Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stockclocksFTW:

använder aldrig ugn/spis utan lagar mat i mikron

Vad för mat gör du då i mikron? Färdigmat?

Tycker typ allt smakar sämre i mikron. Däremot funderar jag på en airfryer igen då allt blev supergott i den. Bor ensam så värdelöst att starta ugnen för ett mål mat.

Du skrev även i den andra tråden att mikron och vattenkokaren är igång 5-10 minuter per dag. Betyder det att du äter torrvaror resten av dagen?

Edit: Kanske skulle posta detta i andra el-tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

2.5 rummare Malmö. Förbrukar ca 130 Kwh per månad. Förra året var 1660 kwh.
Pröjsade nästan 900kr för 133kwh för Augusti månad.

Datorn enbart igång när jag använder den, tv apparaterna (en OLED + En LCD) används på helgen. Är på kontoret ca 10h om dagen. Börjat stänga av av huvudsäkringarna i alla rum förutom kyl/frys när jag inte är hemma för att få ned förbrukningen.

Kolla så du inte behöver frosta av frysen och dammsug kondensorn, man kan ju inte ha det som en kollega där det är så mycket is att man knappt kan ställa in något i frysen Kolla också så listerna inte är trasiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stockclocksFTW:

Jag har gett en ganska lång, ingående förklaring till min låga förbrukning i en annan el-tråd här på Swec, så jag hänvisar till den. Kort sammanfattat, dock: äger ingen frys (bara en kyl inställd på energisparläge), använder aldrig ugn/spis utan lagar mat i mikron, använder i huvudsak en gammal Mac Mini, spelar sällan/lite på PC:n, har sällan mer än en lampa igång, bryter strömmen till all elektronik innan jag går och lägger mig på kvällen (ganska tidigt) osv.

Själv tycker jag 70+ kWh/mån är ganska mycket för att vara mig. Min högsta uppmätta förbrukning i den här lägenheten, som jag bott i sedan 2010, är 88 kWh och min lägsta är 44 kWh. Ärligt talat har jag nog aldrig passerat 100 kWh under de dryga 22 år som jag haft eget boende.

Inga konstigheter, således. Sluta laga så mycket mat, och sitt inte och häcka framför datorn och teven 24/7, så ska ni se att er elförbrukning går ner. Hehe...

Håller med helt. Jag förbrukar ca 120 kWh per månad men jag vet att jag har en hög förbrukning då jag just nu använder datorn och teven ca 15 timmar om dagen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

har man så mycket frost att dörren inte går igen och det fins ingen plats kvar - så är listerna väldigt dåliga...

Man kan ha mat i skåpfrysen i flera år i rad utan avfrostning om listerna är friska (om det är frys av typen med slingor mellan våningsplanen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kolla så du inte behöver frosta av frysen och dammsug kondensorn, man kan ju inte ha det som en kollega där det är så mycket is att man knappt kan ställa in något i frysen Kolla också så listerna inte är trasiga.

Fick mig att fundera på hur man gör på dagens moderna kylar/frysar som är mer eller mindre helt inkapslade. Jag vet inte ens vart ventilationsöppningarna finns på den modellen vi har.

Gamla kylskåp kunde man ju enkelt dra ut och sedan kom man ju åt att dammsuga kondensorn som satt helt öppet monterat.

Måste kika på det när jag kommer hem igen.

Skrivet av xxargs:

har man så mycket frost att dörren inte går igen och det fins ingen plats kvar - så är listerna väldigt dåliga...

Man kan ha mat i skåpfrysen i flera år i rad utan avfrostning om listerna är friska (om det är frys av typen med slingor mellan våningsplanen)

Gamla frysen vi hade blev det mycket frost i trots fina fräscha lister. Den vi har idag är en frostfri modell. Tyvärr så kommer den garanterat inte hålla lika länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Håller med helt. Jag förbrukar ca 120 kWh per månad men jag vet att jag har en hög förbrukning då jag just nu använder datorn och teven ca 15 timmar om dagen.

Och jag med en liten 2'a förbruker ca 300KWh/mnd. Fast augusti var nästan 350KWh.

Men server är igång 24/7, och speldatorn i stort sett på när jag inte har ungerna.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

4 rum 113kvm, 2 personer. Elområde 4.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Fick mig att fundera på hur man gör på dagens moderna kylar/frysar som är mer eller mindre helt inkapslade. Jag vet inte ens vart ventilationsöppningarna finns på den modellen vi har.

Gamla kylskåp kunde man ju enkelt dra ut och sedan kom man ju åt att dammsuga kondensorn som satt helt öppet monterat.

Måste kika på det när jag kommer hem igen.

Inbyggnadsmodellerna har nog 5-10 års garanti i många fall ändå om det inte går att komma åt, men varför skulle du inte komma åt en ventilationsöppning? Kommer du inte åt själva kondensorn måste du ju fortfarande dammsuga ventilationsöppningen. Kyl/frys ska inte börja förbruka mer helt plötsligt, då är ju något fel eller så används den helt fel. Alla frysdelar i kyl/frysskåp är inte självavfrostande för den delen, även idag och även den automatiska avfrostningen kan börja fungera sämre av flera anledningar.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Vad för mat gör du då i mikron? Färdigmat?

Tycker typ allt smakar sämre i mikron. Däremot funderar jag på en airfryer igen då allt blev supergott i den. Bor ensam så värdelöst att starta ugnen för ett mål mat.

Du skrev även i den andra tråden att mikron och vattenkokaren är igång 5-10 minuter per dag. Betyder det att du äter torrvaror resten av dagen?

Edit: Kanske skulle posta detta i andra el-tråden...

Japp, det blir en hel del färdigmat. Brukar käka ärtsoppa på tub åtminstone två gånger i veckan. Senaste fyra dagarna har jag käkat skivad falukorv och Eldorados klyftpotatis. Funkar fint i mikron, liksom skivad blodkorv. Yummm... Ibland blir det enportionsrätter från Dafgårds eller Findus, men de har blivit ganska dyra, så det händer alltmer sällan.

Resten av dagen käkar jag torrvaror, alldeles riktigt, t ex knäckebröd med smör och ost, och fullkornsmackor med jordnötssmör. Äter en del frukt vid sidan om också, som äpplen, bananer och apelsiner.

Överlag käkar jag ganska billigt, men inte jättebilligt. I runda slängar landar mina matkostnader på ca 1500-1700 kr/mån (i den summan ingår även rengörings- och hygienartiklar).

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Medlem

pendlat mellan 175-350 kwh per månad sen 2017.
2 rok. Ensam med katter. Fått nya vitvaror installerade precis så hoppas det börjar trenda neråt.
Mycket nöje med speldatorn, lite tv några timmar i veckan. Fläkt(ar) beroende på temperatur.
Tyvärr så får man ha takfläkt på även på vintern nu efter hyresvärden installerade nytt system för elementen. nu får man välja mellan av eller för varmt, vilket slöseri. Påpekat detta, men det är "working as intended"

Permalänk
Medlem

Min dator drar tydligen, om man får tro den billiga elmätaren, ca 60w vid idle. Det är inklusive allt, skärm (i standby vid idle), 4 externa hårddiskar (varav 2 är igång ständigt), osv. Snabb överslagsräkning ger ca 50kwh månaden. Ska nog se över det där att ha igång den 24/7.

Om elpriset stiger väldigt mycket är det nog billigare att köpa en nyare dator

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av stockclocksFTW:

Japp, det blir en hel del färdigmat. Brukar käka ärtsoppa på tub åtminstone två gånger i veckan. Senaste fyra dagarna har jag käkat skivad falukorv och Eldorados klyftpotatis. Funkar fint i mikron, liksom skivad blodkorv. Yummm... Ibland blir det enportionsrätter från Dafgårds eller Findus, men de har blivit ganska dyra, så det händer alltmer sällan.

Resten av dagen käkar jag torrvaror, alldeles riktigt, t ex knäckebröd med smör och ost, och fullkornsmackor med jordnötssmör. Äter en del frukt vid sidan om också, som äpplen, bananer och apelsiner.

Överlag käkar jag ganska billigt, men inte jättebilligt. I runda slängar landar mina matkostnader på ca 1500-1700 kr/mån (i den summan ingår även rengörings- och hygienartiklar).

Ingen bra mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kolla så du inte behöver frosta av frysen och dammsug kondensorn, man kan ju inte ha det som en kollega där det är så mycket is att man knappt kan ställa in något i frysen Kolla också så listerna inte är trasiga.

Tjena!
Kyl och Frys är bara 1,5år gamla!

Mitt problem är tv och dator, Datorn plus skärm drar ca 550w under gaming. Tvn ca 150w.

Så fort jag inte använder respektive så går min förbrukning signifikant ner! Men skall kolla kyl/frys ändå för säkerhets skull! Tack för tipset!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Min dator drar tydligen, om man får tro den billiga elmätaren, ca 60w vid idle. Det är inklusive allt, skärm (i standby vid idle), 4 externa hårddiskar (varav 2 är igång ständigt), osv. Snabb överslagsräkning ger ca 50kwh månaden. Ska nog se över det där att ha igång den 24/7.

Om elpriset stiger väldigt mycket är det nog billigare att köpa en nyare dator

Blir inte märkbart lägre vid dator byte, ha kvar datorn tills du behöver uppgradera....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Ingen bra mat.

Haha! Inget för en läckergom, kanske, men jag klarar mig bra på den!

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Medlem

Snittar nog runt 300-400kr/månaden skulle jag säga. Beror på lite. Är inte hemma mer än 2-3 helger i månaden under sommaren. Har egen tvättmaskin och torktumlare i lägenheten, ingen diskmaskin. En stationär dator, server samt hemmabiosystem med en 55” som används dagligen. Kyl/frys och spris kan väl vara 10-15 år gamla som högst. Värme genom vattenburna element - men ibland sätter jag på ett värmeelement under vintern då jag inte tycker ett 20-21 grader är acceptabelt inomhus alla dagar…

Hittade förbrukning jmf med förra året som också;
Ganska säker att min hyresvärd har ett låst abonnemang på elen, då det är 1,3kr/kWh oavsett månad utifrån de fakturor jag kollade över ifrån detta året. Betalar det genom hyresavin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Tjena!
Kyl och Frys är bara 1,5år gamla!

Mitt problem är tv och dator, Datorn plus skärm drar ca 550w under gaming. Tvn ca 150w.

Så fort jag inte använder respektive så går min förbrukning signifikant ner! Men skall kolla kyl/frys ändå för säkerhets skull! Tack för tipset!

Ställ ner ljusstyrkan på TVn? Låter som den går lite hårt om TVn inte är 15 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ställ ner ljusstyrkan på TVn? Låter som den går lite hårt om TVn inte är 15 år gammal.

Det är en 65” OLED ca 3 år och en 6 år gammal 55” LED. Den sistnämnda köe ljusstyrkan nästa lägsta för det blir för ljust i sovrummet annars!

Kollade kyl/frys har en annual på 294kwh vilket är ca 0,85 kwh per dygn!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

3 rum och kök ensamstående.
Dator på 24/7 tv´n ca 4-5 timmar per dag.
Ny kyl, frys och spis.
Lagar mat hemma 3-4 dagar i veckan.
Gör av med ca 200kwh per månad.

Juli och Augusti brukar det bli lite högre på grund
av portabel aircondition.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

133kWh blev 1007kr för Augusti inkl. abonnemang etc. 1a, 44kvm med diskmaskin.

Visade sig att jag har haft ansvisningspris. Så det är nu ändrat till ett avtal. Men ja, det blir inte så stor skillnad på så lite förbrukning.
Tänker inte förändra min dagliga användning av el. Ändrar hellre min levnadsvana genom att äta mindre ute, där finns större pengar att spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inbyggnadsmodellerna har nog 5-10 års garanti i många fall ändå om det inte går att komma åt, men varför skulle du inte komma åt en ventilationsöppning? Kommer du inte åt själva kondensorn måste du ju fortfarande dammsuga ventilationsöppningen. Kyl/frys ska inte börja förbruka mer helt plötsligt, då är ju något fel eller så används den helt fel. Alla frysdelar i kyl/frysskåp är inte självavfrostande för den delen, även idag och även den automatiska avfrostningen kan börja fungera sämre av flera anledningar.

Ja det var som sagt en tanke som slog mig nu. Har aldrig haft en sådan modell tidigare, och nu fick vi det i och med köpet av ny bostad för ca ett halvår sedan.

Ska se om man kan söka fram en instruktion till den, borde väl stå något där kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Förr hade man mantelskylning på den tiden man gjorde frysboxar med tät plåtomsvep, stenull och masonitliknande inneväggar (avsiktligt för att hålla stenullen torr då fukten vandrar alltid mot kallaste delen - dvs. på evaporatorn i slutändan) - det innebar att man la kondensorslingorna precis under plåten på omsvepet som då fungerade som kylytan - till detta har man den obligatoriska slingan runt kanten som frysskåpsdörren/luckan vilar emot där hetgasens värme ser till att dörren på frysdelen inte fryser fast.

Har sett till och ifrån även fristående kylar som har mantelkylning (ingen synlig kondensor baki).

En tät list på en frysskåpsdörr innebär att den sitter fastsugen och svår att öppna i några sekunder efter man har stängt den efter en kortare öppentid, på nya frysskåp kan det vara 10-tal sekunder fastsugning - vissa modeller kan också ha en ventil som susar hörbart så att fastsugningen av dörren är under kortare tid.

Märker man ingen fastsugnings-effekt alls efter öppnande av frysskåpsdörren så har man inte längre täta magnetlister och det kommer att frosta ganska fort i en fläktlös frys med synliga evaporator-slingor, och typiskt är att det frosta väldigt mycket i överkant (det är där varmluften utifrån sipprar in för att det också läcker ut kalluft i underkant på dörren).

På en fläktad frys kan man ha problemet länge med otäta lister utan att det egentligen märks mer än att elförbrukningen skenar samt en dag fungerar inte alls för att hela evaporatorpaketet har blivit isblock, fläkten stannat eller skrapar i isen och låter illa - ofta för att dräneringen har frusit och el-värmaren (ofta) har gått sönder eller blivit så mycket is runt om att dess kapacitet inte räcker för att tina dräneringen så att avrinningen fungerar. Att tina upp den igenisad evaporatordelen i en fläktad frys är något som kan flera dygn i sträck då området där den är placerad är väldigt välisolerad och svårt att få in värme till det området för att smälta isen. Ofta att när det har isat igen en gång så dröjer det inte så länge till innan det händer igen och i grunden beror på otäta dörrlister och/eller elelementet som avfrostar inte fungerar längre.

Frost kommer också i från att man öppnar den ofta (kanske dagligen) och att det dunstar från matvarorna - även genom plasten om det får tid på sig - frostbrännskador på maten i frysen är just att fukten sublimerat från den frysta varan till att sitta på evaporatorn istället (kommersiellt använt kallas effekten för frystorkning) - den typen av frost från matvarorna är ofta mer jämn fördelad i frysen och främst runt där matvarorna förvaras.

Permalänk
Medlem

Blev lite chockad över elräkningen denna månad, en tvåa och bor ensam: 195kwh landade på 931:- inklusive alla avgifter, vilket är en fördubbling mot "normal" kostnad. Kan ha dragit lite mer i Augusti då jag har två från Ukraina som bor temporärt här tills vi kan hitta en bättre lösning, då används spis/tekokare och allt sådant mycket mer, samt en andra tv som är igång.

Nackdelen med att vara trasig (sjukskriven) är ju att tv/dator har en tendens att vara igång mer än om man hade jobbat.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Fick hem ett Deltaco uttag med energimätare igår. Jag har lärt mig en sak. Att jag är en idiot.

Tänkte att recievern är ju typ i standby när den inte spelar något. Ack nej. 45W drar den genom att bara vara igång.
Så cirka 90 kr kostade den oss i augusti i ren dödtid. Många bäckar små...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Fick hem ett Deltaco uttag med energimätare igår. Jag har lärt mig en sak. Att jag är en idiot.

Tänkte att recievern är ju typ i standby när den inte spelar något. Ack nej. 45W drar den genom att bara vara igång.
Så cirka 90 kr kostade den oss i augusti i ren dödtid. Många bäckar små...

De ska väl dra typ 0,1 W i standby?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ppr74:

Fick hem ett Deltaco uttag med energimätare igår. Jag har lärt mig en sak. Att jag är en idiot.

Tänkte att recievern är ju typ i standby när den inte spelar något. Ack nej. 45W drar den genom att bara vara igång.
Så cirka 90 kr kostade den oss i augusti i ren dödtid. Många bäckar små...

Det låter mer som om mätaren inte kan mäta ordentligt, dvs under x-antal W så visar den fel

Edit: NVM, missade att den var faktiskt igång, då är det inte så konstigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

De ska väl dra typ 0,1 W i standby?

Den var alltså på, men jag tänkte att det var som standby eftersom den inte spelar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

3 rum och kök ensamstående.
Dator på 24/7 tv´n ca 4-5 timmar per dag.
Ny kyl, frys och spis.
Lagar mat hemma 3-4 dagar i veckan.
Gör av med ca 200kwh per månad.

Juli och Augusti brukar det bli lite högre på grund
av portabel aircondition.

Har typ samma som dig fast datorn kanske 8 timmar om dagen men samma förbrukning...

Ligger väll runt 200-220

Har ju även tvätt- och diskmaskin kanske jämnar ut sig då. Tvätt 1-2 ggr i veckan, diskmaskin likaså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Den var alltså på, men jag tänkte att det var som standby eftersom den inte spelar något.

Trodde också att receivers slog om till standby automatiskt när inget spelades.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Låter som man ska se över lite här hemma…

Bor i en femma med direktverkande el.
Har två barn på 9 och 16 som inte gör annat än spelar dator när de inte är i skolan.
Frugan har tvn på i bakgrunden eller sitter vid datorn med dubbla skärmar.

För egen del går hemmabio med projektor ca 3h/kväll.

All elektronik är anslutna till UPS’er.
Lär dra en hel del standby också om man ska tro de senaste inläggen.

Har en förbrukning på 12.000kWh/år.