Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag upptäckte att vår laddbox bara laddar med max 3,7 kW. Är det tillräckligt? Känns lite klent jämfört med Tibbers som har 22 kW 🤔

En elbil brukar bara klara 11kw. Men ja, 3,7 är lite klent hinner du ladda fullt på en natt så är det inget att oroa sig för dock

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag upptäckte att vår laddbox bara laddar med max 3,7 kW. Är det tillräckligt? Känns lite klent jämfört med Tibbers som har 22 kW 🤔

Jag har samma och det har funkat helt ok nu i över ett år. Väldigt sällan jag känt behovet av högre effekt.

Permalänk

När jag körde hem från Danmark i torsdags passerade jag fyra ID Buzz i olika färger bakom en ID.3 med stora "Pacecar" skyltar.

Vad var det, någon som vet?

ID Buzz var riktigt snygga faktiskt, alla fyra färgerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

När jag körde hem från Danmark i torsdags passerade jag fyra ID Buzz i olika färger bakom en ID.3 med stora "Pacecar" skyltar.

Vad var det, någon som vet?

ID Buzz var riktigt snygga faktiskt, alla fyra färgerna.

Det är testkörning i Köpenhamn som håller på, dom kör mellan Kph och Malmö hela tiden.

edit: https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Permalänk
Skrivet av wootz91:

Jag upptäckte att vår laddbox bara laddar med max 3,7 kW. Är det tillräckligt? Känns lite klent jämfört med Tibbers som har 22 kW 🤔

Dom flesta ”riktiga” laddboxarna har upp till 32A säkring alltså 22kW.
Problemet är att dom flesta husen har max 16-20A säkring så dom flesta installationerna görs med 3fas 16A, alltså 11kW max på laddboxen på 3fas.
Om du bor i Villa och har en installerad laddbox så kolla att du inte har en 1faskabel till bilen, tex till en laddhybrid. Då får du bara ~3,6kW.
Va har du för installation och bil?

Edit: Va visst fler som svarat.. missade det.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av wootz91:

Jag upptäckte att vår laddbox bara laddar med max 3,7 kW. Är det tillräckligt? Känns lite klent jämfört med Tibbers som har 22 kW 🤔

Om du hinner ladda allt du behöver så är det väl tillräckligt för dig? Det första året med min bil kunde jag bara ladda 2,2KW , innan elen drogs om i föreningens garage. Det gick hur bra som helst.

Skrivet av megaman01:

Dom flesta ”riktiga” laddboxarna har upp till 32A säkring alltså 22kW.
Problemet är att dom flesta husen har max 16-20A säkring så dom flesta installationerna görs med 3fas 16A, alltså 11kW max på laddboxen på 3fas.
Om du bor i Villa och har en installerad laddbox så kolla att du inte har en 1faskabel till bilen, tex till en laddhybrid. Då får du bara ~3,6kW.
Va har du för installation och bil?

Edit: Va visst fler som svarat.. missade det.

Det kan vara värt att tillägga att de allra flesta bilar bara kan laddas med 16A 3-fas ändå (alltså 11KW). Så en laddbox som kan leverera mer än så är sällan nödvändigt i alla fall.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag upptäckte att vår laddbox bara laddar med max 3,7 kW. Är det tillräckligt? Känns lite klent jämfört med Tibbers som har 22 kW 🤔

Det är väl i minsta laget, sitter begränsningen i laddboxen eller i hur den är kopplad?

Med mitt körmönster hade det inte fungerat, sen tar väl många bilar max 11kw idag?

Edit: Pinsamt.. missade sista sidan med poster.

Permalänk
Medlem

Laddboxen är en Incharge, den har 1-fas 16A står det. Fick min EQB 300 igår och har hittills bara laddat cirka 15% över natten.

Permalänk
Skrivet av wootz91:

Laddboxen är en Incharge, den har 1-fas 16A står det. Fick min EQB 300 igår och har hittills bara laddat cirka 15% över natten.

Ja då är den maxad. Du behöver en 3fasbox på 16A och 11kW för att få lite fart på grejerna.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Hoppas någon här kan hjälpa mig med ett problem med min Hyundai Kona electric -19 har haft den i tre år och inte några problem någonstans på bilen.
Så i går fredag när jag kom hem från jobbet och skulle ladda, så kan jag inte öppna laddluckan.
Jag har provat att med så mycket våld jag vågar mot ett plastlock att slå och vicka men inget händer.
Och vad jag vet så finns det ingen manuel öppning av luckan på Kona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allsvinn:

Hoppas någon här kan hjälpa mig med ett problem med min Hyundai Kona electric -19 har haft den i tre år och inte några problem någonstans på bilen.
Så i går fredag när jag kom hem från jobbet och skulle ladda, så kan jag inte öppna laddluckan.
Jag har provat att med så mycket våld jag vågar mot ett plastlock att slå och vicka men inget händer.
Och vad jag vet så finns det ingen manuel öppning av luckan på Kona.

Har du en återförsäljare eller verkstad i närheten?kan vara värt och åka förbi isåfall,sålänge det inte är något allvarligt så har de kanske någon som kan kolla och hjälpa dig direkt

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allsvinn:

Hoppas någon här kan hjälpa mig med ett problem med min Hyundai Kona electric -19 har haft den i tre år och inte några problem någonstans på bilen.
Så i går fredag när jag kom hem från jobbet och skulle ladda, så kan jag inte öppna laddluckan.
Jag har provat att med så mycket våld jag vågar mot ett plastlock att slå och vicka men inget händer.
Och vad jag vet så finns det ingen manuel öppning av luckan på Kona.

Det enda jag kunde hitta:

”I've had this problem too - only started a month ago after 10-months ownership. Its in for a service next week, so in the meantime my solution is a sharp "rap" with my fist on the hinge side of the flap. It has released it every time so for.

Here is my sequence: lock car with fob; sharp rap on flap; unlock with fob. Et Voila! It opens normally.

Give it a try.”

https://www.speakev.com/threads/kona-charging-door-wont-open-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Det enda jag kunde hitta:

”I've had this problem too - only started a month ago after 10-months ownership. Its in for a service next week, so in the meantime my solution is a sharp "rap" with my fist on the hinge side of the flap. It has released it every time so for.

Here is my sequence: lock car with fob; sharp rap on flap; unlock with fob. Et Voila! It opens normally.

Give it a try.”

https://www.speakev.com/threads/kona-charging-door-wont-open-...

Detta ”enkla” knep löste problemet. Super tack!

Hoppas inte det återkommer allt för ofta eftersom bilen snart ska säljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Tack för svar! Var köpte du dina däck? 20k kostar billiga fälgar och Goodyear ultra grip arctic 2 på däck365 och bythjul. Dock behöver jag TPMS också.

Jag har också en EV6 och bor lite längre söderut än du, men det blir minst en resa till fjällen i vinter. Sen har vi ju dessutom glashala vägar här också

Att snåla in på däck skulle aldrig falla mig in. Jag håller med om att räckvidd inte är värt något i jämförelse med säkerhet. Däremot kanske det finns lilvärda däck säkerhetsmässigt, som skiljer i rullmotstånd?

Varför behöver du TPMS?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Hur är priset numera för elbilar iochmed att elpriserna skenar iväg? Tänker på laddningen då.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hur är priset numera för elbilar iochmed att elpriserna skenar iväg? Tänker på laddningen då.

Priset på elbilar är precis som tidigare på väg upp pga inflation och tillgång/efterfrågan.
Priset på laddning är precis som förut, mellan 10 öre och 10kr per kWh beroende på vart/när/hur du laddar men lär gå upp på kort sikt pga de stigande elpriserna.

Ja lite drygt svar men din fråga är för bred

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hur är priset numera för elbilar iochmed att elpriserna skenar iväg? Tänker på laddningen då.

Hemma är det inget konstigt, då man ändå laddar när det är billigt: på natten.

Detta var för augusti!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varför behöver du TPMS?

Jag tänkte att det är trevligt att ha. Det är väl inte krav på att ha TPMS i hjulen efter att bilen införskaffats, men jag har inte heller kollat upp hur enkelt det är att stänga av. Vill inte ha varning för det varje gång jag startar bilen.

Hjulen jag beställt har inte TPMS monterade och det kostar säkert en del både att köpa och montera dom.

Kommer du ha det på vinterhjulen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag tänkte att det är trevligt att ha. Det är väl inte krav på att ha TPMS i hjulen efter att bilen införskaffats, men jag har inte heller kollat upp hur enkelt det är att stänga av. Vill inte ha varning för det varje gång jag startar bilen.

Hjulen jag beställt har inte TPMS monterade och det kostar säkert en del både att köpa och montera dom.

Kommer du ha det på vinterhjulen?

Jag köpte det till mina vinterhjul av två anledningar:

  1. Trevligt med fler säkerhetssystem aktiva i bilen

  2. Drygt om det kommer varningar osv, dessa går säkert att stänga av men då är vi tillbaka på anledning 1

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag tänkte att det är trevligt att ha. Det är väl inte krav på att ha TPMS i hjulen efter att bilen införskaffats, men jag har inte heller kollat upp hur enkelt det är att stänga av. Vill inte ha varning för det varje gång jag startar bilen.

Hjulen jag beställt har inte TPMS monterade och det kostar säkert en del både att köpa och montera dom.

Kommer du ha det på vinterhjulen?

Varning kommer inte komma om du inte har TPMS.
Vill man vara säker så kan man kolla trycket en gång varannan vecka eller månad.

Sen till vintern är det bra att pumpa i ca 10-20% extra då trycket är mindre vid kalla temperaturer i däcket. Märks redan om man kollar på däckens tryck nu jämfört med varmaste sommardagarna vi haft nyss.

Kan vara nice att ha men ingenting jag känner alls är något man behöver så jag skippar det och sparar lite pengar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Min Mg klagar varje gång man startar på att den inte hittar tpms, och måste manuellt klickas bort. Fruktansvärt irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varning kommer inte komma om du inte har TPMS.
Vill man vara säker så kan man kolla trycket en gång varannan vecka eller månad.

Sen till vintern är det bra att pumpa i ca 10-20% extra då trycket är mindre vid kalla temperaturer i däcket. Märks redan om man kollar på däckens tryck nu jämfört med varmaste sommardagarna vi haft nyss.

Kan vara nice att ha men ingenting jag känner alls är något man behöver så jag skippar det och sparar lite pengar.

Och du har testat? Bilen har förstås en felindikering för att TPMS-systemet är ur funktion/ej fungerar korrekt, vilket blir fallet om givarna saknas. Förutsättningen för att du inte ska få en varning skulle i så fall vara att systemet deaktiveras helt när ingen givare alls finns. Jag kan inte säga säga att det inte är så i detta fall, men det verkar inte sannolikt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dizzö:

Varning kommer inte komma om du inte har TPMS.
Vill man vara säker så kan man kolla trycket en gång varannan vecka eller månad.

Sen till vintern är det bra att pumpa i ca 10-20% extra då trycket är mindre vid kalla temperaturer i däcket. Märks redan om man kollar på däckens tryck nu jämfört med varmaste sommardagarna vi haft nyss.

Kan vara nice att ha men ingenting jag känner alls är något man behöver så jag skippar det och sparar lite pengar.

Min bil visar en varning på skärmen konstant om kontakt med TPMS-modulerna brister. Bara att slippa det var lätt värt kostnaden för modulerna när jag köpte vinterdäck

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hemma är det inget konstigt, då man ändå laddar när det är billigt: på natten.

<Uppladdad bildlänk>

Detta var för augusti!

Håller med föregående talare.
Är dock inte lika självklart längre att det är superbilligt att ladda på natten.

Mina siffror för Augusti 407kWh 226kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varning kommer inte komma om du inte har TPMS.
Vill man vara säker så kan man kolla trycket en gång varannan vecka eller månad.

Sen till vintern är det bra att pumpa i ca 10-20% extra då trycket är mindre vid kalla temperaturer i däcket. Märks redan om man kollar på däckens tryck nu jämfört med varmaste sommardagarna vi haft nyss.

Kan vara nice att ha men ingenting jag känner alls är något man behöver så jag skippar det och sparar lite pengar.

Kostade 1200 spänn på däck för 20k, kan leva med den kostnaden. Har nog räddat mig ett par gånger vid korrekta varningar för mindre punktering så man hinner stanna och fixa i tid innan det skadat däcket något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Och du har testat? Bilen har förstås en felindikering för att TPMS-systemet är ur funktion/ej fungerar korrekt, vilket blir fallet om givarna saknas. Förutsättningen för att du inte ska få en varning skulle i så fall vara att systemet deaktiveras helt när ingen givare alls finns. Jag kan inte säga säga att det inte är så i detta fall, men det verkar inte sannolikt.

Yes tre senaste bilarna hade trycksensor men ingen varnade på att det inte fanns tpms hos vinterdäckena. Kia Rio -16. Mazda 3 -15. Seat Leon Plug in hybrid -21.

Tänker inte köra tpms på min EV6 nu till vintern med vinterdäckena som det ser ut nu. Får se hur den beter sig utan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dizzö:

Yes tre senaste bilarna hade trycksensor men ingen varnade på att det inte fanns tpms hos vinterdäckena. Kia Rio -16. Mazda 3 -15. Seat Leon Plug in hybrid -21.

Tänker inte köra tpms på min EV6 nu till vintern med vinterdäckena som det ser ut nu. Får se hur den beter sig utan.

VW-gruppen kör mäter ju däcktryck m.h.a. ABS-sensornerna, så dem behöver inga extra TPMS-moduler i däcken. Tesla med flera använder ju separata/fristående tryckssensorer som placerar innuti däck/fälg.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes tre senaste bilarna hade trycksensor men ingen varnade på att det inte fanns tpms hos vinterdäckena. Kia Rio -16. Mazda 3 -15. Seat Leon Plug in hybrid -21.

Tänker inte köra tpms på min EV6 nu till vintern med vinterdäckena som det ser ut nu. Får se hur den beter sig utan.

Det finns två typer av system; ett som använder rullomkretsen, och reagerar ifall den börjar avvika för mycket, och ett som faktiskt mäter däcktrycket med givare. Hade alla dessa bilar verkligen det sistnämnda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hemma är det inget konstigt, då man ändå laddar när det är billigt: på natten.

<Uppladdad bildlänk>

Detta var för augusti!

Skrivet av Asus_84:

Håller med föregående talare.
Är dock inte lika självklart längre att det är superbilligt att ladda på natten.

Mina siffror för Augusti 407kWh 226kr

Har ni med abbonemang/överföring/energiskatt/moms och nu allt annat i era belopp?

Själv använde jag 277.9Kw från mitt nät föra månaden har inte räknat ut vad det kosta vet att jag har 48,5 öre i elkostnad då jag har fast pris till 1 aug 2024 men sedan kommer det till massa avgifter på det och så måste jag dra av en del där jag använt min solel för att ladda bilen.
Samtidigt så exporterade jag 833Kwh och köpte 1014Kwh men kommer få mer betalt för det jag sålde och komma få pengar till godo betyder det att jag ladda bilen gratis?

Så undrar lite hur ni räknar ut era belopp.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har ni med abbonemang/överföring/energiskatt/moms och nu allt annat i era belopp?

Själv använde jag 277.9Kw från mitt nät föra månaden har inte räknat ut vad det kosta vet att jag har 48,5 öre i elkostnad då jag har fast pris till 1 aug 2024 men sedan kommer det till massa avgifter på det och så måste jag dra av en del där jag använt min solel för att ladda bilen.
Samtidigt så exporterade jag 833Kwh och köpte 1014Kwh men kommer få mer betalt för det jag sålde och komma få pengar till godo betyder det att jag ladda bilen gratis?

Så undrar lite hur ni räknar ut era belopp.

Exklusive nätavgifter.