Permalänk

Problem med Amazon Prime och Banhof

Hej.

Har problem med Amazon prime, jag kan inte spela upp titlar utan den hävdar att jag är uppkopplad mot en VPN eller proxy vilket jag inte är. Jag kör med banhof och har provat att ta ut kablarna ur modem för att få ny ip adress men inget verkar funka..
funkar genom telefonen på 4G uppkoppling men inte på Wi-Fi, funkar även på datorn om jag kopplar upp mig mot jobbets VPN så det verkar vara bara banhof problemet är hos? Någon som haft samma fel och vet någon fiffig lösning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morbidhans:

Hej.

Har problem med Amazon prime, jag kan inte spela upp titlar utan den hävdar att jag är uppkopplad mot en VPN eller proxy vilket jag inte är. Jag kör med banhof och har provat att ta ut kablarna ur modem för att få ny ip adress men inget verkar funka..
funkar genom telefonen på 4G uppkoppling men inte på Wi-Fi, funkar även på datorn om jag kopplar upp mig mot jobbets VPN så det verkar vara bara banhof problemet är hos? Någon som haft samma fel och vet någon fiffig lösning?

Bahnhof använder idag CGN, har du kollat om du har en publik eller privat ip på routerns wanport ?
Vet inte om det är orsaken men CGN ger underliga fel så kolla och beställa publik ip om du inte har det ( kostar väl 50kr/månad)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har inges problem med bahnhof/amazon prime. Vad har du för router?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har inges problem med bahnhof/amazon prime. Vad har du för router?

Skumt! Jag har en Asus RT-AC68U

Permalänk
Medlem
Skrivet av morbidhans:

Skumt! Jag har en Asus RT-AC68U

Någon annan, som du delar publik IP med, har gjort något dumt och hamnat på en banlist?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem

Men vad har du för ip på waninterfacet ? Kolla det för ligger du på 100.64.0.0/10 nätet så kan det ge en del skumma problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Någon annan, som du delar publik IP med, har gjort något dumt och hamnat på en banlist?

Nä det finner jag osannolikt, bara jag och sambon i huset, och allt annat funkar klockrent, Netflix,viaplay,HBO osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morbidhans:

Nä det finner jag osannolikt, bara jag och sambon i huset, och allt annat funkar klockrent, Netflix,viaplay,HBO osv.

Som jag förstått det; om du är bakom CG-NAT kan det ju vara vem som helst som är NATad bakom samma Publika IP.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men vad har du för ip på waninterfacet ? Kolla det för ligger du på 100.64.0.0/10 nätet så kan det ge en del skumma problem.

Hmm lite okunnig på det här men då måste jag in i routen antar jag? Som jag lämpligt nog glömt lösenordet till 🤣

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Som jag förstått det; om du är bakom CG-NAT kan det ju vara vem som helst som är NATad bakom samma Publika IP.

Ja så kan det nog vara, men hur tusan kan man lösa det? Ringa Banhof och vara bitter? 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av morbidhans:

Ja så kan det nog vara, men hur tusan kan man lösa det? Ringa Banhof och vara bitter? 😃

Ja! Klaga.

Medan du väntar på svar kan du prova att signa upp för en VPN som har rykte om sig att fungera med Amazon Prime och testa. Fungerar det med VPN borde det vara problem med din ISP.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Om du inte kommer åt routern så kan du testa att göra en traceroute till ex 8.8.8.8 och posta svaret här. Kan ge en hint om deu sitter bakom CGNAT eller inte.
Annars får du resteta routern. Den enda ändringen man i regel gör är namn på wifi och dess lösenord så det kan du ju snabbt lägga till igen isf.

Edit: Skulle det vara så att du sitter bakom CGNAT så har du bara 2 alternativ. Byta ISP som inte kör med det eller ringa Banhof och fixa eget wan ip

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men vad har du för ip på waninterfacet ? Kolla det för ligger du på 100.64.0.0/10 nätet så kan det ge en del skumma problem.

Kom in på routern nu wan ip 100.70.240.144

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morbidhans:

Ja så kan det nog vara, men hur tusan kan man lösa det? Ringa Banhof och vara bitter? 😃

Du behöver inte vara bitter, bara betala dem för publik ip, de tar 50kr/månad för det "tillvalet".
Du måste in i routern för att kolla ip på wanpoerten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Om du inte kommer åt routern så kan du testa att göra en traceroute till ex 8.8.8.8 och posta svaret här. Kan ge en hint om deu sitter bakom CGNAT eller inte.
Annars får du resteta routern. Den enda ändringen man i regel gör är namn på wifi och dess lösenord så det kan du ju snabbt lägga till igen isf.

Edit: Skulle det vara så att du sitter bakom CGNAT så har du bara 2 alternativ. Byta ISP som inte kör med det eller ringa Banhof och fixa eget wan ip

Kom åt den nu och har wan ip 100.70.240.144 känns ju jäkligt drygt att stöka runt för bara amazon när allt annat fungerar klockrent 🤣

Permalänk
Medlem

Då kör du med CGNAT. Du får antingen ringa din ISP eller kolla om du kan fixa det via deras portal. Dock som nämnts så finns det risk att det kostar pengar.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morbidhans:

Kom in på routern nu wan ip 100.70.240.144

Då har du konstaterat att du är satt bakom CGN och det kan ibland ge problem så att prova via en publik ip är det första du borde göra,
https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då har du konstaterat att du är satt bakom CGN och det kan ibland ge problem så att prova via en publik ip är det första du borde göra,
https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Tusen tack 🙏 Ska klura hur jag ska göra för som sagt, det är bara prime som bråkar så kanske får klara mig utan det 🤣

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morbidhans:

Tusen tack 🙏 Ska klura hur jag ska göra för som sagt, det är bara prime som bråkar så kanske får klara mig utan det 🤣

Du kan ju alltid klaga på Bahnhof för att de inte drar igång IPV6 i stället för att strula med dumheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle pröva kontakta Amazon och se vad de säger.

Om du går in på
https://www.whatsmyip.org/

Var säger den att du befinner dig?

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Skulle pröva kontakta Amazon och se vad de säger.

Om du går in på
https://www.whatsmyip.org/

Var säger den att du befinner dig?

Den säger Sundsvall

Permalänk
Medlem
Skrivet av morbidhans:

Den säger Sundsvall

Ok, då är det nog någon vajsing i Amazons listor.
Tag en screenshot på uppgifterna hos whatsmyip och skicka till dem så får vi se vad de säger.
Att försöka få Bahnhof att skippa CGNAT gratis kommer bli huvudvärk.

Permalänk
Medlem

En IP-adress har upp till 65535 portar och i en CG-NAT samlar man stort antal användare i 100.70.x.x nät till en enda publik IP4-adress på samma sätt som man gör 192.168.x.x i hemnätet till en WAN-adress mot sin ISP.

Det innebär att bakom 1 enda IP4-adress i området 100.70.x.x är det många tusentals användare och det räcker med att en enda av dem missköter sig mot tex. Netflix för att den adressen skall bli bannat hos netflix.

Banningen sker hos varje Internet-site individuellt och därför kan det fungera på Amazon Prime men inte hos Netflix - och på annan CGNAT-adress kan det vara tvärt om.

Grundorsaken är att man har slut på publika IP4-adresser sedan typ 20 år tillbaka och det går inte att köpa till sig nya och på detta tröghet att gå över till IP6-adresser - och att det går att tjäna pengar på bristen av IP4 adresser är delvis orsaken att det går så trögt med IP6 adresser att att man släpar ordentligt efter med införandet av IP6-adresser då det innebär minskade intäkter i olika led.

Permalänk
Rekordmedlem

Så här kan det bli när det funkar som det borde.
C:\Users\mrqaffe>ping www.amazon.se

Pinging d2w57hu2y3cqhr.cloudfront.net [2600:9000:215d:bc00:c:c197:7d1:c601] with 32 bytes of data:
Reply from 2600:9000:215d:bc00:c:c197:7d1:c601: time=13ms
Reply from 2600:9000:215d:bc00:c:c197:7d1:c601: time=13ms
Reply from 2600:9000:215d:bc00:c:c197:7d1:c601: time=13ms
Reply from 2600:9000:215d:bc00:c:c197:7d1:c601: time=13ms

Ping statistics for 2600:9000:215d:bc00:c:c197:7d1:c601:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 13ms, Maximum = 13ms, Average = 13ms

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Ok, då är det nog någon vajsing i Amazons listor.
Tag en screenshot på uppgifterna hos whatsmyip och skicka till dem så får vi se vad de säger.
Att försöka få Bahnhof att skippa CGNAT gratis kommer bli huvudvärk.

Borde inte bli så mycket huvudvärk, betalar jag för internet hos Bahnof så ska det fungera överallt. Löser de inte det utan extra kostnad är det bara säga tack och hej.

Väldigt svårt att tro de skulle neka i detta fallet.

Permalänk
Snusfri

När du har Bahnhof som ISP (har det jag med) så ingår Lex Integrity VPN i ditt abbonemang.
Lex Intregrity är dock begränsad som du ser på länken, men du kan uppgradera till Integrity som kostar 40:- månaden vilket jag gjort och jag får ut nästan full hastighet på min 1000/1000 lina och det är väldigt stabilt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro