Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering.

Jag fundera på att uppgradera datorn snart, Inget som krånglar men lite snyggare spel o smidigare vill man ha.
Någon som har tips vad som behövs bytas ut? Budget vet jag inte än men tyvärr inget för saftigt

Nuvarade dator:
Låda: NZXT s340 EElite
Intel Core i7 7700k 4.2 GHz 8MB
MSI Z270 GAMING PRO CARBON
EVGA Supervova G2 750W
Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengance

Permalänk
Medlem

Utan budget, info om vad du spelar i vilken upplösning samt önskad FPS blir det svårt att rekommendera något. Men att byta grafikkort hade gjort störst skillnad. Nu finns senaste generationens grafikkort i lager till "bra" priser igen. Men senare i år kommer det nya kort som du kanske kan invänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Utan budget, info om vad du spelar i vilken upplösning samt önskad FPS blir det svårt att rekommendera något. Men att byta grafikkort hade gjort störst skillnad. Nu finns senaste generationens grafikkort i lager till "bra" priser igen. Men senare i år kommer det nya kort som du kanske kan invänta.

JAg kör förtillfället apex och fiveM. Sen får man se vad framtiden bringar för spel
Jag hade tänkt vänta till black friday för o handla.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Black Friday/Week är i slutet av november så det är ett tag kvar. Vad gäller prissättning kan mycket hända tills dess.

Permalänk
Medlem

Absolut, men tänker mer vad behöver ja titta efter? bara grafikkort? eller processor
etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

JAg kör förtillfället apex och fiveM. Sen får man se vad framtiden bringar för spel
Jag hade tänkt vänta till black friday för o handla.

Ok, har du koll på vilken upplösning du spelar i och är du noga med att spela med ett visst antal FPS..? Jag vill minnas att förra black friday inte hade något intressant att erbjuda, men då var det å andra sidan fortfarande brist på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

Absolut, men tänker mer vad behöver ja titta efter? bara grafikkort? eller processor
etc

Om du inte vill byta ut hela systemet är det grafikkort du ska titta efter. Du har den fläskigaste processorn ditt moderkort klarar av enligt MSI's hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Ok, har du koll på vilken upplösning du spelar i och är du noga med att spela med ett visst antal FPS..? Jag vill minnas att förra black friday inte hade något intressant att erbjuda, men då var det å andra sidan fortfarande brist på grafikkort.

Vill ju absolut gå högre FPS o boosta grafiken i GTA/FiveM

Permalänk
Medlem

Om du inte har en 4K skärm kanske du borde börja med att söka efter en sådan. Ditt kort borde kunna driva gta5 i 4K... Du kommer kanske inte upp i mer än 60 få på high men boost av grafiken blir det.
Egentligen undrar jag vad du är ute efter. 1080p 1440p eller högre upplösning? Det är svårt att ge några råd om inte alla förutsättningar finns.
Dom flesta som vill boosta grafiken vinner mest på en bättre skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Om du inte har en 4K skärm kanske du borde börja med att söka efter en sådan. Ditt kort borde kunna driva gta5 i 4K... Du kommer kanske inte upp i mer än 60 få på high men boost av grafiken blir det.
Egentligen undrar jag vad du är ute efter. 1080p 1440p eller högre upplösning? Det är svårt att ge några råd om inte alla förutsättningar finns.
Dom flesta som vill boosta grafiken vinner mest på en bättre skärm.

just nu har en vanlig 144hz skärm från benq

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

just nu har en vanlig 144hz skärm från benq

Ja då vet du... satsa dina pengar på en ny skärm först. kommer att göra underverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Ja då vet du... satsa dina pengar på en ny skärm först. kommer att göra underverk

aha okey tips på någon bra inte super dyr haha
Men gör en skärm så mycket på fps? Trodde det mest var prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

aha okey tips på någon bra inte super dyr haha
Men gör en skärm så mycket på fps? Trodde det mest var prestanda.

Gör inga FPS. Men om du kan gå från en pixlig 1080P på en 24" skärm till en klar bild på 1440P på en 27" skärm så kommer du att uppleva spelen 10 gånger bättre.
Bästa uppgraderingarna jag gjort senaste 4 åren är i ordning:
Skärm, tangentbord, stol, mus.
Om jag har 55 fps eller 95 märker jag inte. Men om jag ser grästråna i tuvan eller bara en blobb det märks.
Tangentbord, mus och stol har fått min winrate att gå från 47% till 52% (Spelar mest teambaserade spel numer) Stolen hade jag nog inte behövt men jag noterade när jag satt i sonens spelstol att jag plötsligt träffade betydligt mer när jag spelade, Självklart... Armstöd.
Skyrim blev ett helt nytt spel när jag gick från 24" till 27". (nu är jag dock tillbaka på 24" på min dator då sonen snabbt bytte med mig. ska uppgradera skärm när ekonomin tillåter och då blir det troligen en Acer eller AOC 27" eller 32" för 1440P) Brosan köpte en Acer 27" av lite billigare sort och den är hur fin som helst, tror dock att den bara klarar 1080P. AOC gör väldigt prisvärda skärmar. Vi har två i huset och är helnöjda med dessa.

Tipset för dagen om man söker skärm och vill ha bättre budjet är att kolla på Amazon.de Warehouse. Där kan man verkligen fynda en retunerad skärm som kanske kostar 2000:- mindre än motsvarande någon annan stans. Har fyndat tre stycken där senaste tre åren. Två av dom tror jag aldrig hade lämnat kartongen.

hittade ett stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Om du inte vill byta ut hela systemet är det grafikkort du ska titta efter. Du har den fläskigaste processorn ditt moderkort klarar av enligt MSI's hemsida.

Okey tips på ett bra kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

Okey tips på ett bra kort?

Har du bestämt dig för en budget? Annars kan jag inte tipsa dig.

Permalänk
Medlem

Jadu svårt men beror på om man bara behöver kort eller annat. Huvudfokus nu är väll att kunna puscha GTA på max grafik och klara av streamen. men att spara ihop ett par tusen ska ej va svårt så runt 5000 kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

Jadu svårt men beror på om man bara behöver kort eller annat. Huvudfokus nu är väll att kunna puscha GTA på max grafik och klara av streamen. men att spara ihop ett par tusen ska ej va svårt så runt 5000 kanske.

Men du maxar ju redan grafiken i gtaV i 1080p med din setup...
Men om du ska streama så kan du behövar lite till. Men i realiteten så bör ett 3060 klara av allt du begär så länge som du inte satsar på att uppgradera till en 1440p skärm eller 4K skärm.
Du kommer inte att märka någon skillnad på 45 fps eller 300 fps så länge som du inte skaffar en bättre skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Men du maxar ju redan grafiken i gtaV i 1080p med din setup...
Men om du ska streama så kan du behövar lite till. Men i realiteten så bör ett 3060 klara av allt du begär så länge som du inte satsar på att uppgradera till en 1440p skärm eller 4K skärm.
Du kommer inte att märka någon skillnad på 45 fps eller 300 fps så länge som du inte skaffar en bättre skärm.

Jo visst men ändå syns det inte tycker jag o fps förlorar man hamnar mellan 60-80 fps.
Men skärm gör störst skillnad så sett då?

Tips på en skärm som uppfylla mina fantasier då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

Jo visst men ändå syns det inte tycker jag o fps förlorar man hamnar mellan 60-80 fps.
Men skärm gör störst skillnad så sett då?

Tips på en skärm som uppfylla mina fantasier då?

Det var ju en på framsidan för nån vecka sen... Verkade vettig.
https://www.sweclockers.com/test/34013-gigabyte-m32qc-en-bojd...

https://www.sweclockers.com/test/34419-cooler-master-gm32-fq-...

Det hela handlar om hur stor budget man har.