Permalänk
Medlem

efi\boot\bootx64.efi

Jag fick för några dagar sedan helt plötsligt problem med att komma in i Windows i min dator. Jag fick hela tiden upp meddelandet "could not locate efi boot\bootx64.efi".
Jag försökte med allt som jag kunde komma på. Jag hade en återställningsenhet på USB men den funkade inte, inte heller att återskapa till en tidigare punkt. Jag försökte även att via Kommandotolken återställa återställningsenheten från USB-stickan och att återställa från en Windowsinstallation som jag har på USB men inget funkade.
Till slut efter många timmars försök så blev jag så trött på det så jag slängde datorn (den var rätt gammal).

Jag hade en annan liknande dator i reserv så jag startade upp den.
Efter ca 1 timmas grejande med olika installationer i dator nummer 2 så försvann plötsligt anslutningen till Internet. Det gick inte att ansluta varken med kabel eller Wifi.
Jag startade då om datorn och det hände då var att det kom upp samma felmeddelande på dator nummer 2!
"could not locate efi\boot\bootx64.efi"
Nu kommer jag inte in den heller!

Hur stora är oddsen för att det ska hända?
Kan det vara något av mina USB-anslutna enheter som framkallar detta? Eller är det bara en slump?
Det jag har är USB-minne, 2 externa hårddiskar, mus, tangentbord, Wifienhet och en Bluetoothenhet.

Permalänk
Rekordmedlem

Söker man runt på felet så verkar det kunna komma efter en uppdatering om det inte är ett fysiskt fel.
Du kan väl koppla ur dina usbenheter och prova boota från ett installationsmedia och prova reparera installationen.
Och om en dator har EFI kan den knappast vara gammal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Söker man runt på felet så verkar det kunna komma efter en uppdatering om det inte är ett fysiskt fel.
Du kan väl koppla ur dina usbenheter och prova boota från ett installationsmedia och prova reparera installationen.
Och om en dator har EFI kan den knappast vara gammal.

Det var ingen uppdatering just då på datorerna vad jag vet om det inte skedde helt i bakgrunden.
Jag har nu kopplat ur allt utom mus och tangentbord.
Har vält att starta från USB i inställningarna och har ett USB med Windows på.
Först provat att installera om men behålla mina filer etc. men det gick inte.
Valde då det andra alternativet med en helt ny installation men det tar stopp där jag ska välja "Where do you want to install Windows?".
Där finns 3 alternativ.
1. Drive 0 - Partition 1 - 100 MB - Free space 88 MB - System
2. Drive 0 - Partition 2 - 16 MB - Free space 16 MB - MSR (Reserved)
3. Drive 0 - Partition 3 - 119,1 GB - Free space 87,2 MB - Primary

Sedan står det under:
"Windows can´t e installed on drive 0 partition 1.
Windows can´t be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style.
Windows can´t be installed to this hard disk space. The partition is an EFI system partition (ESP)

Knappen "Next" är nedtonad vilken partition jag än trycker på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stjo57:

Det var ingen uppdatering just då på datorerna vad jag vet om det inte skedde helt i bakgrunden.
Jag har nu kopplat ur allt utom mus och tangentbord.
Har vält att starta från USB i inställningarna och har ett USB med Windows på.
Först provat att installera om men behålla mina filer etc. men det gick inte.
Valde då det andra alternativet med en helt ny installation men det tar stopp där jag ska välja "Where do you want to install Windows?".
Där finns 3 alternativ.
1. Drive 0 - Partition 1 - 100 MB - Free space 88 MB - System
2. Drive 0 - Partition 2 - 16 MB - Free space 16 MB - MSR (Reserved)
3. Drive 0 - Partition 3 - 119,1 MB - Free space 87,2 MB - Primary

Sedan står det under:
"Windows can´t e installed on drive 0 partition 1.
Windows can´t be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style.
Windows can´t be installed to this hard disk space. The partition is an EFI system partition (ESP)

Knappen "Next" är nedtonad vilken partition jag än trycker på.

Om du inte behöver spara nått på "Drive 0" så ta bort alla partitioner på den och låt sedan installationsprogrammet sköta om att skapa nya.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte behöver spara nått på "Drive 0" så ta bort alla partitioner på den och låt sedan installationsprogrammet sköta om att skapa nya.

Ok jag har tagit bort 2 u men på den tredje står det:
"Drive 0 Unallocated Space - 119,2 GB"
Ska jag låta den stå kvar och fortsätta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stjo57:

Ok jag har tagit bort 2 u men på den tredje står det:
"Drive 0 Unallocated Space - 119,2 GB"
Ska jag låta den stå kvar och fortsätta?

Ta bort alla partitioner så enheten är helt tom innan du startar installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ta bort alla partitioner så enheten är helt tom innan du startar installationen.

Men den sista som jag nämnde går inte att ta bort genom att använda Delete (nedtonat).
Det är alltså 119,2 GB "Unallocated space" (det är nästan hela disken).
Hur gör jag då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stjo57:

Men den sista som jag nämnde går inte att ta bort genom att använda Delete (nedtonat).
Det är alltså 119,2 GB "Unallocated space" (det är nästan hela disken).
Hur gör jag då?

Kan du inte radera partitionen om du bootar från installationsmedia så har du ofta hårdvaruproblem.
Om det inte funkar när du startar från win-usbet kan du prova att använda Gparted och kan inte Gparted lösa det så är det med stor sannolikhet nått hårdvaruproblem.
Du kör Gparted fristående/utan andra operativsystem, skapa ett usbminne med Gparted, boota från det och försök radera alla partitioner.
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Men den sista som jag nämnde går inte att ta bort genom att använda Delete (nedtonat).
Det är alltså 119,2 GB "Unallocated space" (det är nästan hela disken).
Hur gör jag då?

när du bara ser den 119,2 GB Unallocated, då är det bara trycka next och fortsätta installationen

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Men den sista som jag nämnde går inte att ta bort genom att använda Delete (nedtonat).
Det är alltså 119,2 GB "Unallocated space" (det är nästan hela disken).
Hur gör jag då?

När du har tagit bort alla partioner, så finns det bara en kvar i listan som visar din hårddisk som opartionerad och hur mycket utrymme den har.
Så det är rätt, välj den och fortsätt installationen så ordnar programmet partioner åt dig.

Vet inte hur du hamnat i den här situationen, men allt utrymme på disken verkar vara slut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte radera partitionen om du bootar från installationsmedia så har du ofta hårdvaruproblem.
Om det inte funkar när du startar från win-usbet kan du prova att använda Gparted och kan inte Gparted lösa det så är det med stor sannolikhet nått hårdvaruproblem.
Du kör Gparted fristående/utan andra operativsystem, skapa ett usbminne med Gparted, boota från det och försök radera alla partitioner.
https://gparted.org/

Någon annan skrev att jag skulle köra på bara så jag gjorde det och nu är Windows ominstallerat och jag är inne igen!
Får väl hålla på och testa lite nu med att koppla in en USB-enhet i taget och se om det händer något.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

när du bara ser den 119,2 GB Unallocated, då är det bara trycka next och fortsätta installationen

Tack jag gjorde så och det funkade bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

När du har tagit bort alla partioner, så finns det bara en kvar i listan som visar din hårddisk som opartionerad och hur mycket utrymme den har.
Så det är rätt, välj den och fortsätt installationen så ordnar programmet partioner åt dig.

Vet inte hur du hamnat i den här situationen, men allt utrymme på disken verkar vara slut.

Ja jag fortsatte installationen och det funkade bra och nu är jag inne igen!
Nej jag vet inte heller hur jag hamnade här men som jag skrev i mitt första inlägg så startade jag denna dator eftersom jag hade fel på min ordinarie dator och så uppkom samma fel här så jag undrar lite om det är någon av mina USB-enheter som har framkallat detta.
Får väl hålla på och testa lite nu med att koppla in en USB-enhet i taget och se om det händer något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte radera partitionen om du bootar från installationsmedia så har du ofta hårdvaruproblem.
Om det inte funkar när du startar från win-usbet kan du prova att använda Gparted och kan inte Gparted lösa det så är det med stor sannolikhet nått hårdvaruproblem.
Du kör Gparted fristående/utan andra operativsystem, skapa ett usbminne med Gparted, boota från det och försök radera alla partitioner.
https://gparted.org/

Kanske har kommit på vad som orsakar mina problem nu.
När jag kopplade in en av mina externa hårddiskar och startade om datorn så kom det upp ett meddelande att jag inte hade något operativsystem på datorn. Jag kopplade då ur hårddisken och då startade datorn normalt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

När du har tagit bort alla partioner, så finns det bara en kvar i listan som visar din hårddisk som opartionerad och hur mycket utrymme den har.
Så det är rätt, välj den och fortsätt installationen så ordnar programmet partioner åt dig.

Vet inte hur du hamnat i den här situationen, men allt utrymme på disken verkar vara slut.

Kanske har kommit på vad som orsakar mina problem nu.
När jag kopplade in en av mina externa hårddiskar och startade om datorn så kom det upp ett meddelande att jag inte hade något operativsystem på datorn. Jag kopplade då ur hårddisken och då startade datorn normalt igen.