Audiofiler... [snake oil-diskussion]

Permalänk
Medlem

Audiofiler... [snake oil-diskussion]

Triggervarnas.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det har funnits såna maskiner, personligen har jag inte svarvat nån utsida men jag har däremot behövt fila i ett par centrumhål för att de var deformerade och inte riktigt passade på spindeln på motorn.
Det dög fint med samma filar som till motorsågskedjan så jag behövde inte köpa nån mirakelmaskin.
Det mest spännande är att ev påverkan av en sån där maskin troligen inte skulle kunna påverka en bra cd utan bara kunna ha en påverkan på en skitcdspelare som har större problem än den ev skulle kunna lösa.
Felkorrektionen brukar gå att mäta hur den jobbar så orkar man så borde det gå att mäta om svarven har nån påverkan eller inte.

Man kan även prova med avmagnetiserare.
https://svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/cdtips/avmagnetiser...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På den tiden DAC klockades direkt av bitströmmen på flank-nivå från skivan (då dessa spelare hade ingen bufferminne alls - RAM var dyyyrt och det hela var en pipe-line process som gick hela tiden) så kunde hypotetiskt klockgitter och gitterbrus från bitströmmen FM-modulera den uppspelade program-materialet - om någon egentligen hörde det ärligt är fortfarande att diskutera

- vid den tiden hade man en massa andra problem både vid inspelning och återgivning med mer påverkan på ljudet som väldigt branta lågpassfilter av Chebylshev och Cauer-typ som gav stor grupplöptidsdistorsion och smetade ut informationen över tiden - detta förbättrades efter hand med mer och mer översampling och därmed tillät mjukare filter och lägre och mer linjär grupplöptid över hela frekvensområdet.

Senare när RAM-minne börja bli överkommligt även i konsument-ledet och man börja buffra ljuddata mellan inläsning och DAC så försvinner det mesta av fasgittret och istället har man en kristallstyrd klocka som referens i spelaren för DAC-uppspelningen och man ökar och minska inläsningstakten från skivan beroende på hur välfylld databufferten är.

Med tanke på dagens ljudkonsumtion nu har sänkt sin ribba så mycket att man accepterar hårt komprimerad musik med trasiga hi-hats (hi-hats genererar mycket svårkomprimerad brusliknande data) och plaskiga trummor (ringningar av impulser när man har skarpa filter som i FFT (förenklad som cosinus-trafsform) och sedan reducerar data som man tror inte behövs när man kodar och avkodar ljudet - för att återge impuls som slagverk behöver man ha all data kvar om det skall återges riktigt - reducerar man för mycket så ger det lätt ringing för att det blir för högt Q-värde på filtrerna som är kvar som resultat vid återgivning - 'knack' är jättebesvärligt att återge korrekt utan ringningar före och efter en datareducerande komprimering) etc. så var ovanstående - trots fasgitter och grupplöptidsmässigt distorderande filter ändå betydligt högre kvalitet än det som idag kräks ut i våra streaming-tjänster...

Permalänk
Avstängd

Alltid roligt.

Min morsas exman exempelvis, som hon var gift med när jag bodde hemma på nittiotalet, var inte en audiofil men han gick gärna på dumma försäljningsknep. Han köpte några plastringar man skulle sätta utanpå CD-skivorna i någon grön genomskinlig färg, som skulle förbättra ljudet, sen en tuschpenna som skulle ha samma funktion om man färglade ytterkanten. Han köpte också bland annat spike-fötter till CD-spelaren som skulle ge bättre ljud, vet inte hur riktigt. Om det handlade om stabilitet så borde han inte ha satt hela stereon på en extremt svajig och dåligt uppsatt vägghylla i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alltid roligt.

Min morsas exman exempelvis, som hon var gift med när jag bodde hemma på nittiotalet, var inte en audiofil men han gick gärna på dumma försäljningsknep. Han köpte några plastringar man skulle sätta utanpå CD-skivorna i någon grön genomskinlig färg, som skulle förbättra ljudet, sen en tuschpenna som skulle ha samma funktion om man färglade ytterkanten. Han köpte också bland annat spike-fötter till CD-spelaren som skulle ge bättre ljud, vet inte hur riktigt. Om det handlade om stabilitet så borde han inte ha satt hela stereon på en extremt svajig och dåligt uppsatt vägghylla i alla fall.

Men om jag målar Lan-kabeln grön när jag kör spotify då låter det mycket bättre. Den harmoniska distortion blir liksom analogt akustisk och de digitala bitarna blir mer runda än fyrkantiga, lovar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tea42BBS:

Men om jag målar Lan-kabeln grön när jag kör spotify då låter det mycket bättre. Den harmoniska distortion blir liksom analogt akustisk och de digitala bitarna blir mer runda än fyrkantiga, lovar

Absolut. Bara du riktar kabeln mot öster (Japan) när du målar och målar i samma riktning som du ska använda kabeln.

Permalänk
Medlem

En liknande svarv testades av den norska Hi-Fi tidningen Fidelity nr 56 2012 med goda resultat och har man en stor samling skivor och en audiofil anläggning så är det ingen dålig ide. Tidningen har gått i graven med ansvarig utgivare men de finns på nätet om man letar, förövrigt den mest seriösa nordiska tidningen som jag läst tillsammans med danska High Fidelity.
Mvh Paul

tillägg
Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

...så var ovanstående - trots fasgitter och grupplöptidsmässigt distorderande filter ändå betydligt högre kvalitet än det som idag kräks ut i våra streaming-tjänster...

Det är vlä bara Spotify idag som kör lossy, o då vid 320kbps OGG Vorbis, så att kalla det dåligt på nåt sätt är bara jättefel. Dessutom så stavas det jitter

Skrivet av Pauls711:

En liknande svarv testades av den norska Hi-Fi tidningen Fidelity nr 56 2012 med goda resultat och har man en stor samling skivor och en audiofil anläggning så är det ingen dålig ide. Tidningen har gått i graven med ansvarig utgivare men de finns på nätet om man letar, förövrigt den mest seriösa nordiska tidningen som jag läst tillsammans med danska High Fidelity.
Mvh Paul

Jo det är visst en dålig idé, det är slöseri med både pengar o tid då den enda förbättringen är i vissa audiofilers huvuden. Att svarva CD-skivor är enbart placebo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

En liknande svarv testades av den norska Hi-Fi tidningen Fidelity nr 56 2012 med goda resultat och har man en stor samling skivor och en audiofil anläggning så är det ingen dålig ide. Tidningen har gått i graven med ansvarig utgivare men de finns på nätet om man letar, förövrigt den mest seriösa nordiska tidningen som jag läst tillsammans med danska High Fidelity.
Mvh Paul

Har du ens kollat på klippet o resultatet av hans tester?
Eller köpte du en sån svarv för hutlösa pengar o måste nu försvara detta otroligt dåliga köp?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Men, bara för att den faktiska datan som hämtas från skivan före/efter är identiskt så betyder ju inte det att upplevelsen är identisk. Man måste ju väga in värdet av maskinen man köpt i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har du ens kollat på klippet o resultatet av hans tester?
Eller köpte du en sån svarv för hutlösa pengar o måste nu försvara detta otroligt dåliga köp?

Man kan förstås ha synpunkter på produkten, men inget säger att hans test är mer tillförlitligt än något annat, än att det bekräftar den uppfattning du sannolikt redan hade från början.

Personligen tycker jag det känns lite nattståndet, eftersom det här är rätt gamla ”nyheter”. Att käfta om cd-kantsvarvning var något man gjorde för 15+ år sedan…

(På förekommen anledning vill jag påpeka att jag inte har och inte heller avser att svarva några cd-skivor.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Men, bara för att den faktiska datan som hämtas från skivan före/efter är identiskt så betyder ju inte det att upplevelsen är identisk. Man måste ju väga in värdet av maskinen man köpt i det hela.

En rätt uppenbar lösning idag är att rippa skivan noga, där det ger möjlighet till omläsning vid behov som en klassisk cd-spelare inte har. Fast då får man börja oroa sig för den uppspelningskedjan istället…

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Men, bara för att den faktiska datan som hämtas från skivan före/efter är identiskt så betyder ju inte det att upplevelsen är identisk. Man måste ju väga in värdet av maskinen man köpt i det hela.

Det är exakt så placebo, comfirmation bias etc funkar. Har man köpt en dyr prylar av en försäljare som vävt in prylen i massa vackra ord så kommer det påverka det man hör. Våra hjärnor är oerhört lättlurade.

Skrivet av ztenlund:

Man kan förstås ha synpunkter på produkten, men inget säger att hans test är mer tillförlitligt än något annat, än att det bekräftar den uppfattning du sannolikt redan hade från början.

Att läsa in faktiskta ettor o nollor i realtid o sen göra ett nulltest är så exakt o tillförlitligt det nånsin kan bli. Svarven gör alltså inget annat än att göra ett random skitföretag rikare på andra människors bekostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Att läsa in faktiskta ettor o nollor i realtid o sen göra ett nulltest är så exakt o tillförlitligt det nånsin kan bli. Svarven gör alltså inget annat än att göra ett random skitföretag rikare på andra människors bekostnad.

Det testar inte de aktuella huvudpåståendena som andra gjort kring den påverkan produkten har på själva ljudet, utan utgår ifrån antaganden om att det går att sätta likamedtecken mellan olika tester. Ska du testa detta på riktigt behöver du vettiga blindtest under förhållanden där det påstås gå att höra skillnad, förslagsvis inte med personer som är benhårt övertygade om att skillnad saknas då det torde bli självuppfyllande.

Dessutom kan man principiellt tänka sig att det blir skillnad på en delmängd av marknadens alla cd-spelare, men inte alla. Om hans då hör till de som inte påverkas har absolut ingenting bevisats. Huruvida så är fallet, är en annan fråga.

Missförstå mig rätt, jag tycker att det här är en rätt dum produkt, men oftast blir ”bevis” för frånvaro av funktion inte särskilt övertygande och missar inte sällan dessutom målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är exakt så placebo, comfirmation bias etc funkar. Har man köpt en dyr prylar av en försäljare som vävt in prylen i massa vackra ord så kommer det påverka det man hör. Våra hjärnor är oerhört lättlurade.

Det var lite det jag ville få fram, att det handlar mer om känsla än fakta. Som med så mycket annat här i världen.

Permalänk
Medlem

Ett perfekt exempel på snake oil.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det testar inte de aktuella huvudpåståendena som andra gjort kring den påverkan produkten har på själva ljudet, utan utgår ifrån antaganden om att det går att sätta likamedtecken mellan olika tester. Ska du testa detta på riktigt behöver du vettiga blindtest under förhållanden där det påstås gå att höra skillnad, förslagsvis inte med personer som är benhårt övertygade om att skillnad saknas då det torde bli självuppfyllande.

Dessutom kan man principiellt tänka sig att det blir skillnad på en delmängd av marknadens alla cd-spelare, men inte alla. Om hans då hör till de som inte påverkas har absolut ingenting bevisats. Huruvida så är fallet, är en annan fråga.

Missförstå mig rätt, jag tycker att det här är en rätt dum produkt, men oftast blir ”bevis” för frånvaro av funktion inte särskilt övertygande och missar inte sällan dessutom målet.

Fast det går ju emot vetenskapen. En digital signal kommer antingen fram korrekt eller så kommer den inte fram korrekt, detfinns inget "mer korrekt" liksom.

Permalänk
Medlem

Hur kan någon triggas av detta alls? Audiofiler är bara placebojagare så länge sakerna är digitala i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det testar inte de aktuella huvudpåståendena som andra gjort kring den påverkan produkten har på själva ljudet, utan utgår ifrån antaganden om att det går att sätta likamedtecken mellan olika tester. Ska du testa detta på riktigt behöver du vettiga blindtest under förhållanden där det påstås gå att höra skillnad, förslagsvis inte med personer som är benhårt övertygade om att skillnad saknas då det torde bli självuppfyllande.

Dessutom kan man principiellt tänka sig att det blir skillnad på en delmängd av marknadens alla cd-spelare, men inte alla. Om hans då hör till de som inte påverkas har absolut ingenting bevisats. Huruvida så är fallet, är en annan fråga.

Missförstå mig rätt, jag tycker att det här är en rätt dum produkt, men oftast blir ”bevis” för frånvaro av funktion inte särskilt övertygande och missar inte sällan dessutom målet.

Du såg väl inte videon eftersom bitströmmen är exakt densamma. Blindtest med människor tillför bara fel.

Det är inte en rätt dum produkt, det är rent lurenDREJERI.

Jistanes trodde inte att fanns så här lättlurade på detta forum. Jag lade ju upp den för att det var så oerhört roligt att folk en gång i tiden tog drejeriskivan på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

En liknande svarv testades av den norska Hi-Fi tidningen Fidelity nr 56 2012 med goda resultat och har man en stor samling skivor och en audiofil anläggning så är det ingen dålig ide. Tidningen har gått i graven med ansvarig utgivare men de finns på nätet om man letar, förövrigt den mest seriösa nordiska tidningen som jag läst tillsammans med danska High Fidelity.
Mvh Paul

Hade du sett filmen hade du sett att anrika brittiska Hi-Fi också skrev en positiv reaktion. Det betyder inte att det är sant att en CD-svarv förbättrar ljudet, bitströmmen är identisk.

OMG...

Permalänk
Musikälskare

Har en bekant som bara spelar musik i sina högtalare på kvällarna när elen är "lugnare" och alla kablar ligger på keramik-distanser från golvet till exempel inte ovanligt att köpa handgjorda högtalarkablar för 20-30K metern

Han spelar bara CD-skivor som är importerade från USA, dom har bäst ljud! Ska visa honom detta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det går ju emot vetenskapen. En digital signal kommer antingen fram korrekt eller så kommer den inte fram korrekt, detfinns inget "mer korrekt" liksom.

Fullt så enkelt är det de facto inte när du ska läsa och köra signalen genom en D/A-omvandlare, oavsett vilken effekt just den här kreationen har eller inte har. Något xxargs redan skrivit lite om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fullt så enkelt är det de facto inte när du ska läsa och köra signalen genom en D/A-omvandlare, oavsett vilken effekt just den här kreationen har eller inte har. Något xxargs redan skrivit lite om.

Blir nyfiken! Kan du utveckla kring varför det inte är så enkelt?
Alltid kul att lära sig något nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur kan någon triggas av detta alls? Audiofiler är bara placebojagare så länge sakerna är digitala i alla fall

Nej det var vi som vet att felkorrigerade bitströmmar (speciellt från CD) inte kan bli olika. Enda stället där han är ute och valsar är väl när han säger att felkorrigering sker efter fel hittas, så fungerar det inte.
Här är en lekmannabeskrivning.
https://www.irishtimes.com/news/science/high-fidelity-how-the...

Men det behövs inte som någon påstod tidigare i tråden RAM, allt detta sker i realtid även i de första CD-spelarna. Chansen att det skall bli bitfel efter detta är så löjligt låg (om inte skivan är skadad, då hjälper heller ingen svarvning i världen) att det går att bortses från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fullt så enkelt är det de facto inte när du ska läsa och köra signalen genom en D/A-omvandlare, oavsett vilken effekt just den här kreationen har eller inte har. Något xxargs redan skrivit lite om.

"Felen" lär ju ligga på andra ställen än just CD-skivan i sig. 2 exakta kopior på en skiva låter inte annorlunda på samma anläggning för att du använder en skiv-svarv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Fullt så enkelt är det de facto inte när du ska läsa och köra signalen genom en D/A-omvandlare, oavsett vilken effekt just den här kreationen har eller inte har. Något xxargs redan skrivit lite om.

Nej men nu pratar vi innan eventuell omvandling. Skivan läses aningen in korrekt eller inte. Lite mer komplicerat kan det vara med repor, felkorrigering och liknande, men det påverkas ju inte av denna svarvningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Fast det går ju emot vetenskapen. En digital signal kommer antingen fram korrekt eller så kommer den inte fram korrekt, detfinns inget "mer korrekt" liksom.

Det är förstås helt korrekt, men den kan ju komma fram korrupt data utan att det märks särskilt mycket också. Nu är jag extremt skeptisk till att detta som tråden handlar om gör någonting bättre, men digitalt betyder ju inte immunt mot fel, utan en bitström kan innehålla fel som påverkar ljudet allt från icke märkbart till att det blir ospelbart, beroende på var det är fel och vilket format det gäller.
Däremot saker som att det blir "varmare ljud" eller liknande från olika sätt att överföra digital data är ju komplett nonsens.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är förstås helt korrekt, men den kan ju komma fram korrupt data utan att det märks särskilt mycket också. Nu är jag extremt skeptisk till att detta som tråden handlar om gör någonting bättre, men digitalt betyder ju inte immunt mot fel, utan en bitström kan innehålla fel som påverkar ljudet allt från icke märkbart till att det blir ospelbart, beroende på var det är fel och vilket format det gäller.
Däremot saker som att det blir "varmare ljud" eller liknande från olika sätt att överföra digital data är ju komplett nonsens.

Galet nyfiken på om det finns några exempel på en väldigt subtilt korrupt stream och hur det kan låta jämfört med om den är 100% felfri.

Är det alltså möjligt att en digital signal kan vara lite "småsliten" ?

Permalänk
Sötast

Alltid lika roligt att se folk som inte är Audiofiler som är avundsjuka på såna här uppfinningar som får oss med bra hörsel att höra skillnad.

Det är tydligt att digital data kan framhävas i olika toner och nyanser. Det är ett faktum att man kan manipulera datan på ett sådant vis att ljudet förändras.

Ett exempel från videon som "teknikern" inte förstår är att den svarta tuschpennan i verkligheten i princip fetstilar de digitala siffrorna vilket ger ett fylligare ljud.

Det är ju omöjligt att övertala de som tror de vet bäst men för att hjälpa er att visualisera så tänk er såhär.

Ett stycke av min favoritmusik ser ut ungefär såhär:

01110000 01100101 01101111 01110000 01101100 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01110011 01110100 01110101 01110000 01101001 01100100

Tänk er då att man med den svarta tuschpennan fyller ut den digitala datan.

01110000 01100101 01101111 01110000 01101100 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01110011 01110100 01110101 01110000 01101001 01100100

Det är tydligt hur ljudet blir mer fylligt.

För att göra en soundstage som känns större så skär man skivan i 36 graders vinkel, det kan t.ex jämföras med kursiv text.
Från början kan man tänka sig att ljudomfånget skall bli skevt åt ena sidan, men då strömmen i väggen är AC, och att även DC ström är AC om man tittar med mikroskop under rätt förhållanden så dansar de binära talen vilket skapar vibrationer i ljudet. Tänk ljudet av en triangel hur det resonerar med jordens magnetfält.

För att visualisera soundstagen så tänk er kursivt ljud! Notera hur vissa ljud är kursiva, därav utökas soundstagen.

01110000 01100101 01101111 01110000 01101100 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01110011 01110100 01110101 01110000 01101001 01100100

Till slut är det faktiskt av stor vikt med handgjorda ljudkablar, de i fabrik tillverkas på ett väldigt monotont vis, diametrarna är exakta och identiska. Detta på grund av att de är tillverkade i fabrik.

Det tillför ett väldigt platt ljud. Det är anledningen till att vi gärna köper handgjorda kablar. Med diametrar och toppar och bottnar i sladdarna så får det musiken att kunna hitta den nivå som den spelades in på.

Notera hur musiken flödar precis som den gör när man läser noter på ett block.

01110000 01100101 01101111 01110000 01101100 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01110011 01110100 01110101 01110000 01101001 01100100

Jämför gärna:

Jag har då aldrig sett att t.ex Audacity kan utläsa denna typen av data då den läser av strikt binär och inte dynamisk binär.

Ni får aldrig glömma att såna här fantastiska resultat är gjorda genom djup och kritisk forskning. Tänk så många som njuter av sin musik på grund av det här. Att sitta på ett forum och vara en Nay-sayer kommer inte bidra till forskningen utan bara dålig attityd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Galet nyfiken på om det finns några exempel på en väldigt subtilt korrupt stream och hur det kan låta jämfört med om den är 100% felfri.

Är det alltså möjligt att en digital signal kan vara lite "småsliten" ?

Har du kört en repig cd-skiva i någon större utsträckning så har du säker varit med om det. Finns många exampel på fel, antingen att ett spår hakar upp sig och upprepas eller att några bits läses fel utan att kunna korrigeras och resultatet är små ’blippar’ i ljudet