AMD ger smakprov av RDNA 3

Permalänk
Melding Plague

AMD ger smakprov av RDNA 3

Efter en rafflande Ryzen 7000-presentation gläntar AMD på dörren till Radeon RX 7000-serien, genom att visa bild och spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir kul att se vad 7950x+top of the line radeon 7*** modellen kan ge för prestanda i 2x8k i homeworld 2 remastern.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Synd att vi inte fick veta mer om RDNA3, för dom berättade i princip ingenting förutom att prestanda per watt var 50% högre än RDNA2.
Vet inte riktigt om man kan dra så många slutsatser utifrån det?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Inaktiv

4K gaming here we come?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Synd att vi inte fick veta mer om RDNA3, för dom berättade i princip ingenting förutom att prestanda per watt var 50% högre än RDNA2.
Vet inte riktigt om man kan dra så många slutsatser utifrån det?

50 % Mer är jättemycket. Men tror dom säger upp till 50 % mer prestanda .Alltså 6800 har låg effekt och skyhög prestanda per w - jämför med 6750 som trotts mindre prestanda drar MER ström .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

50 % Mer är jättemycket. Men tror dom säger upp till 50 % mer prestanda .Alltså 6800 har låg effekt och skyhög prestanda per w - jämför med 6750 som trotts mindre prestanda drar MER ström .

Eller så gör dom som med RX 480 och återinför crossfire?! "Köp två RX 7800XT och prestandamatcha ett RX 4080"?! XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Eller så gör dom som med RX 480 och återinför crossfire?! "Köp två RX 7800XT och prestandamatcha ett RX 4080"?! XD

Tror sli och crossfire är ute faktiskt . För mycket strul

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Synd att vi inte fick veta mer om RDNA3, för dom berättade i princip ingenting förutom att prestanda per watt var 50% högre än RDNA2.
Vet inte riktigt om man kan dra så många slutsatser utifrån det?

Ne inte då det står per watt.
Kanske bra i bärbara men i teorin kan de göra ett kort som är 4ggr så slött som RDNA2 men drar mindre W och trycka in det i Samsungs telefoner. De har ju ett samarbeta. Fast då är det nog mer än 4ggr långsammare än så 40-400ggr långsammare än ett vettigt desktop kort?
På mobiltelefon sidan samt konsolerna behövs verkligen prestandan per watt. Lite svårt att kyla.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

”Efter en rafflande Ryzen 7000-presentation”… tycks vara lite som julafton på redaktionen nu

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tror sli och crossfire är ute faktiskt . För mycket strul

Det var det egentligen redan då med. Men ur marknadsföringsperspektiv så kan det hända att man tagit bort det så att man senare kan återinföra det som en "feature" när allt gått åt helvete vad gäller konkurrensförutsättningar på prestandafronten. I övrigt var min kommentar mest ett skämt. Men vem vet när det händer igen?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hoppas Ray Tracing har förbättrats rejält nu för 7000 korten.

Har tyckt synd för AMD när man visar prestanda med RT igång.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Vangen:

Hoppas Ray Tracing har förbättrats rejält nu för 7000 korten.

Har tyckt synd för AMD när man visar prestanda med RT igång.

Dom lär väl inte försämrat den. Det skulle inte jag sätta pengar på iaf.

Tyvärr är fortfarande prestandan med rt lite akademisk.. Jag har både Nvidia och AMD kort och inte är det många sekunder jag saknat Nvidia bättre rt prestanda. Mest i lite tester/benchmarks faktiskt. Kanske kommer det se annorlunda ut framöver men den dagen det kommer spel som faktiskt ger väsentligt snyggare spel så lär rt prestandan i nuvarande kort vara helt passé.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

RDNA 3 lär nog bli ett givet köp för min del om inget är riktigt tokigt med de. Mitt RX 5700 som jag tänkte ha "tillfälligt" har fått leva ett bra tag nu under stigande priser. Nvidias drivrutiner är tyvärr fortfarande inte roliga att ha att göra med på Linux så dem är tyvärr inte ett alternativ ännu, men förbättring ser ut att komma. Intel A380 har inte prestandan jag söker.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Synd att vi inte fick veta mer om RDNA3, för dom berättade i princip ingenting förutom att prestanda per watt var 50% högre än RDNA2.
Vet inte riktigt om man kan dra så många slutsatser utifrån det?

De gör så här för att de vill att fokus skall vara på Ryzen 7000-serien, men de vill ändå påminna om att det är nya grafikkort på väg. Hade de visat något konkret, hade nyheten på de flesta sidor varit delad. De ser hellre att de får en ny artikel om en månad när de lanserar grafikkorten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

4K gaming here we come?

Tror att 4k i vettig uppdateringsfrekvens med höga inställningar kan vara inom räckhåll för övre mellanklassens kort den här generationen. Sen är frågan om det med dagens priser kommer att få något större genomslag.

Gissar att vi får vänta ytterligare en generation eller två innan det slår igenom stort. 1440p borde däremot börja knappa in på 1080p.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag mer intresserad av AMDs än Nvidias kommande GPUer, mest för att se om AMD kommer ikapp i RT men även för att se hur deras design med chiplets står sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hoppas Ray Tracing har förbättrats rejält nu för 7000 korten.

Har tyckt synd för AMD när man visar prestanda med RT igång.

Raytracing som det är i dag klarar jag mig lätt utan. Tycker inte det ger så mycket, men tar så mycket prestanda.
Ska jag vara helt ärlig så ser jag inte att det är RT utan att man jamför screenshot eller liknande.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Raytracing som det är i dag klarar jag mig lätt utan. Tycker inte det ger så mycket, men tar så mycket prestanda.
Ska jag vara helt ärlig så ser jag inte att det är RT utan att man jamför screenshot eller liknande.

Ju mer verklighetstrogen grafiken blir ju mindre imponerad blir man... Du kommer få se vilka fördelar RT har senare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DerpMcDerp:

Tror att 4k i vettig uppdateringsfrekvens med höga inställningar kan vara inom räckhåll för övre mellanklassens kort den här generationen. Sen är frågan om det med dagens priser kommer att få något större genomslag.

Gissar att vi får vänta ytterligare en generation eller två innan det slår igenom stort. 1440p borde däremot börja knappa in på 1080p.

Jag hoppas det blir möjligt med RTX 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ju mer verklighetstrogen grafiken blir ju mindre imponerad blir man... Du kommer få se vilka fördelar RT har senare.

Jo det tror jag nog, men i dagsläget är jag inte imponerad. Tycker det blir som med HDR på tv, man vet inte alltid om det är på eller av och måste kolla vilken signal som mottagits.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Blir kul att se vad 7950x+top of the line radeon 7*** modellen kan ge för prestanda i 2x8k i homeworld 2 remastern.

Vad kör du för skärmar/TVs?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Tror att 4k i vettig uppdateringsfrekvens med höga inställningar kan vara inom räckhåll för övre mellanklassens kort den här generationen.

Ovanstående säger ju ingenting då belastningen (dvs vilket spel det rör sig om) inte är specad.

Men om vi säger att kravet är t ex. "Minst 90 fps i snitt i Techpowerups spelsvit på 24 spel (ej RT)" så blir det mkt mer konkret.

Av dagens kort så kirrar 3080Ti, 3090, 3090Ti och 6950XT det.

Och med tanke på att 4070 (70-serien kan man väl kalla övre mellanklass) förväntas matcha 3090 så skulle man kunna säga att du kommer få rätt.

Edit: Ganska vettigt "med råge"-krav, känns det som.

>90 fps i 1440p kirras av 3060Ti och 6700XT och de får sägas vara "bra 1440p-kort". Samma för 1080p ger 3060 och RX6600, igen "bra 1080p-kort".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

RDNA 3 lär nog bli ett givet köp för min del om inget är riktigt tokigt med de. Mitt RX 5700 som jag tänkte ha "tillfälligt" har fått leva ett bra tag nu under stigande priser. Nvidias drivrutiner är tyvärr fortfarande inte roliga att ha att göra med på Linux så dem är tyvärr inte ett alternativ ännu, men förbättring ser ut att komma. Intel A380 har inte prestandan jag söker.

Samma här.

Dock mitt RX5700 tuggar 2100mhz på kärnan med heltäckande vattenblock, och dragit ner spänningen -10% annars blir det härdsmälta på stackaren.. Vcore ligger på 1,069 tror jag.

vRAM är från Micron så de kan ej överklockas.. +20mhz datorn dör i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Personligen är jag mer intresserad av AMDs än Nvidias kommande GPUer, mest för att se om AMD kommer ikapp i RT men även för att se hur deras design med chiplets står sig.

Det är deras första GPU arkitektur med chiplet, så tyvärr får man nog förvänta sig en viss tapp/begränsning i prestanda i förhållande till en ren monolitisk design. Där skall skyfflas rätt mycket data i precis rätt tid mellan chiplet, att dom skulle få full ordning på den biten i första generationen är nog tveksamt.
Med det sagt så förväntar jag mig ändå ett bra prestandakliv i förhållande till förra generationen, då främst på RT sidan.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!