Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag har ännu inte bestämt vilket, om något av partierna ska få min röst. Känns lite som det kvittar.

Gå och rösta blankt då. Bättre

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
AKA AudioBamse

Kommer rösta senare idag. Tänkte förtidsrösta, men orkade inte stå i kö i typ 1-2 timmar

Det positiva för sveriges demokrati är att vi äntligen har två tydliga alternativ / block, så väljare kan rösta efter vilken grundideologi man har (höger eller vänster). Så det här valet blir ju tydligt för väljarna ur det perspektivet.

En annan positiv sak med det är att även om just ditt favoritparti går mindre bra i valet så kan du trösta dig med att det kanske går bättre för blocket dem tillhör som helhet, så rösten är ändå inte "bortkastad".

Permalänk
Medlem

Rätt intressant att bo mitt emot en vallokal och ändå behöva gå 1.5 km bort. Det är sunkigt imo.

Visa signatur

MSI B550 Unify-X | Ryzen 9 5950X | 2x16 GB G.SKill Ripjaws V 3200 MHz CL14
EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra | Corsair SF750 | Samsung 970 EVO 1TB
Kingston A2000 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact TG | EKWB 360 Elite Aurum
Aorus AD27QD | Sony WH-1000XM3 | Sony MDR-7506
Shure SM7B | Fethead Preamp | Steinberg UR22C

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Gå och rösta blankt då. Bättre

Hur är det bättre? (ingen aggresiv ton menad) Jag har röstat blankt eller inte alls någon gång. Om man röstar blankt torde samtliga partier få lägre procentenheter, vilket kan leda till de kan uteslutas ur riksdagen, inte sant? Finns det fler skillnader?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Hur är det bättre? (ingen aggresiv ton menad) Jag har röstat blankt eller inte alls någon gång. Om man röstar blankt torde samtliga partier få lägre procentenheter, vilket kan leda till de kan uteslutas ur riksdagen, inte sant? Finns det fler skillnader?

Blanka röster påverkar inte vilken procent de olika partierna får. Dock är det en tydlig signal att man vill rösta men att inget av partierna passar.

Permalänk
Medlem

Röstade nyss

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rtx 3070

Permalänk
Medlem

Förtidsrösta på ambassaden i Kuwait

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Röstade idag vid 09:30 var 3st framför mig och min sambo, så det gick smidigare än väntat!

Permalänk
Medlem

Förtidsröstar oftast, så även i år. Bara några timmar efter att förtidsröstningen öppnade, på lunchrasten.

De flesta borde förtidsrösta, anser jag. Man vet ju aldrig om man är bortrest, sjuk eller på annat sätt förhindrad att rösta på själva valdagen. Det minskar också köer och stress på valdagen. Om majoriteten förtidsröstar blir valresultatet också mer osäkert på valnatten, så spänningen blir större och varar till mitten av veckan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Röstade idag, tycker att det är mer känsla att göra det på valdagen. Inga köer, gick hur smidigt som helst. Fick tårar i ögonen när de la ner mina röstsedlar i lådorna, så jäkla fint att vi får rösta!

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid gå och rösta så fort som vallokalerna öppnar.
Tar alltid med mig en lätt fuktad svamp i påse istället för att slicka på klistret på kuverten.

Det ska ha varit oerhört många som förtidsröstat, även inpå valdagen och de sista av dessa kommer inte att räknas förrän på onsdag. Därför är det kanske inte värt att kolla på valvakan den här gången.

Visa signatur

Datorer är bra men nästa Miyake-händelse kan ske imorgon.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av poktirity:

Fick tårar i ögonen när de la ner mina röstsedlar i lådorna, så jäkla fint att vi får rösta!

Bra det! Man ska absolut inte ta demokrati för givet som många tyvärr gör. Vi ska vara jäkligt tacksamma över att vi vanligt folk får vara med och bestämma hur landet ska styras. Det är något som många människor världen över bara kan drömma om.

Permalänk
Medlem

Förtidsröstade i god ordning

Demokratin skall värnas, det är ett privilege att få rösta.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7700X - 32GB DDR5@6000CL36 - XFX RX 7900XTX Merc310 Black - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W

Permalänk
Medlem

Jag bor i Oslo jag o drog ut lite för länge på att posta min röst. Så när jag väl tänkte skicka iväg det så ser jag att jag behöver två vittnen på brevet vilket jag inte hade tillgång till, så då gav jag upp o kollade på Youtube istället.
Fast egentligen tycker jag det bara är massa käbbel ändå med inget parti som har nån vettig ledare eller lyckas göra nåt rätt, men ville ändå rösta på nånting bara för att minska SDs risk att få för mycket inflytande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Ett land med lågt valdeltagande ses på ett sätt globalt. En blank röst är endå en pinne i valdeltagandestatistiken. Samt ett högt andel blanka röster visar medborgarnas missnöje tydligare. Då kan de styrande inte bara kalla dem soffpotatisar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Det positiva för sveriges demokrati är att vi äntligen har två tydliga alternativ / block, så väljare kan rösta efter vilken grundideologi man har (höger eller vänster).

Jag tycker det är precis tvärtom. Man vet inte riktigt var man har partierna idag eller hur de vill samarbeta. Hösten kommer att bli riktigt rörig.

Jag blev också riktigt besviken på ett par partier i utfrågningen om IT och teknik-frågor på SweClockers tidigare, vill jag säga. Vissa hade inte ens en politik i vissa av de frågorna. Och andra frågor som väger högst för väljarna står inte ens på dagordningen för partierna: istället försöker de köpa röster genom att lova runt i ekonomifrågor.
Partierna verkar stå längre bort från väljarna än någonsin.

Visa signatur

Datorer är bra men nästa Miyake-händelse kan ske imorgon.

Permalänk
Medlem

Röstat idag, väldigt bra uppstyrt och ordnat i vallokalen.
Påtalade det och de blev glada.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ett land med lågt valdeltagande ses på ett sätt globalt. En blank röst är endå en pinne i valdeltagandestatistiken. Samt ett högt andel blanka röster visar medborgarnas missnöje tydligare. Då kan de styrande inte bara kalla dem soffpotatisar.

Högt valdeltagande kan också tolkas som att folket godkänner det som politikerna gör. Som att man har förtroende för det politiska systemet, om än inte något speciellt parti.

Politikerna har ingen rätt att kalla väljarna för någonting. I teorin så styr de med vårt samtycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag tycker det är precis tvärtom. Man vet inte riktigt var man har partierna idag eller hur de vill samarbeta. Hösten kommer att bli riktigt rörig.

Håller med. Det handlar mer om att få makt än att upprätthålla ideologi.

Läste någonstans att det finns forskning som visar att när det blir en bred mitt där alla säger liknande saker så ökar polariteten på ytterkanterna. Känns lite som att det är där vi är nu tyvärr.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Findecanor:

Förstår dig precis, jag syftade mer på vad partierna nu officiellt och gemensamt har presenterat för alternativ / block, det är i alla fall ett steg i rätt riktning för att ge folk ett tydligt vänster / höger-alternativ.

Om alla partier kommer stå fast vid det efter valet? Ja, det är en mycket relevant och befogad fråga. För demokratins skull så hoppas jag att dem står fast vid det, för det är mycket illa om folk inte längre kan lita på vilken sida av politiken partier vill stå på.

Skrivet av Jumpcut:

Läste någonstans att det finns forskning som visar att när det blir en bred mitt där alla säger liknande saker så ökar polariteten på ytterkanterna. Känns lite som att det är där vi är nu tyvärr.

Precis, det är därför det är bra för demokratin att det finns tydliga alternativ. Precis som forskningen visar så vill folk ha alternativ i en demokrati, det är få som vill ha en s.k "mitt" där alla i princip bara håller med varann om 1 inriktning.

Demokratins grund är att det finns tydliga alternativ.

Permalänk
Medlem

Har varit runt lite och kollat och det är lååånga köer runt flera av vallokalerna där jag bor. Ser helt klart ut att vara det nya systemet som påverkar. Hur svårt ska det vara att organisera en sådan enkel förändring? Tydligen extremt svårt.. var och kollade på tre olika ställen och på alla dom var det ett bås för valsedlar och tre för röstning.

Sett ett ställe där det var nya bås med valsedlar direkt i röstningsbåset och det funkar ju bättre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag hade lite problem att hitta mitt parti bland valsedlarna. Det visade sig att en bunt valsedlar från ett visst parti hade fladdrat iväg till facket bakom och dolde mitt parti. Så jag fick lägga några sekunder på detta och att fösa tillbaka "utvandrarna" i valsedelstället.

Gubben framför mig hade inte slickat igen sina valkuvert. Vi får inte ta emot dem så, sa röstmottagarna. Han ville inte slicka p.g.a. coronaviruset. Så istället fick han vika in fliken på det ena valkuvertet och till de två andra fick han låna någon form av slickpenna eller vad det heter (kuvertfuktare?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Det positiva för sveriges demokrati är att vi äntligen har två tydliga alternativ / block, så väljare kan rösta efter vilken grundideologi man har (höger eller vänster). Så det här valet blir ju tydligt för väljarna ur det perspektivet.

Ser inte det som positivt alls att vi att politiken ska vara så svartvit. Att det enbart är snack om vänster eller höger, o inte att båda sidorna har sina poänger eller tillomed att det finns en hel gradient mittimellan är så tråkigt att se. Känns som att vi eftersträvar USA o deras extremt trasiga sk "demokrati" där men _enbart_ kan välja mellan två gamla gubbar som är antingen vänster eller höger (eller snarare höger o högerhöger).
Nä om det är nåt land vi ska försöka kopiera så är det Schweiz o deras direktdemokrati. Den är säkert inte perfekt, men den är oääändligt mycket bättre än det som u-landet USA kör med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Gubben framför mig hade inte slickat igen sina valkuvert. Vi får inte ta emot dem så, sa röstmottagarna. Han ville inte slicka p.g.a. coronaviruset. Så istället fick han vika in fliken på det ena valkuvertet och till de två andra fick han låna någon form av slickpenna eller vad det heter (kuvertfuktare?).

Bara att spotta på tummen och dra över klisterremsan. Så har jag gjort med alla såna kuvert de senaste 25 åren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Förtisdsrötstade förfförra helgen

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Då var rösten lagd! Och jag tror det kommer bli ett mycket roligt valresultat!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Röstade precis nu. Tog 20minuter lite drygt att komma in i lokalen, vilket jag inte varit med om tidigare. Helt klart ett korkat system att plocka valsedlar på ett ställe och peta i dem på ett annat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Röstade precis nu. Tog 20minuter lite drygt att komma in i lokalen, vilket jag inte varit med om tidigare. Helt klart ett korkat system att plocka valsedlar på ett ställe och peta i dem på ett annat.

Ja, ett bättre system hade varit att ha ett stort ställ där man kan plocka "öppet" för alla som inte bryr sig om att andra ser, och även i det fallet kan man ju ta från flera eller alla för att dölja det, precis som förr. Och sen ha valsedelsbås för de som inte vill visa alls. Det hade nog minskat köandet dramatiskt.

Visa signatur

Permalänk

Jag förtidsröstade så fort de öppnade lokalerna för två veckor sedan, eftersom det är så skönt att inte behöva bry sig om de efterblivna sista-minuten-utspelen inför valet. Men idag följde jag med mina föräldrar när de skulle rösta och det var lite annorlunda - nästan tjugo minuter kö har jag aldrig sett förut. Men trevlig stämning och mycket prat i kön, så det var helt ok.

Permalänk
Medlem

Var en kö på runt 5 personer i dörren till vallokalen. Gick snabbt och smidigt att rösta.