Apple avtäcker Iphone 14 idag klockan 19:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det är dock inte smidigare. Varenda applikation jag kan tänka mig har en dedikerad bakåtknapp uppe t.v. Skulle de skaffa en dedikerad bakåtknapp för hela UIt skulle de behöva ändra formatet på mobilen och skulle man kunna välja mellan båda måste utvecklare koda för båda.

Uppe till vänster når inte riktigt min tumme, därför tycker jag det är smidigt med en bakåtknapp nere till vänster. Iallafall när man använder mobilen med bara en hand.

Har en OnePlus 8 så den är lite på gränsen för klumpig för att kunna använda med en hand. För vanlig surfande, bläddrande på youtube så går det utmärkt. Finns alltid en bakåtknapp nere till vänster, varför kunde inte Apple ha det menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

De verkar ha höjt priset på iPhone 13 från 9750 till 10495...

Och iPhone 13 Mini från 8.595:- till 8.995:-. Brukar sällan bli irriterad när företag gör olika actions men det här tycker jag var grisigt. Höja priset på en gammal produkt när en ny släpps.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan iPhone 13 är ju inte precis kass om de skulle ha kvar denna och sänka priserna. Inom många produkter så finns föregående års modell kvar för billigare pris. Inte minst ser vi detta på tv-apparater.

Apple valde istället att höja priset på iPhone 13...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Och iPhone 13 Mini från 8.595:- till 8.995:-. Brukar sällan bli irriterad när företag gör olika actions men det här tycker jag var grisigt. Höja priset på en gammal produkt när en ny släpps.

Apple valde istället att höja priset på iPhone 13...

Jag håller med, girigbukar. Jag är i behov av en ny telefon och tänkte mig en iPhone 14 Pro men att betala närmare 17k för en telefon känns helt jäkla orimligt. Funderar nu på att köpa 13 Pro om inte priserna stiger även där då jag antar att efterfrågan kommer vara större på grund av prishöjningarna.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte får in så mycket förbokningar pga dessa löjliga priser

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att priset börjar bli lite högt men det beror väl dock främst på att dollarn har stärkts avsevärt gentemot kronan sista året.

Permalänk
Medlem

Vill flika in med att det är inte specifikt Apple det bara gäller. Utan även LGs priser på deras nya skärmar.

LGs nya 48 spelskärm kostar 17,000 i Sverige, medan i Tyskland ligger riktpriset på 1200 Euro
LGs nya 32 tummare kostar 17,000 i Sverige medan i Tyskland kostar den 1000 Euro.

Rätt så sjuka skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Vill flika in med att det är inte specifikt Apple det bara gäller. Utan även LGs priser på deras nya skärmar.

LGs nya 48 spelskärm kostar 17,000 i Sverige, medan i Tyskland ligger riktpriset på 1200 Euro
LGs nya 32 tummare kostar 17,000 i Sverige medan i Tyskland kostar den 1000 Euro.

Rätt så sjuka skillnader.

Precis som att man i frakt-branschen pratar om last-mile som den stora kostnaden, så har man ju samma "problem" inom nästan alla branscher.

Säg att lönekostnader och hyra är 50% i Tyskland jmf. med vad dom är i Sverige, så förklarar det en ganska stor del av den där skillnaden, om inte hela.

Jag pratade med en företagare igår som berättade att hyran i ett köpcentrum i en av Sveriges större städer ligger på 500k/månad. Är man då i en lågmarginal-bransch som hemelektronik, ja då ska det säljas rätt många telefoner och skärmar för att betala hyra och löner.

Så saker är dyra i Sverige för att "vi" är dyra.

Permalänk
Medlem

Apples priser baseras på att de bara justerar priserna när de släpper en ny modell i samma serie, och så valutasäkrar de. Det gör att det nuvarande priset är baserat inte på nuvarande dollarkurs, utan på marknadens förväntan om valutakursen under tiden produkten säljs. Uppenbarligen tror marknaden att det blir dyrt det närmaste året, men kanske bättre över tre års sikt (=så länge Airpods Pro 2 lever).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tänk att bo i Ryssland och ha köpt en 10 till ett förhållandevis ok pris back in the day, och så nu när deras valuta har förlorat 3/4 av sitt värde mot dollaren. $1000 är rätt mycket spänn där borta nu och rysarna har ju blivit vana med lite lyx i en generation. Men det kostar mer än dubbelt mot i mars i år. Tror knappast Ryssland är den största marknaden för Apple på en stund.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tänk att bo i Ryssland och ha köpt en 10 till ett förhållandevis ok pris back in the day, och så nu när deras valuta har förlorat 3/4 av sitt värde mot dollaren. $1000 är rätt mycket spänn där borta nu och rysarna har ju blivit vana med lite lyx i en generation. Men det kostar mer än dubbelt mot i mars i år. Tror knappast Ryssland är den största marknaden för Apple på en stund.

Apple själva säljer inte nya prylar i Ryssland nu, så i den mån de dyker upp är det rysk fulimport. De har tydligen satt upp ett system för detta, vilket är komiskt när de samtidigt talar om vilken skit väst är. Valutan är nog inte fullt så dålig som du tror, då de använt en massa knep för att hålla upp den efter det initiala brutala raset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Precis som att man i frakt-branschen pratar om last-mile som den stora kostnaden, så har man ju samma "problem" inom nästan alla branscher.

Säg att lönekostnader och hyra är 50% i Tyskland jmf. med vad dom är i Sverige, så förklarar det en ganska stor del av den där skillnaden, om inte hela.

Jag pratade med en företagare igår som berättade att hyran i ett köpcentrum i en av Sveriges större städer ligger på 500k/månad. Är man då i en lågmarginal-bransch som hemelektronik, ja då ska det säljas rätt många telefoner och skärmar för att betala hyra och löner.

Så saker är dyra i Sverige för att "vi" är dyra.

Ja, bara o ta en titt i tråden vad har du i lön? 😁

Permalänk

Haha vilket rån..så det är 8k skillnad i pris från 128gb till 1TB..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggersson:

Är det bara jag som tycker att vi nått en punkt av dimishing returns? Sitter på en 12 PRO och har ärligt talat inte kommit på någon anledning att uppgradera, än mindre hosta upp 15 lakan, kommer liksom inte märka någon skillnad? Gör telefonen det den ska, så gör den liksom det, typ funkar verktyget så funkar det..

Känns som detta var nått för ett par år sedan redan. Mer eller mindre samma design sen iPhone X. Framsteg har givetvis på alla punkter för vardera uppdatering i och med att tekniken går framåt.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

De priser alltså…
Jag behålla min 12.
Sorry dottern

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Var det många som förbeställde då?

Jag klarade inte av det, var inne på byta nu efter två år. men klara inte av köpa en mobil för 15papp

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Var det många som förbeställde då?

Jag klarade inte av det, var inne på byta nu efter två år. men klara inte av köpa en mobil för 15papp

Blev en Iphone 14 Pro Max, tog emot rejält men förväntar mig inte att köpa en ny först inom 3-5 år.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Tänk att bo i Ryssland och ha köpt en 10 till ett förhållandevis ok pris back in the day, och så nu när deras valuta har förlorat 3/4 av sitt värde mot dollaren. $1000 är rätt mycket spänn där borta nu och rysarna har ju blivit vana med lite lyx i en generation. Men det kostar mer än dubbelt mot i mars i år. Tror knappast Ryssland är den största marknaden för Apple på en stund.

Vackert så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Har en OnePlus 8 så den är lite på gränsen för klumpig för att kunna använda med en hand. För vanlig surfande, bläddrande på youtube så går det utmärkt. Finns alltid en bakåtknapp nere till vänster, varför kunde inte Apple ha det menar du?

Klart dom skulle kunna ha det, men det är ju inte så dom byggt sitt OS. Däremot så använder jag sällan bakåtknapparna i apparna då svepgesterna kommer väldigt naturligt på iphone (enligt mig), sveper bara bakåt istället. Skulle inte vilja ha en fysisk eller onscreen bakåt-knapp.

Det enda jag egentligen saknar vid enhandsanvändning är zoom-funktionen jag använde mycket på android, den där man dubbeltrycker med fingret och på andra trycket zoomar man så mycket eller lite man vill. Nu har jag vant mig vid att inte ha det men jag hade gärna haft det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Kanske läser in för mycket då jag inte sett någon annan kommentera på det, men allra sist i keynoten (typ 1:34:08 här https://www.apple.com/apple-events/) så visades en kvinna som väntar på ett tåg och hur bilden börjar flacka som att hon försvinner. Möjligen en teaser för Apple Reality (MR-brillorna)?

Nej; tjejen spelar en av rollerna i Severance, en av de mer hajpade serierna på AppleTV Plus.

Skrivet av spiderweb:

Jag tänkte på den nya car-crash funktionen på Iphone - vad händer om man tappar telefonen i backen, kommer inte den att falsklarm då, eller hur kan de skilja på dessa två händelser?

Som de sade i presentationen samkör de information från multipla sensorer: accelerometrar som känner av plötsliga mycket stora hastighetsförändringar, mikrofoner som tar upp ljudet av en krasch, samt barometer som känner av plötsliga tryckförändringar liknande dem som när en airbag löser ut i en bilkupé. Kombinationen av dessa - eller åtminstone något som triggar höga nog tröskelvärden för bedömningsalgoritmen att misstänka att en bilolycka skett - är vad som får telefonen att föreslå ett nödsamtal.

Skrivet av Buddaz112:

Det här är väldigt tråkigt som du var inne på. A15 chip. Vart tog A16 vägen som det var sådan hype. Nästa Snapdragon kommer lanseras snart. Borde de då inte lyckas pusha ut A16. 48MP är bara nja/jaha
Själv inte uppgraderat telefonen ännu. Kvar på S21u
Även den känns bättre än Iphone 14 Pro för ca 15k.

A16 kom i Pro-modellen och är ytterligare 15-20% snabbare än A15. Jag skyller faktiskt på Qualcomm, att de bara stoppat in förra årets Pro-modell av A15 i de billigare iPhonemodellerna: som de sade under presentationen har Snapdragon inte lyckats komma ikapp A13-SoC:n från iPhone 11 än, så Apple tillåter sig att slappna av och köra äldre och billigare chip i konsumentmodellerna i vetskapen att de ändå ligger två-tre år före i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nej; tjejen spelar en av rollerna i Severance, en av de mer hajpade serierna på AppleTV Plus.

Som de sade i presentationen samkör de information från multipla sensorer: accelerometrar som känner av plötsliga mycket stora hastighetsförändringar, mikrofoner som tar upp ljudet av en krasch, samt barometer som känner av plötsliga tryckförändringar liknande dem som när en airbag löser ut i en bilkupé. Kombinationen av dessa - eller åtminstone något som triggar höga nog tröskelvärden för bedömningsalgoritmen att misstänka att en bilolycka skett - är vad som får telefonen att föreslå ett nödsamtal.

A16 kom i Pro-modellen och är ytterligare 15-20% snabbare än A15. Jag skyller faktiskt på Qualcomm, att de bara stoppat in förra årets Pro-modell av A15 i de billigare iPhonemodellerna: som de sade under presentationen har Snapdragon inte lyckats komma ikapp A13-SoC:n från iPhone 11 än, så Apple tillåter sig att slappna av och köra äldre och billigare chip i konsumentmodellerna i vetskapen att de ändå ligger två-tre år före i utvecklingen.

Så Apple gör som Intel gjorde förut när deras processor var överlägsna för datorer. Vilket inte är en så bra strategi för till slut så kommer troligtvis snapdragon i kapp igen och kanske till och med bättre och då kommer ju Apple liga efter i utvecklingen helt plötsligt. Ungefär det som hände när AMD helt plötsligt kom i kapp Intel igen och tog en stor del av marknaden från dom.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nej; tjejen spelar en av rollerna i Severance, en av de mer hajpade serierna på AppleTV Plus.

Som de sade i presentationen samkör de information från multipla sensorer: accelerometrar som känner av plötsliga mycket stora hastighetsförändringar, mikrofoner som tar upp ljudet av en krasch, samt barometer som känner av plötsliga tryckförändringar liknande dem som när en airbag löser ut i en bilkupé. Kombinationen av dessa - eller åtminstone något som triggar höga nog tröskelvärden för bedömningsalgoritmen att misstänka att en bilolycka skett - är vad som får telefonen att föreslå ett nödsamtal.

A16 kom i Pro-modellen och är ytterligare 15-20% snabbare än A15. Jag skyller faktiskt på Qualcomm, att de bara stoppat in förra årets Pro-modell av A15 i de billigare iPhonemodellerna: som de sade under presentationen har Snapdragon inte lyckats komma ikapp A13-SoC:n från iPhone 11 än, så Apple tillåter sig att slappna av och köra äldre och billigare chip i konsumentmodellerna i vetskapen att de ändå ligger två-tre år före i utvecklingen.

Wow! Vad häftigt! Vilken roll spelar hon?

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Så Apple gör som Intel gjorde förut när deras processor var överlägsna för datorer. Vilket inte är en så bra strategi för till slut så kommer troligtvis snapdragon i kapp igen och kanske till och med bättre och då kommer ju Apple liga efter i utvecklingen helt plötsligt. Ungefär det som hände när AMD helt plötsligt kom i kapp Intel igen och tog en stor del av marknaden från dom.

Mnja - de har ju inte slutat utveckla sina CPU:er. De har påtagliga förbättringar varje år, och det ser inte direkt ut som att utvecklingen saktat av. Däremot verkar de tycka att deras billigaste telefoner kan klara sig med en processor som "bara" är betydligt snabbare än konkurrenternas, inte den bästa de kan tillverka. 🙃

Permalänk
Skrivet av Specias:

Wow! Vad häftigt! Vilken roll spelar hon?

Helly.
https://www.imdb.com/title/tt11280740/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Wow vad coolt! Hon är ju grym! 😄 Tack för infon 👍