Snabbkoll: Passar skärmar i 40-tumsklassen vid datorn?

Permalänk
Medlem

Tycker man behöver lägga till information. Storleken är ju inte det viktigaste.

Jag har testat 40-43" vid skrivbordet och det blir lite för dålig vinkel i ytterhörnen på skärmen. Nu har jag istället 2st 32" skärmar med 1000R krökning. Det är mycket bättre.

Jag skulle dock lätt kunna gå tillbaka till EN stor skärm om man får en rejält krökt skärm istället. Den nya 55" från Samsung med 1000R skulle vara intressant om den hade lite mer rimligt pris. Eftersom det inte är så många skärmtillverkare som böjer skärmarna så mycket så känns dessa fortfarande som niche-produkter och kan prissättas därefter.

https://youtu.be/F7WgLq-U2SA

Permalänk
Medlem

Kör 40" 21:9 och tycker det fungerar väldigt bra.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det beror på bildförhållande och vad man ska göra. På jobbet älskar jag min "49 med 32:9, men var inte riktigt lika nöjd när jag hade den hemma under hemarbete. Den är grym för arbete men inte lika rolig för spel. Hemma kör jag 2st" 27 men hade gärna kört en "34 i 21:9 för att få lite det bästa av två världar

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Min 34" UW har varit både underbar och jobbig att spela med ibland. I t.ex. WoW som tillåter att man helt 100% kan modifiera sin UI så har jag byggt den runt att det egentligen är en 27" som jag behöver hålla kolla på hela tiden. Allt som är lite mer "titta ibland" t.ex. minimap, chatt etc är flyttat till sidorna.

I spel där jag inte kunnat göra det får man ju nackspärr direkt om man ska ha huvudet på en snurra liksom. Detta skulle ju bara vara värre för t.ex. en 40". Däremot gav det mig en idé.

Tänk ifall Windows (och program) hade stöd för att göra layout på samma sätt som man kan i OBS. Typ att man väljer att ladda "Layout 3" och då delar windows in skärmen i olika sektioner och vet att vänster spalt är spotify och i mitten har man en gaming sektion på 2560x1440 för spelet t.ex. Gjorde en liten mockup

Hade detta funnits hade jag absolut kunna tänka mig en 40-50" datorskärm.

Permalänk
Medlem

har en 32 nu, ångrar den och kör på 27 eller mindre nästa gång

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

.../... ska ha huvudet på en snurra liksom

Jo, jag är också lite orolig för den där "tennis-effekten" i spel. Men skall ärligt erkänna att när jag väl lagt drygt 11000 på mina 2 x 27" 4K skärmar så skall det nog mycket till för att byta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tog ett tag att vänja mig vid 34'' , men efter att jag gjort det så känner jag att den är lite för "nära". Jag gillar den, men när man tittar på youtube och film så vill man gärna sätta lite längre bort.
Det optimala för mig just nu är att ha den så djupt bort som möjligt och ha en portrait mode skärm på sidan för div annat.

Just att kunna ha en extra skärm är något jag inte vill välja bort.

Permalänk
Medlem

Jag är extremt nöjd med min 38" ultrawide (21:9). Testade en 49" superultrawide (32:9) men den var för bred för min smak.

Hade nog kunnat tänka mig en marginellt större 21:9 skärm men inte mycket för jag är väldigt nöjd med att slippa använda nacken för att titta upp och ner.

Permalänk
Medlem

Hade philips 4K 40" som huvudskärm när det begav sig. Inte särskilt djupt skrivbord då heller. Det var ju jättecoolt på ett sätt men lite stelt i längden. Har valt att flytta upp den som väggmonterad ovanför två 27" istället. Den sitter på gasarm så jag kan dra ned den framför de andra skärmarna, men jag gör det kanske en gång i halvåret.

Känner att efter att ha prövat både ultrabrett och just 40" 16:9 så var det "traditionell" dubbelskärmssetup som var bekvämast ändå.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd

Har en 34'' 21:9 hemma nu och hade gärna haft lite mer plats på höjden. På jobbet gick jag igår från en 27'' och två 24'' på högkant till en (böjd) 34'' och en 27'' och det känns rätt bra än så länge, och det får knappt plats något mer på skrivbordet (mitt fysiska) ändå. Kanske att jag hade kunnat köra två 24'' på högkant istället för 27-tummaren, men allt passar inte så bra på högkant så jag vet inte om det hade varit en förbättring. Men mina två skärmar (på jobbet) nu ger ju lite fler pixlar än en "4K" så en 40-42'' hade ju inte gett mer egentligen. Hemma däremot hade det passat rätt bra. Jag har ett djupt skrivbord, min 34'' står typ halvvägs in mot väggen bara, och "hemmakontoret" är i sovrummet så om jag någonsin hade fått lust att kolla på något i sängen så hade en större skärm kunnat dubbla som sovrums-TV. Jag hade förstås kunnat knö in en 27'' även hemma, men det hade inte varit så uppskattat av tjejen tror jag. En "TV" blir ju lite cleanare.

En kollega körde en 42'' 4K ett tag, men det var när vi bara hade två 24@1080p på jobbet så då var det ju ett jättelyft. Det kändes grymt när man satt vid hans skrivbord. Själv körde jag ett kort tag en 50'' på 1080p, vilket fungerade, ganska bra för spel men mindre bra för allt annat.

En 34'' UW funkar ju väldigt bra för typ Visual Studio eller liknande komplicerade program med en massa paneler och så, men vill man också ha plats för annat så behövs det mer tycker jag. När jag jobbar hemifrån så har jag outlook, teams och så på laptopen normalt men det är inte en jättebra lösning. Och behöver man hålla koll på något, det kan vara typ instruktioner på en webbsida eller kanske loggar man letar fel i exempelvis, så är det ju fint att kunna se dem samtidigt som själva koden eller jobbet liksom.

Permalänk
Medlem

Det skulle aldrig fungera för mig. Avståndet skulle bli alldeles för kort och högtalare och annat skulle hamna för utspritt.
27" som jag har nu känns ganska lagom. Skulle kunna tänka mig 32" nästa gång jag köper skärm, men där går smärtgränsen för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ultrabred: 38-49"
Vanlig: 32"

Oavsett djup.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Hade 40” på jobbet förr, höjden är lite i översta laget, skulle dock gärna ha en c2 oled 42 idag, man kan ju begränsa höjden med custom resolution bara

Permalänk
Medlem

27" 16:9 kör jag. Tror inte jag hade velat/kunnat ha mycket större faktiskt.
Har 34" UW på jobbet med 3440x1440p och det känns nice att jobba med men skulle inte vilja ha till spel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har experimenterat lite och 32" 16:9 1440p funkar bra för mig - lagom PPI för mina ögon och för grafikkort. Utnyttjar jobbdatorns skärm som extra yta vid hemarbete.

Min drömskärm är en 32" 16:10 OLED.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Min 34" UW har varit både underbar och jobbig att spela med ibland. I t.ex. WoW som tillåter att man helt 100% kan modifiera sin UI så har jag byggt den runt att det egentligen är en 27" som jag behöver hålla kolla på hela tiden. Allt som är lite mer "titta ibland" t.ex. minimap, chatt etc är flyttat till sidorna.

I spel där jag inte kunnat göra det får man ju nackspärr direkt om man ska ha huvudet på en snurra liksom. Detta skulle ju bara vara värre för t.ex. en 40". Däremot gav det mig en idé.

Tänk ifall Windows (och program) hade stöd för att göra layout på samma sätt som man kan i OBS. Typ att man väljer att ladda "Layout 3" och då delar windows in skärmen i olika sektioner och vet att vänster spalt är spotify och i mitten har man en gaming sektion på 2560x1440 för spelet t.ex. Gjorde en liten mockup

Hade detta funnits hade jag absolut kunna tänka mig en 40-50" datorskärm.

<Uppladdad bildlänk>

Kan man leva med att spela i windowed mode är detta jättesimpelt att åstadkomma, det är så jag använder min 49" 5120x1440-UW idag

Ja det finns flera olika, men den applikation som fungerat i mit tycke bäst är dessutom Microsoft-skapad men måste laddas ned separat via github

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/fancyzones

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Jag har en lätt välvd 34" 21:9 skärm och jag önskar ofta att den varit högre. Samma bredd och upplösning men med ~2160 istället för 1440 pixlar på höjden. Mitt skrivbord är dock 80cm djupt, med ett grundare skrivbord förstår jag om man inte vill ha större än ~34 eller så.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Kör 48" på ett 80cm djupt skrivbord just nu. Det fungerar riktigt bra.
Sedan beror det lite på vilket spel man kör, vissa blir grymt mäktiga på 48" medans andra kan kännas lite jobbiga i längden, (om exempelvis UI:et är anpassat för mindre skärmar).

Tror att 42" skulle vara klockrent, det ger lite högre PPI också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Kör på 27" 16:9 och tycker det är lagom, men precis samma sak sa jag hade en 22" 16:9 och sedan en 24" 16:9...

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Kan man leva med att spela i windowed mode är detta jättesimpelt att åstadkomma, det är så jag använder min 49" 5120x1440-UW idag

Ja det finns flera olika, men den applikation som fungerat i mit tycke bäst är dessutom Microsoft-skapad men måste laddas ned separat via github

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/fancyzones

Nice! Detta måste man ju testa. Vad är din erfarenhet av hur det fungerar i spel? Jag tänker att ett av problemområdena potentiellt kan vara att windows/spel får problem med Frame Rate, Gsync etc när man inte spelar på hela skärmen?

Permalänk
Medlem

Väldigt brett spann mellan 40 och 49 tum. Orkar inte göra matten men det måsta vara många procent större vid 49 tum än 40.

Just nu har jag en 42 tums lg och skulle nog kunna tänka mig att ha en något mindre skärm. Gärna inte större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har en synskada så måste ha skärmen rätt nära ögonen oavsett storlek om det ska bli hyfsat skarpt, så 25" någonstans är en övre gräns för mig.

Sen förstår jag ju att tillverkarna gärna vill pusha för att stora skärmar är det normala för det är dem de tjänar mest pengar på så ur ett affärsmässigt perspektiv är det inget konstigt. Men jag fokuserar hellre på min egen komfort än företagens vinster.

I samma läge som mig då. Har väldigt dålig syn med starkt begränsad pereferi seende. Så med det avståndet jag sitter på (ca 50cm från skärm) så är 27" max vad jag kan ha utan att tappa seendet på kanterna.
Gjorde ett besök på Inet i sommras och testade att sätta mig framför en UW 40"+ (vet ej vilken), misstänker att jag tappade 40% av ytan utan att jag behövde vrida huvud/ögon som en uggla på jakt efter ett byte.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Nice! Detta måste man ju testa. Vad är din erfarenhet av hur det fungerar i spel? Jag tänker att ett av problemområdena potentiellt kan vara att windows/spel får problem med Frame Rate, Gsync etc när man inte spelar på hela skärmen?

Gsync fungerar i windowed mode, överlag har jag inga större klagomål.
När det kommer till att justera storleken på spelets fönster tillika upplösning varierar det, vissa klarar av att anpassa sig direkt till det fönster man skapat medans vissa kräver mer manuell handpåläggning.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Har två stycken 27"-skärmar där den ena är för spel och den andra för bildbehandling. Kommer dock att ersätta båda med en ensam 27" när det släpps en som uppfyller alla mina krav.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Jag tvekade en kort stund men valde till slut att köpa 42" C2. I huvudsak för att jag ville ha en Oled och för att jag föredrar platta skärmar och 16:9. Tveksamheten kom då jag var orolig att den slulle kännas för stor, men det har fungerat väldigt bra. Jag har ett relativt djupt skrivbord och den frigjorda ytan framför skärmen är väldigt trevlig att ha.

Mycket nöjd med den och steget upp från 32" var för mig rimligt. Men en än större skärm i 16:9-format är nog lite för svårt att ha på ett skrivbord då överkant hamnar för högt. 48" är för mig för stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

I samma läge som mig då. Har väldigt dålig syn med starkt begränsad pereferi seende. Så med det avståndet jag sitter på (ca 50cm från skärm) så är 27" max vad jag kan ha utan att tappa seendet på kanterna.
Gjorde ett besök på Inet i sommras och testade att sätta mig framför en UW 40"+ (vet ej vilken), misstänker att jag tappade 40% av ytan utan att jag behövde vrida huvud/ögon som en uggla på jakt efter ett byte.

Japp. Har också kasst perifert seende. Ser 0.25 på vänster öga och 0.3 på höger, med glasögon eller linser. Så en större skärm skulle snabbt resultera i värk i nacke och axlar för mig. Så man får väl hoppas att "små" skärmar inte försvinner helt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mindre än 40”.

27” 1440p tycker jag är en sweetspot, fast 1600p hade varit bättre. Har en 24” 1080p på var sin sida om den, och en 29” 2560x1080 ovanför som är vänd upp och ner eftersom nedre kanten är ganska tjock.

Allt sitter på justerbara armar.

Alltid när vi köpt ny tv har jag slängt den upp på skrivbordet för att testa. 32 fungerar ok. 40 var för lite för stort. 55 på tok för stort. Vår nuvarande LG C1 65 försökte jag inte ens med för den var ett helvete att flytta tryggt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Vad är det för närsynta stollar som behöver 40" rakt i nyllet. När jag var ung så vart det en 14" TV på andra sidan rummet (3meter) och det fungerade utmärkt. Jag går nästan vilse med ögonen på min 27" idag.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad är det för närsynta stollar som behöver 40" rakt i nyllet. När jag var ung så vart det en 14" TV på andra sidan rummet (3meter) och det fungerade utmärkt. Jag går nästan vilse med ögonen på min 27" idag.

Lögner. På den tiden satt vi med våra trynen rätt mot den där 14”-skärmen och det är därför vi nu är halvblinda och behöver stora skärmar 😆

Visa signatur

Smurf

Permalänk

Jag föredrar lite för stort snarare än lite för lite.