Asus OLED-skärmar lanseras och får svenskt pris – 17 990 kronor för 42-tummaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är nog snart 10 år sedan jag skaffade glasögon men egentligen hade jag nog behövt ha det hela livet. Optikern sa att jag inte nödvändigtvis måste ha glasögon på längre håll men jag tycker det är för stor skillnad att det inte är värt att gå utan glasögon. Särskilt när man kör bil. Mörkerseendet blir bättre och man kan läsa vägskyltar på tredubbla avståndet typ. Det är skrämmande att se var gränsen för bilkörning utan glasögon går på de där bokstavstavlorna. Vi har halvblinda människor som får köra bil utan glasögon i trafiken...

Hur som helst. Min poäng var att glasögonen var en bättre investering än alla datorskärmar jag någonsin köpt.

Skönt att höra, då blir det ännu mer spännande nu att få mina

Är tydligen lag på att arbetsgivaren måste erbjuda både undersökning och glasögon till sina anställda. Nu råkar jag vara min egen arbetsgivare, men kul ändå!

För övrigt kommer jag nog passa på samtliga OLED-datorskärmar tills att de når ner till 27-32 tums storlekar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det var många intressanta inlägg om större skärmar.

Jag skaffade en 32" för några år sedan och inser att jag borde gjort det för länge sedan. Synen är hyfsat bra på 60 cm:s håll så 32" räcker långt. Sen är det så att jag likt andra gärna har många webbläsarfönster upp samtidigt som kalkylark mm. Så, en dag kan det nog bli 42" och 4k, men absolut inte glossy.

Det känns bra att höra att LCD fortfarande är rimlig lösning då allt över 10 000 kr känns hårt. Det är också spännande att det är flera som använder tv-apparater som skärmar. Jag har funderat på det men det har känts märkligt och jag vet nog inte var för- och nackdelar finns.

På prisjakt hittar man idag ett femtiotal 4k datorskärmar på mellan 42" och 43" för under 10 000 kr, samt, tre dussin datorskärmar för 5-10 000 Kr. som är över 43" och 4k.

Utbudet är enormt och en djungel om man inte hängt med i allt. Jag är alltid tacksam för Laxpuddings artiklar.

Finns många skärmar med till synes liknande spec ja.
Men inte riktigt.

Hur många finns det som:
-Är snabba och bra när det gäller eftersläpningar och input lag.
-Kör i mer än 60 Hz och har portar som stöder det.
-Inte har problem med textrenderingen p g a att närliggande pixlar påverkar.

Man kan hitta en hel del hyfsade kontorsskärmar med 40"+ 4K@60 ja, men vill man gå bortom det är det väldigt tomt.
De som finns och släppts senaste åren har haft en hel del problem och brister.

TV:na har kommit närmare, men har fram till i år inte funnits i mindre än 48". 48" och uppåt är inte direkt lämpliga som skrivbordsskärmar då de är för höga och opraktiskt stora om man inte kan placera dem på separat ställ en bit bort.

Så här fyller de nya skärmarna en kategori som inte funnits tidigare, delvis undantaget C2.

Permalänk
Medlem

Skippa miljötänket när de kommer till TV’n om ni är oroliga för inbränning, man gör panelen en otjänst när man drar ut sladden efter att den varit på i några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Varför i hela friden skall man betala 8k (nästan det dubbla priset) för Asus version, är det möjligen så att 18 Hz extra är så viktigt för vissa?

För att slippa få en TV och en skärm istället. Ta det från någon som använt TV i olika storlekar som skärm senaste 10 åren, det är värt att betala mer för en skärm med identiskt panel och prestanda och slippa allt bagage en TV kommer med.

Sen, 8k premium? Vart hittar du en C2 (vilket är panelen Asus skärmen använder) för det priset? C1 är sämre för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Skippa miljötänket när de kommer till TV’n om ni är oroliga för inbränning, man gör panelen en otjänst när man drar ut sladden efter att den varit på i några timmar.

Gör teven något speciellt om man stänger av den till standby och låter strömmen vara inkopplad?
Defragmenterar pixlar eller något annat magiskt ?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av GuessWho:

Gör teven något speciellt om man stänger av den till standby och låter strömmen vara inkopplad?
Defragmenterar pixlar eller något annat magiskt ?

De flesta moderna OLED-apparater gör mig veterligen en rening när skärmen går in i standby.

Har ett gäng sådana inställningar på den Panasonic jag använder som datorskärm. Bland annat Pixel Orbit som förskjuter pixlarna en aning med jämna mellanrum när TV:n är på, sedan körs ett reningsprogram när TV:n "stängs av", och detta kan ta ett par timmar att slutföra (märks inte alls utan görs tyst i bakgrunden utan att någon bild visas).

Jag är nästan helt säker på att LG och alla andra gör precis något liknande också om man inte aktivt slår av detta. Det är därmed en dålig idé att bryta strömmen för sin OLED-TV direkt efter man slutat använda den.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag går igenom i testet av LG 42C2 som datorskärm hur detta med kortsiktig och långsiktig retention, inbränningar och skärmtvättar fungerar samt när de applicerar på situationen: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Retention är för övrigt ett lika vanligt om inte vanligare problem med LCD:er. Runt en 1/3-del av de LCD-skärmar jag testade åt Swec visade upp retention efter några minuter med testufot. Ofta med problem där inversionen störs och skärmen därför börjar flimra från testmönstret i ett par minuter efteråt. Flera äldre LCD-paneler jag stött på får retention, ofta i kanterna där man kan se skuggor från ikoner och liknande. Vilket då klingar av efter en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Gör teven något speciellt om man stänger av den till standby och låter strömmen vara inkopplad?
Defragmenterar pixlar eller något annat magiskt ?

Japp. Därför skippar man demoexemplar på mediamarkt och elgiganten då varuhusen slår av strömmen vid stängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

De flesta moderna OLED-apparater gör mig veterligen en rening när skärmen går in i standby.

Har ett gäng sådana inställningar på den Panasonic jag använder som datorskärm. Bland annat Pixel Orbit som förskjuter pixlarna en aning med jämna mellanrum när TV:n är på, sedan körs ett reningsprogram när TV:n "stängs av", och detta kan ta ett par timmar att slutföra (märks inte alls utan görs tyst i bakgrunden utan att någon bild visas).

Jag är nästan helt säker på att LG och alla andra gör precis något liknande också om man inte aktivt slår av detta. Det är därmed en dålig idé att bryta strömmen för sin OLED-TV direkt efter man slutat använda den.

Skrivet av Ryssfemma:

Japp. Därför skippar man demoexemplar på mediamarkt och elgiganten då varuhusen slår av strömmen vid stängning.

Hmm, intressant.
Men detta gäller endast OLED ?

Har man LCD behöver man inte bry sig om hur man stänger av ?
I dagsläget använder jag mestadels IPS för dator och TV. Men har även någon äldre TN skärm.

Permalänk
Medlem

Jamen men då tar ja en 24 för 9000 då? (nja).. Nä just ja de kommer inte.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men vadfan, det går att köpa LG CX65:or för under 18 lök i typ ett år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Passar mig perfekt. Är 54 år. Kan inte använda en mindre skärm än 48 tum. Ålderssynen gör att allt suddigt på avstånd mindre än 1 meter. Då blir en 27 alldeles för liten på det avståndet.
Och jag vill inte sitta med läsglasögon

Haha! Glad att det finns för er skull iaf!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur är det generellt med OLED och responstider? Bättre än IPS eller TN?

OLED är mycket snabbare än IPS. Det var längesedan jag beskådade en TN-panel så har lite dålig koll på den tekniken idag men OLED är snabbare än traditionella TN-paneler också.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se gaming-skärmar (minimum 144Hz) med OLED-teknik i storlek ~32-34", utan curve, 16:9 ratio och 4K-upplösning.. Verkar inte finnas mycket vettigt som uppfyller de speccsen. 42" känns lite för stort, då jag inte kan flytta bak skärmen alltför mycket.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Bildexpert 📺

OLED är i princip nära noll i responstid eftersom det är en organisk lysdiod som tänds och släcks – snarare än rätt så trögflytande kristall som ska vrida sig i elektriskt fält. Stig- och falltiden på OLED:n är säkert mätbar bara man kan kvantifiera tillräckligt korta tidsrymder, men jag tvivlar på att det är inom våra biologiskt perceptuella marginaler.

Däremot får man upplevd rörelseoskärpa på en OLED därför att ögonen och hjärnan skapar den oskärpan när man följer bilden med blicken. Då behövs det BFI, black frame insertion eller någon annan form av pulsering av ljuset för att öga/hjärna ska uppfatta rörelsen skarpare. Priset för det är flimmer eftersom det är just ett flimmer. LG har det som tillval på sina OLED-modeller och det har diskuterats hur användbart det är eftersom det på 2022-modellerna verkar låst till 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

OLED är i princip nära noll i responstid eftersom det är en organisk lysdiod som tänds och släcks – snarare än rätt så trögflytande kristall som ska vrida sig i elektriskt fält. Stig- och falltiden på OLED:n är säkert mätbar bara man kan kvantifiera tillräckligt korta tidsrymder, men jag tvivlar på att det är inom våra biologiskt perceptuella marginaler.

Däremot får man upplevd rörelseoskärpa på en OLED därför att ögonen och hjärnan skapar den oskärpan när man följer bilden med blicken. Då behövs det BFI, black frame insertion eller någon annan form av pulsering av ljuset för att öga/hjärna ska uppfatta rörelsen skarpare. Priset för det är flimmer eftersom det är just ett flimmer. LG har det som tillval på sina OLED-modeller och det har diskuterats hur användbart det är eftersom det på 2022-modellerna verkar låst till 60 Hz.

Så oavsett teknik, om responstiden hade varit noll så kommer hjärnan alltid skapa rörelseoskärpa om man inte aktiverar eventuell inbyggd stroboskopfunktion? Det är alltså inget som har med OLED-trkniken att göra?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Skulle vilja se gaming-skärmar (minimum 144Hz) med OLED-teknik i storlek ~32-34", utan curve, 16:9 ratio och 4K-upplösning.. Verkar inte finnas mycket vettigt som uppfyller de speccsen. 42" känns lite för stort, då jag inte kan flytta bak skärmen alltför mycket.

Finns knappt några OLED paneler under 48” och det mesta hamnar över 55”. LG är dock på gång med modeller i storleksordningen 24” till ~32” varav den största är 4K, priser sägs hamna runt 2000-4000$.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Så oavsett teknik, om responstiden hade varit noll så kommer hjärnan alltid skapa rörelseoskärpa om man inte aktiverar eventuell inbyggd stroboskopfunktion? Det är alltså inget som har med OLED-trkniken att göra?

Ämnen att kolla upp är "Persistence of vision" och "flicker fusion rate" även om de fenomenen främst beskriver hur vi uppfattar en rörelse i situationer vid låga frekvenser, likt 24 bilder i sekunden med en biografslutare som kör 48 eller 72 Hz.

Hela situationen är rätt komplext och det är flera faktorer som samverkar och kan också verka motsägelsefullt.

Med OLED kan den i praktiken obefintliga responstiden gör att 24p-biobilden känns ryckigare och mer som en sekvens stillbilder, trots att 24p med 180° slutarvinkel (1/48-dels sekund) är så pass långsamt att rörelser blir oskarpa i kameran. Vilket då är ett vanligt klagomål runt film på OLED där en slapp LCD mjukar upp och smetar ut övergångarna till en mjukare rörelse.

Med ett spel som renderar i höga FPS i får sekvenser av perfekta stillbilder på OLED – vilket är enkelt att fånga med en HFR-kamera – och där kommer hjärnan i rörelser uppfatta en rörelseoskärpa som egentligen inte finns där. Men det går att delvis undvika den oskärpan med att lära sig fixerar blicken på en punkt. Fast då kan man ju inte spela eftersom spelande i mycket högre grad bygger på ständiga ögonrörelser.

Kortfattat behöver man en nivå av flimmer för att bryta uppfattningen av en rörelseoskärpa där det egentligen inte finns någon. Vilket då blir en balans mellan faktiskt flimmer och upplevelsen av oskärpa. Vilket inte är det lättaste att få till.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

OLED är i princip nära noll i responstid eftersom det är en organisk lysdiod som tänds och släcks – snarare än rätt så trögflytande kristall som ska vrida sig i elektriskt fält. Stig- och falltiden på OLED:n är säkert mätbar bara man kan kvantifiera tillräckligt korta tidsrymder, men jag tvivlar på att det är inom våra biologiskt perceptuella marginaler.

Däremot får man upplevd rörelseoskärpa på en OLED därför att ögonen och hjärnan skapar den oskärpan när man följer bilden med blicken. Då behövs det BFI, black frame insertion eller någon annan form av pulsering av ljuset för att öga/hjärna ska uppfatta rörelsen skarpare. Priset för det är flimmer eftersom det är just ett flimmer. LG har det som tillval på sina OLED-modeller och det har diskuterats hur användbart det är eftersom det på 2022-modellerna verkar låst till 60 Hz.

Det här med att människor uppfattar OLED som ryckigt har jag hört tidigare men är inget jag själv upplevt, eller att BFI gjorde någon meningsfull perceptuell skillnad men sen så är jag fokuserad på spelande främst, med så hög bildfrekvens som möjligt.

Det vi kan fastställa då med denna långa debatt är att BFI kanske kan vara användbart även för OLED beroende på användingsområde?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinoman:

Det här med att människor uppfattar OLED som ryckigt har jag hört tidigare men är inget jag själv upplevt, eller att BFI gjorde någon meningsfull perceptuell skillnad men sen så är jag fokuserad på spelande främst, med så hög bildfrekvens som möjligt.

Det vi kan fastställa då med denna långa debatt är att BFI kanske kan vara användbart även för OLED beroende på användingsområde?

BFI är användbart när det matchar ens önskemål, likt att kunna köra 120 snarare än 60 Hz. Men alla gillar inte BFI för det flimmer det tillför så det är heller ingen allmän lösning. Och det löser något som inte alla användare ens ser som ett problem till att börja med. Varje teknik har sina för- och nackdelar med hur de presenterar bild. Alla tekniker ser lite olika ut. Än nog mer än vanesak än något annat vad man ser som den bättre lösningen.

Personligen har jag inget emot den förutsägbara oskärpan min hjärna uppfattar hos en OLED eftersom det är en illusion i mitt huvud. Och den illusionen ser ut precis som rörelseoskärpa ser ut i alla andra sammanhang.

Ser smetande från en del slöa skärmar som ett värre fenomen eftersom det är artefakter vilka adderar något bilden som inte fanns där från början. Särskild när det uppstår mörka eller ljusa kanter eftersom det inte längre ser ut som förväntad rörelseoskärpa ser ut.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Macbook har en gräns på 4K 60hz via HDMI 2.1

Skrivet av alex20hz:

Till och med så att den inte har 2.1 utan endast 2.0 därav ingen 120Hz i 4K.

Eller så kan man säga, "supportar ej 4K120 över Hdmi". Så slipper man blanda in versionsnummer av hdmi specen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Eller så kan man säga, "supportar ej 4K120 över Hdmi". Så slipper man blanda in versionsnummer av hdmi specen...

Nej för 2.1 stödjer 120hz.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av alex20hz:

Nej för 2.1 stödjer 120hz.

Specifikationerna för HDMI 2.1 och 2.0 beskriver båda 4K/120 där TMDS vid 18 Gbps under 2.0-specen då omfattar 4K/120 med 4:2:0-subsampling och 8 bit. Talar vi 120 Hz i 1080p har det varit möjligt sedan 10,2 Gbps-gränsen från 1.3-specen som kom 2006.

Men det är vad själva HDMI-specifkationen säger. Det säger inget om vad enskilda produkter klarar av, utan det måste produktens tillverkare specificera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Specifikationerna för HDMI 2.1 och 2.0 beskriver båda 4K/120 där TMDS vid 18 Gbps under 2.0-specen då omfattar 4K/120 med 4:2:0-subsampling och 8 bit. Talar vi 120 Hz i 1080p har det varit möjligt sedan 10,2 Gbps-gränsen från 1.3-specen som kom 2006.

Men det är vad själva HDMI-specifkationen säger. Det säger inget om vad enskilda produkter klarar av, utan det måste produktens tillverkare specificera.

Helt korrekt men samtidigt pratar vi om 4K och ska det visas problemfritt i 120 Hz så krävs det HDMI 2.1. Kanske har missuppfattat men så förstår jag det som.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av alex20hz:

Helt korrekt men samtidigt pratar vi om 4K och ska det visas problemfritt i 120 Hz så krävs det HDMI 2.1. Kanske har missuppfattat men så förstår jag det som.

Problemet – som jag tagit upp sedan första stora HDMI-versionsförvirringen med Playstation 3 för femton år sedan – är att "HDMI 2.1" inte säger något om den enskilda produktens funktioner. Där kan man göra rätt stora felköp om hela tiden försöker utgå från själva HDMI-specen säger snarare än den individuella produkten klarar av.

Därför ska man tala om funktioner, inte versioner. Vill man ha 4K/120 Hz med 12 bitars RGB och 48 Gbps FRL så ska man fråga efter just exakt 4K/120 Hz med 12 bitars RGB och 48 Gbps FRL eftersom det inte går att utläsa vad "HDMI 2.1" betyder för just den prylen.

Ett typexempel är att den ASUS PG42UQ som nyhetstråden handlar om har "HDMI 2.1". Men den har inte någon eARC-funktion som också är en del av "2.1". Eller för den delen ens gamla vanliga ARC som är "1.4".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Problemet – som jag tagit upp sedan första stora HDMI-versionsförvirringen med Playstation 3 för femton år sedan – är att "HDMI 2.1" inte säger något om den enskilda produktens funktioner. Där kan man göra rätt stora felköp.

Därför ska man tala om funktioner, inte versioner. Vill man ha 4K/120 Hz med 12 bitars RGB och 48 Gbps FRL så ska man fråga efter just exakt 4K/120 Hz med 12 bitars RGB och 48 Gbps FRL eftersom det inte går att utläsa vad "HDMI 2.1" betyder för just den prylen.

Blir klokare för varje dag. Tack för upplysningen! Vi går inte ens in på versionerna av USB va? 😂

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av alex20hz:

Blir klokare för varje dag. Tack för upplysningen! Vi går inte ens in på versionerna av USB va? 😂

USB är ändå lättare för där verkar fler greppa att det främst handlar om bandbredd och att funktionerna handlar om prylarna man ansluter.

Finns de som köper en TV med 60 Hz-panel och "HDMI 2.1" och blir arga/besvikna när det inte kan köra 4K/120 eftersom "...den har ju HDMI 2.1!! *&%€#!". Tillverkaren skriver "HDMI 2.1" därför att TV:n har funktionen eARC från 2.1-specen.

Sällan jag ser den situationen uppstå med USB-produkter. Mest att USB-namnschemat är FUBAR.