Dömer ni människor som har vindrutetorkarna på för snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men fortfarande bara spolning på lamporna va? Torkare där sparades bort för ganska länge sen tyvärr.

Tror det tillochmed var en SAAB som hade de sista torkarna? Osäker dock.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men fortfarande bara spolning på lamporna va? Torkare där sparades bort för ganska länge sen tyvärr.

Samtidigt som man bytte till plast som blir dimmig…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Däremot blir jag galen när vissa biltillverkare insisterar på ett extra varv med vindrutetorkarna när man spolar rutan. Spola, torkarna kör typ två ggr, väntar sedan några sekunder och körs sedan en gång till=vindrutan ser för jävlig ut (beroende på väder och temperatur). Varför bövelen kan inte jag får avgöra om det behövs nåt extra varv eller ej?

Värsta är att torkarna funkat utmärkt på äldre bilar utan moderna påfund. Man har alltså byggt en komplicerad lösning på ett problem som inte existerar, och det fungerar sämre.

På samma tema har vi elektronisk styrning av parkeringsbromsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Tror det tillochmed var en SAAB som hade de sista torkarna? Osäker dock.

Misstänker något mer typ som en landcruiser eller så, men har ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Värsta är att torkarna funkat utmärkt på äldre bilar utan moderna påfund. Man har alltså byggt en komplicerad lösning på ett problem som inte existerar, och det fungerar sämre.

På samma tema har vi elektronisk styrning av parkeringsbromsen.

Att de fungerade "utmärkta" är väl att ta i. Och vad är det för fel på elektronisk parkeringsbroms?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Att de fungerade "utmärkta" är väl att ta i. Och vad är det för fel på elektronisk parkeringsbroms?

Mer elektronisk skit som går sönder och är dyrare att laga.

Permalänk
Sötast
Skrivet av ztenlund:

Mer elektronisk skit som går sönder och är dyrare att laga.

Småironiskt på ett elektronikforum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Småironiskt på ett elektronikforum

Skillnaden är att bilar har betydligt längre normal livslängd och dessutom används under förhållanden som vanlig konsumentelektronik knappast gillar, plus att delar och arbete ofta är snordyrt. Och ju mer sånt här jox, desto svårare blir det att fixa något själv för att slippa hutlösa arbetskostnader. Men den som leasar bilen ny i 2-3 år struntar ju i det…

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Och vad är det för fel på elektronisk parkeringsbroms?

den fyller en funktion som fungerar lika bra mekaniskt och inte behöver inköp av nasas reketforskningsserver för att laga/diagnosera...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

den fyller en funktion som fungerar lika bra mekaniskt och inte behöver inköp av nasas reketforskningsserver för att laga/diagnosera...

Poängen var nog mer att slippa ha en handbromsspak, eller ännu värre pedalen och handtaget, i kupén för att den (eller de) tog upp plats. Och förstås att man kan aktivera den automatiskt, vid auto-hold exempelvis eller när motorn stängs av.

Jag har inte sett så mycket problem med elektriska parkeringsbromsar faktiskt, däremot har jag varit med om en hel del strulande traditionella. Men det kanske har att göra med att de traditionella finns i många fler bilar.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Poängen var nog mer att slippa ha en handbromsspak, eller ännu värre pedalen och handtaget, i kupén för att den (eller de) tog upp plats. Och förstås att man kan aktivera den automatiskt, vid auto-hold exempelvis eller när motorn stängs av.

Jag har inte sett så mycket problem med elektriska parkeringsbromsar faktiskt, däremot har jag varit med om en hel del strulande traditionella. Men det kanske har att göra med att de traditionella finns i många fler bilar.

är ett par på jobbet som fått problem med volvos automagiska handbroms iaf å lite småputt för att den måste lämnas in och kopplas in ett verktyg för att kalibrera servon vid nått så simpelt som ett beläggbyte som man normalt kan klämma igenom på nåra timmar med en domkraft i garaget när den är mekanisk eller till typ 1/3 av priset hos random mekaniker för att de inte behövs volvo specialdator för det...

sen vet jag inte riktigt varför spaken skulle vara ivägen. tror aldrig jag stött på det problemet personligen iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är ett par på jobbet som fått problem med volvos automagiska handbroms iaf å lite småputt för att den måste lämnas in och kopplas in ett verktyg för att kalibrera servon vid nått så simpelt som ett beläggbyte som man normalt kan klämma igenom på nåra timmar med en domkraft i garaget när den är mekanisk eller till typ 1/3 av priset hos random mekaniker för att de inte behövs volvo specialdator för det...

sen vet jag inte riktigt varför spaken skulle vara ivägen. tror aldrig jag stött på det problemet personligen iaf.

Kan bara hålla med, min jävlades i vintras på en v60 som gått lite över 6500mil. Auto Hold funktionen gjorde att oket låste och inte kunde släppa. Slutade med byte av båda aktuatorerna och en räkning på 7500:-.

Jävla mög rent ut sagt, tycker att folk som är för dåliga på att starta i backe utan auto hold får väl köra automat, så kan jag få ha en riktig handbroms.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Samtidigt som man bytte till plast som blir dimmig…

Plast blir gärna tråkigt ja.
Men lite av grejen var väl att man tog bort torkare när Xenon dök upp, extremt viktigt med korrekt ljusbild med sådant intensivt ljus, och den mängd smårepor som blir av en torkare är knappast optimala. brutalt bländande.

Att man gick över till plast kan ev vara av samma orsak, stenskott på plast blir dimmigt, stenskott på glas kastar ljus.
Sen är det nog inget annat än kostnadsskäl att man gick till plast även på alla de bilar som fortf hade Halogen en lång tid.

(obs, torkare/ljusbild med xenon är afaik fakta, vad gäller plast vs glas är det mer min logik som tycker det låter som en rimlig förklaring)
Det som bländar värst är ju en Xenonkonverterad gammal Volvo/saab eller dylikt, fytusan vad det lyser precis överrallt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är ett par på jobbet som fått problem med volvos automagiska handbroms iaf å lite småputt för att den måste lämnas in och kopplas in ett verktyg för att kalibrera servon vid nått så simpelt som ett beläggbyte som man normalt kan klämma igenom på nåra timmar med en domkraft i garaget när den är mekanisk eller till typ 1/3 av priset hos random mekaniker för att de inte behövs volvo specialdator för det...

sen vet jag inte riktigt varför spaken skulle vara ivägen. tror aldrig jag stött på det problemet personligen iaf.

Mercedes har ju spaken på golvet (längst till vänster) sjukt smidigt,
fungerar utmärkt om man tycker att en fullstor mittkonsol är trevligt.

Gällande byte av handbroms,
hade besiktning idag vid 11, insåg att handbromsen kanske var åt det sämre hållet.
upp med bilen i bakkant, vid 8:30,
ojdå, risiga bromsskiva höger bak,
på med nya bromsskivor, nya belägg och arbetade upp bromsokens kolvar samt gjorde rent,
Spände upp handbromsbackarna i de nya skivorna, och kröp under och spände vajrarna bak, tog 45minuter.

har numera en "felsökningsdator" och ska kunna ta även elektroniskt styrda bromsok/handbroms, men känns helt -efterblivet- att behöva åka med bilen till auktoriserad verkstad för att få bromskolvarna tillbakadragna i oken.

Skrivet av Valonen:

Tror det tillochmed var en SAAB som hade de sista torkarna? Osäker dock.

MB körde med det till 2001 tror jag
någon 9-3/9-5 som var sist med det på Saab va?

Ontopic.
Många av dagens bilar har ju automagiska torkare, de flesta verkar inte ha koll på att känsligheten går att ställa, haft fler än en kollega som åkt runt med dem på i princip maxfart vid duggregn.

Dömer de som åker runt med bakrutetorkare och bakre dimljus på vid vanligt väder hårdare.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Många av dagens bilar har ju automagiska torkare, de flesta verkar inte ha koll på att känsligheten går att ställa, haft fler än en kollega som åkt runt med dem på i princip maxfart vid duggregn.

Själva poängen med automatiken är ju att inte behöva ställa in någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Att de fungerade "utmärkta" är väl att ta i. Och vad är det för fel på elektronisk parkeringsbroms?

Enkel spak och vred för att kontrollera hastighet och intervall. Behöver inte göras mer komplicerat och det funkar utmärkt. Jämför med mer komplicerad elektronik där någon annan bestämmer åt dig, vilket brukar funka rätt tveksamt, bara för att slippa röra handen några centimeter.

Elektroniska parkeringsbromsar krånglar och är dyra att fixa. Alla jag stött på hittills har dessutom varit muppiga. Typ saker som att man måste hålla ner bromsen och ligga i neutral för att släppa på parkeringsbromsen.

En vanlig handbroms kan dessutom vara rätt bra att ha när bilen inte gör som man vill i halt väglag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Småironiskt på ett elektronikforum

Problemet är att bilarna fylls med onödig skit av tveksam funktion. I en del fall kan det vara annars bra skit som är dåligt implementerat. Exempelvis antisladdsystem som inte går att stänga av helt, vilket kan vara riktigt farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Bryr mig i princip inte om hur andra använder deras vindrutetorkare, men är det någon som kör på full hastighet vid duggregn antar jag att det är en oerfaren, förvirrad eller annan olämplig förare och håller avstånd.

Däremot blir jag galen när vissa biltillverkare insisterar på ett extra varv med vindrutetorkarna när man spolar rutan. Spola, torkarna kör typ två ggr, väntar sedan några sekunder och körs sedan en gång till=vindrutan ser för jävlig ut (beroende på väder och temperatur). Varför bövelen kan inte jag får avgöra om det behövs nåt extra varv eller ej?

Jag saknar den funktion när jag bytte från Audi till KIA.

Jag tyckte den funktionen tog bort strimmor med vätska som blev kvar från de två dragen du beskriver.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

är ett par på jobbet som fått problem med volvos automagiska handbroms iaf å lite småputt för att den måste lämnas in och kopplas in ett verktyg för att kalibrera servon vid nått så simpelt som ett beläggbyte som man normalt kan klämma igenom på nåra timmar med en domkraft i garaget när den är mekanisk eller till typ 1/3 av priset hos random mekaniker för att de inte behövs volvo specialdator för det...

Jo det är förstås inte så bra, men det är nog ett Volvo-problem snarare en något som orsakas av den elektroniska parkeringsbromsen.

Däremot kom jag på en situation som var rätt jobbig med dessa bromsar från min tid på Volvo. När batteriet tar slut kan man inte släppa på bromsen. Normalt kanske det inte spelar så stor roll för om batteriet är dött laddar man ju det, men behöver man knuffa en bil så är det ganska störigt att det inte går. Det hände en gång när vi skulle flytta en massa bilar som stod och väntade på tågtransport till Norrland eller Finland för att man skulle ploga parkeringen. Typ var tionde bil hade dött batteri och gick inte att flytta, så den plogningen var inte så effektiv. Då hade inte Volvo sådana bromsar utan det handlade om Renaulter, men i alla fall. Ett något relaterat problem hade vi med S40/V50 med dåliga batterier, inget fel på bromsen men stoppade man i nyckeln och försökte starta och märkte att batteriet var slut så gick det inte att ta ur nyckeln igen.

Citat:

sen vet jag inte riktigt varför spaken skulle vara ivägen. tror aldrig jag stött på det problemet personligen iaf.

Inte så mycket i vägen för oss förare utan i vägen för minimalistiska designer, laddplatser för mobiltelefoner och liknande. Mercedes-lösningen (som en del andra bilar också har, första XC90 exempelvis) med en pedal för broms och ett handtag för att släppa på den är mer i vägen för föraren dock.

Permalänk
Medlem

På ämnet att använda blinkers, nyss såg jag något fantastiskt kreativt, bad sambon filma men hon hann inte.

En bil som kom från en avfart på min vänstra sida, blinkade höger. Jag trodde alltså den skulle svänga mot mig i mötande körfält, men icke. Den körde ut rakt framför mig och skulle alltså vänster. Vilken idiot sa jag. Sedan låg den före mig och vi åkte mot en rondell. Då blinkade den igen... Nu såg jag vad han gjorde, helgarderade sig med varningsblinkersen 😂

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!