Nvidia: "Marknaden i balans till årsskiftet"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Marknaden i balans till årsskiftet"

VD Jensen Huang berättar mer om hur Nvidia agerar för att tackla överlager och övergången till en ny generations grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Får se om balansen håller i sig till och under lanseringen av RTX 4000-serien också, eller om det blir som tidigare lansering med månadslånga leveranstider på grafikkorten (vilket var ett problem redan innan kretsbristen slog till i full sving)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Undrar hur många som fortfarande aktiva ordrar som ej blivit makulerade. Skulle vara kul om ÅFarna först nu skickar ut korten när de gått under MSRP.

Permalänk
Medlem

Om Nvidia tycker det är balans så kommer nog inte konsumenter vara så glada.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Strypa volymerna så att man kan fortsätta ta ut hutlösa överpriser? Jo jag tackar jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Överlager och ändå så kan ett gtx 1650 kosta runt 2500. Nu gällde det visserligen 3xxx. Så värst balanserat upplever jag det inte, ännu.

Permalänk

Balans kanske på tillgång, men inte på pris.
Jag nöjer mig med ett medioker grafikkort då jag använder det så lite, men det är idag ändå runt 5000kr för ett nvida 3600.

Permalänk

Jag tror inte Nvidia kan föreställa sig hur hårt proof-of-stake, inflationen och "miljö"rörelsens el- och matpriser kommer drabba Nvidia, hade de vetat så hade de sett till att göra sig av med överlagren redan. Istället har de valt att suga ut kunderna på så mycket som möjligt i etapper. Sänkt priset till 12.000 kr, väntat tills alla som kan tänka sig att betala 12.000 kr för ett 3080 har köpt ett, sänkt priset till 11.000 kr, väntat, o.s.v. En lönsam men alldeles för långsam process, snart kommer deras girighet och biter dem i röven.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Tror inte deras tolkning av balans är samma som kundernas. Hoppas verkligen att Intels styrelse har tålamod så de får tid till att utveckla sin gpu, men det har ju börjat knackigt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Tillverkarna har sett vad folk är villiga att betala så priserna lär gå upp i och med 4xxx serien.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Ingen sympati om de snart har fulla lager av osålda grafikkort.

Permalänk

Skulle gärna ha ett lite nyare grafikkort än 1080 man sitter på nu🙂,men alldeles för dyra för min plånbok. Särskilt när bla el,mat och bränsle blivit så pass mycket dyrare.

Sen det här med balans,har alla fått sina tidigare beställningar än tro? Har sett att det finns kort ute nu på web

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Nu får vi bara hoppas på att AMD släpper sina kort innan Nvidia tänkt släppa 4000-serien och att AMD:s nästa toppkort slår nvidias gamla 3090ti-kort på fingrarna. Då skulle nämligen Nvidia bli tvungna att släppa 4000-serien tidigare än vad de planerat att göra för att behålla prestandakronan, och då kommer Nvidia bli tvungna att dumpa priserna på 3000-serien för att ha en möjlighet att bli av med förra generationens grafikkort. Perfekt situation att köpa förra generationens grafikkort med andra ord.

Önska kan man väl få göra 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Nu får vi bara hoppas på att AMD släpper sina kort innan Nvidia tänkt släppa 4000-serien och att AMD:s nästa toppkort slår nvidias gamla 3090ti-kort på fingrarna. Då skulle nämligen Nvidia bli tvungna att släppa 4000-serien tidigare än vad de planerat att göra för att behålla prestandakronan, och då kommer Nvidia bli tvungna att dumpa priserna på 3000-serien för att ha en möjlighet att bli av med förra generationens grafikkort. Perfekt situation att köpa förra generationens grafikkort med andra ord.

Önska kan man väl få göra 😊

Frågan är hur sugen man är på förra generationen när den nya finns tillgänglig. Rimligen har både Nvidia och AMD gjort mer än bara flyttat befintliga arkitekturer till nya litografinoder, så vi får se hur intressanta de gamla korten är om någon månad!

Permalänk
Medlem

Bra då blir det balanserat.
Till Vad, Till Vem?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nvidia behöver nog sänka priserna mer oavsett pga konkurrens från AMD (tills dess att Kina går in i Tiawain).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Nu får vi bara hoppas på att AMD släpper sina kort innan Nvidia tänkt släppa 4000-serien och att AMD:s nästa toppkort slår nvidias gamla 3090ti-kort på fingrarna. Då skulle nämligen Nvidia bli tvungna att släppa 4000-serien tidigare än vad de planerat att göra för att behålla prestandakronan, och då kommer Nvidia bli tvungna att dumpa priserna på 3000-serien för att ha en möjlighet att bli av med förra generationens grafikkort. Perfekt situation att köpa förra generationens grafikkort med andra ord.

Önska kan man väl få göra 😊

Den senaste tidens rykten har vad jag sett talat om ~november för Navi31 and that's it för 2022 för AMD och ~oktober för rtx 4000-serien, 4090 först, osäkert om något mer under 2022.

Jag ser chansen som relativt låg att nvidia inte kommer att ta prestandatoppen med 4090. Dom har enligt alla rykten satsat stenhårt på en beprövad design (monolithic) medan AMD provar något nytt. (Jag hoppas att det inte blir Fury HBM även om det var rätt coolt).
fps-for-Watt är en (increasingly) intressant metric dock, apropå att mlid talat så mycket om rdna3s power efficiency.

Edit. Men jag vet inget såklart och det känns som att det blir ett par intressanta månader på slutet av 2022 : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av EntropyQ3:

Frågan är hur sugen man är på förra generationen när den nya finns tillgänglig. Rimligen har både Nvidia och AMD gjort mer än bara flyttat befintliga arkitekturer till nya litografinoder, så vi får se hur intressanta de gamla korten är om någon månad!

Som vanligt handlar allt om pris i slutändan

Säg att nya RTX 4070 kostar 6 990 - 7 490kr och är 40% snabbare än ett RTX 3070, men de säljer av RTX 3070 för dryga 4 990 - 5 490kr (vilket är "tänkta" MSRP och vad det "borde" kosta). Dessa kostkalkyler är inte exakta, men rätt grundade i båda Nvidias uttalande, dagsaktuella priser och ungefärligt förväntat pris på nästkommande lansering.

Tror ärligt talat många fortfarande skulle välja föregående generation vid detta laget, gott om prestanda i 1440p och till viss mån 4K UHD kvar i 3000-serien. Det som kan bli farligt är om nästkommande generation av 60-korten kommer för nära denna generations 70-kort och då blir pris väldigt kritiskt, men som det ser ut kommer allt under 70-serien dröja rätt mycket längre in i framtiden.

De korten som verkligen kommer behöva prisdumpas är ärligt talat 3080, 3080Ti och 3090. För om rykten stämmer och nya 4070 presterar likt 3080Ti/3090, då måste föregående generation vara billigare och bara med någon hundring. Alternativt kan Nvidia rättfärdiga en snarlik prislapp, eller mer, men bara om dessa 3000-seriens kort har andra applikationer som fortfarande gynnar dem (exempelvis den hutlösa mängden VRAM).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Balans??? När de flesta kommer ha underskott i hushållsbudgeten, en ny speldator anpassad till de nyaste spelen kommer ju kosta fläsk. Jag rekommenderar Swec att förutom en budgetvariant (Swec årliga rekommendation) även ta fram en värsting som klarar de högsta kraven. En sådan har alltid varit dyr, men nu blir den extremt dyr. Jag tror det komer bli en rejäl dipp i försäljningen, läste någonstans (?) att Amd räknar med detta, men också att just de står väl rustade inför en väntad nedgång - osäker på källan (borde därmed kanske inte skrivit detta?).

Permalänk
Medlem

Glöm inte att verken Nvidia eller Amd är vänner till konsumenter. De är vänner till share holders och ingen annan och det är den enda balans de bryr sig om.

Permalänk
Medlem

Nvidias tolkning av balans är nog ungefär som i Star Wars där de hade profetia om en som skulle “Give balance to the force” vilket visade sig vara Anakin som blev Darth Vader och tog över hela galaxen.

Som sagts är priserna fortfarande höga när 1650 som såldes för 1500kr och inte ansågs vara någon bra deal för något är sedan nu säljs för 2500kr fortfarande.

Finns enstaka deal som är bra som en 1660 jag såg för 2500kr som väl är hyfsat pris men de allra flesta korten är fortfarande för dyra. 4080 lär gå på 10k om inte mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Balans??? När de flesta kommer ha underskott i hushållsbudgeten, en ny speldator anpassad till de nyaste spelen kommer ju kosta fläsk. Jag rekommenderar Swec att förutom en budgetvariant (Swec årliga rekommendation) även ta fram en värsting som klarar de högsta kraven. En sådan har alltid varit dyr, men nu blir den extremt dyr. Jag tror det komer bli en rejäl dipp i försäljningen, läste någonstans (?) att Amd räknar med detta, men också att just de står väl rustade inför en väntad nedgång - osäker på källan (borde därmed kanske inte skrivit detta?).

Jag tror att det generellt kommer säljas mycket mindre men just extrema high end korten påverkas nog inte så mycket. De som har råd med grafikkort för 20k lär inte drabbas så mycket av att maten och hyran/huslånet blir dyrare. Däremot tror jag att det kommer bli väldigt svårt att sälja mellanklass kort framöver när många köpt grafikkort senaste tiden och man märker att man har mindre pengar över så kan man klara sig bra med sitt 3000 respektive 6000 serie kort några år till.

För jag som har 2 barn, bil och hus och vi båda i familjen är låginkomsttagare jag jobbar med kundservice och hon som mattant eller skolkock som det egentligen heter (bara råd med hus tack vare att vi flyttade till en liten stad med låga priser) så svider det rejält numera. Är man däremot ensamstående eller par utan barn och man är programmerare eller annat som man tjänar bra och bor i en liten lägenhet och man inte behöver bil för man bor i storstan med tillgång till cykelbanor och kollektivtrafik då tror jag knappt man märker av hur priserna ökat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det som är högst märkligt, en över tre år gammal modell av en mobil, den får man nästan kastat i famnen. Men icke så med grafikkort. Marknaden är helt skev och det ansvaret faller endast på Nvidia och Amd.

Permalänk
Medlem

Det är inga problem för nvidia att få grafikkort sålda, problemet för dem är att konkurrensen från AMD kan hindra dem ifrån att höja upp priserna igen.

Permalänk
Medlem

Påminn mig, vad är nytt och spännande med 4000 serien som inte 3000 serien har?
Mer fps räknas inte.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Påminn mig, vad är nytt och spännande med 4000 serien som inte 3000 serien har?
Mer fps räknas inte.

"Mer fps räknas inte"

Mannen måste vara tokig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag tror att det generellt kommer säljas mycket mindre men just extrema high end korten påverkas nog inte så mycket. De som har råd med grafikkort för 20k lär inte drabbas så mycket av att maten och hyran/huslånet blir dyrare. Däremot tror jag att det kommer bli väldigt svårt att sälja mellanklass kort framöver när många köpt grafikkort senaste tiden och man märker att man har mindre pengar över så kan man klara sig bra med sitt 3000 respektive 6000 serie kort några år till.

För jag som har 2 barn, bil och hus och vi båda i familjen är låginkomsttagare jag jobbar med kundservice och hon som mattant eller skolkock som det egentligen heter (bara råd med hus tack vare att vi flyttade till en liten stad med låga priser) så svider det rejält numera. Är man däremot ensamstående eller par utan barn och man är programmerare eller annat som man tjänar bra och bor i en liten lägenhet och man inte behöver bil för man bor i storstan med tillgång till cykelbanor och kollektivtrafik då tror jag knappt man märker av hur priserna ökat.

Så sant - så sant, och tyvärr lär det nu bara bli än värre, med prisökningar på el, transporter, mat, hyror, lån ja allt! Har man det då redan tight så lär det bli stopp på anskaffning av den här typen varor. Valet i september kan komma att påverka utvecklingen mer än man kan tro, vissa ekonomiska årgärder riskerar ju att driva på inflationen, men Putins krig är nog ändå den värsta faktorn - ur alla tänkbara avseenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det som är högst märkligt, en över tre år gammal modell av en mobil, den får man nästan kastat i famnen. Men icke så med grafikkort. Marknaden är helt skev och det ansvaret faller endast på Nvidia och Amd.

Nej, felet är att det finns så många som är dumma nog att köpa till överpriser för att de inte kan skilja på vad de behöver och vad de vill ha. Det finns en massa folk där ute som inte har det lilla minsta nytta av det bästa/dyraste, men köper för de tror de behöver...

Om alla tänkte efter och tog reda på vilka behov de har, så kunde de komma betydligt billigare undan och kanske också klargöra för AMD och Nvidia att de inte är beredda att köpa ngt till överpriser.

Som det blir nu är det ju tillverkarna som sitter med skägget i brevlådan och kunderna kan bara lugnt luta sig bakåt och vänta ut prisracet, och utifrån det välja vad de vill betala för. Nya eller gamla versioner? Dyrt eller dyrare?

Permalänk
Medlem

Det är lågkonjunkturen som kommer med rasande fart som kommer slakta grafikkortsmarknanden. När det kommer till valet mellan att betala elräkningen/mat och ny grafikkort. så väljer de flesta det första alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är lågkonjunkturen som kommer med rasande fart som kommer slakta grafikkortsmarknanden. När det kommer till valet mellan att betala elräkningen/mat och ny grafikkort. så väljer de flesta det första alternativet.

Det blir det stora mandomsprovet för att visa att man är en riktig Sweclockare. Säljer du bilen och äter gröt för att ha råd med senaste generationens grafikkort?