Vad skall man ha ???

Permalänk
Medlem

Vad skall man ha ???

Jag hade tänk att köpa en fin liten dator, men vet inte riktigt va som e nytt längre, slutade me sånt för ett tag sen :D.

De enda ja vet är att ja vill ha saker för 8000 :-.

De enda ja har valt ut är Athlon procc (billig), Radeon Grafik(Bra),
2x 120 gb HDD(bestämt). De ja e osäker på e mammakort å så, men men. Några prisvärda stabila ideér. Hade tänkt datorbutiken eftersom jag har dålig erfarenhet av komplett.
MVH
Din mamma luktar curry

P.S. Chieftech ska de va me ja

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Findah
Så du har inte bestämt mobo och chassi?
Mobo http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABNF7S2
Chassi http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CHIDX01DBLU-... eller nåt kanske?

OK, chassi har ja bestämt, de ska va nått sorts Chieftech, men de e vilket radeonkort ja ska ha å vilken procc man ska ha (Storlek), vilket minne passar bra till ett nforce mamma ?

Permalänk
Medlem

Okej hehe fattade inte riktigt vad du menade först,
Processor http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=XP2500BA Kanske är nåt? Jag ska iaf ha den till min nya burk , prisvärd är den iaf tycker jag.

Sen vilket Radeon-kort, vet ju inte hur mycket pengar du har men kan ju ge dig några alternativ i olika prisklass :

Radeon 9600PRO : http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HTEXRAD96P
Radeon 9700PRO : http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HTEXRAD97-12...
Radeon 9800PRO : http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAPRAD98PRO

^ Välj efter hur mycket pengar du har.. alla korten är helt ok men 9800 är ju helt klart bäst

Minne : Skulle nog ta två såna här http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=256DDRT400W , iom att med dual minnen får du en liten boost med nforce 2 mobon ..heh det var vad jag tror/tycker nån annan kanske tycker annourlunda

Permalänk
Medlem

OK :D, jag vill att den skall kunna överklockas, men ja vet inte vilken sorts kylning man ska ha, jag har bestämt mig :D, R 9700 låter inte helt fel, Vill veta hur man får tag i en Pentium 2,4 c dock, verkar kunna bli jätte överklockad :D.

De va dyrt me ett 9700 pro, varför inte köpa ett non-pro å överklocka

Permalänk
Medlem

Varför inte den nya Chiefteclådan!
http://www.webhallen.com/prod.php?id=18932

Snygg, men osäkert när den finns i lager.

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zed_nr1

De va dyrt me ett 9700 pro, varför inte köpa ett non-pro å överklocka

Absolut, varför inte?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Du e inte sugen på beg Cheiftec (6 5,25", 10 x 3,5", 2 x 2,5")????
Har en över....

Visa signatur

F.A.Q, Search, Google
==(e6600)==.==(ASUS8800GTS640)==.==(Corsair XMS2 5400)==.==(LG19"ws)

Permalänk
Medlem

Standard-paketet (undra hur många på swec som innehar ett sånt här? e nog ett par...)

AMD AthlonXP Barton 2500+ 849kr
2x 256MB Twinmos/Winbond 2x599 = 1198kr
ABIT NF7-S rev 2.0 1149kr

Summa: 3196kr

wow!

Resten av prylarna:
Låda: Antec SLK3700AMB Super Midi Tower Metallic Bronze 350W ATX 979kr (tyst och bra nätagg)
Grafikkort: Sapphire ATI Radeon 9600PRO 128Mb 1849kr
Processorkylning: Thermaltake Volcano 11 329kr (går väl att diskutera, vet inte hur mycket pengar du vill lägga på kylning)

Totalsumma: 6353kr + frakt

Permalänk
Avstängd

beställ delar från komplett.se.... billigt å bra... även från kylning.com

Visa signatur

Intel Celeron @ 1,702 GHz | GeForce FX 5600XT 256MB | TwinMOS 256MB PC2600 DDR + 128MB DDR PC266 | 120GB Western Digital | Q-Tec Miditower (300W)
3dMark01SE: 0.06 pts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphelvete
beställ delar från komplett.se.... billigt å bra... även från kylning.com

men...läs hans första inlägg!

Citat:

"Hade tänkt datorbutiken eftersom jag har dålig erfarenhet av komplett."

Permalänk
Medlem

fan nu har ja inte vart inne på nätet på länge, men ]P[ din ideér e inte dumma :D, men de chieftechet verkade helt ok, jo när ja köpte från komplett va mimnnet å moderkortet trasigt, å när ja lämnade in minnet å fick ett nytt, funkade de inte heller. Jippii

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zed_nr1
fan nu har ja inte vart inne på nätet på länge, men ]P[ din ideér e inte dumma :D, men de chieftechet verkade helt ok, jo när ja köpte från komplett va mimnnet å moderkortet trasigt, å när ja lämnade in minnet å fick ett nytt, funkade de inte heller. Jippii

tyckte också mina ideér lät rätt bra

Jag hade tagit Antec-lådan. Det är inget fel på cheiftec-lådan (jag har en likadan), men jag har hört flera som har klagat på nätaggregaten i deras cheiftec-chassin för att dom låter mycket och presterar dåligt.
Antec har ett rykte om sig att göra högkvalitativa nätagg , tom kanske dom bästa (det är iofs inget av deras truepower-modeller som sitter i den här lådan).

Här kan du läsa en review på lådan:
http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sec...

Inte helt fel att man kan använda 2st 120mm-fläktar som in/ut-blås. Då kan man få riktigt bra kylning och ändå hålla ljudnivån nere.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
tyckte också mina ideér lät rätt bra

Jag hade tagit Antec-lådan. Det är inget fel på cheiftec-lådan (jag har en likadan), men jag har hört flera som har klagat på nätaggregaten i deras cheiftec-chassin för att dom låter mycket och presterar dåligt.
Antec har ett rykte om sig att göra högkvalitativa nätagg , tom kanske dom bästa (det är iofs inget av deras truepower-modeller som sitter i den här lådan).

Här kan du läsa en review på lådan:
http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sec...

Inte helt fel att man kan använda 2st 120mm-fläktar som in/ut-blås. Då kan man få riktigt bra kylning och ändå hålla ljudnivån nere.

Jo kanske de, tänkte åckså på antec lanboy, swec har ju åckså reccat den, men de e de att man inte kan ha kylning på HDD:sen. Nu har jag åckså fått veta att jag måste öka priset på datorn om ja ska ha råd me ett descent grafikkort :D, och när ja tänkt på kylning varför inte en Vantec VP4-C7040 Aeroflow på en P4 2.4c

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zed_nr1
Jo kanske de, tänkte åckså på antec lanboy, swec har ju åckså reccat den, men de e de att man inte kan ha kylning på HDD:sen. Nu har jag åckså fått veta att jag måste öka priset på datorn om ja ska ha råd me ett descent grafikkort :D, och när ja tänkt på kylning varför inte en Vantec VP4-C7040 Aeroflow på en P4 2.4c

Hmm...vad menar du med att inte ha någon kylning på HDD:sen? du sätter ju hårddiskarna precis bakom 120mm-inblåset? kan ju inte bli mycket bättre än så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Hmm...vad menar du med att inte ha någon kylning på HDD:sen? du sätter ju hårddiskarna precis bakom 120mm-inblåset? kan ju inte bli mycket bättre än så...

Ok sorry, trodde du mena lanboy:en, men den du mena verkar ju inte så fel :D.
Men nu har ja ändrat min budget lite så :D, nu har ja råd me graffekortet me kanske :D.
Jag ska nog köpa från datorbutiken å från kylning.com, två mycket bra företag, enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem

OK! här är mitt fina kitt:

Vantec VP4-C7040 Aeroflow CPU-Cooler Copper embedded Socket478 (max 3Ghz)

Intel Pentium 4 Northwood 2.4GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz bulk/tray Socket 478

Abit IC7 i875P 4DDR-DIMM 5PCI FireWire Audio SATA Raid Socket478 ATX

Philips RWDV3210K Combo 32X CDR / 10X CDRW / 12X DVD / 40X CD Retail intern IDE

TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK)

Standard 10/100Mbit TP RJ45 Retail PCI

Antec SLK3700AMB Super Midi Tower Metallic Bronze 350W ATX (AMD&P4 OK)

2 st Maxtor DiamondMax Plus9 6Y120P0 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA133 Fluid IDE

Sapphire ATI Radeon 9600PRO 128Mb DDR 8xAGP DVI TV-out Lite Retail

Detta är från datorbutiken och kostar: 1849.00 + 8596.00 = 10445:-

OUCH men men smakar de så kostar de :), sen blir de kylning från kylning.com, jag återkommer, några kommentarer tack :S

Permalänk
Glömsk

Du verkar snäll, så jag kommer skriva lite synpunkter.

Om du ska köpa Intelgrejer så behöver du inte lägga pengar på kylning. Kylningen som följer med Intelprocessorerna är väldigt bra även om man ska överklocka. Använder standardkylning och kör min 2.4 i 2.9 GHz.

Moderkortet - Köp Abit IC7-G istället. Det har inbyggt snabbt gigabit-nätverkskort och är inte så mycket dyrare.

Angående CD-brännare och DVD-läsare så tycker jag ärligt talat det är lite sådär. Personligen skulle jag lägga 500 kr på en CD-brännare från Lite-On (48x/24x/48x eller dylikt) sen en separat DVD-läsare om det krävs.

Om du ska köpa minnen - köp två stickor! Exempelvis 2 stycken 256MB-stickor istället för en 512MB-sticka. Allt kommer gå mycket, mycket snabbare om du avänder två minnen som samarbeter (dual channel om man ska vara geekig) istället för en sticka som jobbar ensam (single channel).

Hårddiskarna. Överväg diskar från Seagate. Tysta, bra, trevliga. Har inte så bra erfarenheter av Maxtor.

Angående grafikkortet så... 9600 Pro verkar vara långsammare än 9500 Pro. Ska du spela och om du prioriterar det så är det nog bättre om du försöker få tag på ett 9500 Pro eller ett 9700.

Har förresten ett Antec Lanboy och det chassit är underbart. Rekommenderar det verkligen.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med Psionicist! Har själv en Lite-On-brännare som
funkar kanon. En lös DVD-spelare är att föredra framför en combo.
Sen som sagt, 2 ram-stickor = Dual Channel = Godis. TwinMos som du
har lagt upp där funkar utmärkt.

Ang. grafikkort, 9700np är relativt svårt att få tag på. Har du pengarna
skulle jag nog övervägt ett Radeon 9700 Pro.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Du verkar snäll, så jag kommer skriva lite synpunkter.

Om du ska köpa Intelgrejer så behöver du inte lägga pengar på kylning. Kylningen som följer med Intelprocessorerna är väldigt bra även om man ska överklocka. Använder standardkylning och kör min 2.4 i 2.9 GHz.

Moderkortet - Köp Abit IC7-G istället. Det har inbyggt snabbt gigabit-nätverkskort och är inte så mycket dyrare.

Angående CD-brännare och DVD-läsare så tycker jag ärligt talat det är lite sådär. Personligen skulle jag lägga 500 kr på en CD-brännare från Lite-On (48x/24x/48x eller dylikt) sen en separat DVD-läsare om det krävs.

Om du ska köpa minnen - köp två stickor! Exempelvis 2 stycken 256MB-stickor istället för en 512MB-sticka. Allt kommer gå mycket, mycket snabbare om du avänder två minnen som samarbeter (dual channel om man ska vara geekig) istället för en sticka som jobbar ensam (single channel).

Hårddiskarna. Överväg diskar från Seagate. Tysta, bra, trevliga. Har inte så bra erfarenheter av Maxtor.

Angående grafikkortet så... 9600 Pro verkar vara långsammare än 9500 Pro. Ska du spela och om du prioriterar det så är det nog bättre om du försöker få tag på ett 9500 Pro eller ett 9700.

Har förresten ett Antec Lanboy och det chassit är underbart. Rekommenderar det verkligen.

Hmm..har lite synpunkter här:

Standardkylningen fungerar säkert ok. Men hur är det med ljudnivån exempelvis?

Moderkort
Angående byte från IC7 till IC7-G moderkortet så får man ju inbyggt Intel Gigabit ethernet och 2 extra SATA-anslutningar vad jag har förstått det som. Frågan är nu om det är värt dom extra 568kr man får betala? Jag tycker inte det om man inte har något särskilt behov av Gigabit-ethernet och ansluta många dyra SATA-diskar.

zed_nr1: Jag rekommenderar att byta till ASUS P4P800 istället för 1499kr. Då får du inbyggt gigabit ethernet (dock inte CSA), bättre inbyggt ljudkort och möjlighet att använda IDE-RAID (dina 2st maxtor-diskar kanske?).
P4P800 använder 865pe-chipset istället för 875P på IC7-moderkortet, skillnaden mellan dessa är enbart PAT ("performance acceleration technology" har jag för mig det står för ) som nu även finns i någon form på de flesta 865PE-moderkorten. Så det finns nästan ingen anledning att betala extra idag för 875P-chipset.

CD-RW/DVD-enhet
Psionicist: Jag håller med dig om att combo-drive inte är något att satsa på, om man inte har platsbrist på 5,25"-enheter.
zed_nr1: För 99kr extra får du 2 enheter med bättre prestanda än combo-enheten du valt:

Samsung CD-RW SW-252BEA 52x24x52x 2Mb buffer bulk IDE 499kr
LITE-ON LTD163 DVD-ROM 16X DVD/48X CD bulk IDE 429kr
(datorbutiken.com)

Minnen
zed_nr1: Har du tänkt att enbart använda 512MB sammanlagt så köp 2st x 256MB direkt som Psionicist säger.
Jag däremot, som också ska köpa nytt snart, tänker köpa 1st 512MB-modul direkt och sedan 512MB till så fort jag får råd, för att använda i dual channel. Då har jag 2st minnesplatser kvar om jag skulle vilja uppgradera i framtiden.
Visst, det går att använda 2x256MB + 512MB i dual channel, men jag skulle nog inte rekommendera en sån kombination + att du förlorar en minnes-slot.

Hårddiskar
Jepp, Barracuda V är tystare än Maxtor-diskarna och ingen större prestandaskillnad. Helt klart värt att satsa på.
(hmm...har "Barracuda V" bytt namn till "Barracuda 7200.7" nu?)

Grafikkort
9500 pro är snabbare än 9600 pro. 9600 pro går att få tag i för 1460kr (Club3d @ www.netvaruhuset.com ). 9500 pro är dyrare och finns för 1995kr (Powercolor @ www.netvaruhuset.com ). Alltså får du lägga till ca 100kr i frakt om du beställer enbart grafikkortet härifrån. Trist att inte datorbutiken.com har 9600 pro billigare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Hmm..har lite synpunkter här:

Standardkylningen fungerar säkert ok. Men hur är det med ljudnivån exempelvis?

Moderkort
Angående byte från IC7 till IC7-G moderkortet så får man ju inbyggt Intel Gigabit ethernet och 2 extra SATA-anslutningar vad jag har förstått det som. Frågan är nu om det är värt dom extra 568kr man får betala? Jag tycker inte det om man inte har något särskilt behov av Gigabit-ethernet och ansluta många dyra SATA-diskar.

zed_nr1: Jag rekommenderar att byta till ASUS P4P800 istället för 1499kr. Då får du inbyggt gigabit ethernet (dock inte CSA), bättre inbyggt ljudkort och möjlighet att använda IDE-RAID (dina 2st maxtor-diskar kanske?).
P4P800 använder 865pe-chipset istället för 875P på IC7-moderkortet, skillnaden mellan dessa är enbart PAT ("performance acceleration technology" har jag för mig det står för ) som nu även finns i någon form på de flesta 865PE-moderkorten. Så det finns nästan ingen anledning att betala extra idag för 875P-chipset.

CD-RW/DVD-enhet
Psionicist: Jag håller med dig om att combo-drive inte är något att satsa på, om man inte har platsbrist på 5,25"-enheter.
zed_nr1: För 99kr extra får du 2 enheter med bättre prestanda än combo-enheten du valt:

Samsung CD-RW SW-252BEA 52x24x52x 2Mb buffer bulk IDE 499kr
LITE-ON LTD163 DVD-ROM 16X DVD/48X CD bulk IDE 429kr
(datorbutiken.com)

Minnen
zed_nr1: Har du tänkt att enbart använda 512MB sammanlagt så köp 2st x 256MB direkt som Psionicist säger.
Jag däremot, som också ska köpa nytt snart, tänker köpa 1st 512MB-modul direkt och sedan 512MB till så fort jag får råd, för att använda i dual channel. Då har jag 2st minnesplatser kvar om jag skulle vilja uppgradera i framtiden.
Visst, det går att använda 2x256MB + 512MB i dual channel, men jag skulle nog inte rekommendera en sån kombination + att du förlorar en minnes-slot.

Hårddiskar
Jepp, Barracuda V är tystare än Maxtor-diskarna och ingen större prestandaskillnad. Helt klart värt att satsa på.
(hmm...har "Barracuda V" bytt namn till "Barracuda 7200.7" nu?)

Grafikkort
9500 pro är snabbare än 9600 pro. 9600 pro går att få tag i för 1460kr (Club3d @ www.netvaruhuset.com ). 9500 pro är dyrare och finns för 1995kr (Powercolor @ www.netvaruhuset.com ). Alltså får du lägga till ca 100kr i frakt om du beställer enbart grafikkortet härifrån. Trist att inte datorbutiken.com har 9600 pro billigare...

Ok :). Svar på allt.
Moderkort: jag har inte läst om asus P4P800 men är det bra å stabilt att överklocka så why not :), vem behöver gigabit-kort, inte så nödvändigt :). Men men.

CD/rw: ja skiter i vilket, de va bare en idé.

Minnen: Jag hade då tänkt att köpa nytt senare så 512 it will be

HDD:s Hur mycket kostar den kära barracudan då ? har inte läst om den heller.
Men funkar inte maxtors fluid IDE, om de nu e för tysthetens skull.

Grafikkort: hade tänkt å beställa graffe från andra ställen, märkte att datorb inte satsar så på radeon-kort.

Kylning: jag får se vilken kylning man ska ta, tyckte den proccfläkten jag tog me verkade helt ok, och hur mycket låter 2 120mm, bra kullagrade grejer asså :D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zed_nr1
Ok :). Svar på allt.
Moderkort: jag har inte läst om asus P4P800 men är det bra å stabilt att överklocka så why not :), vem behöver gigabit-kort, inte så nödvändigt :). Men men.

CD/rw: ja skiter i vilket, de va bare en idé.

Minnen: Jag hade då tänkt att köpa nytt senare så 512 it will be

HDD:s Hur mycket kostar den kära barracudan då ? har inte läst om den heller.
Men funkar inte maxtors fluid IDE, om de nu e för tysthetens skull.

Grafikkort: hade tänkt å beställa graffe från andra ställen, märkte att datorb inte satsar så på radeon-kort.

Kylning: jag får se vilken kylning man ska ta, tyckte den proccfläkten jag tog me verkade helt ok, och hur mycket låter 2 120mm, bra kullagrade grejer asså :D.

Här har du en review av p4p800:
http://firingsquad.gamers.com/hardware/asus_p4p800_deluxe_rev...

Seagate 120GB (8MB cache) för 1134kr
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SGB7-120-8
(förmodar att dom bytt namn till 7200.7 nu, verkar ju bara vara dom som dom säljer?)

Permalänk
Medlem

De p4p800 verkar ha tight emellan allt, om man då skall ha kylning på grafikkkortet som de där som finns på kylning, så får det knappast plats, men annars ser de bra ut, seagate verkar helt ok

edit:denna menar ja:
http://kylning.com/info.php?cPath=77_89&products_id=355&kylid...

Permalänk
Medlem

Hmm..ja, det är möjligt att den inte passar...
Finns ju lite information på zalman´s sida, men inte just om specifika moderkort
http://www.zalman.co.kr/english/product/zm80-hp.htm

Permalänk

äsch...köp inget nu vänta på grantsdale eller yellowstone...

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matt
äsch...köp inget nu vänta på grantsdale eller yellowstone...

har aldrig hört talas om varken grantsdale eller yellowstone