Hp Proliant ML 10 v2: skulle behöva hjälp!

Permalänk
Medlem

Hp Proliant ML 10 v2: skulle behöva hjälp!

Hej på er alla!
Jag är ny här på forumet och detta är min första post….så ni får gärna komma med ídéer/tips om det är något ni tycker jag missar eller borde göra…

Jag köpte en begagnad instegs server som jag tänkte ha till att lära mig grejer med/på.
Jag har rätt så bra koll på stationära datorer och den delen. Men skulle verkligen vilja steppa upp mitt server-game då det är nästintill obefintligt.

Tanken är ju att jag skulle vilja köra vmware i botten och därifrån sedan köra olika OS. / sen eventuellt PFsense som branvägg.

Dock så har jag haft väldigt svårt för att ens hitta de filer som behövs för att jag ska kunna installera Service Pack och andra uppdateringar som krävs för att jag öht ska kunna komma vidare. Problemet är att HP kräver att man ska vara medlem eller att det fortfarande är garanti på produkten man har - för att ens få ladda ned vissa filer.

Så jag kommer liksom ingenstans. Om jag bara kom åt de där filerna så jag kan installera programvaran. För just nu hittar ju inte servern någon av mina hårddiskar; och det ska bero på att man måste formatera diskarna i något HP-verktyg..

Så om någon har några förslag för hur jag ska komma vidare? Eller bara i största allmänhet? Kanske finns nåt bättre/annat men kan göra. Jag är väldigt öppen för förslag
Mvh

Permalänk
Medlem

Ang diskarna, måste du in och sätta upp diskarna i raid konfigurationen med största sannolikhet. Har ingen koll på just ML10, men i "större" hp servers måste man konfigurera raid, CTRL-S under boot (kommer upp på skärmen)

eller om detta kan hjälper: https://support.hpe.com/hpesc/public/docDisplay?docId=mmr_kc-...

HP servicepacks är inte tillgängliga allmänt, men bör finnas att hämta hem här & där, varning för virus/trojaner/skräp

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Är det smartraid (OEM LSI-SAS kort) så måste de konfigureras innan något disk blir publikt synligt som enheter.

ctrl-S som redan sagt och det är tämligen primitivt och knöligt att hantera - bättre att använda HPE-DVD för att hantera det grafiskt och inte behöver leta som en idiot för en viss funktion som tex. hantering av write-cache. tror också Linux har några kommandoraders-program för att hantera dessa något mer vettigt.

Skall du köra mjukvaru-RAID (ZFS, LVM2, BTRFS, mdadm i linuxvärlden) så vill du sätta diskarna i motsvarande IT-mode så att var disk är egen enhet i OS senare.

En sak till - om använda LSI-SAS-kortet har egen RAM-cache och BBWC (batterimodul till disk-kontroller kortet) så måste den fungera - annars kommer du bli jätteledsen av dess skriv-prestanda då sådana här kort spärrar ofta automagiskt att köra inkopplade diskar med write-cache påslaget (det för att överleva plötslig strömavbrott bättre så att ev. RAID-strukturer inte blir trasiga - just det felet som gör att många NAS:ar kraschar och tappa data efter ofta flera strömavbrott med kort tid efter varandra och resynkning hinner påbörjas och fylla upp alla write-cache på diskar med ny data och mycket blir glömt vid nästa strömavbrott och RAID:ens integritet pajar av orsaken att de har write-cache påslagna på diskarna - och detta av prestandaskäl...).

Enterprise-diskar som dual-ports Seagate Cheetah-diskar har ingen write-cache att slå på diskarna utan bygger helt på att diskkontrollerkortet hanterar det hela med batteri, super-konding eller flash-baserad backup för att bibehålla write-cache:s data intakt vid plötsliga strömavbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ang diskarna, måste du in och sätta upp diskarna i raid konfigurationen med största sannolikhet. Har ingen koll på just ML10, men i "större" hp servers måste man konfigurera raid, CTRL-S under boot (kommer upp på skärmen)

eller om detta kan hjälper: https://support.hpe.com/hpesc/public/docDisplay?docId=mmr_kc-...

HP servicepacks är inte tillgängliga allmänt, men bör finnas att hämta hem här & där, varning för virus/trojaner/skräp

Tack för svaret. Jag har testat configa raiden men då har inte diskarna hittats.

Jag har hittat några firmware uppgraderingar; men när jag kör dem så kommer jag inte längre än till första steget i GUIN.
Localhost Inventory (STEP1)
Localhost inventory failed
----
därefter finns valen "restart try again och turn off"
Oavsett hur jag gör så kommer jag inte längre än dit ..

Använder mig av firmwaren 21.10.xx..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Är det smartraid (OEM LSI-SAS kort) så måste de konfigureras innan något disk blir publikt synligt som enheter.

ctrl-S som redan sagt och det är tämligen primitivt och knöligt att hantera - bättre att använda HPE-DVD för att hantera det grafiskt och inte behöver leta som en idiot för en viss funktion som tex. hantering av write-cache. tror också Linux har några kommandoraders-program för att hantera dessa något mer vettigt.

Skall du köra mjukvaru-RAID (ZFS, LVM2, BTRFS, mdadm i linuxvärlden) så vill du sätta diskarna i motsvarande IT-mode så att var disk är egen enhet i OS senare.

En sak till - om använda LSI-SAS-kortet har egen RAM-cache och BBWC (batterimodul till disk-kontroller kortet) så måste den fungera - annars kommer du bli jätteledsen av dess skriv-prestanda då sådana här kort spärrar ofta automagiskt att köra inkopplade diskar med write-cache påslaget (det för att överleva plötslig strömavbrott bättre så att ev. RAID-strukturer inte blir trasiga - just det felet som gör att många NAS:ar kraschar och tappa data efter ofta flera strömavbrott med kort tid efter varandra och resynkning hinner påbörjas och fylla upp alla write-cache på diskar med ny data och mycket blir glömt vid nästa strömavbrott och RAID:ens integritet pajar av orsaken att de har write-cache påslagna på diskarna - och detta av prestandaskäl...).

Enterprise-diskar som dual-ports Seagate Cheetah-diskar har ingen write-cache att slå på diskarna utan bygger helt på att diskkontrollerkortet hanterar det hela med batteri, super-konding eller flash-baserad backup för att bibehålla write-cache:s data intakt vid plötsliga strömavbrott

Hur använder jag HPE-DVD, var hittar jag det? (tack för all info!!)

Permalänk