Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Det här låter som någon inställning som är fel. Har haft ett flertal Mac:ar och aldrig råkat ut för det du beskriver, varken med 2 eller 3 externa skärmar. Går ju t.om. att scrolla utan att klicka i ett fönster (hover/soft-focus, eller vad det nu kallas i linuxvärlden).

vet exakt vad han menar..

Om du har excel på två skärmar. och vill markera en cell i andra fönstret i en annan skärm, då måste du klicka 2 ggr.
Det gäller iofs flesta programmen, oavsett det är flera skärmar. Men han kanske märker det mer om det är olika skärmar.

sen är ju Apples fönsterhantering helt värdelös jämfört med windows, det finns det ingen ursäkt för.
Har man använt windows 7 eller senare med en eller flera skärmar märker man snabbt hur bra snapping, flerfönster, hanteras på windows än mac. Mac's "maximera" fönster är ju ett skämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Skulle tro att du fick samma culture shock som jag fått då och då fast tvärtom. Så det är med intresse jag läser ditt inlägg även om det är tråkigt att du fick uppleva det. För någon som mig som kört osx sedan första publika version och innan det *BSD och sedan tvingas köra Windows ibland känner jag igen mig mycket i utmaningen.

Man har byggt upp en massa verktyg och arbetsmetodik under åren i osx och det är svårt att tänka om eller hitta rätt när man utsätts för en helt annan miljö som windows. Samma sak med vilken mjukvara för virtuella maskiner etc. man ska använda.
Allt från network toolboxes till wifi-knäckning till sdr till annat. Helt andra verktyg om man byter plattform.
Samma med texteditors eller andra rena verktyg. Men som van osx-användare kör jag en hel del x11-applikationer då X11 varit grafikaccelererat i 20år. Något jag tror många nya mac-användare missar att det finns möjlighet att köra native. Vilket gör *nix och OSX-världen även smälter ihop runt UI-verktyg.

Man stöter också på BSD vs GNU-problematik då och då när man inser att vissa vektyg som rsync etc. har ett BSD-legacy och lite annan syntax.

Sedan är det ju såklart ett problem om man tänker hålla på med x86-prylar i VMar och hamnar i en annan CPU-arkitektur.
Men vi hade precis samma problem för 10år sedan på jobbet när vi körde Power och SPARC överallt och x86 på skrivbordet och utvecklare ville jobba lokalt. På några korta år när containrar blivit poppis har många låst fast sig att de plötsligt måste ha samma arkitektur också på sina containrar lokalt som i datacentret.
Detta lär vara en övergående trend dock eftersom vi kommer få mer och mer ARM i datorvärlden nu.

Jepp, culture shock var bra uttryckt! Och det mesta är ju vanesaker och jag har ju inte gett upp, skriver detta från M1:an Jag tyckte jag gjorde research innan, kollade lite folk som gjort bytet och gjort en grej av det på YT m.m. men så här i efterhand så var det för tunt, jag var inte tillräckligt förberedd helt enkelt!

Permalänk
Skrivet av boibo:

vet exakt vad han menar..

Om du har excel på två skärmar. och vill markera en cell i andra fönstret i en annan skärm, då måste du klicka 2 ggr.
Det gäller iofs flesta programmen, oavsett det är flera skärmar. Men han kanske märker det mer om det är olika skärmar.

sen är ju Apples fönsterhantering helt värdelös jämfört med windows, det finns det ingen ursäkt för.
Har man använt windows 7 eller senare med en eller flera skärmar märker man snabbt hur bra snapping, flerfönster, hanteras på windows än mac. Mac's "maximera" fönster är ju ett skämt

Hmm, ok, verkar vara olika i olika applikationer då. Om du t.ex. markerar url-fönstret i Safari så behövs inga extra klick. Eller vill kolla ett mail i Outlook. Använder aldrig Excel men nu när jag testar så är det precis som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Hmm, ok, verkar vara olika i olika applikationer då. Om du t.ex. markerar url-fönstret i Safari så behövs inga extra klick. Eller vill kolla ett mail i Outlook. Använder aldrig Excel men nu när jag testar så är det precis som du säger.

Kan vara så att det skiljer lite på applikationer på andraskärmen?

Om du orkar, ett test/en fråga: "Pausa YT-video på skärm 2" Om du har fokus i en applikation på skärm 1, kör en YT video i en browser på skärm 2, dra sedan musen över till från skärm 1 där du jobbar till skärm 2 över videon. Vad händer?

För mig;
MacOS: så behöver jag klicka i browserfönster(eller nånstans på skärmytan) och sedan klicka på paus (kontrollerna dyker inte upp vid hovering) 2 klick och leta exakt position för paus behövs
Wind10/11: fönstret där videon körs aktiveras direkt när man drar musen över och man ser kontrollerna och spellisten. 1 klick och position av paus avslöjas redan vid hovering.

Finns det inställning för att likna Win-funktion i Mac så vore jag glad om någon tipsar var

Såklart går det att göra med fornminne-knapp och tab + space, men var det enklaste testet jag kom på.

Permalänk
Medlem

Det som det brukar tipsas om är https://github.com/sbmpost/AutoRaise
(har ej testat själv, är van vid beteendet i MacOS).

Och såvitt jag förstår så kommer implementationen från att du inte ska tappa fokus från ditt fönster när du interagerar med menyraden som ju är längst upp om du har fönster bakom det aktiva.

Permalänk
Skrivet av nazedo:

Kan vara så att det skiljer lite på applikationer på andraskärmen?

Om du orkar, ett test/en fråga: "Pausa YT-video på skärm 2" Om du har fokus i en applikation på skärm 1, kör en YT video i en browser på skärm 2, dra sedan musen över till från skärm 1 där du jobbar till skärm 2 över videon. Vad händer?

För mig;
MacOS: så behöver jag klicka i browserfönster(eller nånstans på skärmytan) och sedan klicka på paus (kontrollerna dyker inte upp vid hovering) 2 klick och leta exakt position för paus behövs
...

Jo det blir samma för mig, men så är det ju även om du kör med en skärm; först behöver man trycka på fönstret, sen kan man "nå" youtubekontrollerna. (edit: förutom att scrolla, det kan man alltid göra utan att stjäla fokus)

Har nog inte tänkt på att det är ett "extra" klick, ogillar istället att man inte kan klicka på ett fönster i windows utan att påverka det som är där antar det är en vanesak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

vet exakt vad han menar..

Om du har excel på två skärmar. och vill markera en cell i andra fönstret i en annan skärm, då måste du klicka 2 ggr.
Det gäller iofs flesta programmen, oavsett det är flera skärmar. Men han kanske märker det mer om det är olika skärmar.

sen är ju Apples fönsterhantering helt värdelös jämfört med windows, det finns det ingen ursäkt för.
Har man använt windows 7 eller senare med en eller flera skärmar märker man snabbt hur bra snapping, flerfönster, hanteras på windows än mac. Mac's "maximera" fönster är ju ett skämt

Installera Magnet eller Rectangle så har du plötsligt bättre fönsterhantering än Windows. Saknar inget numera. Bra kortkommandon och mängder med sätt att arrangera fönstren.
Men visst, det ingår inte i MacOS. Men samtidigt är det mycket annat som är bättre i MacOS än i Windows som bara är en enda röra nuförtiden. Inställningar på hundra ställen, knappt samlat på ett rimligt vis. Telemetry till absurdum och en miljon uppdateringar som är frustrerande som tusan när datorn ska uppdatera när man behöver använda den. Dessutom följer det i princip alltid med määäängder med skit-appar till Windows som ingen vill ha. Nej usch, Windows har bara blivit bloatat skräp som Microsoft gett upp om känns det som.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Bump! Ni med MBP M1 13" 8-core, 8Gb / 256Gb lagring. Vad har ni datorn till och vilka program jobbar ni i? Hur upplever ni datorns prestanda allmänt? Både på nätet och i specifika program? Tycker fortfarande min presterar ryckigt och jävligt på nätet, med scrolling osv. Sen borde man väl haft 16Gb för bildbehandling och musik som jag jobbar med. Men många sade att 8Gb skulle räcka med nya M1 processorn. Kanske var rent BS?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Bump! Ni med MBP M1 13" 8-core, 8Gb / 256Gb lagring. Vad har ni datorn till och vilka program jobbar ni i? Hur upplever ni datorns prestanda allmänt? Både på nätet och i specifika program? Tycker fortfarande min presterar ryckigt och jävligt på nätet, med scrolling osv. Sen borde man väl haft 16Gb för bildbehandling och musik som jag jobbar med. Men många sade att 8Gb skulle räcka med nya M1 processorn. Kanske var rent BS?

Vet inte om du lider av samma ryckiga problem som jag hade med skrollning, men både skrollning och hemsk acceleration stängs smidigt av med hjälp av appen https://linearmouse.app. Det första jag märkte när jag startade min Mac Mini första gången var den hemska accelerationen.

Däremot kan jag nog inte hålla med om om att folk skulle ha sagt att 8GB duger. Jag tycker att varenda video man har sett är tydlig med att inte köpa för lite minne.

Jag är väldigt nöjd med 8GB men det enda jag gör är kontorsarbete som inte kräver något speciellt. Däremot spelar jag League of Legends någon gång ibland i 120fps med allt på max i 3440x1440p utan problem. Men det är ju inget krävande spel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Vet inte om du lider av samma ryckiga problem som jag hade med skrollning, men både skrollning och hemsk acceleration stängs smidigt av med hjälp av appen https://linearmouse.app. Det första jag märkte när jag startade min Mac Mini första gången var den hemska accelerationen.

Däremot kan jag nog inte hålla med om om att folk skulle ha sagt att 8GB duger. Jag tycker att varenda video man har sett är tydlig med att inte köpa för lite minne.

Jag är väldigt nöjd med 8GB men det enda jag gör är kontorsarbete som inte kräver något speciellt. Däremot spelar jag League of Legends någon gång ibland i 120fps med allt på max i 3440x1440p utan problem. Men det är ju inget krävande spel.

Själv tyckte jag att det enda man såg på tuben var folk som hyllade den minsta modellen. I "normala" fall så hade jag gått för 16Gb direkt, eftersom jag vet att man behöver detta för bildbehandling osv. Men det skulle vara någon (skratt) "magi" med M1 så då räckte gott och väl 8Gb, minsann. Önskar att jag hade hitta de andra klippen först. Nåväl. Alltså, det är inte så att den är slö - men ja..kan vara usla appar med som jag kör. Däremot hackandet när man scrollar. Jag pratar dock om scroll med två fingrar på trackpaden, och inte med extern mus. Dessutom inte jämt och lite från och till, sådär (o)mysigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Själv tyckte jag att det enda man såg på tuben var folk som hyllade den minsta modellen. I "normala" fall så hade jag gått för 16Gb direkt, eftersom jag vet att man behöver detta för bildbehandling osv. Men det skulle vara någon (skratt) "magi" med M1 så då räckte gott och väl 8Gb, minsann. Önskar att jag hade hitta de andra klippen först. Nåväl. Alltså, det är inte så att den är slö - men ja..kan vara usla appar med som jag kör. Däremot hackandet när man scrollar. Jag pratar dock om scroll med två fingrar på trackpaden, och inte med extern mus. Dessutom inte jämt och lite från och till, sådär (o)mysigt.

Ja, skrollandet med mus samt trackpad (jag köpte en Magick Trackpad direkt som jag snabbt återlämnade) var lite till och från, hackigt och inte jämt. Programmet är inte enbart för möss utan även för Magic Trackpad. Testa. Löser det inte något så är det bara att ta bort.

Jag känner väl tvärtom mot dig, då den enorma majoriteten av större youtubers var rätt tydliga med att 8GB var mycket bättre än 8GB på en Windows-dator, men att om man gjorde något mer krävande som t.ex. bild- eller videoredigering så borde man kanske sikta in sig på 16GB. Även om man eventuellt klarade sig "idag" så finns ju inte möjligheten att uppgradera och därför rekommenderade ju dom flesta att inte välja 8GB-varianten.

Hur som helst så är det inget som går att göra något åt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ja, skrollandet med mus samt trackpad (jag köpte en Magick Trackpad direkt som jag snabbt återlämnade) var lite till och från, hackigt och inte jämt. Programmet är inte enbart för möss utan även för Magic Trackpad. Testa. Löser det inte något så är det bara att ta bort.

Jag känner väl tvärtom mot dig, då den enorma majoriteten av större youtubers var rätt tydliga med att 8GB var mycket bättre än 8GB på en Windows-dator, men att om man gjorde något mer krävande som t.ex. bild- eller videoredigering så borde man kanske sikta in sig på 16GB. Även om man eventuellt klarade sig "idag" så finns ju inte möjligheten att uppgradera och därför rekommenderade ju dom flesta att inte välja 8GB-varianten.

Hur som helst så är det inget som går att göra något åt.

Jo man köper en ny med bättre lull under huven och nästa gen M-processor. 😀

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Har bara haft min M1 Max i några dagar men den har överträffat mina förväntningar Otroligt snabb rent generellt när man öppnar program m.m. jämfört med windows-datorn. Att kompilera lite C#-kod gick också snabbt.

Även Blender var snabbare när jag provade rendera default-scenen i Blender:
Eevee:
stationär: 00:00.69
macbook: 00:00.17
Cycles:
stationär: 00:13.14
macbook: 00:07.82

Så än så länge har jag inget negativt alls säga om den. Däremot har jag ett önskemål om att i framtiden kunna spela specifikt RDR2 på den (via CrossOver) eftersom det är mitt favoritspel. Utvecklarna bakom CrossOver håller faktiskt på ta fram stöd för DirectX12 så helt omöjligt är det nog inte även om det verkar ut ganska meckigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bit010:

Har bara haft min M1 Max i några dagar men den har överträffat mina förväntningar Otroligt snabb rent generellt när man öppnar program m.m. jämfört med windows-datorn. Att kompilera lite C#-kod gick också snabbt.

Även Blender var snabbare när jag provade rendera default-scenen i Blender:
Eevee:
stationär: 00:00.69
macbook: 00:00.17
Cycles:
stationär: 00:13.14
macbook: 00:07.82

Så än så länge har jag inget negativt alls säga om den. Däremot har jag ett önskemål om att i framtiden kunna spela specifikt RDR2 på den (via CrossOver) eftersom det är mitt favoritspel. Utvecklarna bakom CrossOver håller faktiskt på ta fram stöd för DirectX12 så helt omöjligt är det nog inte även om det verkar ut ganska meckigt.

Kör du med den MacOS specifika finessen i Cycles där man kan kombinera GPU+CPU (istället för att köra enbart CPU eller enbart GPGPU)?

Notera att "Meta" + att både CPU och GPU är valt.

Om inte, vore kul att se vad du får för prestanda på din MBP med det aktiverat!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kör du med den MacOS specifika finessen i Cycles där man kan kombinera GPU+CPU (istället för att köra enbart CPU eller enbart GPGPU)?

<Uppladdad bildlänk>
Notera att "Meta" + att både CPU och GPU är valt.

Om inte, vore kul att se vad du får för prestanda på din MBP med det aktiverat!

00:07:87 fick jag när jag hade både cpu + gpu (tidigare hade jag bara gpu)

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Precis köpt en MacBook Pro 16” med M1 Max på utförsäljning. Första nya Mac jag köpt sedan 2008 då Unibodyn släpptes.

Är riktigt nöjd med den. Grymt snabb och 120 Hz skärmen gör att allt flyter på fint. Spelar inte mycket men Tomb Raider gillar jag. Shadow of the Tomb Raider fungerar perfekt och ser bra ut i HDR.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Precis köpt en MacBook Pro 16” med M1 Max på utförsäljning. Första nya Mac jag köpt sedan 2008 då Unibodyn släpptes.

Är riktigt nöjd med den. Grymt snabb och 120 Hz skärmen gör att allt flyter på fint. Spelar inte mycket men Tomb Raider gillar jag. Shadow of the Tomb Raider fungerar perfekt och ser bra ut i HDR.

<Uppladdad bildlänk>

Vad gav du för den, och var inhandlades denna?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vad gav du för den, och var inhandlades denna?

Köpte den fullsmetade versionen med 64 GB minne och 8 TB SSD. Den var nedsatt med ungefär 25000 kr från standardpris, eller 30000 kr jämfört med motsvarande modell med M2 Max. Dyr ändå men jag köper ny dator kanske var 10-15 år. Det var den sista som fanns i lager. Den rymdgrå versionen med samma spec såldes ut hos Macdata för 43000 kr, också slut.

De har några rymdgrå 16" kvar med M1 Max, 1 TB SSD och 64 GB minne för 29995 kr (motsv med M2 Max kostar 54687 kr hos Apple). Dock engelskt tangentbord. Ganska hyfsat pris då en ny MacBook Air 15" med 24 GB minne och 1 TB SSD kostar 28975 kr hos Apple. Då får man ingen Mini-LED skärm, sämre prestanda (inte minst vad gäller grafikprestandan), mindre minne och dåligt med portar.

https://www.macdata.se/?view=details&prodnr=CD25519

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.