Subwoofer slår till och från

Permalänk

Subwoofer slår till och från

Hej.
Jag har precis kopplat in ett 5.1 i sonens rum. (Tidigare varit kopplat på annan plats) Men nu när jag har kopplat in subwoofern så slår den på och av hela tiden tillsammans med en ganska hög dunk från basen. Oavsett om den är kopplad till receivern eller ej.

Vad kan det bero på?! Slutsteget kasst?
(Inte kopplad till dator)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_e_b:

Hej.
Jag har precis kopplat in ett 5.1 i sonens rum. (Tidigare varit kopplat på annan plats) Men nu när jag har kopplat in subwoofern så slår den på och av hela tiden tillsammans med en ganska hög dunk från basen. Oavsett om den är kopplad till receivern eller ej.

Vad kan det bero på?! Slutsteget kasst?
(Inte kopplad till dator)

Har den en autostartfunktion så behöver den insignal för att starta men så enkelt är det nog inte ?
Kan annars vara fel på många saker och de triggar sedan antagligen nån skyddskrets som stänger av den och det är antagligen effekten av skyddskretsarna du upplever snarare än det riktiga felet.
Man behöver mäta för att hitta grundorsaken för det kan vara problem med nätdelen, du kan ha dc i signalvägen eller det kanske är det nått som självsvänger eller nått annat, dags att plocka fram oscilloskopet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har en xtz edge 12.17 och det är samma sak där på autoläget. Störigt ibland så kör manuellt på och av numera.

Permalänk

Så här ser det ut på baksidan.
Testat att slå till och från allt. Men inget som hjälper. Även testat på en annan receiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

https://i.imgur.com/qQQNikX.jpg

Så här ser det ut på baksidan.
Testat att slå till och från allt. Men inget som hjälper. Även testat på en annan woofer.

Sätt tillbaka den där den satt och se om problemet försvinner?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Sätt tillbaka den där den satt och se om problemet försvinner?

Jag skrev fel. Ska vara att jag testat med annan receiver.

(Visst ska den vara inkopplad i SUB IN ?)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_e_b:

Jag skrev fel. Ska vara att jag testat med annan receiver.

(Visst ska den vara inkopplad i SUB IN ?)

En gissning är att dina 3 ingångar är snarlika men du har både LFE och en stereoingpng för att det ska vara enklare att koppla in en signalkälla som har stereoutgång.

Men om du stället "power on mode" till on och inte har någon annan kabel än elkabeln inkopplad så slår den ändå av och på hela tiden i stället för att bara starta och vara tyst ?
Om det är så är det fel på nått i basen och man behöver mäta för att ta reda på vad som är fel för det kan beror på fel på flera olika ställen i basmodulens elektronik.
Det går att reparera när man hittat felet men det går även att byta förstärkaren om man vill för man kanske redan har nån förstärkare hemma man kan använda och det finns även generiska "plate amp" som man kan använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Jag skrev fel. Ska vara att jag testat med annan receiver.

(Visst ska den vara inkopplad i SUB IN ?)

Vad menar du med sub-in? Sladden ska gå från sub/center ut på datorn till line level in på subben

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En gissning är att dina 3 ingångar är snarlika men du har både LFE och en stereoingpng för att det ska vara enklare att koppla in en signalkälla som har stereoutgång.

Men om du stället "power on mode" till on och inte har någon annan kabel än elkabeln inkopplad så slår den ändå av och på hela tiden i stället för att bara starta och vara tyst ?
Om det är så är det fel på nått i basen och man behöver mäta för att ta reda på vad som är fel för det kan beror på fel på flera olika ställen i basmodulens elektronik.
Det går att reparera när man hittat felet men det går även att byta förstärkaren om man vill för man kanske redan har nån förstärkare hemma man kan använda och det finns även generiska "plate amp" som man kan använda.

Ja den slår så fort man slår på den. Med eller utan signalkabel.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Vad menar du med sub-in? Sladden ska gå från sub/center ut på datorn till line level in på subben

Tänker på subben. Om du ser bilden ovan färstår du nog.
Och den är ju kopplad till receiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad menar du med sub-in? Sladden ska gå från sub/center ut på datorn till line level in på subben

Det här stör mig nåt ordentligt, folk som kommenterar utan ens ha läst tråden, var får du att TS kör med en dator om enheten är kopplad till en reciever?

OT: Sub out från din reciever -> Sub in på din HK

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Det här stör mig nåt ordentligt, folk som kommenterar utan ens ha läst tråden, var får du att TS kör med en dator om enheten är kopplad till en reciever?

OT: Sub out från din reciever -> Sub in på din HK

Det står (tydligt) line level in på bilden, är det den du menar så skrev jag exakt det ovan. Det står inte ’sub in’, men så kanske det står på receivern?

Jag menade att man kan koppla in den till en vanlig dator för att testa, självklart kan man koppla den till sub out på en receiver/dator eller annan källa

Huvudsaken är att inte använda porten ’sub in’ från receicern, där ska ju receivern ta in signal från en källa. Det var därför jag ville ha det extra klart vad som frågades om

Läst tråden har jag gjort flera gånger, däremot kanske jag missar saker eller inte skriver ut alla tankar i varje meddelande. Inte illa menat någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det står (tydligt) line level in på bilden, är det den du menar så skrev jag exakt det ovan. Det står inte ’sub in’, men så kanske det står på receivern?

Jag menade att man kan koppla in den till en vanlig dator för att testa, självklart kan man koppla den till sub out på en receiver/dator eller annan källa

Huvudsaken är att inte använda porten ’sub in’ från receicern, där ska ju receivern ta in signal från en källa. Det var därför jag ville ha det extra klart vad som frågades om

Läst tråden har jag gjort flera gånger, däremot kanske jag missar saker eller inte skriver ut alla tankar i varje meddelande. Inte illa menat någonstans

Det står Line Level in, och sen ovanför: SUB.

Men du har rätt, där står inte "SUB IN", vilket jag tolkade som underförstått när jag läste inlägget
Antar i alla fall att det var vad som menades

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det står Line Level in, och sen ovanför: SUB.

Men du har rätt, där står inte "SUB IN", vilket jag tolkade som underförstått när jag läste inlägget
Antar i alla fall att det var vad som menades

Jag har själv kopplat sub till receiverns ingång och funderat på vad som är fel, nu senast hade jag stängt av de primära A/B kanalerna och undrade varför ljudet var kasst. Lätt att missa sådant när man kopplar om. Satt i flera veckor med bara tv ljud + sub utan högtalarna från receivern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avantasia:

Har en xtz edge 12.17 och det är samma sak där på autoläget. Störigt ibland så kör manuellt på och av numera.

Du vet att det finns en fix för det på XTZ lådor va? Man får komplettera med en kondensator i nätdelen så löser det problemet. Samma sak på min 12. Ska se om ja inte kan hitta schema till det

Visa signatur

Vad är RGB?