Samsung utökar Odyssey-familjen med ultrabred OLED

Permalänk
Melding Plague

Samsung utökar Odyssey-familjen med ultrabred OLED

Samsungs panelteknik QD-OLED tar plats i det egna sortimentet, där 34 tum i välvt utförande och 175 Hz kombineras med TV-funktionen Gaming Hub.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Micro HDMI, but why?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har tänkt på det en stund, och jag förstår verkligen inte valet av Micro HDMI. Mini DP, absolut. Men Micro HDMI? Vem kom på den urusla idén? Man får ju hoppas att de skickar med kablage

Permalänk
Medlem

@landmarks is back! 😎

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JonasT:

Micro HDMI, but why?

Detta ensamt får ju en nästan omedelbart att vända blicken bortåt.. Kommer ihåg GTX 460 och urusla mini HDMI - kör nog hellre DVI igen innan det skulle vara aktuellt med dessa miniatyrer som går av som tandpetare 😅

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JonasT:

Micro HDMI, but why?

Nån har tråkigt på kontoret?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Glöm kontakterna, vadfan hände med baksidan egentligen? Ren och snygg design i övrigt, sen slänger man dit ett pariserhjul med regnbågsspya?

Permalänk
Medlem

Håller med det som sagts, varför krångla till det med micro/mini-portar?
På grafikkort kan det ev vara tänkbart för att få plats med fler portar, men i skärmen?
Idag bör skärmarna ha fullstora DP, HDMI, eventuellt även USB-C och inget annat.
Mini och micro stökar bara till saker (om det inte handlar om HP eller Dell minidatorer), VGA och DVI är föråldrade.

I övrigt tänker man ju sig att upplösningen 3840x1600 vore lämpligare än 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Längtar tills att det trillar in OLED i 3840x1600 och längre fram 5120x2160 runt 38".

Permalänk
Medlem

Trevlans med alternativ till Alienware skärmen som lär använda samma panel. Frågan är hur det är med fläkt och sånt med denna skärmen? Läst att den kan låta mer än man tror på den skärmen. Annars var det en sak jag inte brydde mig om till en början, omöjligt att höra utgick jag från...men läst folk som hör den trots att de sitter med hörlurar på framför. Då blir jag lite skeptisk till att slå till på en sån. Är sjukt sugen men tänkte liksom avvakta utifall ngn annan tillverkare kanske slopar fläkt.

Udda att inte bara köra normal HDMI 2.1 på denna förövrigt, men gör man inte avkall på något så visst. Med helt klart ett udda val xD

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Glöm kontakterna, vadfan hände med baksidan egentligen? Ren och snygg design i övrigt, sen slänger man dit ett pariserhjul med regnbågsspya?

Är väl bara att köra den släckt då

Måste ju gå utgår jag från.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Är väl bara att köra den släckt då

Måste ju gå utgår jag från.

Det ser ju fortfarande muppigt ut.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Zemlan:

Trevlans med alternativ till Alienware skärmen som lär använda samma panel. Frågan är hur det är med fläkt och sånt med denna skärmen? Läst att den kan låta mer än man tror på den skärmen. Annars var det en sak jag inte brydde mig om till en början, omöjligt att höra utgick jag från...men läst folk som hör den trots att de sitter med hörlurar på framför. Då blir jag lite skeptisk till att slå till på en sån. Är sjukt sugen men tänkte liksom avvakta utifall ngn annan tillverkare kanske slopar fläkt.

Udda att inte bara köra normal HDMI 2.1 på denna förövrigt, men gör man inte avkall på något så visst. Med helt klart ett udda val xD

Det är främst G-Sync-modulen som behöver kylningen, därav fläktljuden. Vad jag kan utröna saknas Samsungs dito den modulen, och borde därför inte ha samma behov av aktiv kylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är främst G-Sync-modulen som behöver kylningen, därav fläktljuden. Vad jag kan utröna saknas Samsungs dito den modulen, och borde därför inte ha samma behov av aktiv kylning

Låter ju trevlans det, nu när du säger det så är det Gsync som sagt som gör att kylningen krävs.

Får hålla ögonen på denna då helt enkelt, kanske har min nya skärm visats upp här av Samsung. Schabblar de inte bort sig fullständigt med priset bara så verkar ju detta lovande.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Lego Master

Prislapp: saftigt ogratis.

Undrar om USB-C har powerdelivery på runt eller över 65W så man kan ha den som docka till jobbdatorn med.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Fy fan för dessa TV apparater till spelskärmar, när ska vi få en användbar OLED?

Permalänk
Medlem

Får se om denna blir G-Sync Compatible längre fram då!

Visa signatur
Permalänk
Keeper of the Bamse

Hur är Samsungs QD-OLED ställt mot LG OLED? Jag har spelat på LG OLED sen 2018, och kan inte byta ner mig nu.

Om denna skärm är som en LG oled så kommer min Samsung G9 slängas ut på stört.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hur är Samsungs QD-OLED ställt mot LG OLED? Jag har spelat på LG OLED sen 2018, och kan inte byta ner mig nu.

Om denna skärm är som en LG oled så kommer min Samsung G9 slängas ut på stört.

Som jag uppfattat det minst lika bra eller bättre.

HDTVTest har en bra video där han ger sin syn på 42" LG OLED vs en skärm med samma panel som denna Samsung kommer med, och det är för spel på PC som är bakgrunden till videon:

https://youtu.be/b5e9IBIwGMg

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Väck mig när någon släpper 48" OLED | 144+ Hz | 3840 x 1600 | 2300R | 4 x HDMI 2.1 | Fläktlös | G-sync och Freesync.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Väck mig när någon släpper 48" OLED | 144+ Hz | 3840 x 1600 | 2300R | 4 x HDMI 2.1 | Fläktlös | G-sync och Freesync.

Framförallt kombon gsync och fläktlös lär du få vänta på att nvidia släpper fläktlös gsync-modul innan det sker.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Har microhdmi på en enhet, den glappade direkt vid första användning, adapter är ett behov och ger dessutom lång hävstång… aldrig mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har microhdmi på en enhet, den glappade direkt vid första användning, adapter är ett behov och ger dessutom lång hävstång… aldrig mer!

Går väl att köra kabel utan adapter? Och är det kontakten i sig som är kass eller en dåligt byggd produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Glöm kontakterna, vadfan hände med baksidan egentligen? Ren och snygg design i övrigt, sen slänger man dit ett pariserhjul med regnbågsspya?

Värre med kontakterna. Baksidan har man ju ändå mot väggen, så den ser man inte.
Fattar inte valet av micro-HDMI. Finns ju gott om plats, det är ju en stor skärm! Kontakten är vald bara för att jävlas med folk, tror jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det ser ju fortfarande muppigt ut.

Har du möjligheten att gå bakom din skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har du möjligheten att gå bakom din skärm?

Självklart. Det är bara att dra ut skrivbordet från väggen så är det inga problem att gå bakom.

Viktigast av allt är dock att jag vet hur baksidan ser ut. Det går förstås att leva med men det är liksom som när det kliar precis mellan skulderbladen.

Permalänk
Medlem

4K-format hade suttit rätt fint annars, sitter på en G9 Neo nu och skulle gärna offra lite bredd för lite mer höjd i spel. Hoppas dom släpper något sånt med OLED, då byter jag nog upp mig direkt.

Permalänk
Medlem

Att den bara har "VESA DisplayHDR 400 True Black Certified" känns inte speciellt lovande... :/

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Bildexpert 📺

Beteckningen HDR berättar vad det handlar om: högt dynamisk omfång.

400 nits peak white kan räcka mer än väl där eftersom dessa 400 nits tecknas mot OLED-svart. Gränserna för det dynamiska omfånget kan uppnås i båda ändarna av skalan. Med OLED-svart är omfånget så bra som Samsung nu lyckas täcka in ett faktiskt nyansomfång från OLED-svart till 400 nits.

HDR400 på en vanlig tusen-till-ett-LCD är sällan något särskilt och mest en axelryckning. Inte för 400 nits skulle vara för lågt, utan att de där 400 nitsen startar på på 0,4 nits och därför tecknar bilden mot en grå (tja, mörkblå) bakgrund. Det är för lågt dynamiskt omfång från början med en begränsad pallet av nyanser på en LCD. Bilden är lika ljus men också direkt gråblaskig i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Att den bara har "VESA DisplayHDR 400 True Black Certified" känns inte speciellt lovande... :/

"True black" ändelsen glömmer du nog nu tror jag...Blanda inte ihop DisplayHDR 400 med DisplayHDR 400 True black. Det är två olika saker.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |