Geforce RTX 4000-serien presenteras den 20 september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Alltid kul med nya generationer men är detta fenomen "samexistens men högre lanseringspris" vanligt för GPUs?

Nvidias VD berättar att "Ampere" är den mest populära grafikkortsserien i företagets historia, men att det trots det finns ett stort lager av osålda grafikkort. För att få de äldre korten sålda ska den nya arkitekturen till en början samexistera med "Ampere" genom högre prissättning. Samtidigt upprepas att prissänkningar på de äldre produkterna ska ske.

Alltså inte speciellt dyrare kretsar osv utan mer att de vill sälja av lagrena.

Skrivet av friArsenik:

För att få de äldre korten sålda ska den nya arkitekturen till en början samexistera med "Ampere" genom högre prissättning. Samtidigt upprepas att prissänkningar på de äldre produkterna ska ske.

För att sälja icke moderna (3000-serie) grafikkort, kommer vi att göra 100% pris pålägg på 4000-serie (pålägget kommer att existera endast i 2 år). Så att ni "plebs" antingen betalar det dubbla och täcker vår (orealistiskt girig) pengarbehov eller får nöja sig med ett 2års gammalt kort till lanseringspriset. Om 2 år kommer vi att ta bort pålägget ochprasentera det till er som en jättestor rabatt. Och då kan vi göra samma sak med med 5000-serie om ni ( plebs) blir för snåla och kommer att hålla i pengarna.

Tyvärr grabbar ( och tjejer) Jag hellre köper ett kort från miners än från nån återförsäljare.

Alltså jag vill bara påpeka att det står inget i transkiberingen om "högre prissättning", det som står är detta:

However, we do have exciting new next-generation coming and it’s going to be layered on top of that. And so, we’ve taken -- we’ve done two things. We’ve reduced sell-in to let channel inventory correct and we’ve implemented programs with our partners to price position the products in the channel in preparation for our next generation.

Eller ja, prisstättningen blir ju per automatik högre om dom sänker priserna på 3000-serien, även om 4000-serien skulle få samma lanseringspris som 3000-serien. Nu kan det såklart hända ändå (är till och med troligt iom rätt hög inflation), Men det står inte i transkibering att priserna kommer öka för 4000-serien.

Skrivet av ipac:

Kanske är det som är tanken här.

Under 2022 släpps bara 4090FE och 4080FE för säg $2000 och $1200. Inga tredjeparts-kort, de får ägna sig åt att kränga slut på 30 (som prissänks).

Sen under 2023 så släpps 4090 och 4080 Third Party (och 4070 osv) för en iaf något mer human summa, säg $1500 och $800. Finns det några FE-kort kvar är det bara för Nvidia att justera priset då.

Imo så finns det inte en chans att dom ökar MSRP med nästan 80% för ett 80-kort gen2gen. Jag tror på 799USD, och att om dom nu vill mjölka oss så kommer vi se en mindre gpu mot vad vi är vana vid istället. Dvs det kommer bli ett stort prestandahopp mot 90-kortet.

Permalänk
Medlem

Det verkar väl ganska sannolikt att 4060 och neråt kommer lanseras 2023.
Kanske t.o.m 4070 lanseras 2023.

Men har 4080 och 4090 till försäljning tillräckligt tidigt att åtminstone några kan få ett av Tomten.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

De skulle ju potentiellt kunna ingå ett samarbete med en utvald ÅF i Sverige för att saluföra FE-korten, likt de gjort i andra länder i Europa. Tror dock inte att de kommer att öppna upp direktförsäljning igen via sin webbplats.

Riktigt tråkigt man trodde vi var en köpstark grupp av Nvidia kort i Sverige.

Permalänk
Medlem

Tur att Intel har börjat med hemleverans av sitt topp kort A770 i USA

Om Jens kommer hem till mig och drar ett grafikkort ur min ugn så kanske det blir ett Nvidia kort också

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag hänger inte med i denna hets av saftigare grafikkort.

Okej. Spelar ni mkt i 4K? På stor skärm då eller? Över 30" ? Jag fattar inte riktigt...vad man har dessa kort till. Jag spelar i 1440P och MS Flight Simulator 2022. Ligger erunt 50-60 fps på en 144hz skärm (30 fps satt) Det funkar ju hur bra som helst med mitt RTX 3060 Ti (stock) och min AMD 5600X. Visst, det hackar på marken men det är nog mer en bugg. Jag...hänger inte riktigt med. Visst, jag kan köpa dessa prylar med (så där är inte någon bitter begränsning), men det hade varit kul att höra vad ni spelar och i vilken upplösning, fps osv? Det är ju fantastiska kort (speciell syskonen till mitt kort och uppåt), men ja...mitt behov är lite...ja, nada. Just nu. Men visst - hade jag köpt idag så hade jag köpt en 3070Ti (för samma pris kanske). Men behovet är egentligen ickebefintligt. Möjligen att jag vill gå från 16Gb till 32. Thats it. Vet folk som än diag sitter på ett 2070 och är nöjda, eller t o m ett GTX 1080. Men men... Men det hade varit kul att höra vad ni spelar, eller vad ni gör.

Jag har varit sugen på ett nytt grafikkort ända sen Ampere lanserades.
Men höga priser och bristande tillgång har dämpat suget till den grad att jag fortfarande inte köpt något.
Så mitt mest högpresterande grafikkort är ett GTX 1060 6GB.
Däremot har jag bytt ut min primära skärm.
Så under tiden jag varit sugen på att byta grafikkort, men inte gjort det, har jag gått
Från: 1920x1200 @ 60Hz
Till: 2560x1440 @ 165Hz

Det är lite andra utgifter som får gå före, så troligtvis köper jag inget nytt grafikkort under 2022 iaf.
Men förhoppningsvis blir det ett nytt under 2023.
Då när jag väntat så länge så vill jag ha ett som har prestanda att inte bara klå GTX 1060 utan som även kan klå RTX 3060Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag hänger inte med i denna hets av saftigare grafikkort.

Okej. Spelar ni mkt i 4K? På stor skärm då eller? Över 30" ? Jag fattar inte riktigt...vad man har dessa kort till.

4K eller 3840x1600. OLED eller äkta g-sync. Ligger i dom flesta spelen mellan 50-100 men skulle gärna öka min och ligga närmre 120 i genomsnitt. 4080 blir förhoppningsvis en sweetspot. Inget konstigt med det väl?

Tyvärr tror jag det blir ruggigt dyrt med kronan och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag hänger inte med i denna hets av saftigare grafikkort.

Okej. Spelar ni mkt i 4K? På stor skärm då eller? Över 30" ? Jag fattar inte riktigt...vad man har dessa kort till. Jag spelar i 1440P och MS Flight Simulator 2022. Ligger erunt 50-60 fps på en 144hz skärm (30 fps satt) Det funkar ju hur bra som helst med mitt RTX 3060 Ti (stock) och min AMD 5600X. Visst, det hackar på marken men det är nog mer en bugg. Jag...hänger inte riktigt med. Visst, jag kan köpa dessa prylar med (så där är inte någon bitter begränsning), men det hade varit kul att höra vad ni spelar och i vilken upplösning, fps osv? Det är ju fantastiska kort (speciell syskonen till mitt kort och uppåt), men ja...mitt behov är lite...ja, nada. Just nu. Men visst - hade jag köpt idag så hade jag köpt en 3070Ti (för samma pris kanske). Men behovet är egentligen ickebefintligt. Möjligen att jag vill gå från 16Gb till 32. Thats it. Vet folk som än diag sitter på ett 2070 och är nöjda, eller t o m ett GTX 1080. Men men... Men det hade varit kul att höra vad ni spelar, eller vad ni gör.

För mig heter det hemliga ordet minimum fps. Jag kan ligga "runt" 144 fps men i många spel kan det dippa ned till kanske 70 fps och det är något jag hatar. Med ett starkt kort kan jag ligga v synkad i 144 fps utan att behöva oroa mig för dippar. Vissa kan ha mycket högte krav än så. Då spelar jag i 1080p annars är över 144 fos i alla spel omöjligt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag hänger inte med i denna hets av saftigare grafikkort.

Okej. Spelar ni mkt i 4K? På stor skärm då eller? Över 30" ? Jag fattar inte riktigt...vad man har dessa kort till.

34" 3440x1440 i 144Hz framför datorn och en 55" 4K 120Hz i soffan. Vid datorn gör det inte så mycket om frameraten hoppar ner till 70-80 ibland pga freesync.
Men framför teven vill jag gärna ligga på låsta 120Hz för att slippa använda VRR (OLEDs har ett problem med gamma flickering när VRR hoppar igång).

Förhoppningsvis räcker ett 4080.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Imo så finns det inte en chans att dom ökar MSRP med nästan 80% för ett 80-kort gen2gen. Jag tror på 799USD, och att om dom nu vill mjölka oss så kommer vi se en mindre gpu mot vad vi är vana vid istället. Dvs det kommer bli ett stort prestandahopp mot 90-kortet.

Jaa, mitt scenario gäller bara om Swecs tolkning gäller. Tror oxå att $800 är max för 4080, vid "normal" lansering.

Ang vana vid...det brukar inte vara största chippet i 80-korten och det brukar vara ett tydligt hopp upp till toppen ovanför 80. Så det handlar snarare om en återgång mot det normala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Imo så finns det inte en chans att dom ökar MSRP med nästan 80% för ett 80-kort gen2gen. Jag tror på 799USD, och att om dom nu vill mjölka oss så kommer vi se en mindre gpu mot vad vi är vana vid istället. Dvs det kommer bli ett stort prestandahopp mot 90-kortet.

Förra gen 3080 vs 3090 4k var 3090 ca 5% snabbare

Denna gen är mer lik 1080 vs 1080ti...6000kr för 1080 och 8000kr för 1080ti (6000kr x 1,3 = 7800kr)

PS 1080 vs 1080ti var GP104 vs GP102 och 3080 vs 3090 var GA102-200 vs GA102-300

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ang vana vid...det brukar inte vara största chippet i 80-korten och det brukar vara ett tydligt hopp upp till toppen ovanför 80. Så det handlar snarare om en återgång mot det normala.

Du har så rätt!

Permalänk
Skrivet av TobbeH94:

Ditt inlägg är skrivet på ett sätt som får dig att framstå som en virrig och konfunderad människa.

Jag har en 32^-skärm som kör 4K 144hz. Uppskattar personligen RTX något enormt i spelen som stödjer det och ser därför oerhört mycket fram emot 4000-serien. CPU kan jag uppgradera var fjärde generation (bryr mig inte om att nå norr om 80-fps) men när det gäller grafikkraft vill jag kunna ha allt ögongodis.

Man kan såklart spela en massa spel också på integrerad grafik, men för mig är det grafiska en stor del av upplevelsen.

"Ditt inlägg är skrivet på ett sätt som får dig att framstå som en virrig och konfunderad människa."

Det var roligt på riktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Va det inte 4000 som skulle släppas i sommar? Låt mig gissa, konsumenter får vänta 2 år till innan kortet hamnar i deras händer också eller? Åh så inte förvånad.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag hänger inte med i denna hets av saftigare grafikkort.

Okej. Spelar ni mkt i 4K? På stor skärm då eller? Över 30" ? Jag fattar inte riktigt...vad man har dessa kort till. Jag spelar i 1440P och MS Flight Simulator 2022. Ligger erunt 50-60 fps på en 144hz skärm (30 fps satt) Det funkar ju hur bra som helst med mitt RTX 3060 Ti (stock) och min AMD 5600X. Visst, det hackar på marken men det är nog mer en bugg. Jag...hänger inte riktigt med. Visst, jag kan köpa dessa prylar med (så där är inte någon bitter begränsning), men det hade varit kul att höra vad ni spelar och i vilken upplösning, fps osv? Det är ju fantastiska kort (speciell syskonen till mitt kort och uppåt), men ja...mitt behov är lite...ja, nada. Just nu. Men visst - hade jag köpt idag så hade jag köpt en 3070Ti (för samma pris kanske). Men behovet är egentligen ickebefintligt. Möjligen att jag vill gå från 16Gb till 32. Thats it. Vet folk som än diag sitter på ett 2070 och är nöjda, eller t o m ett GTX 1080. Men men... Men det hade varit kul att höra vad ni spelar, eller vad ni gör.

Jag flyger också FS2020 och DCS, men enbart i 4K-VR och där räcker inte grafikkorten till, inte ens mitt Asus 3090. Har fått dra ner både det ena och det andra för att kunna ha någorlunda flyt. I FS2020 är grafiken såpass nerdragen så jag kan inte läsa av vissa skärmar i cockpit utan att luta mig framåt. I DCS har jag 45FPS och läsbara skärmar iaf.
Så därför vill jag uppgradera snarast till 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"samexistens men högre lanseringspris"?

Får vi månne se 4090 och 4080 "First Edition" detta år för $$$$? Och så nästa år, när 30-lagret sinat, släpps de "på riktigt" för endast $$$?

Man ”skimmar” marknaden. Fundamentalt grundläggande i marknadsföring att ha ett högre pris vid lanseringen för att skimma av de kunder som inte har en övre gräns och bara ska ”ha” det senaste och inte vill vänta, innan man gradvis sänker priset för att nå resterande av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag hänger inte med i denna hets av saftigare grafikkort.

Okej. Spelar ni mkt i 4K? På stor skärm då eller? Över 30" ? Jag fattar inte riktigt...vad man har dessa kort till. Jag spelar i 1440P och MS Flight Simulator 2022. Ligger erunt 50-60 fps på en 144hz skärm (30 fps satt) Det funkar ju hur bra som helst med mitt RTX 3060 Ti (stock) och min AMD 5600X. Visst, det hackar på marken men det är nog mer en bugg. Jag...hänger inte riktigt med. Visst, jag kan köpa dessa prylar med (så där är inte någon bitter begränsning), men det hade varit kul att höra vad ni spelar och i vilken upplösning, fps osv? Det är ju fantastiska kort (speciell syskonen till mitt kort och uppåt), men ja...mitt behov är lite...ja, nada. Just nu. Men visst - hade jag köpt idag så hade jag köpt en 3070Ti (för samma pris kanske). Men behovet är egentligen ickebefintligt. Möjligen att jag vill gå från 16Gb till 32. Thats it. Vet folk som än diag sitter på ett 2070 och är nöjda, eller t o m ett GTX 1080. Men men... Men det hade varit kul att höra vad ni spelar, eller vad ni gör.

För min del handlar det om att jag inte spelar jätteofta längre. Blir kanske 5-10 timmar i veckan. Men när jag väl spelar vill jag spela med hög upplösning och höga grafikinställningar. Jag vill njuta av bra grafik dom timmarna jag väl sätter mig för att spela, då räcker det med 60-90 fps i 4K.

Typen av spel är i princip endast single player, med en story som man kan hänga med i. Jag har ett jobb och lön som gör det möjligt att kunna köpa mig en 4K-skärm och ett topp-end grafikkort.

Det är nog bara så enkelt att man uppskattar olika saker och små detaljer spelar roll för olika människor. Vissa uppskattar 1440p och tycker att det är precis perfekt, både i kostnad och kvalité. Medan andra uppskattar 2160p. Vissa lirar FPS där väldigt höga FPS är viktigt och grafiken mindre. Smaken är som baken.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Potentiellt kan vi snegla på släppet av 2000-serien för att få en bra insyn i vad som kommer hända, då det var en snarlik situation. Nvidia hade för mycket 1000 kort på lager och i produktion. Även detta pga kraschad krypto. Det försenade lanseringen av 2000 serien med 3-6 månader för att sälja slut på 1000 serien först. Men ryktena spreds som en löpeld och folk slutade köpa 1000 serien. Till slut släppte de 2000-serien vid sidan om 1000-serien. Det ser ut att bli samma historia här, ned till samma månad för släppen av korten.

Detta är vad jag minns:
2070/2080/2080ti släpptes tillsammans med någon månads förskjutning och samma existerade med 1000 serien ett tag. 2080 ti var det bästa som gick att köpa och låg då på över 11k. 2080 och 1080 ti var snarlika i prestanda och pris, och rekommendationen var "Vill du inte ha RTX spara 1000kr och köp ett 1080 ti".

Det var egentligen bara 1080ti som "överlappade" i prestanda med ett 2000 kort vid släppet. De andra 1000 korten var sämre och fick fungera vidare som de enda alternativen i mellan och budget segmentet. Det jag minns var diskussionen var att den vanliga ökningen av 25% prestanda för samma pengar uteblev med 2000-serien. Istället fick man RTX.

Den uteblivna 25% prestanda ökningen i kombination med att RTX knappt var användbart på 2070 gjorde att innan 2060 ens var annonserat var rekommendationen "Köp det 1000 serie kort du vill ha nu, för det finns ingen mening att vänta på 2060 eller 2050 då RTX inte kommer vara användbart på dem". Och vips så började folk köpa 1000 serie kort igen. Nvidia sålde slut på sina 1000 serie kort och 9 månader efter att första korten släpptes, och bara 5-6 månader efter 2060 så gjorde Nvidia en "refresh" och höjde prestandan 10% på alla RTX kort för att de inte längre behövde konkurrera med sig själva.

Om Nvidia inte har ett nytt "RTX" eller dyl de kan motivera 4000 korten med så antar jag att de helt enkelt kommer sänka priserna på 3000 korten så att det blir en "rimlig" pris/prestanda kurva genom hela segementet från 2.000-20.000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Om Nvidia inte har ett nytt "RTX" eller dyl de kan motivera 4000 korten med så antar jag att de helt enkelt kommer sänka priserna på 3000 korten så att det blir en "rimlig" pris/prestanda kurva genom hela segementet från 2.000-20.000kr.

Mkt möjligt.
Skulle t.ex. peta ner 3080 till $400-500 eftersom jag antar att 4060Ti kommer ligga däromkring i prestanda.
Edit: Ett nytt rykte la 4060Ti på 8600 poäng i Time Spy Extreme, något lägre än 3080. Men mkt lär ändras plus att det kan tänkas att 4060Ti > 3080 vid 1440p, men inte i 4K pga begränsad (160 bit buss) bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mkt möjligt.
Skulle t.ex. peta ner 3080 till $400-500 eftersom jag antar att 4060Ti kommer ligga däromkring i prestanda.
Edit: Ett nytt rykte la 4060Ti på 8600 poäng i Time Spy Extreme, något lägre än 3080. Men mkt lär ändras plus att det kan tänkas att 4060Ti > 3080 vid 1440p, men inte i 4K pga begränsad (160 bit buss) bandbredd.

Deras vanliga release schema är ju att släppa xx70 och xx80 direkt, sen kommer xx90 lite senare. Du kanske har rätt i att 4060 ti kommer vara snarlikt 3080 i prestanda, men det kommer ju inte släppas på 9-12 månader och vid det laget har Nvidia redan sålt ut alla sina 3000 kort. Anledningen är ju just för att de inte vill behöva sänka sina 3000 kort för mycket utan vill hellre sälja slut på dem för så nära "full pris" de kan.

Sen är det ju två olika situationer ifall Nvidia bara konkurrerar med sig själva, eller ifall AMD kommer med nya kort också. Men jag har inte hört några rykten om att AMD är på g att släppa nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Deras vanliga release schema är ju att släppa xx70 och xx80 direkt, sen kommer xx90 lite senare. Du kanske har rätt i att 4060 ti kommer vara snarlikt 3080 i prestanda, men det kommer ju inte släppas på 9-12 månader och vid det laget har Nvidia redan sålt ut alla sina 3000 kort. Anledningen är ju just för att de inte vill behöva sänka sina 3000 kort för mycket utan vill hellre sälja slut på dem för så nära "full pris" de kan.

Sen är det ju två olika situationer ifall Nvidia bara konkurrerar med sig själva, eller ifall AMD kommer med nya kort också. Men jag har inte hört några rykten om att AMD är på g att släppa nytt?

Ja. Hade tänkt skriva "förutsatt att det finns några 3080 kvar"... Å andra sidan, räcker med att de släpper 4070 för att 3080 ska vara "körd".

Ang AMD så ska de ju släppa RDNA3-kort innan årets slut. Men troligtvis bara värstingar baserade på Navi 31.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Förra gen 3080 vs 3090 4k var 3090 ca 5% snabbare
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20745?key=275d5c506a057c18750459d30c55273d
Denna gen är mer lik 1080 vs 1080ti...6000kr för 1080 och 8000kr för 1080ti (6000kr x 1,3 = 7800kr)
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12787?key=d5dc424ab64b72e801c8f4b3b00388e6

PS 1080 vs 1080ti var GP104 vs GP102 och 3080 vs 3090 var GA102-200 vs GA102-300

4080 12GB AD104 1080 GP104

4080 16BG AD103 1080ti GP102

4090 24GB AD102 Titan Xp GP102

RTX 6000 48GB AD102 och 18 000+ CUDA

https://www.nvidia.com/en-us/design-visualization/rtx-6000/

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)