Problem med Appar efter fiberleverantörs byte.

Permalänk
Medlem

Problem med Appar efter fiberleverantörs byte.

Jag bytte nyligen fiberleverantör från Telenor till Bredband2.
Efter bytet så fungerar inte vissa appar/hemsidor på varken min eller sambons mobil när vi är på WiFi nätverket.
De vill antingen inte ladda alls så som vissa streaming appar t.ex. TV4 play HBO Max, eller så laddar de delvis men en del data laddas ej som t.ex. bilder på blocket appen. Så fort man kopplar ifrån WiFi och kör mobildatanät så fungerar det igen.

Har pratat med Bredband2s kundtjänst och de säger att problemet bör ligga hos mig.
Jag har förövrigt kvar samma router som tidigare och det är en Technicolor 799 Xtream.

Är det någon som kan tänka sig vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

Prova göra en återställning av routern. Så den tar hem nya DNS inställningar o annat.
Brukar finnas en liten knapp nånstans på baksidan som man håller in i nåra sekunder för att återställa.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satar:

Jag bytte nyligen fiberleverantör från Telenor till Bredband2.
Efter bytet så fungerar inte vissa appar/hemsidor på varken min eller sambons mobil när vi är på WiFi nätverket.
De vill antingen inte ladda alls så som vissa streaming appar t.ex. TV4 play HBO Max, eller så laddar de delvis men en del data laddas ej som t.ex. bilder på blocket appen. Så fort man kopplar ifrån WiFi och kör mobildatanät så fungerar det igen.

Har pratat med Bredband2s kundtjänst och de säger att problemet bör ligga hos mig.
Jag har förövrigt kvar samma router som tidigare och det är en Technicolor 799 Xtream.

Är det någon som kan tänka sig vad problemet kan vara?

Du behöver köpa en egen router, Telenors router är kopplad mot dem och har hårdkodade DNS-servrar. Du kan prova att byta om du loggar in men den brukar återställa den när man startar om routern.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Prova göra en återställning av routern. Så den tar hem nya DNS inställningar o annat.
Brukar finnas en liten knapp nånstans på baksidan som man håller in i nåra sekunder för att återställa.

Testade att göra en reset, problemet kvarstår tyvärr.

Skrivet av joeldeluxe:

Du behöver köpa en egen router, Telenors router är kopplad mot dem och har hårdkodade DNS-servrar. Du kan prova att byta om du loggar in men den brukar återställa den när man startar om routern.

Okej får göra ett försök och låna en router och se om detta löser problemet tack för svar!

Permalänk
Medlem

Always DNS.

DNS dns DNS

byter man leverantör finns risk du kör på den gamla leverantörens DNS och den kanske blockar andra adresser från att använda den.

Så ändra till tex 1.1.1.1 och/eller 8.8.8.8 i DHCP servern och/eller på dina klienter.

Permalänk
Medlem

Det är nog bara skaffa en ny egen router, du kan dessutom skaffa en router som har bättre teknik t.ex. WiFi6 osv. Om nu de telefoner ni har stödjer detta. De prylar man får från leverantörer kan vara special, dvs konfigurations grejer som bara funkar med dom som leverantör.

Välja något märke som du tycker passar, typ TP-Link är ganska billiga, Netgear osv. Man måste konfigurera den lite men något mer är det inte sedan borde det funka.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan väl logga in i routern och kolla om den får konf via dhcp eller inte och vilken dnsserver den använder så vet du om det beror på fel dns konf eller inte.
Du kan också passa på att kolla om du får ett publikt ip eller inte när du ändå är inne i routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Du behöver köpa en egen router, Telenors router är kopplad mot dem och har hårdkodade DNS-servrar. Du kan prova att byta om du loggar in men den brukar återställa den när man startar om routern.

Även om det inte är så smidigt kan man på de flesta enheter byta till annan DNS än den som ”vidarebefordras” från routern.

Permalänk
Medlem

Har testat att byta DNS men det vill sig inte ändå.
Lånade en annan router idag och allt fungerade direkt när jag bytte till den , så får nog bli köp av ny router.
Tack för era svar.