Hur länge planerar ni att jobba, hur mycket sparkapital planerar ni att ha då? (FIRE)

Permalänk
Medlem

Ända sedan mitt första jobb (sex månaders visstidsanställning) efter universitetet har jag tänkt att jag skulle bli arbetslös "när som helst". Nu har det gått nästan 20 år och jag tror att jag i alla fall kommer att behålla jobbet till mitten av oktober

Jag har aldrig levt på gränsen av min lön, utan alltid kunnat lägga undan pengar i slutet av månaden. För ungefär tio år kunde jag lägga undan runt 10k per månad, men var tyvärr alltför försiktig med att investera (eftersom jag nog blir arbetslös "när som helst"). Så småningom började jag investera, huvudsakligen i indexfonder, och nu har jag en ganska skaplig portfölj.

Jag har börjat tänka tanken att sluta jobba i förtid och räknat på det, och med 6-8 procent inflationsjusterad avkastning skulle det funka utan alltför stora uppoffringar. Samtidigt har jag en lön som gör ett verkligt avtryck, och ett inspirerande, lärorikt jobb som utvecklar mig som person. Om jag hade haft halvrisig lön och/eller vantrivts med jobbet hade jag nog funderat mer över att gå ner i tid nu.

I frånvaro av eventuella stora börskrascher och arbetslöshet siktar jag på att ha runt 20 miljoner i portföljen när jag växlar ner.

Slutligen: jag hade gärna haft mer fritid och tror att jag kommer att skapa det framöver, men jag sparar inte bara till mig själv utan även till min dotter. I den här takten kommer hon att kunna gå på ett toppuniversitet på valfri plats i världen om hon nu skulle vilja det när hon blir stor. Om hon inte vill det kan jag muta henne att vilja det

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Lev nu dö sen.

Vet inte ens om jag lever imorgon ens så sätter sprätt på pengarna nu när jag vet att jag kan. Det löser sig på ett eller annat sätt om jag kommer dit. Så, får jobba så länge jag måste helt enkelt. Vill inte sitta och ångra att jag inte gjorde saker när jag kunde. Vad ska jag med miljoner till när jag är gammal och sjuk och inte kan göra något med pengarna, har inga barn.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör ditt liv fullkomligt av att köpa massa skräp?

Jag har en modest portfölj som skulle låta mig jobba halvtid med bibehållen inkomst. När jag fyller 50 är tanken att börja omförhandla. Arbetsgivarna är inte mottagliga just nu

Permalänk
Medlem

Så länge som behövs för att ha kvar den levnadsstandard jag vill ha.
Förhoppningsvis kan jag växla över till egen verksamhet framåt 60.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

För att citera Dia Psalma: Den som spar han har till slut bara pengar kvar så gör slut på dina pengar innan dom tar slut.

Permalänk

När vill du vara som rikast? Dagen du dör?

Tror många av oss får slut på hälsa och tid innan pengarna är uppkonsumerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Vad är det som gör ditt liv fullkomligt av att köpa massa skräp?

Vem riktade du den frågan till?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag siktar på FIRE och ca 4-5 miljoner kr. Tror inte att jag kommer att sluta jobba sen utan först ta ledigt något år och sen jobba 50% med något stressfritt, till exempel butiksjobb (Coop, Ica mm), jobb i reception mm.
Kan hända att jag säger upp mig redan när jag får ihop tre miljoner, tar en längre ledighet och jobbar sen 50%.

Vet inte hur länge det tar att nå målet men jag behöver bara ca 28% av min nuvarande lön till fasta utgifter som hyra, mat, mobil mm så det kommer väl inte ta så lång tid, ibland går det dock åt lite för mycket till prylar och nöjen hehe!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

När man jobbar mindre blir det ju mer fritid, vilket brukat innebära fler utgifter tänker jag.

Permalänk
Medlem

Minst till 67-70 år. Pensionsåldern stiger hela tiden. Kommer inte ha råd att leva på pension enbart om jag går tidigare.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

När man jobbar mindre blir det ju mer fritid, vilket brukat innebära fler utgifter tänker jag.

Kanske, kanske inte. Jag kan inte riktigt se att jag själv skulle börja spendera mer bara för att jag jobbade mindre. Det skulle bara innebära att jag har mer tid till mina hobbys; Styrketräning, Muay Thai, löpning, gaming mm mm.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Lev nu dö sen.

Vet inte ens om jag lever imorgon ens så sätter sprätt på pengarna nu när jag vet att jag kan. Det löser sig på ett eller annat sätt om jag kommer dit. Så, får jobba så länge jag måste helt enkelt. Vill inte sitta och ångra att jag inte gjorde saker när jag kunde. Vad ska jag med miljoner till när jag är gammal och sjuk och inte kan göra något med pengarna, har inga barn.

Det jobbigt blir ju om du lever tills du är 90 år. Det är ju precis det här tänket som kommer sänka Sverige i vinter. Folk har inga marginaler, inga årslöner på banken. Så kommer det en skitstorm och alla måste bli räddade av staten. Man får frikoppla från spendering av pengar från lycka. Om invånarna här skippar utlandssemestern och lägger investerar pengarna på börsen så skulle vi slippa larmet om fattigpensionärer. Att pensionen inte räcker till. Inflationen är över 8% och pensionärerna får sin tusenlapp som äts upp av el/bränsle/mat.. ja.. då kanske det inte är så roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av catamaran:

När vill du vara som rikast? Dagen du dör?

Tror många av oss får slut på hälsa och tid innan pengarna är uppkonsumerade.

Istället bara för att bara tänka på sig själv, så kan ju kanske fru/man/barn kan få nytta av pengarna. Varför är man så egoistisk och tänker bara på sig själv? Även om man ska lära barnen fiska så skadar det inte att de får en fet jävla firre när de minst anar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavin32:

Det jobbigt blir ju om du lever tills du är 90 år. Det är ju precis det här tänket som kommer sänka Sverige i vinter. Folk har inga marginaler, inga årslöner på banken. Så kommer det en skitstorm och alla måste bli räddade av staten. Man får frikoppla från spendering av pengar från lycka. Om invånarna här skippar utlandssemestern och lägger investerar pengarna på börsen så skulle vi slippa larmet om fattigpensionärer. Att pensionen inte räcker till. Inflationen är över 8% och pensionärerna får sin tusenlapp som äts upp av el/bränsle/mat.. ja.. då kanske det inte är så roligt.

Eller så väljer du missförstå mitt inlägg.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag tycker att frågan som ställs i denna tråden är väldigt intressant.

När man läser vad många som förespråkar FIRE som mål/ideal så får jag känslan att många uppoffrar mycket av nuet för att leva senare. För egen del så tror jag att det är mer hälsosamt med en balans men samtidigt är det så klart individuellt vad som man upplever som optimalt.

Jag tror att jag kommer att sluta jobba någon innan jag fyller 55 år, jag är idag 49 år. Jag har idag tillräckligt med sparande för att sluta jobba och då ha samma levnadsstandard som idag förutsatt att mitt sparande växer i takt med inflationen, dvs jag behöver inte en högre avkastning än inflationen vilket för all del inte är så enkelt alla gånger.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på räkna av skatt. sen ska kvarvarande utdelning också återinvesteras för att täcka en uppgång för inflationen.Man kanske vill unna sig något alldeles extra eller får en dyr hobby på äldre dagar.så man vill ta ut mer. Visst kan man ju tänka att jag behöver bara pengar i x år. men vad händer om man blir x+10 år? ska man avsluta i förtid om pengarna tar slut? visst kan man ju inte ta med sig pengarna i graven, men tror att man behöver ett större kapital än många av dessa f.i.r.e. människor räknar på.

Permalänk
Medlem

Pensionsåldern lär väl ökat till 70 när det är dags, sen dör jag väl runt 75-77 men behöver jobba till 85 för att få hygglig pension

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Visst kan man ju tänka att jag behöver bara pengar i x år. men vad händer om man blir x+10 år? ska man avsluta i förtid om pengarna tar slut?

För egen del så räknar jag med att pensionssystemet, då i första hand tjänstepensionen, kommer att fungera. Om det inte gör det så blir det så klart mycket svårare att sluta jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För egen del så räknar jag med att pensionssystemet, då i första hand tjänstepensionen, kommer att fungera. Om det inte gör det så blir det så klart mycket svårare att sluta jobba.

Det är ju såklart mycket möjligt om man tjänat bra under arbetslivet! Ser dock en tendens av fire anhängare att istället för att tjäna mer så ska man sänka sin levnadsstandard till under fattigdomsnivå för att nå fram. tycker det verkar konstigt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ämnet är ganska intressant faktiskt och undrar lite över varför man vill dra ned egentligen. När jag var yngre och gick i de tankebanorna så handlade det om att jag inte gillade min arbetssituation, men när jag formade den som jag vill så kan jag inte tänka mig att sluta. Min erfarenhet från kollegor och vänner är att det är vanligare att folk som kan sluta jobba fortsätter än att de faktiskt slutar. Känner flera som pga företagsförsäljning mm hade kunnat sluta jobba redan vid 30 men som inte har en plan på att dra ner, de har för mycket roliga saker att testa på för att sluta. Samma sak för många som pensionerat sig vid 55-60, de kommer tillbaka efter ett halvår för att fortsätta göra det som de tycker är roligt (handlar ofta om konsulter med egna bolag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Det är ju såklart mycket möjligt om man tjänat bra under arbetslivet! Ser dock en tendens av fire anhängare att istället för att tjäna mer så ska man sänka sin levnadsstandard till under fattigdomsnivå för att nå fram. tycker det verkar konstigt.

Det håller jag helt med om. Att leva som en kyrkråtta idag för att fortsätta kunna leva som en kyrkråtta när man har slutat jobba känns inte lockande för min del.

Jag har haft möjligheten att dels kunna spara en hel del samt haft bra insättningar till tjänstepensionen så min förhoppning är att leva på en för mig bra nivå både nu och sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker ämnet är ganska intressant faktiskt och undrar lite över varför man vill dra ned egentligen. När jag var yngre och gick i de tankebanorna så handlade det om att jag inte gillade min arbetssituation, men när jag formade den som jag vill så kan jag inte tänka mig att sluta. Min erfarenhet från kollegor och vänner är att det är vanligare att folk som kan sluta jobba fortsätter än att de faktiskt slutar. Känner flera som pga företagsförsäljning mm hade kunnat sluta jobba redan vid 30 men som inte har en plan på att dra ner, de har för mycket roliga saker att testa på för att sluta. Samma sak för många som pensionerat sig vid 55-60, de kommer tillbaka efter ett halvår för att fortsätta göra det som de tycker är roligt (handlar ofta om konsulter med egna bolag).

Precis det här. Jag hade en massa sådana fantasier när jag var typ tjugo och hatade mitt jobb, nu gillar jag mitt jobb (well, för det mesta i alla fall) och har andra prioriteringar som kostar pengar. Det betyder inte att jag inte sparar förstås, men sparandet är till för saker som semester, bil, kanske en sommarstuga så småningom, inte för att gå på permanent semester när jag är 55 eller något sånt.

Det sagt så hade det förstås inte varit fel att ha lite "fuck you-kapital", det är ju en väldigt fin känsla att veta att man inte "behöver det här jobbet" när chefen beter sig dumt eller så. Men nu är det ju så ändå, jag får ju blockera rekryterare för de ringer och tjatar liksom så hade jag blivit rejält sur på chefen eller företaget så hade jag bytt jobb snabbt och enkelt, sannolikt med ett rejält lönelyft också. Sen kanske det inte är så för evigt förstås, kommer en lågkonjunktur så blir det svårare att byta jobb, men då är era besparingar också plötsligt rätt osäkra så jag vet inte om det är bättre.

Många har inte upplevt höga räntor och hög inflation i någon aningen längre period under sin livstid och tror att det aldrig kommer att ske, men det kommer, ekonomin går alltid i vågor. Att räkna med att göra en avkastning på flera procent över inflationen år ut och år in på sina fonder är inte realistiskt. Och inflationen är ju en faktor förstås, sparar man "bara" 1500 i månaden och får en avkastning på åtta procent så tar det bara 21,5 år att bli "miljonär", men hur mycket är en miljon värt om drygt 20 år? För tjugo år sedan kostade ett radhus häromkring kanske två miljoner, så en miljon då hade räckt långt, men idag kostar samma radhus över elva miljoner så en miljon hade inte ens räckt till den lägsta handpenningen som bankerna godtar. Sen är ju bostäder speciella i att de har ökat så mycket i värde, men inflationen gör ändå att pengarna man sparar ger mer idag än om X år liksom.

Permalänk
Medlem

Snajk, skrev du det inlägget före 24 Februari?

Jag upplevde 80 talet som barn och dess sekundäreffekter eftersom jag inte hade egen ekonomi då. Ville jag ha nån cool leksak från tex Starwars så var det bara att glömma och istället göra en själv av träplankor Allt var för dyrt enligt föräldrarna. Lånet på huset hade brutal ränta.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis det här. Jag hade en massa sådana fantasier när jag var typ tjugo och hatade mitt jobb, nu gillar jag mitt jobb (well, för det mesta i alla fall) och har andra prioriteringar som kostar pengar. Det betyder inte att jag inte sparar förstås, men sparandet är till för saker som semester, bil, kanske en sommarstuga så småningom, inte för att gå på permanent semester när jag är 55 eller något sånt.

Det sagt så hade det förstås inte varit fel att ha lite "fuck you-kapital", det är ju en väldigt fin känsla att veta att man inte "behöver det här jobbet" när chefen beter sig dumt eller så. Men nu är det ju så ändå, jag får ju blockera rekryterare för de ringer och tjatar liksom så hade jag blivit rejält sur på chefen eller företaget så hade jag bytt jobb snabbt och enkelt, sannolikt med ett rejält lönelyft också. Sen kanske det inte är så för evigt förstås, kommer en lågkonjunktur så blir det svårare att byta jobb, men då är era besparingar också plötsligt rätt osäkra så jag vet inte om det är bättre.

Många har inte upplevt höga räntor och hög inflation i någon aningen längre period under sin livstid och tror att det aldrig kommer att ske, men det kommer, ekonomin går alltid i vågor. Att räkna med att göra en avkastning på flera procent över inflationen år ut och år in på sina fonder är inte realistiskt. Och inflationen är ju en faktor förstås, sparar man "bara" 1500 i månaden och får en avkastning på åtta procent så tar det bara 21,5 år att bli "miljonär", men hur mycket är en miljon värt om drygt 20 år? För tjugo år sedan kostade ett radhus häromkring kanske två miljoner, så en miljon då hade räckt långt, men idag kostar samma radhus över elva miljoner så en miljon hade inte ens räckt till den lägsta handpenningen som bankerna godtar. Sen är ju bostäder speciella i att de har ökat så mycket i värde, men inflationen gör ändå att pengarna man sparar ger mer idag än om X år liksom.

Ja jag är lite blandad där, jag har tillräckligt med "fuck you-kapital" så jag kan säga upp mig imorn om jag skulle börja ogilla jobbet utan att egentligen behöva oroa mig för att ha en inkomst på en bra stund, hade kunnat dra igång eget projekt eller skaffa ett annat jobb utan stress.

Men eftersom jag vill jobba så hade nog stressen kommit från att jag får tråkigt annars, på semestern längtar jag tillbaka till sakerna jag gör på jobbet. Visst kunde jag då plocka upp egna projekt på semestern men jag tycker det är bättre att spara det till jobbet istället för att göra det utan betalning hemma.

Sedan håller jag inte alls med om att inflationen skulle göra så att pengarna är mer värda idag än om X år, det är väldigt få perioder i modern historia (sen 1900-talets början) där vi haft negativ realavkastning, som helhet har den varit relativt bra faktiskt. Så man kan anta att det mest troliga scenariot är att pengar man sparar är värda mer i framtiden än nu i reella termer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chksix:

Snajk, skrev du det inlägget före 24 Februari?

Jag upplevde 80 talet som barn och dess sekundäreffekter eftersom jag inte hade egen ekonomi då. Ville jag ha nån cool leksak från tex Starwars så var det bara att glömma och istället göra en själv av träplankor Allt var för dyrt enligt föräldrarna. Lånet på huset hade brutal ränta.

Nej, räntorna är "superhöga" nu jämfört med de senaste tjugo åren eller så, men ändå väldigt låga historiskt. Min farsa köpte hus i början på nittiotalet till 12% ränta, han som sålde huset fick bara typ 75% av hans lån för det så han stod där med ett saftigt lån för en bostad han inte längre hade, och betalade dessa rejäla räntor på det i många år. Och liknande saker kommer att hända igen, det är i princip oundvikligt med dagens finansiella system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja jag är lite blandad där, jag har tillräckligt med "fuck you-kapital" så jag kan säga upp mig imorn om jag skulle börja ogilla jobbet utan att egentligen behöva oroa mig för att ha en inkomst på en bra stund, hade kunnat dra igång eget projekt eller skaffa ett annat jobb utan stress.

Men eftersom jag vill jobba så hade nog stressen kommit från att jag får tråkigt annars, på semestern längtar jag tillbaka till sakerna jag gör på jobbet. Visst kunde jag då plocka upp egna projekt på semestern men jag tycker det är bättre att spara det till jobbet istället för att göra det utan betalning hemma.

Jo det är förstås en aspekt också. Många som pensionerar sig får ju problem med sysslolöshet och börjar tappa kognitiv förmåga och så. Och socialt är ju problemen ännu större.

Samtidigt jobbar ju inte de flesta för att det är så himla skoj utan för att få pengar till att leva. Hade jag varit ekonomiskt oberoende (på riktigt alltså, inte att jag sannolikt klarar mig om jag lever snålt och börsen går bra), så hade jag om inte slutat så i alla fall dragit ner på jobbet. Sen hade jag nog ersatt det med något annat mer eget utan krav på leverans, lönsamhet och så. Jag jobbar som utvecklare och det är roligt och utvecklande, men lönsamhetskrav och tidspress gör ju ändå att man hade kunnat göra något bättre om man hade mer tid.

Citat:

Sedan håller jag inte alls med om att inflationen skulle göra så att pengarna är mer värda idag än om X år, det är väldigt få perioder i modern historia (sen 1900-talets början) där vi haft negativ realavkastning, som helhet har den varit relativt bra faktiskt. Så man kan anta att det mest troliga scenariot är att pengar man sparar är värda mer i framtiden än nu i reella termer.

Du menar bortsett från den senaste tiden med nollränta eller lägre och samtidigt inflation?

Men det beror på hur man räknar också. Räntan man kan få som privatperson på sina sparpengar är ofta lägre än inflationen. Men pratar vi annat sparande än just räntekonton så har det ju oftast lönat sig, även om det absolut inte gäller alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är förstås en aspekt också. Många som pensionerar sig får ju problem med sysslolöshet och börjar tappa kognitiv förmåga och så. Och socialt är ju problemen ännu större.

Samtidigt jobbar ju inte de flesta för att det är så himla skoj utan för att få pengar till att leva. Hade jag varit ekonomiskt oberoende (på riktigt alltså, inte att jag sannolikt klarar mig om jag lever snålt och börsen går bra), så hade jag om inte slutat så i alla fall dragit ner på jobbet. Sen hade jag nog ersatt det med något annat mer eget utan krav på leverans, lönsamhet och så. Jag jobbar som utvecklare och det är roligt och utvecklande, men lönsamhetskrav och tidspress gör ju ändå att man hade kunnat göra något bättre om man hade mer tid.

Jag tycker det är synd att de flesta inte hittar rätt så att de jobbar för pengar istället för vad de gör, såklart hade jag inte jobbat för någon annans vinning om jag inte fått betalt men jag hade gjort samma sak i eget företag istället. Hade gjort liknande saker jag gör idag om jag vann på lotto faktiskt, inte på nuvarande arbetsplats dock då jag har lite idéer jag vill göra med vänner som bor i utlandet. Förmodligen hade jag jobbat mer än nu också då jag har galna idéer också som kräver kapital och har för låg sannolikhet att lyckas ge någon större avkastning för att jag skulle vilja lägga in de pengarna själv, då ger börsen bättre avkastning på pengarna.

Skrivet av snajk:

Du menar bortsett från den senaste tiden med nollränta eller lägre och samtidigt inflation?

Men det beror på hur man räknar också. Räntan man kan få som privatperson på sina sparpengar är ofta lägre än inflationen. Men pratar vi annat sparande än just räntekonton så har det ju oftast lönat sig, även om det absolut inte gäller alltid.

Jag tänker mest på hur index avkastat på de olika börserna och visst kan det korta perioder se sämre ut men generellt är det väldigt sällan en krona "sen" inte är värd mer än nu när man justerar för inflationen.

Permalänk
Medlem

Jobbar tills jag dör antagligen, pensionen lär väl inte ens existera när det är dags och om man når så långt i livet.
Sen att spara tills man blir gammal är väl det dummaste som finns, kroppen och hjärnan är helt slut, använd pengarna medan de fungerar så får man nog ut mer glädje av pengarna.
Om man nu inte får någon kick av "den som är rikast när man dör vinner".

Permalänk
Medlem

Är väl nöjd om jag har någon miljon på banken om 33 år. Bör inte vara omöjligt.
Kommer trilla in en del arv och sådant också(tyvärr) innan dess.

Just nu är jag luspank pga dåliga val i livet.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Med dagens priser och nuvarande lön får man väl hoppas man inte går back varje månad.
Nä men jag är för ung för att tänka på pension. Den är på god väg då jag jobbat sedan 19 år gammal och kommer väl troligtvis behöva jobba till 60-65+ som de flesta andra.

Jag är 26 år gammal (strax 27) och har 382 000kr i pension avräknat på år 2021. Uppdelat på 312 000 på Inkomst och 69 699 (nice) på Premie. Jag har sparat exakt 0 kr i pension extra, dessa summor är automagiska.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.