SweClockers verkar köra spårning även när man tackat nej till det

Permalänk
Medlem

SweClockers verkar köra spårning även när man tackat nej till det

Vad jag kan se så verkar SweClockers köra all spårning även fast man tackat nej till det via Cookie Consent. Jag kan inte se någon som helst skillnad i vilka "anrop" som görs beroende på om jag aktiverar analyscookies eller inte. SweClockers är en av ytterst få siter som jag inte kör AdBlock på men det bygger på att jag också kan lita på att att spårning och annat faktiskt inte köras om man inte sagt ok till det.

Sen har jag inte analyserat exakt vad det är som körs via de script som anropas, det finns väl en liten chans att det skulle vara ofarligt men då det finns ett val för riktade cookies i Cookie consent och det inte verkar vara någon som helst skillnad med det på eller av så känns det rimligt att anta att det finns någon spårning där. UBlock Origin blockar dessutom flera av dessa anrop om aktiverad. Men låt gärna @SweClockers själva få en chans att kommentera detta innan allt för långtgående slutsatser dras här

Permalänk
Medlem

Har för stunden återaktiverat uBlock för att lättare kunna analysera det hela.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Nu kommer du förhoppningsvis få mer detaljerade svar när semestrarna är slut och våra tekniker är tillbaka.
Tills dess tänkte jag kolla med dig om anropen som görs och de cookies som blockeras överensstämmer med vår cookie-informationssida?

Beskriv gärna om du hittar några mer detaljer. Det gör det enklare för oss vid en eventuell felsökning.

Trevlig sommar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Hej!

Nu kommer du förhoppningsvis få mer detaljerade svar när semestrarna är slut och våra tekniker är tillbaka.
Tills dess tänkte jag kolla med dig om anropen som görs och de cookies som blockeras överensstämmer med vår cookie-informationssida?

Beskriv gärna om du hittar några mer detaljer. Det gör det enklare för oss vid en eventuell felsökning.

Trevlig sommar!

Well, det kräver väl lite mer analys av vilka faktiska anrop som görs, t.ex. vad som händer i GTM och det hade jag väl tänkt slippa så här i semestertider Men sett till att allt verkar fungera även om man blockar dom så är dom knappast att anse som nödvändiga, och på er cookiesida verkar ni inte ens lista några Google domäner och uppenbarligen sker det anrop till dessa. Dessutom kan jag som nämnts ovan inte se några ytterligare anrop som sker när jag tillåter ej nödvändiga cookies vilket väl bör tala för att det är script som körs oavsett.

Vet av egen erfarenhet att det kan vara ett jäkla bök att implementera cookie consent så att det faktiskt blockar skripten och inte bara låter användare lekar runt lite bland inställningar som sedan i praktiken ändå ignoreras för att man redan hunnit köra scripten på sidan när väl kontrollen sker om man får köra dom. Nu när webbläsaren börjar få egna inbyggda skydd kan detta vara extra svårtestat, så bra om fler användare än jag kollar om ni får liknande resultat som jag.

Men ta gärna nödvändig tid för att göra en riktig analys av detta, mitt inlägg ska i skrivande stund inte ses primärt som till för att uppmärksamma på ett möjligt problem snarare än att påstå att det finns (även om jag spontant nog tror att det gör det). Har även sett att det är lite andra rätt nya trådar om Cookie Consent problematik här.

Permalänk
Medlem

Några nyheter här? Det verkar helt klart som ni kör spårning även när man valt bort det i Cookie consent om man inte kör någon blocker typ uBlock Origin eller liknande. Kör man blocker så är det många anrop som inte ens försöker göras vad jag kan se, vilket väl talar för att dom är konfade i GTM så när väl det blockas så blockas även dessa försök till spårning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Några nyheter här? Det verkar helt klart som ni kör spårning även när man valt bort det i Cookie consent om man inte kör någon blocker typ uBlock Origin eller liknande. Kör man blocker så är det många anrop som inte ens försöker göras vad jag kan se, vilket väl talar för att dom är konfade i GTM så när väl det blockas så blockas även dessa försök till spårning.

Det är mitt fel att du inte fått svar än. Jag har möte med IT på måndag för att få lite mer klarhet i det hela, så vi får ge oss till tåls över helgen.
Hemsidan och cookies är inte direkt mina expertområden så gissningsvis övertalar jag IT att svara dig efter mötet.

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Det är mitt fel att du inte fått svar än. Jag har möte med IT på måndag för att få lite mer klarhet i det hela, så vi får ge oss till tåls över helgen.
Hemsidan och cookies är inte direkt mina expertområden så gissningsvis övertalar jag IT att svara dig efter mötet.

Trevlig helg!

Tack för svar!

Rekommenderar en genomkörning med t.ex. Compliance-kontrollen på

https://www.cookiebot.com/en/compliance-test/?domain=www.swec...

innan mötet för lite bättre underlag. Kan dock redan nu förvarna att resultatet av körningen inte är allt för smickrande. Sen ska man så klart alltid göra lite egna analyser och tolkningar av svaren man får från denna typ av tjänster som ibland kan vara lite väl alarmistiska.

Permalänk
Medlem

följer...

Vill givetvis inte heller bli trackad när man väljer bort det...

Tycker för övrigt google captchas skall bytas ut som krav för inloggning med... På samma tema

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Det är mitt fel att du inte fått svar än. Jag har möte med IT på måndag för att få lite mer klarhet i det hela, så vi får ge oss till tåls över helgen.
Hemsidan och cookies är inte direkt mina expertområden så gissningsvis övertalar jag IT att svara dig efter mötet.

Trevlig helg!

Spänningen stiger

Permalänk
Hedersmedlem

Det bär mig emot enormt att behöva säga att jag inte har något tydligt svar att ge den här gången heller.
Vår cookies consent-lösning har tydligen varit på plats längre än vad vi som just nu är på plats har arbetat på Geeks och SweClockers. Jag får tyvärr be att få återkomma när vi är fulltaliga efter semestrarna. De som var med när lösningen sattes på plats är på semester och jag finner helt enkelt inte svaren på frågan i det här fallet.

Frågan kom med lite oturlig timing. Färsk chefredaktör och mitt i sommaren när alla är borta. Ledsen att behöva skjuta upp det än en gång, men jag ger hellre ett bra och tydligt svar på frågan när jag har all information än ett svepande svar bara för att ha sagt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Det bär mig emot enormt att behöva säga att jag inte har något tydligt svar att ge den här gången heller.
Vår cookies consent-lösning har tydligen varit på plats längre än vad vi som just nu är på plats har arbetat på Geeks och SweClockers. Jag får tyvärr be att få återkomma när vi är fulltaliga efter semestrarna. De som var med när lösningen sattes på plats är på semester och jag finner helt enkelt inte svaren på frågan i det här fallet.

Frågan kom med lite oturlig timing. Färsk chefredaktör och mitt i sommaren när alla är borta. Ledsen att behöva skjuta upp det än en gång, men jag ger hellre ett bra och tydligt svar på frågan när jag har all information än ett svepande svar bara för att ha sagt något.

För egen del är det väl ingen brådska som så då jag känt mig nödgad att återaktivera AdBlockern här efter många år utan, inte för att jag missunnar er intäkterna från annonser utan för att jag känner mig hyfsat säker på att ni, förmodligen oavsiktligt, kör tracking på alla besökare oavsett vad man gjort för val. Det i sig är nog i sig lite värre för er om jag har rätt. Eller så har jag fel vilket hänt förr, vilket förmodligen vore bäst för alla inblandade

Ni bör nog hur som helst prioritera frågan då det som bekant numera inte längre räcker med "Sorry, vi gjorde fel" sett till ny lagstiftning och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Det bär mig emot enormt att behöva säga att jag inte har något tydligt svar att ge den här gången heller.
Vår cookies consent-lösning har tydligen varit på plats längre än vad vi som just nu är på plats har arbetat på Geeks och SweClockers. Jag får tyvärr be att få återkomma när vi är fulltaliga efter semestrarna. De som var med när lösningen sattes på plats är på semester och jag finner helt enkelt inte svaren på frågan i det här fallet.

Frågan kom med lite oturlig timing. Färsk chefredaktör och mitt i sommaren när alla är borta. Ledsen att behöva skjuta upp det än en gång, men jag ger hellre ett bra och tydligt svar på frågan när jag har all information än ett svepande svar bara för att ha sagt något.

Inte för att vara tjatig men....har du kanske hittat några utvecklare nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Inte för att vara tjatig men....har du kanske hittat några utvecklare nu?

Det är helt ok att vara hur tjatig som helst.
För att ge ett konkret besked gällande svaren kommer jag inte ha fått all information förrän om tre veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Det är helt ok att vara hur tjatig som helst.
För att ge ett konkret besked gällande svaren kommer jag inte ha fått all information förrän om tre veckor.

Låter som dumt att försöka hålla andan till dess då

Pinga gärna när det är dags, skulle gärna vilja slå av AdBlockern här igen men det kräver då att spårningen, eller snarare avsaknaden av den, fungerar som den ska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

För någon som inte helt hänger med i termerna, så fattar jag det som att även fast man väljer att inte få riktade annonser och att vad jag använder för enhet att besöka sidan på eller vilken webläsare jag använder etc så använder sweclockers denna information iaf som skickas vidare till google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0wb04t:

För någon som inte helt hänger med i termerna, så fattar jag det som att även fast man väljer att inte få riktade annonser och att vad jag använder för enhet att besöka sidan på eller vilken webläsare jag använder etc så använder sweclockers denna information iaf som skickas vidare till google?

Well, så framstår det åtminstone för mig när jag analyserat trafiken enligt skärmbilderna ovan, och tredjepartsanlys-verktyg som CookiePro verkar dela den uppfattningen. För egen del gör det inte så mycket annat än att jag tvingats aktivera AdBlockern här igen då jag inte vill bli spårad, med följden att SweClockers / Geeks AB lär tappa intäkter vilket så klart är olyckligt. Men sett till lagar och regler så kan nog IMY ha lite synpunkter om det visar sig att jag har rätt. Men jag vill inte "anklaga" SweClockers för något innan dom själva fått chansen att titta på det och kommentera det hela.

Utan att ha analyserat det hela i detalj så gissar jag att det kan handla om att man gjort samma misstag som många siter gör, att man kör sina "Cookie-script" efter det att man redan kört övriga script och spårning etc. vid det laget redan är ett faktum. Jag har för övrigt gjort samma misstag själv åtminstone en gång i en applikation jag själv byggt - var jättestolt över mina fina Cookie Consent implementation till dess jag insåg att den i praktiken var ren teater även om det såg bra ut för användarna

Men som sagt, till dess SweClockers själva fått chansen att kommentera detta så ska det nog mer ses som något som bör vara värt att titta närmare på. Kan hända att jag har fel, har hänt tidigare och lär hända igen

Pingar @Enlightener ifall du vill tillägga något här, men gissar att så kanske inte är fallet till dess du haft möjlighet prata med er tech.

Permalänk
Medlem

Verkar absolut vara något som missats eftersom anrop går till Google Analytics direkt när jag gått in på sajten:

Även när jag endast godkänt nödvändiga går anrop till Google Analytics:

Enligt min OptanonConsent-kaka har jag endast godkänt dessa kakgrupper:
groups=C0001&2CC0004

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Verkar absolut vara något som missats eftersom anrop går till Google Analytics direkt när jag gått in på sajten:
<Uppladdad bildlänk>

Även när jag endast godkänt nödvändiga går anrop till Google Analytics:
<Uppladdad bildlänk>

Enligt min OptanonConsent-kaka har jag endast godkänt dessa kakgrupper:
groups=C0001&2CC0004

Ja, tror nog att vi med rätt hög säkerhet kan konstatera att SweClockers "cookie-lösning" inte fungerar och att alla användare som inte kör AdBlockers spåras även när dom sagt nej till det. Därför är det lite extra olyckligt att det fortgår även nu när problemet är känt då lagar och regler som bekant blivit rätt mycket grinigare inom detta område på senare år. Åtminstone i teorin kan man även bli avstängd av Google om man använt tjänsterna utan nödvändigt tillstånd från användarna, i synnerhet om PII inklueras.

Jag kan personligen tycka att man borde stänga av denna spårning helt och hållet till dess man hunnit göra en riktig översyn på den och sett till så allt fungerar som det ska. Det handlar väl även om trovärdighet mot användarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Att något inte stämmer är tydligt, och även om jag har koll på EU-juridiken är jag totalt rudis gällande cookies och vad som är vad bakom hemsidan. Därav att vi inväntar bakgrund och utredning av vad exakt som inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Att något inte stämmer är tydligt, och även om jag har koll på EU-juridiken är jag totalt rudis gällande cookies och vad som är vad bakom hemsidan. Därav att vi inväntar bakgrund och utredning av vad exakt som inte stämmer.

Det är säkert klokt. Jag har svårt att tro att Geeks AB skulle vara Evil Corp så att detta sker oavsiktligt tvivlar jag inte på, därmed så finns det väl i sig knappast något motsatsförhållande mellan vad som är bra för er och vad som är bra för användarna. Det viktiga är väl att problemet åtgärdas så snart som möjligt, om inte annat för att man som användare ska kunna deaktivera AdBlockers igen för som tidigare bidra till intäkterna via annonser utan att för den sakens skull riskera otillbörlig spårning.

När ni ändå är igång kan jag rekommendera att kolla på t.ex. Matomo som alternativ till GA

https://matomo.org/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Det är säkert klokt. Jag har svårt att tro att Geeks AB skulle vara Evil Corp så att detta sker oavsiktligt tvivlar jag inte på, därmed så finns det väl i sig knappast något motsatsförhållande mellan vad som är bra för er och vad som är bra för användarna. Det viktiga är väl att problemet åtgärdas så snart som möjligt, om inte annat för att man som användare ska kunna deaktivera AdBlockers igen för som tidigare bidra till intäkterna via annonser utan att för den sakens skull riskera otillbörlig spårning.

När ni ändå är igång kan jag rekommendera att kolla på t.ex. Matomo som alternativ till GA

https://matomo.org/

Oh ja, det är definitivt så att det som är bra för medlemmarna är bra för oss. Det är därför det är så viktigt att det blir rätt och långsiktigt bra.

Bytte ordval
Permalänk
Avstängd

Någon uppdatering på detta än? har ju gått en månad nu.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av r0wb04t:

Någon uppdatering på detta än? har ju gått en månad nu.

Det är på G. Folk har haft semester.

Permalänk
Hedersmedlem

För ett antal år sedan när Geeks först skulle införa en lösning för cookies consent bytte man mellan leverantörer av lösningen eftersom det uppkom en bugg som släppte igenom alla cookies oavsett vad man valde. Den nya lösningen fungerade vid kontroll, men nu är det tydligen något annat fel som gör att cookies inte blockeras korrekt på hemsidan.
Vi har inte koll på hur länge det pågått, men då vi inte sett tecken på annat har vi utgått från att det fungerat som det ska. När vi nu gjordes uppmärksamma på att så inte var fallet framkom det att det dels inte blockerar som det ska, och dels att cookies i vissa fall inte var uppdaterade korrekt.

Vi kommer städa upp kakorna, korrigera våra kaklistor och se över om vi än en gång ska byta lösning för cookies consent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

För ett antal år sedan när Geeks först skulle införa en lösning för cookies consent bytte man mellan leverantörer av lösningen eftersom det uppkom en bugg som släppte igenom alla cookies oavsett vad man valde. Den nya lösningen fungerade vid kontroll, men nu är det tydligen något annat fel som gör att cookies inte blockeras korrekt på hemsidan.
Vi har inte koll på hur länge det pågått, men då vi inte sett tecken på annat har vi utgått från att det fungerat som det ska. När vi nu gjordes uppmärksamma på att så inte var fallet framkom det att det dels inte blockerar som det ska, och dels att cookies i vissa fall inte var uppdaterade korrekt.

Vi kommer städa upp kakorna, korrigera våra kaklistor och se över om vi än en gång ska byta lösning för cookies consent.

Tack för info.

Förutom de uppenbara behovet av att implementera en Cookie Consent som fungerar, vad planerar ni för övriga åtgärder här gällande information till medlemmar osv? Oavsett orsaken så kvarstår väl ändå grundproblemet att ni har kört spårning osv även för användare som aktivt tackat nej till det.

Det hela blir väl extra olyckligt då många lär ha whitelistat er för att stödja er via annonser, men förmodligen då i tron att det inte inneburit att man blivit spårad i den mån man valt att inte bli det. Jag har själv alltid kört med whitelist för SweClockers fram till nyligen när jag upptäckte problemet som gjorde att jag skapade denna tråd, och jag hoppas kunna whitelista er snart igen så fort de val man gör i Cookie Consent avspeglas i verkligheten.

Sen beror det så klart även på vilken typ av information som faktiskt samlats och hur den sen hanterats och delats med andra, vilket väl är något som ni själva lär ha bäst koll på. Föreställer mig väl dock att risken för att PII skulle samlats in och delats är förhållandevis låg, men ser t.ex, att ni verkar köra dessa trackers även på sidor där man hanterar sin e-post adress och liknande. I bästa fall har inte formulärdata samlats in, men sett till att cookie consent i sig inte riktigt verkar fungerat som tänkt så finns väl risken, och då blir det genast lite jobbigare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Tack för info.

Förutom de uppenbara behovet av att implementera en Cookie Consent som fungerar, vad planerar ni för övriga åtgärder här gällande information till medlemmar osv? Oavsett orsaken så kvarstår väl ändå grundproblemet att ni har kört spårning osv även för användare som aktivt tackat nej till det.

Det hela blir väl extra olyckligt då många lär ha whitelistat er för att stödja er via annonser, men förmodligen då i tron att det inte inneburit att man blivit spårad i den mån man valt att inte bli det. Jag har själv alltid kört med whitelist för SweClockers fram till nyligen när jag upptäckte problemet som gjorde att jag skapade denna tråd, och jag hoppas kunna whitelista er snart igen så fort de val man gör i Cookie Consent avspeglas i verkligheten.

Sen beror det så klart även på vilken typ av information som faktiskt samlats och hur den sen hanterats och delats med andra, vilket väl är något som ni själva lär ha bäst koll på. Föreställer mig väl dock att risken för att PII skulle samlats in och delats är förhållandevis låg, men ser t.ex, att ni verkar köra dessa trackers även på sidor där man hanterar sin e-post adress och liknande. I bästa fall har inte formulärdata samlats in, men sett till att cookie consent i sig inte riktigt verkar fungerat som tänkt så finns väl risken, och då blir det genast lite jobbigare.

Vad gäller tekniska åtgärder är det inte jag som kan svara exakt på hur det ska gå till eller i vilken ordning. Som jag skrev, överflödiga cookies ska städas upp, kaklistorna korrigeras och cookies consent-lösningen ses över. IT/Teknik har koll på och kommer utföra själva åtgärderna.

Vad gäller andra åtgärder och information är jag inte säker på vad du är ute efter. För oss är det så klart viktigt att vi är transparenta i allt vi gör och all information i den här tråden är fritt tillgänglig för alla besökare på sidan.
Utöver det kommer vi ha någon slags information om uppdateringen och korrigeringen av kakorna när den är färdig och utförd så att de som kör oss vitlistade vet när det är säkert att göra så igen.

De enda kakor som varit aktiva och faktiskt registrerat data, om jag fått det korrekt beskrivet för mig, har varit sessionskakor och Google Analytics. Google-kakor är ju aldrig populära, men det är samtidigt den enda som skickar vidare data. Att det skulle ha samlats in epostadresser och liknande stämmer alltså inte. Vi må ha haft en bugg i systemet och haft några överflödiga kakor, men de enda kakor vi kör förutom våra egna sessionskakor även när du tillåter alla kakor är Google, Orvesto och AdForm (Tror eventuellt AdForm är deaktiverad sedan ett tag tillbaka). Ingen av dem samlar in och skickar vidare inloggningsuppgifter utanför sessionskakan som bara håller koll på sessionen och låter dig vara fortsatt inloggad även vid nästa besök.

Jag hoppas det här var något så när svar på dina uppföljande frågor, och vill du ha en mer teknisk beskrivning får du säga till så jag kan be IT/Teknik att hoppa in och svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Vad gäller andra åtgärder och information är jag inte säker på vad du är ute efter. För oss är det så klart viktigt att vi är transparenta i allt vi gör och all information i den här tråden är fritt tillgänglig för alla besökare på sidan.
Utöver det kommer vi ha någon slags information om uppdateringen och korrigeringen av kakorna när den är färdig och utförd så att de som kör oss vitlistade vet när det är säkert att göra så igen.

Det är väl inte jag som är ute efter något specifikt men sett till det inträffade så känns det rätt givet att informera om det på ett aktivt sätt som inte kräver att man råkar läsa just denna specifika tråd. Beroende på vem man frågar så kan det även vara ett krav att informera om det inträffade då det skett datainsamling utan samtycke, men om det gäller även här låter jag vara osagt då jag är bättre på teknik än juridik.

Skrivet av Enlightener:

De enda kakor som varit aktiva och faktiskt registrerat data, om jag fått det korrekt beskrivet för mig, har varit sessionskakor och Google Analytics. Google-kakor är ju aldrig populära, men det är samtidigt den enda som skickar vidare data. Att det skulle ha samlats in epostadresser och liknande stämmer alltså inte. Vi må ha haft en bugg i systemet och haft några överflödiga kakor, men de enda kakor vi kör förutom våra egna sessionskakor även när du tillåter alla kakor är Google, Orvesto och AdForm (Tror eventuellt AdForm är deaktiverad sedan ett tag tillbaka). Ingen av dem samlar in och skickar vidare inloggningsuppgifter utanför sessionskakan som bara håller koll på sessionen och låter dig vara fortsatt inloggad även vid nästa besök.

Jag har aldrig påstått att det skulle ha samlats in några e-post adresser eller personuppgifter då jag har inte gjort någon detaljerad analys av exakt vad ni samlar in och tänker inte göra det heller. Men sett till att den implementerade lösningen uppenbarligen inte fungerat som tänkt så finns det rimligtvis en risk att även annat kan ha fungerat annorlunda än det var tänkt att fungera. Det har väl knappast funnits något uppsåt här utan det är snarare ett olyckligt resultat av en felaktig implementation. Hade det inte varit för denna tråden är det väl rimligt att ni inte ens skulle känt till problemet.

Skrivet av Enlightener:

Jag hoppas det här var något så när svar på dina uppföljande frågor, och vill du ha en mer teknisk beskrivning får du säga till så jag kan be IT/Teknik att hoppa in och svara.

För egen del upplever jag inte något behov av en teknisk förklaring, främst då det känns rätt uppenbart vad som hänt och jag tror mig veta varför det hänt. Sen kanske det finns ett allmänt intresse sett till forumets inriktning, men kanske mer då kring hur man ska göra snarare än hur man inte ska göra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Det är väl inte jag som är ute efter något specifikt men sett till det inträffade så känns det rätt givet att informera om det på ett aktivt sätt som inte kräver att man råkar läsa just denna specifika tråd. Beroende på vem man frågar så kan det även vara ett krav att informera om det inträffade då det skett datainsamling utan samtycke, men om det gäller även här låter jag vara osagt då jag är bättre på teknik än juridik.

Jag har aldrig påstått att det skulle ha samlats in några e-post adresser eller personuppgifter då jag har inte gjort någon detaljerad analys av exakt vad ni samlar in och tänker inte göra det heller. Men sett till att den implementerade lösningen uppenbarligen inte fungerat som tänkt så finns det rimligtvis en risk att även annat kan ha fungerat annorlunda än det var tänkt att fungera. Det har väl knappast funnits något uppsåt här utan det är snarare ett olyckligt resultat av en felaktig implementation. Hade det inte varit för denna tråden är det väl rimligt att ni inte ens skulle känt till problemet.

För egen del upplever jag inte något behov av en teknisk förklaring, främst då det känns rätt uppenbart vad som hänt och jag tror mig veta varför det hänt. Sen kanske det finns ett allmänt intresse sett till forumets inriktning, men kanske mer då kring hur man ska göra snarare än hur man inte ska göra

Låt mig omformulera, för det var absolut inte meningen att insinuera att du skulle påstått något du inte skrivit. Jag menade bara att bekräfta att insamlande av epostadresser och dylikt inte har skett som ett svar på när du skrev att så möjligtvis skulle kunna ha skett, och det efter att ha kontrollerat vilka kakor som gjort vad. Dåligt formulerat av mig och inte meningen att tillskriva dig något påstående som inte stämmer.

Vill även be om ursäkt om det var så att jag upplevdes som otydlig gällande informationsåtgärd. Vi har fått gräva onödigt mycket i det här för att ta reda på vad som hänt och varför, därför var jag just nu mer fokuserad på de konkreta tekniska åtgärderna och kanske svarade lite lojt gällande det återstående.
Information kommer förmedlas, men då detta gäller hela Geeks kommer den förmedlas samlat och samordnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Låt mig omformulera, för det var absolut inte meningen att insinuera att du skulle påstått något du inte skrivit. Jag menade bara att bekräfta att insamlande av epostadresser och dylikt inte har skett som ett svar på när du skrev att så möjligtvis skulle kunna ha skett, och det efter att ha kontrollerat vilka kakor som gjort vad. Dåligt formulerat av mig och inte meningen att tillskriva dig något påstående som inte stämmer.

Vill även be om ursäkt om det var så att jag upplevdes som otydlig gällande informationsåtgärd. Vi har fått gräva onödigt mycket i det här för att ta reda på vad som hänt och varför, därför var jag just nu mer fokuserad på de konkreta tekniska åtgärderna och kanske svarade lite lojt gällande det återstående.
Information kommer förmedlas, men då detta gäller hela Geeks kommer den förmedlas samlat och samordnat.

Det är lugnt, förstår att det kanske inte var direkt något drömläge att hamna direkt i Cookie träsket som hyfsat ny på jobbet Det viktiga är väl att det upptäcktes och att ni får ordning på det. Knappast så att SweClockers / Geeks tjänat något på det inträffade, snarare det omvända. Låter bra med samlad och genomtänkt information då det väl krävs en viss formalia vid denna typ av händelser. Hoppas ni får ordning på det utan allt för mycket ytterligare arbete!

Permalänk
Medlem

@Enlightener

Hur går det? Börjar känna mig lite som en fripassagerare med AdBlocker påslaget fortfarande