Nytt och gammalt när Iphone 14-serien gör debut

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Får telefon via företaget så äger ingen telefon själv och skulle aldrig i livet kunna tänka mig att betala 10000 och upp för en telefon. Speciellt inte i dessa tider vi lever i nu.

Måste vara jobbigt att få jobb sms och mail på ens privata telefon. Jag skulle ha kräkts

Skrivet av Buddaz112:

Vad är meningen med BT 5.3 när de endå envisas med sin horribla AAC

Vad menar du att iphones AAC är horribel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Bästa med detta är att så många nu lägger ut sina äldre på blocket.
12 mini here I come! Får bli att testa ios igen efter massa android-år (dock så har jag oftast exakt samma appar installerade så spelar inte så stor roll, men en liten telefon med bra kamera när jag inte behöver skogsmobilen)

Jag skulle verkligen verkligen försöka hitta en 13 Mini. Batteritiden på 12 mini är ett skämt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Detta är inte menat som en pik även om det kan verka så, utan en ärlig fråga. Var drar någon som du gränsen? 30 000? 50 000?
Jag håller med dig i punkt 1-3 men skulle aldrig betala över 6000. Köpte en iPhone 13 i våras för 5600 när elgiganten hade nattpriser. Kanonbra mobil men inte i närheten värd sitt ordinarie pris som då var 9000, enligt mig.

För en mobiltelefon?

Med dagens svaga krona skulle jag svara mellan 18-20000:-

Jag skulle aldrig någonsin ge samma pengar för ett grafikkort t.ex. där kanske max 5-6000:- för ett RTX 3070 just på grund av att det bara kan användas till en sak - grafik.

Jag tycker att folk tar mycket för givet när det kommer till exempelvis mobiltelefoner. Dom är ju teknikens schweiziska arméknivar. Tar man det som metafor så tycker jag att Huawei, Xiaomi är billiga kopior, Asus och Sony är wannabe’s, Samsung som ett multiverktyg från Bosch (alltså pålitligt men utan stil) och Apple som schweizisk armekniv pga alla egenskaper från byggkvalitet till design till materialval.
Pratar om toppmodeller nu.

Jag tycker inte det är fel om någon har Huawei, chinghinfeng, Xiaomi, Asus, Sony mfl mfl så länge den personen är nöjd. Den personen får gärna sitta där med jante i högsta hugg eller vad man nu föredrar och sådär för det rör inte mig riktigt i sådana här frågor.

Du kan använda radio, bluetooth, sätesvärmare och stuff i en Dacia, detsamma kan du i en Audi A6 avant bara det att du får större motor, säkrare bil, snyggare bil, aktiv kaross för bättre kurvtagning bättre bil i många avseenden, bättre garantier på funktionalitet. Därmed så anser jag utöver att 20k är helt okej för en smartphone så är 600k inte jättemycket för en bil heller. Ser du sen till inbytesvärdet på en iphone 13 PRO max med Apple care - liksom att du får bättre inbytesvärde på en Audi A6 när det är dags för att de är kvalitativa och mer andrahandsvänliga än t.ex en Dacia.

Skrev detta på telefonen så du får ursäkta men jag har inte läsglasögonen på mig

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

30 gr lättare, BT 5.3 istället för 5.0 kan vara saker som uppskattas av en del.

Mjaoe, 14 "standard" är väl 30 gram lättare än 13 pro.... Men diffen mellan vanliga 13 och 14 är väl bara 1 gram enligt swecs tabell?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

15k för en mobil utan USB-C?

15k för en mobil utan smörgåsgrill? Nej nu blir jag kränkt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av edson:

Jag skulle verkligen verkligen försöka hitta en 13 Mini. Batteritiden på 12 mini är ett skämt!

Aha, bra tips. Hade en 12 mini som jobbtelefon. Men den låg mest på skrivbordet hela dagarna. Laddade den med jämna mellanrum bara så inget jag märkte av.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag skulle verkligen verkligen försöka hitta en 13 Mini. Batteritiden på 12 mini är ett skämt!

Min iPhone 12 Mini klarar sig fortfarande i ett dygn utan större problem (88% batterikapacitet). De senaste dagarna snittar jag på kanske 60% i batterianvändning med 5 timmars skärmtid. Största spartipset är att enbart använda 5G-nätet i nödfall. "Low power mode" är också nära nog alltid aktiverat, vilket fortfarande gör telefonen snabbare än merparten av Androidera där ute.

Som reflektion så har iPhone SE (2022) sämre batteritid än iPhone 12 Mini, men jag ser aldrig någon lista det som en negativ punkt.

https://www.dxomark.com/apple-iphone-13-mini-battery-review-s...

Däremot hade jag också valt iPhone 13 Mini framför 12:an om priset inte skiljer flera 1000-lappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Aha, bra tips. Hade en 12 mini som jobbtelefon. Men den låg mest på skrivbordet hela dagarna. Laddade den med jämna mellanrum bara så inget jag märkte av.

Skrivet av walkir:

Min iPhone 12 Mini klarar sig fortfarande i ett dygn utan större problem (88% batterikapacitet). De senaste dagarna snittar jag på kanske 60% i batterianvändning med 5 timmars skärmtid. Största spartipset är att enbart använda 5G-nätet i nödfall. "Low power mode" är också nära nog alltid aktiverat, vilket fortfarande gör telefonen snabbare än merparten av Androidera där ute.

Som reflektion så har iPhone SE (2022) sämre batteritid än iPhone 12 Mini, men jag ser aldrig någon lista det som en negativ punkt.

Däremot hade jag också valt iPhone 13 Mini framför 12:an om priset inte skiljer flera 1000-lappar.

Bra poänger och självklart är uttrycket ”your mileage may vary” högst applicerbart här.

Minns bara att detta var i princip det enda som 12 mini fick riktigt hård kritik för.

13 mini har cirka 10% bättre batterikapacitet vilket gör mycket i det stora hela.

Icke att förringa heller, 13 mini kommer med 128GB minne som standard vs 64Gb på 12:an!

Permalänk
Medlem

Hur står sig kameran i 13 pro kontra vanlig 14? Teoretiskt då antar jag. Jag ska få ny telefon i jobbet och ska försöka få till en 14 pro, men om det faller ner på 14 funderar jag på om en 13 pro är ett bättre val om man prioriterar kameran.

Oavsett så är det ju ett lyft från en 11.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Måste vara jobbigt att få jobb sms och mail på ens privata telefon. Jag skulle ha kräkts

Det är här som fokuslägena i iPhone är helt lysande. Man kan stänga av notiserna från vissa appar under delar av dagen. Funkar bra. Skickar något ett verkligt SMS (istället för typ Teams) så är det nog viktigt, så då är det bra att det kommer fram.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hur står sig kameran i 13 pro kontra vanlig 14? Teoretiskt då antar jag. Jag ska få ny telefon i jobbet och ska försöka få till en 14 pro, men om det faller ner på 14 funderar jag på om en 13 pro är ett bättre val om man prioriterar kameran.

Oavsett så är det ju ett lyft från en 11.

Vill minnas att 14 fick 13 Pro main kameran rakt av men kan ha hört fel igår. Oavsett är de nog extremt lika. Du mister väl egentligen bara telefoto kameran.

13 Pro är nog mer komplett som kamerasystem så det känns som ett bättre val.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är här som fokuslägena i iPhone är helt lysande. Man kan stänga av notiserna från vissa appar under delar av dagen. Funkar bra. Skickar något ett verkligt SMS (istället för typ Teams) så är det nog viktigt, så då är det bra att det kommer fram.

Fokuslägen lämnar tyvärr mycket att önska, alldeles för enkelt att svepa upp lite snabbt och se alla notiser. Hade velat att dom inte visas alls eller levereras vid en senare tidpunkt. En av anledningarna till att jag går mit Android igen, iPhone har hopplös notishantering..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nu börjar vi ju snacka dock... 120hz + 1hz läget för "always on", kamerorna som har upp till 3x optisk zoom och lite annat gött.

Tja, jag har en XS 256gb idag, och tänkte väl att "nästa gång jag uppgraderar går jag till nästa storlek" ...

Alltså det svider i plånkan!

<Uppladdad bildlänk>

Det där är en hel månadslön.. Det är fan sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Det där är en hel månadslön.. Det är fan sjukt.

Du kan dra av 4000:- på det priset när du säljer en sådan lur i bra skick om två år. Det fina med apples produkter liksom alla verkligt bra produkter - andrahandsvärdet.

…Eller Apple Trade In som jag använder mig av. Du får bra pengar tillbaka om du är rädd om din telefon;

https://www.apple.com/se/trade-in/

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjaoe, 14 "standard" är väl 30 gram lättare än 13 pro.... Men diffen mellan vanliga 13 och 14 är väl bara 1 gram enligt swecs tabell?

Så är det nog, jag kunde varit tydligare.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

För en mobiltelefon?

Med dagens svaga krona skulle jag svara mellan 18-20000:-

Jag skulle aldrig någonsin ge samma pengar för ett grafikkort t.ex. där kanske max 5-6000:- för ett RTX 3070 just på grund av att det bara kan användas till en sak - grafik.

Jag tycker att folk tar mycket för givet när det kommer till exempelvis mobiltelefoner. Dom är ju teknikens schweiziska arméknivar. Tar man det som metafor så tycker jag att Huawei, Xiaomi är billiga kopior, Asus och Sony är wannabe’s, Samsung som ett multiverktyg från Bosch (alltså pålitligt men utan stil) och Apple som schweizisk armekniv pga alla egenskaper från byggkvalitet till design till materialval.
Pratar om toppmodeller nu.

Jag tycker inte det är fel om någon har Huawei, chinghinfeng, Xiaomi, Asus, Sony mfl mfl så länge den personen är nöjd. Den personen får gärna sitta där med jante i högsta hugg eller vad man nu föredrar och sådär för det rör inte mig riktigt i sådana här frågor.

Du kan använda radio, bluetooth, sätesvärmare och stuff i en Dacia, detsamma kan du i en Audi A6 avant bara det att du får större motor, säkrare bil, snyggare bil, aktiv kaross för bättre kurvtagning bättre bil i många avseenden, bättre garantier på funktionalitet. Därmed så anser jag utöver att 20k är helt okej för en smartphone så är 600k inte jättemycket för en bil heller. Ser du sen till inbytesvärdet på en iphone 13 PRO max med Apple care - liksom att du får bättre inbytesvärde på en Audi A6 när det är dags för att de är kvalitativa och mer andrahandsvänliga än t.ex en Dacia.

Skrev detta på telefonen så du får ursäkta men jag har inte läsglasögonen på mig

Bara det att Äpplet känns svagare än Droiden på papper. En del hårdvara hos äpplet tillverkas hos någon annan.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Måste vara jobbigt att få jobb sms och mail på ens privata telefon. Jag skulle ha kräkts

Vad menar du att iphones AAC är horribel?

Att de vägrar köra samma standard som de andra. Hur svårt kan det vara. Jag vet att AAC är en container som kan hantera mer än 320kbps det är väldigt svårt som användare att se om container kör högre kvalitet.

Permalänk

Apple innovation = hole in Samsung display and AOD

Citat:

Perhaps the biggest novelty is the AlwaysOn (AOD) feature on the iPhone 14 Pro models. Although new to Apple, this technology was first introduced on the Nokia 6303 phone in 2009, to be adopted by other Symbian phones with AMOLED screens in 2010 (Nokia N8, C7, C6-01 and E7). LG has used AOD on its phones since the G5 model, Motorola since the Moto X, Huawei since the Mate 10 Pro, Samsung since the Galaxy S7 (2016), which says a lot about the innovation of the Apple company.

To make matters worse, AOD and Dynamic Refresh are still only available on the iPhone 14 Pro models, although this option is also available on various Android phones priced under €300.

Steve Jobs’ daughter mocks iPhone 14

https://mspoweruser.com/steve-jobs-daughter-mocks-iphone-14/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Fokuslägen lämnar tyvärr mycket att önska, alldeles för enkelt att svepa upp lite snabbt och se alla notiser. Hade velat att dom inte visas alls eller levereras vid en senare tidpunkt. En av anledningarna till att jag går mit Android igen, iPhone har hopplös notishantering..

Har inte hänt på hela sommaren (när jag hade semesterläget på i fyra veckor) att jag såg några notiser som jag inte borde se. Vet inte riktigt hur jag skulle gjort för det, hela de apparnas notiser var ju avstängda.

Det går också utmärkt att få notiserna samlade en eller två gånger om dagen, det är så jag normalt gör med privata mailen (oavsett läge).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag saknar dagarna då vi var upprörda när mobilpriserna spräckte 10.000kr gränsen.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Vilken extremt ful fristående "flärp" på Pro modellen. Förstör hela upplevelsen genom en stor blaffa långt inne i skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Har inte hänt på hela sommaren (när jag hade semesterläget på i fyra veckor) att jag såg några notiser som jag inte borde se. Vet inte riktigt hur jag skulle gjort för det, hela de apparnas notiser var ju avstängda.

Det går också utmärkt att få notiserna samlade en eller två gånger om dagen, det är så jag normalt gör med privata mailen (oavsett läge).

Dom är inte avstängda, bara dolda. Svep upp på hemskärmen så finns dom där. Om det nu går att dölja det också så har isf Apple gjort det alldeles för komplicerat att hitta inställningen. Det är lite Apples tema på sista tiden, förvirrat.

Kanske skaffar en till jobbet trots allt då kameran överlag är bättre än alla Android-telefoner, lite surt att Pixel inte kunde behålla sin ledning där. iPhone är sådär lagom som helhet trots iOS, Android-telefoner faller alltid på någon deal breaker, går inte att hitta något som är bra på allt nu.

Permalänk
Skrivet av Purgatory:

Dom är inte avstängda, bara dolda. Svep upp på hemskärmen så finns dom där. Om det nu går att dölja det också så har isf Apple gjort det alldeles för komplicerat att hitta inställningen. Det är lite Apples tema på sista tiden, förvirrat.

Kanske skaffar en till jobbet trots allt då kameran överlag är bättre än alla Android-telefoner, lite surt att Pixel inte kunde behålla sin ledning där. iPhone är sådär lagom som helhet trots iOS, Android-telefoner faller alltid på någon deal breaker, går inte att hitta något som är bra på allt nu.

Ok. Motorola släpper Edge 30 Ultra med 200MP IsoCell, 144Hz, 125w laddning och SD 8 Gen 1
Startpris €900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Bara det att Äpplet känns svagare än Droiden på papper. En del hårdvara hos äpplet tillverkas hos någon annan.

Ja på pappret har det oftast vart så, onekligen. Flertalet gånger har jag jag pillat på telefoner sida vid sida och kan inte rå för att iPhone oavsett specs alltid har känts kvickare/piggare/snabbare.
Subjektiv känsla/placebo - kan inte svara på det, men så tycker jag att det är. Måste bero på OS då tänker jag framför specs.

Tillverkas inte all hårdvara från dem av någon annan? Är inte 100% insatt. Vissa features har dom ju patenterat men de lejer väl ut det också.
Det som gör Apple lite unikt är att mjukvaran kopplat till hårdvaran fungerar förbannat väl.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vilken extremt ful fristående "flärp" på Pro modellen. Förstör hela upplevelsen genom en stor blaffa långt inne i skärmen.

Höll med dig först tills jag insåg hur snygga features de använde den till, och snabbt som f gick det också.

Den där flärpen störde jag mig på i början. Apple envisas med att ha den kvar och gör en ganska hatad flärp cool och kanske, jag säger kanske accepterad. Men nu har den ju liksom en funktion också och är inte BARA i vägen.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag skulle verkligen verkligen försöka hitta en 13 Mini. Batteritiden på 12 mini är ett skämt!

samma med 13 mini tyvärr, batteritiden var "bra" i ungefär 6 månader men sen så började det gå utför

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Ok. Motorola släpper Edge 30 Ultra med 200MP IsoCell, 144Hz, 125w laddning och SD 8 Gen 1
Startpris €900

Specs säger tyvärr inte så mycket nuförtiden vad gäller smartphones. Senaste telefonen jag var extremt nöjd med var dock Moto Z Play men då var jag inte så brydd i kameran.

Använder den fortfarande ibland, mycket bättre batteritid än iPhone 12 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Ok. Motorola släpper Edge 30 Ultra med 200MP IsoCell, 144Hz, 125w laddning och SD 8 Gen 1
Startpris €900

Inte direkt till motorolas fördel idag men jag hade deras clamshell V2 eller V3 RAZR för 15-20 år sen - det är fortfarande till dags datum den absolut snyggaste telefonen jag har ägt.

Jösses på den tiden var telefoner tjusiga alltså, man hittade STÄNDIGT helt outrageous designer från alla möjliga tillverkare.

Samsung tog ut svängarna rejält men led ofta av dålig batteritid, likaså motorola tyvärr. Hade man en Nokia eller Ericsson innan de blev SonyEricsson så var batteritiden oförskämt bra. Så bra att allt under 240h standbytid var; ”Fy f vad snål batteritid asså guuuh!!!”.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

En fördel med Apples telefoner är att de står sig bra under lång tid om man är rädd om dom. Min iPhone X från 2017 ser ut som och känns som ny efter 5 år och ett batteribyte. Har dock fått byta skal och skärmskydd några gånger eftersom dom slits.

Till och med den iPhone 6s från 2015 som jag hade innan och en kompis tog över klarar av senaste versionen av iOS (15.6.1). Den känns också relativt rapp även om den drar ur batteriet ganska så snabbt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Ja på pappret har det oftast vart så, onekligen. Flertalet gånger har jag jag pillat på telefoner sida vid sida och kan inte rå för att iPhone oavsett specs alltid har känts kvickare/piggare/snabbare.
Subjektiv känsla/placebo - kan inte svara på det, men så tycker jag att det är. Måste bero på OS då tänker jag framför specs.

Tillverkas inte all hårdvara från dem av någon annan? Är inte 100% insatt. Vissa features har dom ju patenterat men de lejer väl ut det också.
Det som gör Apple lite unikt är att mjukvaran kopplat till hårdvaran fungerar förbannat väl.

Tar nog några dagar. Det kommer dyka upp video på någon som öppnar upp skalet på telefonen.
Ryktesvägen säger LG/SAMSUNG/BOE i skärmen. Kamera har jag för mig de har nämnt en kinesisk firma. Jag gissar mer på att det står Sony.
Minne och HD är säkert någon liten jätte som tillverkar. Chipet skall ju vara TSMC