Begangnad kombi bil under 60 000, vad ska jag köpa

Permalänk
Medlem

Begangnad kombi bil under 60 000, vad ska jag köpa

Tjenare!

Jag behöver en bil nu, det måste vara en kombi. Jag har maximalt 60 000kr att lägga på köpet och nu undrar jag vad för modell och märke jag borde leta efter? Jag prioriterar att den ska rulla på bra med minimalt med service. Jag har kikat lite på Volvo och deras modell V50 mellan åren -02 till -10 med miltal under 15 000. Vad kan jag förvänta mig av denna modell? Är de enkla att hålla igång? Kan V70 vara ett bättre alternativ? Vad finns det för andra märken och modeller av kombi som krånglar så lite som möjligt? Hur mycket ska jag värdesätta miltalet när jag letar bil?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Skicket, skicket, skicket. God och omfattande service enligt rekommendation ska ha gjorts. Den ska vara uppenbart välvårdad med rimligt antal mil. Autoindex listar vilka märken som har nöjdast ägare, finns via Vi bilägare (betalartiklar).

Permalänk
Rekordmedlem

Vad letar du egentligen efter för storlek för V50 eller V70 är ju ganska stor skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Skicket, skicket, skicket. God och omfattande service enligt rekommendation ska ha gjorts. Den ska vara uppenbart välvårdad med rimligt antal mil. Autoindex listar vilka märken som har nöjdast ägare, finns via Vi bilägare (betalartiklar).

Tack för tipset! Då är det alltså viktigt att kika på serviceboken utöver att den kör bra och ser vårdad ut. Står det även där när större och små service ska utföras enligt rekommendation i serviceboken?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad letar du egentligen efter för storlek för V50 eller V70 är ju ganska stor skillnad.

Det är ju sant, tror inte nödvändigtvis jag behöver den största kombin, tog bara den som exempel om den nu skulle rulla bättre utan krångel. Bagageutrymmet när sätena fälls ner borde räcka gott och väl på en v50. Jobbar extra inom metallindustrin och ibland behöver jag ha med många väskor lastceller, ibland maskiner på ca 70x70x40cm (inte så stort). Så förbrukningen är mindre ett problem då det får jag ju genom milersättning, men kanske lite lägre förbrukning på v50 är bra.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Tack för tipset! Då är det alltså viktigt att kika på serviceboken utöver att den kör bra och ser vårdad ut. Står det även där när större och små service ska utföras enligt rekommendation i serviceboken?

Ja, serviceboken ska ange vilken service som ska göras vid vilket intervall. Viktigt är att även få det bekräftat via datorregistrering, kvitton och dylikt.
Ibland kan man välja service och många väljer då den billigaste. Det brukar framgå.
Vissa modeller har riktigt stor service emellanåt, så en del bilar ser ut att ha bra service, men en riktigt fet och dyr service väntar runt hörnet. Det får man se upp med.
Sådant här varierar mellan bilmärken så man får se till att läsa på! Genvägen är förstås att anlita någon som är kunnig och som behärskar sådant här. I andra hand att man frågar en seriös handlare, som man själv litar på, eller någon man litar på kan rekommendera, vilken av hens bilar som är bäst servad och i bäst skick.
Skicket går alltid före bilmärket, men visst finns det bättre och sämre bilmärken vad gäller kvalitet och pålitlighet. Jag skulle aldrig köpa en italiensk bil.

Permalänk

V70 är en bättre bil än V50, men båda är helt okej bilar. Standardfel på V50 är hjullager och abs enheten.

Megane kombi med 1.5 dieseln är också en helt okej bil, snål men stolarna inte så bekväma om man ska åka långt.

Permalänk
Medlem

Finns ganska mycket att välja även om priserna har gått upp.

Ford Focus Kombi 04-11 och 11+
Ford Mondeo Kombi 08+
Škoda Octavia 05-11
Volkswagen Passat 11+
Citroën C5 08+
Toyota Avensis 06-08 och 09+
Hyundai i30 11+ kanske även i40
Kia Cee'd 12+
Renault Mégane 08+
Mazda 6 08-12
O.s.v.

Med så många bilar finns det olika spec och olika motorer så det blir svårt att generalisera. Många V50 har mycket från Ford, så där kanske man får mer bil för pengarna om man väljer just Ford. V70 finns överallt, men många av de mer populärare motoralternativen drar en del soppa.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kikat på en rostfri v70 N du kan hitta en i hyffsat bra skick för 30 k sen spar du 30 k i rep.

Såg ej miltalet isf hittar du nog inget v70 N för det v50 är inget vidare å kolla förtusan inte på passat många dyra barnsjukdommar på dem.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

V70 är en bättre bil än V50, men båda är helt okej bilar. Standardfel på V50 är hjullager och abs enheten.

Megane kombi med 1.5 dieseln är också en helt okej bil, snål men stolarna inte så bekväma om man ska åka långt.

Många nyare volvo än v70 N som tex v50 hoppar multiremmen så finns det stor risk att den trasslar in sig i kamremmen å motorhaveri som följd

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Läste också den artikeln innan trådstart, men sen kikat lite på andra forum och åsikterna delar sig så mycket kan jag tycka, riktigt svårt!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Ja, serviceboken ska ange vilken service som ska göras vid vilket intervall. Viktigt är att även få det bekräftat via datorregistrering, kvitton och dylikt.
Ibland kan man välja service och många väljer då den billigaste. Det brukar framgå.
Vissa modeller har riktigt stor service emellanåt, så en del bilar ser ut att ha bra service, men en riktigt fet och dyr service väntar runt hörnet. Det får man se upp med.
Sådant här varierar mellan bilmärken så man får se till att läsa på! Genvägen är förstås att anlita någon som är kunnig och som behärskar sådant här. I andra hand att man frågar en seriös handlare, som man själv litar på, eller någon man litar på kan rekommendera, vilken av hens bilar som är bäst servad och i bäst skick.
Skicket går alltid före bilmärket, men visst finns det bättre och sämre bilmärken vad gäller kvalitet och pålitlighet. Jag skulle aldrig köpa en italiensk bil.

Min pappa kommer vara mycket inblandad och vara med varje gång vi kikar på bil, men jag vill inte lägga allt på honom heller så tack så hemskt mycket att du vill skriva och hjälpa mig! Kan jag känna mig mer inblandad med snälla farsan som tar sig tid och kikar Han kollar upp alla bilar på någon betalsida där man kan se vad försäkringar och fordonsskatt går för.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

V70 är en bättre bil än V50, men båda är helt okej bilar. Standardfel på V50 är hjullager och abs enheten.

Megane kombi med 1.5 dieseln är också en helt okej bil, snål men stolarna inte så bekväma om man ska åka långt.

Tackar tackar! Vad jag förstått ökar försäkring och fordonsskatt rätt rejält mellan v50 och v70? Kanske går man +-0 (ish) mellan de olika om det visar sig att v50 behöver lite mer service? Sen såklart, hur den faktiska bilen är spelar ju stor roll.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns ganska mycket att välja även om priserna har gått upp.

Ford Focus Kombi 04-11 och 11+
Ford Mondeo Kombi 08+
Škoda Octavia 05-11
Volkswagen Passat 11+
Citroën C5 08+
Toyota Avensis 06-08 och 09+
Hyundai i30 11+ kanske även i40
Kia Cee'd 12+
Renault Mégane 08+
Mazda 6 08-12
O.s.v.

Med så många bilar finns det olika spec och olika motorer så det blir svårt att generalisera. Många V50 har mycket från Ford, så där kanske man får mer bil för pengarna om man väljer just Ford. V70 finns överallt, men många av de mer populärare motoralternativen drar en del soppa.

Tack för en stilig lista med modeller!! Generellt sätt, vad brukar det bli för problem med bilar som rullar över 20 000 mil om man jämför med en bil som rullat under 15 000? Är det helt enkelt större risk för att behöva göra stor service?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag skulle kikat på en rostfri v70 N du kan hitta en i hyffsat bra skick för 30 k sen spar du 30 k i rep.

Såg ej miltalet isf hittar du nog inget v70 N för det v50 är inget vidare å kolla förtusan inte på passat många dyra barnsjukdommar på dem.

Det var ett bra tips! Låter smart att spara en större del av pengarna för eventuell service som behövs göras, så slipper jag stå utan bil haha.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Tack för en stilig lista med modeller!! Generellt sätt, vad brukar det bli för problem med bilar som rullar över 20 000 mil om man jämför med en bil som rullat under 15 000? Är det helt enkelt större risk för att behöva göra stor service?

Det som brukar komma vid 20k mil är saker som bussningar, hjullager och kanske även bromsok som börjar kärva. Kanske gummit till en drivknut spricker osv.

Har du 60k och inte kan meka själv så skulle jag lägga max 40k på själva bilen. Byta hjullager på verkstad kostar tex i spannet 3-5k.

Gör man det själv runt runt 500:- eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det som brukar komma vid 20k mil är saker som bussningar, hjullager och kanske även bromsok som börjar kärva. Kanske gummit till en drivknut spricker osv.

Har du 60k och inte kan meka själv så skulle jag lägga max 40k på själva bilen. Byta hjullager på verkstad kostar tex i spannet 3-5k.

Gör man det själv runt runt 500:- eller så.

Ok tackar för informationen! Det verkar som om det helt enkelt är lite normal service bara då. Jag har en kompis som är mekaniker men han sa att jag inte ska köpa "nån jävla v50" och han kommer inte känna sig glad att hjälpa mig med den... Så det var ju inte bra respons man blir lite ovillig men andra säger att det är en trevlig bil att köpa begangnat

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Har själv en V50 -08 (1.8 F) så kan ju lämna lite erfarenhet där. Den har nu gått ca 15000 mil och det som gjorts med den sedan den var i princip ny:
- bytt generator (rätt tidigt, minns inte om det gick på garanti eller om försäkringen tog större delen, men måste ha varit ett måndagsex.)
- Nya hjullager fram
- Nyligen renoverat bromsarna. Kärvande bromsok är troligen vitrost som uppkommer bakom gummibussningarna i oket. Lätt att fixa själv om man vet om det (ta ut bussningarna och göra rent bakom samt ha på lite lämpligt smörjmedel)
- bytt kondensor till AC (troligen stenskott som sabbade den)

Sammanfattningsvis efter att han haft bilen i 13 år så har det gått väldigt bra med relativt få problem. Storleken tycker jag är perfekt, man får in mycket med fällda säten. Har ju 1.8 F så körde mycket på etanol tidigare när det var billigt. Det var lite problem i början med motorstyrningen i vissa fall men det fixades med mjukvaruuppdatering.

En annan fördel med 1.8 F är att skatten är en tusenlapp per år då det var en miljöbil.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Ok tackar för informationen! Det verkar som om det helt enkelt är lite normal service bara då. Jag har en kompis som är mekaniker men han sa att jag inte ska köpa "nån jävla v50" och han kommer inte känna sig glad att hjälpa mig med den... Så det var ju inte bra respons man blir lite ovillig men andra säger att det är en trevlig bil att köpa begangnat

Min mamma har en V50 av de första modellerna, 04 uttagen 05 om jag minns rätt.

Hjullager började gå sönder vid 8000 mil, vid 12 000 så hade jag bytt samtliga. I samma veva gick ABS-enheten sönder (standardfel) så den skickades till Belgien för att lagas (10-12kkr).

Nu har den gått drygt 20k mil och gummit till inre drivknuten på ena sidan hade spruckit så det blev en ny drivaxel på den sidan.

Utöver det är det endast bromsar och olja/filter som blivit bytt sen den var ny. Men det börjar bli dags att byta handbromswire och bromsok bak.

Så det är ganska normalt för en bil i den åldern / antalet mil, förutom ABS-enheten.

Edit: Kom på jag bytte topplagringar nyss också, samt att stötdämparna snart är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Min pappa kommer vara mycket inblandad och vara med varje gång vi kikar på bil, men jag vill inte lägga allt på honom heller så tack så hemskt mycket att du vill skriva och hjälpa mig! Kan jag känna mig mer inblandad med snälla farsan som tar sig tid och kikar Han kollar upp alla bilar på någon betalsida där man kan se vad försäkringar och fordonsskatt går för.

Så lite så.
Han kollar antagligen Carfax. Bra att ni gör det tillsammans, men beslutet måste vara ditt.
Det absolut ”farligaste” med att kolla bilar, det är att man tämligen omgående hittar en bil som man tycker är fin och så bestämmer man sig att köpa den utan att ens kolla den särskilt noga. Tro mig, så är det! Vill ha-faktorn, baserad på känslor och förhoppningar, trumfar förnuftet 9 gånger av 10. Men det kan bli en dyr egoboost...
Men jag tror säkert att du står över sådant känslopjunk! 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Tack för en stilig lista med modeller!! Generellt sätt, vad brukar det bli för problem med bilar som rullar över 20 000 mil om man jämför med en bil som rullat under 15 000? Är det helt enkelt större risk för att behöva göra stor service?

Eftersom du tittar på så pass gamla bilar så ska nog sånt som kamrem (vilket många av dessa har) vara bytt i båda fallen. I övrigt så kolla motoralternativen med din mekkompis och din pappa, sen är det ju du som ska köra bilen så det är du som ska vara bekväm med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Har själv en V50 -08 (1.8 F) så kan ju lämna lite erfarenhet där. Den har nu gått ca 15000 mil och det som gjorts med den sedan den var i princip ny:
- bytt generator (rätt tidigt, minns inte om det gick på garanti eller om försäkringen tog större delen, men måste ha varit ett måndagsex.)
- Nya hjullager fram
- Nyligen renoverat bromsarna. Kärvande bromsok är troligen vitrost som uppkommer bakom gummibussningarna i oket. Lätt att fixa själv om man vet om det (ta ut bussningarna och göra rent bakom samt ha på lite lämpligt smörjmedel)
- bytt kondensor till AC (troligen stenskott som sabbade den)

Sammanfattningsvis efter att han haft bilen i 13 år så har det gått väldigt bra med relativt få problem. Storleken tycker jag är perfekt, man får in mycket med fällda säten. Har ju 1.8 F så körde mycket på etanol tidigare när det var billigt. Det var lite problem i början med motorstyrningen i vissa fall men det fixades med mjukvaruuppdatering.

En annan fördel med 1.8 F är att skatten är en tusenlapp per år då det var en miljöbil.

Haha, det dröjde inte länge innan den här fick redigeras :P. Nu kan jag med mindre glad min meddela att jag till listan får lägga:

- Sannolikt sprucket topplock (ingen tändning och 0 kompression cylinder 1). Sannolikt inga fler mil i min ägo mao

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Nu var det iofs. ett tag sedan du postade inlägget, men detta låter inte som en bil för TS.
"Obesiktigad, Denna Bil Säljes som GDS-Bil, Säljes med fel på, Motorlampa, felkod spridare, "

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...