Permalänk
Medlem

Övervakningskameror

Nu vet jag egentligen inte om denna passar bäst under smart hem eller kamera/video tråden.

Men jag skulle vilja ha 1-2 kameror fort som fan att ha inomhus där jag ska kunna se livestream (antingen via ”molnet” eller att jag kör VPN hem) samt att jag vill att kameran ska spela in X antal sekunder när den detekterar rörelse (antingen till NAS eller inbyggt minneskort).

På sikt kanske jag vill bygga ut systemet till att även ha kameror ute som filmar framsida och baksida.

Jag tar gärna prisklass lägre.

Jag har idag en gammal ubiquiti g3 micro som jag inte kan få liv i så länge jag inte köper en ny dream Machine pro eller cloudkey gen2+ (Har försökt knepet att installera gamla UniFi video som en docker och side loadat gamla android appen på en gammal mobil men fick alltid ett blåtands error när jag försökte konfigurera kameran. Vet inte om jag är beredd att betala priset för ubiquiti.
(Just nu har en kollega lånat kameran för att se om han kan få igång den med sin Dream Machine Pro för att utesluta att det är kameran det är fel på innan jag eventuellt investerar i protect)

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Kör 2st såna här: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskameror/tp...
Är väldigt nöjd, tycker man får mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myschli:

Kör 2st såna här: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskameror/tp...
Är väldigt nöjd, tycker man får mycket för pengarna.

Instämmer på detta. Har två själv och är nöjd med dem.

Permalänk
Medlem

Har tre D-Link DCS-8000LHV2 som nu kostar så löjligt lite som 300 spänn (tror att min första kostade 8-900); strular inte, bra bild och mycket bra "mörkerseende", integrerar med Google Home, Synologys Surveillance Station, myDlink osv.
Gratis molnlagring i 24 timmar för 3 kameror ingår gratis också om man inte vill lösa det med t.ex. en NAS eller annan typ av lagring.
De kan detektera löjligt många saker och precis som du vill kan den ta med x sekunder före och efter att en trigger utlösts.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska läsa på lite, men spontant känns ju dlinken väldigt prisvärd, speciellt då jag kan skyffla data till egen NVR/NAS utan att betala extra för micro sd kort

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Billigaste möjliga är TP-Link Tapo C100. Jag har fyra stycken och de duger gott för inomhusbruk. Kopplar upp dem till Frigate NVR genom rtsp, men det går också att spela in till Micro-SD.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

krona/prestanda dahua eller deras budget lösning imou,
ger väldigt mycket för pengarna och är väldigt stabila. kör just nu 14st + deras ringklocka mot en dahu 5x serie ai nvr.
köper du dom direkt av dahua på aliexpress blir det billigt. inne kör jag nästan uteslutande imou ranger 2 2k modellen
ute kör jag blandat mellan imou och dahua samt två custombyggda ptz.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

En fråga gällande Tapo, man kan ju schemalägga när den ska spela in, gäller det endast sd-kort/molnlagring eller fungerar det även till egen nvr?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Inomhus har jag två stycken tapo c200 som jag genom home assistant sätter i privacy mode när någon av oss är hemma. Spelar in med Frigate NVR.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

efter att ha läst lite och sett era kommentarer så blev det nu 3st Tapo C110, bra pris och funktioner och framförallt så kan jag få dem redan imorgon
Får väl se om jag ber @LudvigLindell om lite tips sen, din setup låter ju nice

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....