HW-transcode i Emby som körs som LXC i Proxmox?

Permalänk
Medlem

HW-transcode i Emby som körs som LXC i Proxmox?

Jag installerade Emby som LXC (Ubuntu) i Proxmox genom att köra scriptet för detta som finns här.

Enligt skaparen av scriptet så ska det gå att köra HW-transcode med senaste versionen av scriptet som släpptes häromdagen (det som jag använt).

Jag har en aktiv Emby premium licens.
Jag har ställt in transcode på "advanced". Men får inte upp några alternativ alls under encode och decode. Det är helt tomt där, inte ens en dropdown eller liknande.
LXC körs som privileged.

Och spelar jag något som kör transcode (t.ex en 4K HDR) så laggar det friskt, CPU går bananas och står inget på Emby Dashboard som påvisar att det skulle köras transcode på HW.

Det fungerar helt enkelt inte.

Så...
Någon som kanske har koll på vad som krävs för att få HW-transcode att fungera med Emby på Linux/Proxmox? Någon som kanske t.om installerat Emby precis som jag med detta script och har stenkoll på vad lösningen är för att få HW-transcode att fungera när man installerat det så här?

Kör i dagsläget med Plex, på samma hårdvara, och det är lite mer "plug and play" där. Transcodes fungerar utan problem på allt jag testat det. Utan att jag behövde göra något annat än att bocka i att använda hw-transcode och ange en path för temporary storage. Även Plex kör jag som LXC i Proxmox genom att använda scriptet för Plex på samma sida.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gissar på att du måste köra passthrough på iGPU'n eller grafikkortet?
https://herold.space/proxmox-lxc-intel-quick-sync-for-plex/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gissar på att du måste köra passthrough på iGPU'n eller grafikkortet?
https://herold.space/proxmox-lxc-intel-quick-sync-for-plex/

Scriptet TS pratar om innehåller

lxc.cgroup2.devices.allow: c 226:0 rwm lxc.cgroup2.devices.allow: c 226:128 rwm lxc.cgroup2.devices.allow: c 29:0 rwm lxc.mount.entry: /dev/fb0 dev/fb0 none bind,optional,create=file lxc.mount.entry: /dev/dri dev/dri none bind,optional,create=dir lxc.mount.entry: /dev/dri/renderD128 dev/renderD128 none bind,optional,create=file

vilket ju känns snarlikt?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av evil penguin:

lxc.cgroup2.devices.allow: c 226:0 rwm lxc.cgroup2.devices.allow: c 226:128 rwm lxc.cgroup2.devices.allow: c 29:0 rwm lxc.mount.entry: /dev/fb0 dev/fb0 none bind,optional,create=file lxc.mount.entry: /dev/dri dev/dri none bind,optional,create=dir lxc.mount.entry: /dev/dri/renderD128 dev/renderD128 none bind,optional,create=file

Känns snarlikt ja, då kan det kanske beror på Proxmox-version som TS kör? Det var ju mindre skillnad mellan 6.4 och 7'an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Skrivet av tcntad:

Känns snarlikt ja, då kan det kanske beror på Proxmox-version som TS kör? Det var ju mindre skillnad mellan 6.4 och 7'an.

Jag kör Proxmox version 7.2-7.
i min conf finns mycket riktigt det som evil penguin nämner.
Så det är ju sista raden i confen, som inte finns med på sidan, som skiljer.

lxc.mount.entry: /dev/dri/renderD128 dev/renderD128 none bind,optional,create=file