Elpriset, timdebitering och saker som är igång 24/7

Permalänk
Medlem

Elpriset, timdebitering och saker som är igång 24/7

Timdebitering är ju positivt om man kan styra om sin förbrukning till billigare perioder på dygnet, men vad är bäst för t.ex. en server som snurrar 24/7? Eftersom den kommer att vara igång på natten kan man ju tycka att det vore smutt att kunna dra nytta av det billigare priset på natten. Men är det så enkelt?

Vanligt rörligt pris brukar ju bestämmas av ett genomsnitt för månaden dessförinnan.
Kan man alls räkna fram vad som borde vara mest fördelaktigt?

Nån som har erfarenhet av denna frågeställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Timdebitering är ju positivt om man kan styra om sin förbrukning till billigare perioder på dygnet, men vad är bäst för t.ex. en server som snurrar 24/7? Eftersom den kommer att vara igång på natten kan man ju tycka att det vore smutt att kunna dra nytta av det billigare priset på natten. Men är det så enkelt?

Vanligt rörligt pris brukar ju bestämmas av ett genomsnitt för månaden dessförinnan.
Kan man alls räkna fram vad som borde vara mest fördelaktigt?

Nån som har erfarenhet av denna frågeställning?

Om du har saker på dygnet runt så blir det förmodligen Billigast att köra rörligt/månad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har en stor del av min förbrukning som går till "standby"-förbrukning, och enligt mig borde det då bli bättre med rörligt. Tex. gör vi av med relativt mycket el under sommaren som historiskt varit billig, och vi gör inte av med mer el under vintern då vi inte värmer med el direkt, utan det är cirkpumpar och fläktar som går 24/7. Sedan övrig användning är ju en annan fråga om man kan/orkar flytta, såsom matlagning och tvätt.

Min plan är rörligt från och med Januari då vårt avtal går ut, och jag förbered redan för styrning av diverse saker samt ersättning av 2 datorer med en rpi, vilket är det absolut enklaste och största jag kan göra för förbrukningen just nu då det är mer 100W som går konstant.

Permalänk

Rörligt är klart att föredra om du inte har vedpanna, kamin, solceller eller elbil. Annars ser jag det som vansinne att ha timpris.

Vad skulle timpris ge för fördel för en server som är igång 24/7? Iom att den är igång 24/7 365 dagar om året så ger ju ett timpris samma pris som rörligt pris som ger ett genomsnitt över månaden.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Rekordmedlem

Använd inte nån server.
Eller så skaffar du en UPS som är stor nog att driva den i 20 timmar och laddar den på natten eller kanske med solceller men räkna även på driftkostnaderna för UPSen i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Rörligt är klart att föredra om du inte har vedpanna, kamin, solceller eller elbil. Annars ser jag det som vansinne att ha timpris.

Vad skulle timpris ge för fördel för en server som är igång 24/7? Iom att den är igång 24/7 365 dagar om året så ger ju ett timpris samma pris som rörligt pris som ger ett genomsnitt över månaden.

Jag är helt med på att rörligt är att föredra mot fast i dagsläget.

Det jag tänkte med timpriset kontra "vanligt rörligt" var att det senare kanske är nåt slags överslag med lite marginal ovanpå. Jag vet inte varför jag tänkte att det kanske kunde vara så. Kanske helt knäppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd inte nån server.
Eller så skaffar du en UPS som är stor nog att driva den i 20 timmar och laddar den på natten eller kanske med solceller men räkna även på driftkostnaderna för UPSen i så fall.

Jo, jag funderar på att det kanske är bättre att stänga ner den helt i väntan på bättre tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd inte nån server.
Eller så skaffar du en UPS som är stor nog att driva den i 20 timmar och laddar den på natten eller kanske med solceller men räkna även på driftkostnaderna för UPSen i så fall.

En UPS som klarar driva en server med load i 20 timmar kostar en rejäl slant.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Jag är helt med på att rörligt är att föredra mot fast i dagsläget.

Det jag tänkte med timpriset kontra "vanligt rörligt" var att det senare kanske är nåt slags överslag med lite marginal ovanpå. Jag vet inte varför jag tänkte att det kanske kunde vara så. Kanske helt knäppt.

Elpriser är ju något nytt för svensken. Det var först egentligen förra året en privatperson behövde börja bry sig. Sen är det svårt att prata priser då vi har olika priser vart man bor i landet.

Jag bor i SE4 och snittpriset blev i augusti över 300 öre per kWh innan skatt. Har du då timpris och ska laga mat vid 19.00 på kvällen kostar det plötsligt 800 öre per kWh innan skatt. Ska du behöva vänta till klockan 23.00 för att laga mat för att istället få ner priset till 400 öre?

Många går in med att timpris är något som ska hjälpa men istället blir det en börda och du får ställa om dina levnadsvanor utan att ha någon egentlig fördel prismässigt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PointMan:

En UPS som klarar driva en server med load i 20 timmar kostar en rejäl slant.

Det beror på, UPSen behöver inte vara så dyr men man behöver batterier, med externa blybatterier behöver det inte bli tokdyrt men det blir stort och tungt.
Jag tror det går att lösa en "20 h ups för 200W" under 10 000 kr och hänger man på solceller för dagtid så kostar de en del men batteriet avlastas rejält och man kan väl få avdrag för installationen av solceller. Det vore nog faktisk roligt att bygga nått sånt mest för att.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det rörliga månadspriset viktas mot när alla andra kunder använder el. Alltså större vikt mornar och sen eftermiddag och kväll. Kör du något dygnet runt så tjänar du på timpris då vikten per timma blir 1/24. Har du rörligt månadspris så har du mycket högre vikt när priset är som högst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det rörliga månadspriset viktas mot när alla andra kunder använder el. Alltså större vikt mornar och sen eftermiddag och kväll. Kör du något dygnet runt så tjänar du på timpris då vikten per timma blir 1/24. Har du rörligt månadspris så har du mycket högre vikt när priset är som högst.

Intressant, då hade jag rätt i min farhåga/undring alltså.