Fredagspanelen 266: Iphone 14 och framtiden för Cyberpunk 2077

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 266: Iphone 14 och framtiden för Cyberpunk 2077

Team Manbun sammanfattar nyhetsveckan som gått. Diskussioner om telefoner, spel och grafikkort utlovas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen som kollade ljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Ingen som kollade ljudet?

Ljudet är alltid ett problem i alla Geeks sändningar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av noobs:

Ingen som kollade ljudet?

Jo, vi skrev en liten förvarning om det i ingressen på den här artikeln. Det var ett litet tekniskt problem med en av de trådlösa sändarna för mikrofonerna.
Tyvärr fanns inte tid att ta om det hela när vi väl upptäckte problemet så får be om lite översikt med detta den här veckan så blir det bättring framöver.

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Jo, vi skrev en liten förvarning om det i ingressen på den här artikeln. Det var ett litet tekniskt problem med en av de trådlösa sändarna för mikrofonerna.
Tyvärr fanns inte tid att ta om det hela när vi väl upptäckte problemet så får be om lite översikt med detta den här veckan så blir det bättring framöver.

Lätt hänt, samtidigt, när det händer så ofta och drabbar inspelningar ni ändå lägger så mkt energi på, kan det kanske vara en idée införa någon slags rutin-kontroll av bild och ljud inför inspelningen?

Tack för awesome content!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jo, vi skrev en liten förvarning om det i ingressen på den här artikeln. Det var ett litet tekniskt problem med en av de trådlösa sändarna för mikrofonerna.
Tyvärr fanns inte tid att ta om det hela när vi väl upptäckte problemet så får be om lite översikt med detta den här veckan så blir det bättring framöver.

Sitter upprörd i soffan och hytter med näven!

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen ingen ingen expert på ljud och bildbehandling, men nog måste det väl vara ganska enkelt att filtrera bort brus med någon mjukvara? Hus som, uppskattar alltid panelen!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Lätt hänt, samtidigt, när det händer så ofta och drabbar inspelningar ni ändå lägger så mkt energi på, kan det kanske vara en idée införa någon slags rutin-kontroll av bild och ljud inför inspelningen?

Tack för awesome content!

Uppskattar alltid feedback och det är alltid något jag kan ta med mig framöver. Låter absolut som det är värt att dubbelkolla ordentligt.
Tack själv för att du tittar!

Skrivet av noobs:

Sitter upprörd i soffan och hytter med näven!

Så kan vi inte ha det. Det blir bättre framöver!

Skrivet av UMC:

Jag är verkligen ingen ingen expert på ljud och bildbehandling, men nog måste det väl vara ganska enkelt att filtrera bort brus med någon mjukvara? Hus som, uppskattar alltid panelen!

Det är möjligt att det existerar plugins för att lösa det. Dock tror jag med den noise-gate pluginen jag har tillgång till så är den mer effektiv mot bakgrundsbrus men jag får söka upp alternativ om det skulle bli strul igen. Får brasklappa med att jag är väldigt ny på att klippa video så man får ta med sig lärdomar varje gång.

Permalänk
Medlem

Aldrig trådlöst när det gäller ljud! Trådat ska det vara! Alltid!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Måste båda två ha en sån där bulle på huvudet?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dallen:

Måste båda två ha en sån där bulle på huvudet?

Ja, det är lag på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jo, vi skrev en liten förvarning om det i ingressen på den här artikeln. Det var ett litet tekniskt problem med en av de trådlösa sändarna för mikrofonerna.
Tyvärr fanns inte tid att ta om det hela när vi väl upptäckte problemet så får be om lite översikt med detta den här veckan så blir det bättring framöver.

FULLKOMLIGT OACCEPTABELT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Aldrig trådlöst när det gäller ljud! Trådat ska det vara! Alltid!

Av vilken anledning?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Dallen:

Måste båda två ha en sån där bulle på huvudet?

Man kan ju inte ha utsläppt. För sexigt.

Permalänk
Medlem

Problem sker, idag blir det världsproblem tydligen bland vissa.

Inte mig, jag njöt av panelen.

Skrivet av dioxys:

FULLKOMLIGT OACCEPTABELT!

48 SweC inlägg på 18 år, och kommer in och skriver detta som enda på 1.5 år, troll?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jo, vi skrev en liten förvarning om det i ingressen på den här artikeln. Det var ett litet tekniskt problem med en av de trådlösa sändarna för mikrofonerna.
Tyvärr fanns inte tid att ta om det hela när vi väl upptäckte problemet så får be om lite översikt med detta den här veckan så blir det bättring framöver.

Kanske byta namn till LjudProblemers, eller Felljuds Panelen? Många många gånger nu senaste året…

Förstår att det är lätt hänt vid varje enskilt tillfälle, men börjar bli dags för bättre rutiner nu

Inte alls sur eller så, men man trodde nog att det skulle bli bättre med tiden inte fortfarande upprepas

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Kanske byta namn till LjudProblemers, eller Felljuds Panelen? Många många gånger nu senaste året…

Förstår att det är lätt hänt vid varje enskilt tillfälle, men börjar bli dags för bättre rutiner nu

Inte alls sur eller så, men man trodde nog att det skulle bli bättre med tiden inte fortfarande upprepas

100%. Får sätta in det i rutin att köra en kort provinspelning innan. Nu är det bara att kolla så att nivåerna är korrekta och thats it. Vi löser det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

100%. Får sätta in det i rutin att köra en kort provinspelning innan. Nu är det bara att kolla så att nivåerna är korrekta och thats it. Vi löser det!

Jag tror det har att göra med störning från bullarna.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Har kört trådlöst ljud själv utan problem, men det är känsligare för störningar. Så trådat är ju att föredra... om man har möjlighet.

Som Dallen här ovan skriver, så kan nog bullarna vara en orsak. Ni får kolla upp det.

Annars kanske någon sitter med en mobiltelefon i fickan, jämte sändaren? Tänker genom att det kommer störningar med jämna mellanrum, dock brukar de mobil-sändningarna vara kortare...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Tycker det är bra att Calle balanserade upp Andrés tal om att FaceID-liknande kameror finns under skärmen för liknande finns minsann på Android-sidan (knappast kameror av den kalibern) och att ”always on”-skärmen har tagit så lång tid att dyka upp.

And Apple, of course, is doing it a little bit differently than everyone else.
https://www.theverge.com/23320405/apple-iphone-14-pro-max-alw...

Möjlighet att dra ned skärmen till 1 Hz lär hjälpa.
Tror nog det inte gjorts tidigare för att det hade tagit för mycket batteri i anspråk, liksom 120 Hz mig veterligen gör på Android-sidan då uppdateringshastigheten inte är variabel i samma utsträckning som på Iphone.

Förslag på annat namn än Dynamic Island om det nu är ett lökigt namn?
Gillar verkligen att de utnyttjar den så att den blir en del av användargränsnittet. Är väl ganska nytänkande? Målet lär väl vara att få FaceID-kamerorna helt dolda, men så länge tycker jag detta är en smart lösning som också inte är lika stor och blaffig som gamla notch:en.

Men visst kostar de, Apples lurar. :-/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Jag får 20-tals vibbar från en fonograf när det kommer till ljudkvaliteten.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av star-affinity:

Tycker det är bra att Calle balanserade upp Andrés tal om att FaceID-liknande kameror finns under skärmen för liknande finns minsann på Android-sidan (knappast kameror av den kalibern) och att ”always on”-skärmen har tagit så lång tid att dyka upp.

And Apple, of course, is doing it a little bit differently than everyone else.
https://www.theverge.com/23320405/apple-iphone-14-pro-max-alw...

Möjlighet att dra ned skärmen till 1 Hz lär hjälpa.
Tror nog det inte gjorts tidigare för att det hade tagit för mycket batteri i anspråk, liksom 120 Hz mig veterligen gör på Android-sidan då uppdateringshastigheten inte är variabel i samma utsträckning som på Iphone.

Förslag på annat namn än Dynamic Island om det nu är ett lökigt namn?
Gillar verkligen att de utnyttjar den så att den blir en del av användargränsnittet. Är väl ganska nytänkande? Målet lär väl vara att få FaceID-kamerorna helt dolda, men så länge tycker jag detta är en smart lösning som också inte är lika stor och blaffig som gamla notch:en.

Men visst kostar de, Apples lurar. :-/

Ja jag står helt i det lägret att om kvalitet på kamera och/ eller sensor påverkas av att sättas bakom en display så tycker jag inte att det är värt att göra det. Dessutom har jag med tiden blivit van med notchen så det är inget jag alls tänker på, inte ens efter att ha bytt fram och tillbaka mellan ”notchlösa” telefoner och IPhone.
Always on the display är som sagt något jag typ aldrig använder, inte ens på klockan, med det sagt välkommet tillskott för alla som önskar det och får hoppas att det fungerar lika bra som det verkar.

Jag är ett stort fan av hur de verkar utnyttja funktionaliteten kring den nya utskärningen för kamera och Face-id, så min kritik mot ”Dynamic Island” är inte så mycket mot funktionaliteten i sig som jag tycker verkar dunder utan snarare att jag tycker namnet är lite pretentiöst. Förslag på annat namn kanske skulle vara ”Dynamic sensor array” eller nåt annat i den stilen.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

48 SweC inlägg på 18 år, och kommer in och skriver detta som enda på 1.5 år, troll?

Är väl rätt uppenbart att personen skämtar lite? Men samtidigt är det ganska ok att gnälla när de misslyckas med att leverera bra bild samt ljud på en produkt som är just bild och ljud. Det är ju inte 1957 längre så vi borde i alla fall kunna kräva brusfritt ljud.
Hoppas de är mer noggranna med sina testresultat av processorer och grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Ja jag står helt i det lägret att om kvalitet på kamera och/ eller sensor påverkas av att sättas bakom en display så tycker jag inte att det är värt att göra det. Dessutom har jag med tiden blivit van med notchen så det är inget jag alls tänker på, inte ens efter att ha bytt fram och tillbaka mellan ”notchlösa” telefoner och IPhone.
Always on the display är som sagt något jag typ aldrig använder, inte ens på klockan, med det sagt välkommet tillskott för alla som önskar det och får hoppas att det fungerar lika bra som det verkar.

Jag är ett stort fan av hur de verkar utnyttja funktionaliteten kring den nya utskärningen för kamera och Face-id, så min kritik mot ”Dynamic Island” är inte så mycket mot funktionaliteten i sig som jag tycker verkar dunder utan snarare att jag tycker namnet är lite pretentiöst. Förslag på annat namn kanske skulle vara ”Dynamic sensor array” eller nåt annat i den stilen.

Tänkte själv inte alls på något pretentiöst med namnet, men visst sticker det ut lite – det är säkert Apples marknadsavdelning som kommit på det. Men visst hade dit förslag funkat – om än kanske lite mer tekniskt och stelt och snabbt bortglömt, kanske?
Men verkligen inget jag hakar upp mig på. Liquid Retina Display däremot! Nä, inte så farligt där heller.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Samma här, sedan jag spelade Witcher 3 senast har jag skaffat ny värstingdator, oled värstingskärm, high-end hörlurar... väntar bara på att next-gen updateringen ska komma så blir det en ny playthrough. Jul?

Sjukt att Cyberpunk 2077 släpptes för nästan två år sedan.

Vågar ni göra en panel där ni båda har nedsläppt hår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Vågar ni göra en panel där ni båda har nedsläppt hår?

!!!

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Samma här, sedan jag spelade Witcher 3 senast har jag skaffat ny värstingdator, oled värstingskärm, high-end hörlurar... väntar bara på att next-gen updateringen ska komma så blir det en ny playthrough. Jul?

Ja, du är inte ensam! Sjukt taggad!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Enviro:

Man kan ju inte ha utsläppt. För sexigt.

"Farligt, farligt, men härligt, härligt..."

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Lätt hänt, samtidigt, när det händer så ofta och drabbar inspelningar ni ändå lägger så mkt energi på, kan det kanske vara en idée införa någon slags rutin-kontroll av bild och ljud inför inspelningen?

Tack för awesome content!

Jag lägger in en second vote på det!
Nu tycker förvisso inte jag det är speciellt ofta det varit problem med ljudet (?) men men.

Köper att man inte har tid att spela in ett helt sådant här avsnitt igen, men en enkel fix då är att ha en mic från en iPhone eller dylikt (kopplat med kabel) som kör diktatorfunktion och spelar in ljudet separat och därmed har ni en redundans.

I bästa fall behöver de filerna som skapas aldrig användas, men det kan vara skönt att hängslen och livrem ibland ! 😊👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

en enkel fix då är att ha en mic från en iPhone eller dylikt (kopplat med kabel) som kör diktatorfunktion och spelar in ljudet separat och därmed har ni en redundans.

I bästa fall behöver de filerna som skapas aldrig användas, men det kan vara skönt att hängslen och livrem ibland ! 😊👍🏼

Smart lösning, bör innebära minimalt med extra arbete för säkerheten det ger? Så länge som den bristande länken verkligen är micken.