Reservdelar till telefoner kan bli EU-krav

Permalänk
Medlem

Inför Spaniens regler att man inte får lägga in mobilernas kostnad i abonnemangen utan att man måste betala dem med eller utan avbetalning, då blir det en kostnad folk får upp ögonen för istället för "ny iPhone för 750 kr i månaden med abb" som det är idag.

Kostar abonnemanget 200 kr och mobilen 550 i månaden tänker nog fler att de kan vänta något år till... eller två... om mobilen man har är hel och fungerar hyfsat dvs. Kan man reparera den för några hundralappar kanske man gör det.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Apropå EU och krav kan de inte gör någonting åt den elmarknaden? Det ganska skev just nu

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Mycket bra. Faktiskt mycket bra.

Märker ju t.ex. att batteriet i min S9 börjar bli lite trött, och det hade ju inte skadat om det gick att byta ut enkelt på egen hand. T.ex. min gamla S5:a hade samma IP-klass (68), TROTS att man enkelt kunde ta av bakstycket och byta batteri, vilket också var praktiskt då man kunde ha med sig ett par i reserv (tyvärr inte hotswap, men betydligt snabbare än att ladda med powerbank).

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Äntligen simkortshållare. Jag brukar förstöra 3-4st i veckan..

Problemet med populistiska idéer är att de ibland baseras på åsikter och inte fakta. Mobiler har batteri som blir sämre för varje dag, en väldigt skör skärm, visst skulle porten kunna gå sönder. Men så mycket mer brukar det inte hända. Skulle kameran gå sönder så är inte mobilen obrukbar och det inträffar så sällan. Så alternativet med en lös kameramodul som är enkel att byta, kommer säkerligen orsaka fler glappkontakter och gå åt mer energi/material att tillverka.

Så om du efter 2 år skulle vilja ha den där nya kameramodulen, så är det alltså vettigare att köpa en hel mobil för att få den funktionen för att då går det åt mindre energi/material? Skulle inte tro det. Kan ingenjörerna lösa det med gångjärnen i de där tramsiga vikmobilerna så kan de säkert fixa en socketstandard som inte glappar?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Så om du efter 2 år skulle vilja ha den där nya kameramodulen, så är det alltså vettigare att köpa en hel mobil för att få den funktionen för att då går det åt mindre energi/material? Skulle inte tro det. Kan ingenjörerna lösa det med gångjärnen i de där tramsiga vikmobilerna så kan de säkert fixa en socketstandard som inte glappar?

Tänk till.
Hur snabbt går utvecklingen av kameramoduler på telefoner idag? Ganska långsam så att det är väldigt få personer som ens skulle fundera på att köpa en helt ny kameramodul till sin mobil. Och för dessa väldigt få personer som tänker göra detta, så ska tillverkare för alla andra mobiler göra de mer kostsamma att tillverka både sett i pengar och miljö, samtidigt skapa en lösning som lättare går sönder.

Dessa väldigt få personer idag som byter mobil för kamera, ja det behöver inte slänga deras gamla mobil utan de kan sälja den begagnad vidare till någon annan. Detta tillskillnad från de som köpte en ny kameramodul som får väldigt svårt att sälja en gammal kameramodul vidare.

Om det skulle ha varit en miljövinst så skulle det vara många som kasserar deras mobiler för att kamera har gått sönder. Och min uppfattning är att det är väldigt ovanligt att detta händer.

Så att göra saker modulära och utbyggbara är inte alltid bättre för miljön, man får analysera varje fall. Självklart är lätt utbyggd batteri + skärm på mobiler bra för miljön. USB C porten lite tveksam, visst den går sönder. Men ett snabbfäste kanske har sämre kvalite. Enkelt att byta usb port med lödkolv, ja kanske?

För att ta ett dumt exempel. Det har sålts nästan 60 millioner iPhone 13. Dessa hade redan en förlegad bluetooth modul vid lanseringen. Men om man ser för miljöns skull, så hade det varit bättre om denna bluetoothmodul enkelt hade gått att byta ut? Ja, det beror på hur många som skulle göra det. Om antalet är 10st personer som hade gjort detta byte och resterande (60 miljoner - 10 st personer) skulle ha fått en mindre pålitlig mobil för detta, så är svaret nej. Då är det bättre att dessa 10st personer köper en iPhone 14 när den kommer och säljer sin iPhone 13 begagnad till någon annan.

Permalänk
Medlem

Jag är för krav som leder den tekniska utvecklingen framåt exempelvis krav på batterier för det tvingar utvecklarna att ta in nya tekniker och sätta mer R&D på batteriutveckling. Jag anser dock att EU ska ställa krav och det är det man måste uppfylla det ska inte finnas en möjlighet då att erbjuda löstagbar baksida och sämre batteri. Ett batteri går att byta idag också även om man måste lämna in den på verkstad för att få det gjort men högre tekniska krav är jag absolut för. Man kan även sätta krav på cellnivå och en uppräckning på 5% förbättring av battericell per år exempelvis.

När det gäller på att ha reservdelar tillgängliga är det också positivt för möjlighet att reparera sina telefoner är bra sen behöver det inte betyda att kunden själv ska kunna reparera sin telefon i alla lägen utan att behöva lämna iväg den på verkstad är väl inte det värsta anser jag även om det för en Iphone kostar en del absolut. Det ska inte kosta onödigt mycket men idag har vi en förväntan på vattentäthet dammtäthet. Om vi ser till det estetiska är det många som om man köper en ny Iphone 13 eller en Samsung S21 förväntar sig att det ska se estetiskt snyggt och där ser jag en utmaning. Här på Sweclockers är det många som skulle argumentera att det är viktigare med enkelhet och byta batteri men jag tror det krävs en balans här för den stora allmänheten.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju när tjänstemän/politiker som inte har den minsta ingenjörsutbildning börjar specificera vilka delar som måste finnas i reserv. Bättre hade ju varit att de garanterar lagning/underhåll av telefoner de sålt i minst fem år. Självklart inklusive mjukvara och eventuell firmware som krävs av säkerhetsskäl.

Nu kanske batterier är det man oftast vill byta men om man om två år har telefoner med batterier som lever 10ggr så lång tid men istället börjat med en ny typ av radiodel som visar sig skada telefonen eller användaren så hjälper inte denna lagstiftning alls, snarare tvärtom.

Lagstiftning ska ALDRIG kommunicera mer än avsikten med lagen så att lagen kan användas som kryphål för att slippa ta ekonomiskt ansvar. Politiker/Jurister/tjänstemän som skriver in krav på exempelvis simkort gör oss alla en björntjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Så om du efter 2 år skulle vilja ha den där nya kameramodulen, så är det alltså vettigare att köpa en hel mobil för att få den funktionen för att då går det åt mindre energi/material? Skulle inte tro det. Kan ingenjörerna lösa det med gångjärnen i de där tramsiga vikmobilerna så kan de säkert fixa en socketstandard som inte glappar?

Sockets tar plats och har en massa, var går gränsen för vilka komponenter som skall sitta i sockel? Ska papperskyfflare i Bryssel bestämma det?

Nej tack, det finns en fungerande och fri marknad, vill du ha legotelefon, var så god men jag vill ha något så tight, litet, lätt och vattentätt som möjligt. Jag är inte emot marknadsregleringar i allmänhet, bara när de är urbota dumma.

länk
Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt meningen med detta. Finns så pass många som köper nya telefoner att folk kommer ändå köpa begagnade telefoner istället för att fixa dem.

Permalänk
Medlem

Utmärkt förslag, verkligen på tiden. Jag är inne på år 5 av min OnePlus, har bytt kontakter och batteriet och räknar med att få ut minst ett år till på den.

Permalänk
Medlem

Håller inte med dem om batterikravet. Jag köper billiga telefoner med avsiktligt relativt stora batterier, detta för att jag vet att om några år när batteriet börjar sina kan jag fortfarande få ut en hel dags användning.

Detta förslag kommer troligen att döda billiga fast vattentäta/slagtåliga telefoner (budget rugged segmentet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast det där gäller ju bara dig o några andra nojjiga tekniknördar. Jag (som också är tämligen tekniknördig) gör som dom flesta andra människor o byter när batteriet tyvärr börjar ge upp. Har en OnePlus 5 där batteriet har vissnat rätt bra o är i fundering på vad jag ska göra, om jag ska försöka få tag på ett batteri o krångla upp telefonen för att byta det, eller om jag ska skaffa mig en ny (läs bättre beggad) telefon. Att den inte har fått nå uppdateringar på två år spelar noll roll eftersom uppdateringar oftast just inte spelar nån roll, funktionsmässigt så gör den ju precis allt jag behöver, o säkerhet har aldrig nånsin varit nåt problem heller.

Så jag välkomnar det här, för jag förstår fortfarande inte varför dom gått ifrån standarden från förr att det enkelt ska gå att byta ut batteriet. Att telefoner ska vara vattentäta o jättetunna har för mig aldrig nånsin varit nåt jag behövt. Dom få gånger jag plockat upp telefonen i regn så har touchen gett upp pga vattendroppar långt innan innanmätet kortslutits, så därför har telefonen åkt snabbt ner i fickan igen efter jag bytt låt eller vad det nu var jag skulle göra.

Problemet med att telefonen inte får mjukvaruuppdateringar är att den inte längre kan användas av (större) företag. Nu kasseras jobbtelefoner i allt för rask takt. Blivit tvingad ett otal gånger att byta telefon, än att jag knappt använt dem, bara för att mjukvaran blev "för gammal". Sjukt onödigt och dyrt

Permalänk
Medlem

Detta handlar ju om att tillverkarna skall tillhandahålla reservdelar i första hand. Om det sen är till reparationsverkstäder eller privatpersoner spelar ju ingen roll.

Utbytbara batterier hade varit toppen!
Nån millimeters tjockare telefon med en skruvad baksida för att byta batteri hade ju varit TOPPEN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Sockets tar plats och har en massa, var går gränsen för vilka komponenter som skall sitta i sockel? Ska papperskyfflare i Bryssel bestämma det?

Nej tack, det finns en fungerande och fri marknad, vill du ha legotelefon, var så god men jag vill ha något så tight, litet, lätt och vattentätt som möjligt. Jag är inte emot marknadsregleringar i allmänhet, bara när de är urbota dumma.

Jag har aldrig sagt att Bryssel ska bestämma socketstandarder? Det är väl bättre om tillverkare gör det. Fairphone är ju ett lysande exempel, men skulle tro att t.ex. Samsung eller någon annan kunde göra det bättre med spännande komponenter. Problemet är ju att de inte vill, för att de vill tjäna pengar på konsumenter som "tvingas" byta vart och vartannat år. Därav att det krävs incitament och viss reglering av en marknad, eftersom de annars helt enkelt inte bryr sig.

P.S. Om jag absolut behöver något som är så vattentätt som möjligt, köper jag ett dedikerat skal för det, typ Lifeproof.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag har aldrig sagt att Bryssel ska bestämma socketstandarder? Det är väl bättre om tillverkare gör det. Fairphone är ju ett lysande exempel, men skulle tro att t.ex. Samsung eller någon annan kunde göra det bättre med spännande komponenter. Problemet är ju att de inte vill, för att de vill tjäna pengar på konsumenter som "tvingas" byta vart och vartannat år. Därav att det krävs incitament och viss reglering av en marknad, eftersom de annars helt enkelt inte bryr sig.

Byt till Apple så tvingas du inte byta.

Som sagt regleringar är nödvändiga men inte vilka komponenter som skall garanteras kunna bytas i fem år. Enkelt att kringå genom att inte använda dessa komponenter alls, man gör om lite så heter batteriet istället elektronregleringskassett, HELT annorlunda än ett batteri för de har inbyggd termisk reglering och BMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Som sagt regleringar är nödvändiga men inte vilka komponenter som skall garanteras kunna bytas i fem år. Enkelt att kringå genom att inte använda dessa komponenter alls, man gör om lite så heter batteriet istället elektronregleringskassett, HELT annorlunda än ett batteri för de har inbyggd termisk reglering och BMS.

EU-domstolen brukar inte vara så benägna att gå på såna argument, så jag jag kan inte rekommendera att du försöker dig på det.

Egentligen tycker jag att artiklar som slits i normal användning - som batterier - skall finnas tillgängliga längre än saker som håller hur länge som helst om man inte råkar göra sönder dem. Batterierna behöver inte vara original, bara de får plats och levererar rätt spänning så kan man kanske leva med om det är 10% mindre kapacitet om det kostar mycket mindre än en ny telefon. Lite som att man kan köpa nya däck till vilken bil som helst, trots att andra reservdelar slutade tillverkas för länge sen.

Vad gäller mjukvaran… Apple kom för nån vecka sen ut med en säkerhetsuppdatering för iPhone 5S - en telefon från 2013: https://support.apple.com/en-us/HT213428 Finns ingen anledning att låta nån komma undan med mindre support än så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Problemet med att telefonen inte får mjukvaruuppdateringar är att den inte längre kan användas av (större) företag. Nu kasseras jobbtelefoner i allt för rask takt. Blivit tvingad ett otal gånger att byta telefon, än att jag knappt använt dem, bara för att mjukvaran blev "för gammal". Sjukt onödigt och dyrt

Ja det har du en poäng med, men å andra sidan är det rätt löjligt av större företag att rata en telefon bara för den inte råkar ha den senaste uppdateringen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja det har du en poäng med, men å andra sidan är det rätt löjligt av större företag att rata en telefon bara för den inte råkar ha den senaste uppdateringen.

Det är knappast löjligt om det gäller att det inte finns några säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är knappast löjligt om det gäller att det inte finns några säkerhetsuppdateringar.

Som sagt, sen när har säkerhet varit ett problem på telefoner? Dessutom så blir dom ändå inte direkt helt osäkra dagen efter dom fått sin sista uppdatering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Som sagt, sen när har säkerhet varit ett problem på telefoner? Dessutom så blir dom ändå inte direkt helt osäkra dagen efter dom fått sin sista uppdatering.

Det verkar finnas runt 4600 säkerhetshål i Android som fått eget CVE-nummer. Omkring 410 av dem är från 2022.
https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-1224/...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det verkar finnas runt 4600 säkerhetshål i Android som fått eget CVE-nummer. Omkring 410 av dem är från 2022.
https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-1224/...

O ändå har jag aldrig nånsin hört om någon som haft nå säkerhetsproblem på något sätt med sin telefon. Har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För att ta ett dumt exempel. Det har sålts nästan 60 millioner iPhone 13. Dessa hade redan en förlegad bluetooth modul vid lanseringen.

Ditt exempel ovan låter som taget i huvudet på en ingenjör hos Ericsson/Sony Ericsson/Sony Mobile

Tror mer på "Gadget as a Service" där bolagen själva ser till att användarna har en fungerande lur i x antal år. Vill någon byta modell i förtid, tillkommer en extra kostnad och din gamla mobil blir refurbished och får nytt liv igen.

Merparten av användarna bryr sig väldigt lite om tekniska specifikationer och vill mest bara att saker och ting fungerar som förväntat.

Skrivet av Gurrrra:

O ändå har jag aldrig nånsin hört om någon som haft nå säkerhetsproblem på något sätt med sin telefon. Har du?

Min Xiaomi-lur var inte helt populär att koppla upp mot Finansinspektionens nätverk. Den blev väldigt pratig om man säger så

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

EU-domstolen brukar inte vara så benägna att gå på såna argument, så jag jag kan inte rekommendera att du försöker dig på det.

Egentligen tycker jag att artiklar som slits i normal användning - som batterier - skall finnas tillgängliga längre än saker som håller hur länge som helst om man inte råkar göra sönder dem. Batterierna behöver inte vara original, bara de får plats och levererar rätt spänning så kan man kanske leva med om det är 10% mindre kapacitet om det kostar mycket mindre än en ny telefon. Lite som att man kan köpa nya däck till vilken bil som helst, trots att andra reservdelar slutade tillverkas för länge sen.

Vad gäller mjukvaran… Apple kom för nån vecka sen ut med en säkerhetsuppdatering för iPhone 5S - en telefon från 2013: https://support.apple.com/en-us/HT213428 Finns ingen anledning att låta nån komma undan med mindre support än så.

Du missar hela andemeningen, lagar skall inte definiera tekniska detaljer som snabbt blir omoderna. Lagar skall definera just andemening. Alltför många lagstiftare vill detaljstyra och ha fingrarna i allt tots att de inte kan ett skit om tekniken. Att definiera vilka femton komponenter som skall finnas i fem år är helt kocko. Så de telefoner där en onämnd del i telefonen skall inte kunna kräva att telefonen går att laga fem år efter att den tillverkades?

I ett hållbart samhälle bör detta vara praxis för alla materiella ting som inte per definition är konsumtionsvaror. "Right to repair" är väldigt amerikanskt och kommer från att bilindustrin försökte göra vad Apple med flera gör idag, dvs även tjäna pengar på och kontrollera livscykeln, i Sverige har det inte historiskt varit ett lika stort problem då många Europeiska tillverkare gett service till lägre priser och inte (i samma grad) byggt upp artificiella hinder för reparation utanför deras egna serviceverkstäder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du missar hela andemeningen, lagar skall inte definiera tekniska detaljer som snabbt blir omoderna. Lagar skall defiera just andemening. Alltför många lagstiftare vill detaljstyra och ha fingrarna i allt trots att de inte kan ett skit om tekniken. Att definiera vilka femton komponenter som skall finnas i fem år är helt kocko. Så de telefoner där en onämnd del i telefonen skall inte kunna kräva att telefonen går att laga fem år efter att den tillverkades?

I ett hållbart samhälle bör detta vara praxis för alla materiella ting som inte per definition är konsumtionsvaror. "Right to repair" är väldigt amerikanskt och kommer från att bilindustrin försökte göra vad Apple med flera gör idag, dvs även tjäna pengar på och kontrollera livscykeln, i Sverige har det inte historiskt varit ett lika stort problem då många Europeiska tillverkare gett service till lägre priser och inte (i samma grad) byggt upp artificiella hinder för reparation utanför deras egna serviceverkstäder.

Håller med men den lagen som utformas anser jag också ska pusha företag vidare tekniskt och ställa krav på tillverkarna exempelvis batterier men att företaget själv får välja vilket batteri och hur man ska lösa det. Det kan finnas krav på tillgänglighet i fem år men då ska det bara stå så här. Alla reservdelar ska finnas tillgängliga i fem år.