Chromecast, ändra volym med telefonknappar.

Permalänk
Medlem

Chromecast, ändra volym med telefonknappar.

Som rubriken, går detta att göra ?

Jag vet att det gick tidigare men att det försvann i en uppdatering, och kom tillbaks igen i ännu en uppdatering.

Men jag får det bara inte att funka, har provat olika telefoner och en drös återställningar av CC.

Försöker jag helt enkelt fixa något som är ofixbart ?

Permalänk
Medlem

Nu missförstår jag dig kanske men när du castar så är det ju bara att använda volym upp/ner -knapparna på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu missförstår jag dig kanske men när du castar så är det ju bara att använda volym upp/ner -knapparna på telefonen.

Funktionen att kunna styra volymen från telefonen togs bort i en uppdatering på grund av en stämning från Sonos(?), det gällde något patent men är inte helt insatt i det.

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekel:

Funktionen att kunna styra volymen från telefonen togs bort i en uppdatering på grund av en stämning från Sonos(?), det gällde något patent men är inte helt insatt i det.

//zekel

Men det fungerar toppen för mig just nu i alla fall. Just nu en CC ultra med senaste uppdateringen.

Alltså vol upp/ner på telefonen. Den justerar chromecastens ljudnivå... Men pratar ni om något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Men det fungerar toppen för mig just nu i alla fall. Just nu en CC ultra med senaste uppdateringen.

Alltså vol upp/ner på telefonen. Den justerar chromecastens ljudnivå... Men pratar ni om något annat?

Har inte fungerat för mig på säkert 1 år, Måste antingen in i t.ex netflix eller google home appen för att höja/sänka

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Har inte fungerat för mig på säkert 1 år, Måste antingen in i t.ex netflix eller google home appen för att höja/sänka

Va skumt!
Jag får upp en volymindikator med casting-symbolen bredvid den vanliga volymindikatorn.

Dagens ironi för jag glev sur att castingen sänktes när jag ville sänka volymen på ett videosamtal.

Permalänk
Medlem

Precis det ni pratar om.

Försvann på grund av det där med sonos (i slutet av förra året). Infördes i januari igen (på googles pixlar iallafall).

Funkar ej på pixel 3axl och 3xl (båda har den uppdateringen).
Inte heller på pixel 2xl som har äldre android (borde aldrig blivit nergraderad med andra ord).

Har någon ny samsung lur på jobbet som inte heller funkar.

Har kört återställning på cc (gen 2), även bytt från trådat till wifi på den.

Funderar på om det kan vara något med nätverket, funkar att casta utan problem.

Eftersom det fungerar för andra så ska jag prova hemma hos någon annan.

Permalänk
Medlem

Funkar inte på min Xiaomi 11t heller, funkade topp med förra luren. Störigt.

Permalänk
Medlem

Funkar på min Samsung s20FE på android 12. Men man måste ha den app man castar ifrån uppe för att justera castingvolym, dvs om jag minimerar appen och trycker på volym upp/ned så justeras enbart mobilens allmänna volym.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Funkar superbra på min Xiaomi mi 10 och CC gen 3.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Funkar på min Samsung s20FE på android 12. Men man måste ha den app man castar ifrån uppe för att justera castingvolym, dvs om jag minimerar appen och trycker på volym upp/ned så justeras enbart mobilens allmänna volym.

Så funkar det för mig, i vissa appar.men inte alla.

Tidigare har det gått att justera volym utan att ha en särskild app öppnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoardBum:

Så funkar det för mig, i vissa appar.men inte alla.

Tidigare har det gått att justera volym utan att ha en särskild app öppnad.

Ja precis, tidigare var casting i "fokus" oavsett vilken app man hade aktiv då man tryckte på volymknapparna. Men nu måste man ha den castande appen i fokus för att justera volymen på castingen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34