pengar som helst på bilstereo så det är svårt att ge råd när vi inte vet vad din budget är eller om du tänker ha det som intresse och sedan bygga på mer. Ska du bara ha lite hyfsat ljud och inte bygga ut mer duger nog det kit som du har fram till bak. Så jag hade kört på samma högtalare bak som du har fram så blir det lättare att ställa in.

Sedan vet man ju inte hur det kommer låta förrän du monterat in dem. Samma högtalare kan låta helt annorlunda i en annan bil... Så köp och testa. Låter de inte bra får du välja nått annat.

Tanken är ett bra ljud som är trevligt för mig, men samtidigt ska det ändå vara kul att visa upp. Jag har inget behov av att vinna någon tävling. Har lagt ca 7k på komponenter hittills om jag räknar bort all isolering osv. 10k är väl en rimlig nivå. Så cirkus 3k till, sen blir det troligen en uppgradering av huvudenheten längre fram. En enkeldin med utskjutbar skärm, men detta är just för att det är en campingbuss och tanken är att lägga några mil, då kan en stor skärm vara trevligt.

Men du förespråkar då samma paket jag har nu? Om jag skulle vilja ha snäppet värre senare, är det att byta ut allt då?

Alternativt är om jag sätter detta paket fram och flyttar mitt framsystem bak.
https://www.amazon.se/Rockford-Fosgate-T165-S/dp/B008IB8RD0/r...

Verkar ha en justerbar crossover samt det dyrare segmentet Power, både som mid och diskant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Men du förespråkar då samma paket jag har nu? Om jag skulle vilja ha snäppet värre senare, är det att byta ut allt då?

Jag hade kört på samma högtalare, ja.

Du behöver nödvändigtvis inte byta ut några högtalare längre fram. Det du skulle kunna investera i senare är en DSP så du har möjlighet till mycket mer inställningar än vad jag gissar du har nu. En DSP kan förlåta en hel del med EQ och dela frekvenser vad det gäller billigare högtalare. Det jobbiga är att det är en rätt hög inlärningskurva/tidsödande att ställa in en DSP eftersom det finns så mycket inställningar. Man kan lägga en hel dag på att ställa in så man tycker det låter bra och dagen efter så tycker man att det låter illa. Till slut får man dock till det även om man aldrig sluta pilla

Som med allt, billigare är billigare av en viss anledning (och ibland skitdyrt av ingen anledning alls). Till slut, även med en DSP, kanske du kommer tycka att du vill köpa något bättre i högtalarväg. Men som sagt, investera i en DSP så ser du hur långt dina högtalare räcker. Du kan alltid sälja din gamla... Jag började med billigt men blev till slut utbytt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag hade kört på samma högtalare, ja.

Du behöver nödvändigtvis inte byta ut några högtalare längre fram. Det du skulle kunna investera i senare är en DSP så du har möjlighet till mycket mer inställningar än vad jag gissar du har nu. En DSP kan förlåta en hel del med EQ och dela frekvenser vad det gäller billigare högtalare. Det jobbiga är att det är en rätt hög inlärningskurva/tidsödande att ställa in en DSP eftersom det finns så mycket inställningar. Man kan lägga en hel dag på att ställa in så man tycker det låter bra och dagen efter så tycker man att det låter illa. Till slut får man dock till det även om man aldrig sluta pilla

Som med allt, billigare är billigare av en viss anledning (och ibland skitdyrt av ingen anledning alls). Till slut, även med en DSP, kanske du kommer tycka att du vill köpa något bättre i högtalarväg. Men som sagt, investera i en DSP så ser du hur långt dina högtalare räcker. Du kan alltid sälja din gamla... Jag började med billigt men blev till slut utbytt.

Är DSR lika som DSP? Eller skiljer det något åt?

Såg att Rockford hade en DSR https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford-fosgate-dsr1-.html som är digital mot telefon.

Permalänk
Medlem

Inte så enkelt som plus och minus fel på basen? Brukar bli mysko ljud då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Är DSR lika som DSP? Eller skiljer det något åt?

Såg att Rockford hade en DSR https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford-fosgate-dsr1-.html som är digital mot telefon.

Jo det är typ samma. Kör själv Mosconi/Gladen där man måste ha dator för att ställa in.

Du kan kolla in min resa med bilstereobygge här

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

De gör kanske samma sak, men du behöver ju inte kasta pengar på den…

Tanken med Rockford enheten är att du kan ta signalen från en ”original” enhet, dvs om du har en bil med en stereo som är svår att byta (kanske visar annan information på displayen osv) kan du med den enhter återställa ljudet, för att sedan lägga på de inställningar du själv vill ha, och de delningar du vill ha.

Den har dsp funktion och är förmodligen, precis som Mosconi osv, jäkligt bra.

Men , du kommer samtidigt väldigt långt med en bra huvudenhet med bra eq, gärna parametrisk.

Visa signatur

.:bjorn